Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3373615
Graag hoor ik de meningen van jullie. Omdat ik enorm dub over het volgende:

Met drie Podenco's (en twee terriërs die wanhopig proberen na te apen...) die in bepaalde gebieden prima los kunnen, komt de teller van aantal muizen dat er gevangen/gedood wordt, tegenwoordig best in een hoge stand te staan... :-[ :-\
Aan de ene kant vind ik mezelf hypocriet. Ik voer ze elke dag beesten die hiervoor geslacht zijn. Ook is dit 'nu eenmaal de natuur' van de Podenco's, het is hun lust en leven om te graven/zoeken.
Aan de andere kant: Het graven en zoeken is op zich niet mijn dilemma, wel al die -m.i. onnodig- dode muizen waar trots mee rondgelopen wordt. Gisteren legde Raff weer heel trots een baby muisje neer... :'( Ja, dan begin ik sterk te twijfelen...
Ik wil ze het loslopen en zoeken/graven niet afnemen; het is hun hele leven dit te mogen/kunnen doen. Echter heb ik Shadow (terriër) een tijdje een -leren- muilkorfje omgedaan omdat dit puppebeest werkelijk alles opvrat wat ze maar kon vinden. Toen ze op gegeven moment zelfs een stuk hard plastic overgaf, heb ik haar een tijd het muilkofje omgedaan. Ze ging hier verbazend goed mee om, vond ik. Had evengoed veel lol, zowel met spelen als met rennen, zoeken, graven.
Die Podenco-neuzen gaan best wel diep de grond in met hun graafwerkzaamheden. Ik ben nu aan het overdenken ze alledrie een muilkorfje om te doen. Maar twijfel toch ook wel weer...
Misschien dat anderen mij nog kanten kunnen laten horen/lezen, die ik mee kan nemen in de beslissing of ik ze wel of niet zal muilkorven tijdens de wandelingen... :-\ Vind het zo Podenco-onwaardig, maar al die muisjes die voor niets sterven :'(
Shoot...
Door src_esther
#3373617
Hier geen Podenco, maar wel een muizenvanger. (Pas had hij een rat! :o ) Ik laat het gaan, hij mag al zo veel niet. Oh, ik laat het niet helemaal gaan, graven mag niet maar vooral niet omdat ik het niet op mijn geweten wil hebben dat een paard zijn been breekt door een gat in de berm.
Het is een nare dood voor de muisjes want Ko lijkt in een kat te veranderen zodra hij een muisje te pakken heeft.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3373620
src_esther schreef:Hier geen Podenco, maar wel een muizenvanger. (Pas had hij een rat! :o ) Ik laat het gaan, hij mag al zo veel niet. Oh, ik laat het niet helemaal gaan, graven mag niet maar vooral niet omdat ik het niet op mijn geweten wil hebben dat een paard zijn been breekt door een gat in de berm.
Het is een nare dood voor de muisjes want Ko lijkt in een kat te veranderen zodra hij een muisje te pakken heeft.
Dat idee heb ik dus niet. De muisjes die ik te zien krijg, zijn al dood. Maar het zijn er zoveel de laatste tijd... Ze krijgen de smaak te pakken :-[
Het graven vind ik juist niet erg, omdat het in het bos is... Dus graven mogen ze wel...
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3373621
Lizzy schreef:Oh jee, ja, dit zou ik ook een dilemma vinden :-\ . Oh jee. Ik moet hier eens over na denken :g:

Ik krijg dus geen heldere oplossing ondanks mijn vele denken hierover :-[ Zouden ze werkelijk gehinderd worden door een leren muilkorfje? Zouden ze evengoed de muisjes kunnen dooddrukken? Ik krijg het niet helder voor mezelf...
Door src_esther
#3373622
Dwarreltje schreef:Ik krijg dus geen heldere oplossing ondanks mijn vele denken hierover :-[ Zouden ze werkelijk gehinderd worden door een leren muilkorfje? Zouden ze evengoed de muisjes kunnen dooddrukken? Ik krijg het niet helder voor mezelf...
Ik denk het wel. Als ik zie hoe Ko zich erop stort kan dat al genoeg schade veroorzaken om het muisje te laten hemelen. Soms zijn ze ook meteen dood, soms verlamd, soms nog behoorlijk kwiek en dat laatste vindt Ko het leukst.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3373624
Ik snap je dilemma.

Ik vind jagen een No-Go. Maar Oscar liet muisjes met rust, die ging voor alles vanaf formaatje konijn. En dat vind ik echt een enorme No-Go. Voor de dieren zelf, want ik vind het leed dat jagende honden (of ze nu de prooi vangen of alleen maar opjagen)het wild aandoen niet oke. Maar ook voor de maatschappelijke risico's. Een hond die in blinde jaagmodus achter een konijn, haas of ree aangaat kan levensgevaarlijke situaties veroorzaken in ons drukke landje. Tel daarbij op dat Oscar het aller liefste achter paarden met ruiter aanging en het leed is helemaal niet te overzien.

Maar muisjes. Poeh. Heel veel van die maatschappelijke redenen vallen weg, mits de gaten die ze graven niet op paden zijn. En ik vind het ook lastig om te beslissen hoe erg het is dat die muisjes gevangen wordt. We vinden het duidelijk allemaal rot, anders had je dit bericht niet geplaatst en zouden de antwoorden van ons wel makkelijker zijn.

Misschien zou je in je overweging mee kunnen laten spelen wat voor soort muizen het zijn en hoe goed die het doen in het gebied waar je honden ze vangen. Dat maakt voor de individuele muisjes niet uit natuurlijk. Maar ik vind het nog wel meespelen of het een zeldzame soort is, of een soort die het erg moeilijk heeft, of dat het een soort is die in overvloed aanwezig is. Wij hadden een paar jaar terug hier in Friesland een muizenplaag en toen had ik er toch echt veel minder moeite mee als Xavi muisjes ving. We gingen dan naar een industrieterrein en dat veld was 1 groot muizenhol. Er zaten er duizenden en duizenden.

Veel meer wijsheid heb ik niet voor je.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3373625
Kaela schreef:Ik snap je dilemma.

Ik vind jagen een No-Go. Maar Oscar liet muisjes met rust, die ging voor alles vanaf formaatje konijn. En dat vind ik echt een enorme No-Go. Voor de dieren zelf, want ik vind het leed dat jagende honden (of ze nu de prooi vangen of alleen maar opjagen)het wild aandoen niet oke. Maar ook voor de maatschappelijke risico's. Een hond die in blinde jaagmodus achter een konijn, haas of ree aangaat kan levensgevaarlijke situaties veroorzaken in ons drukke landje. Tel daarbij op dat Oscar het aller liefste achter paarden met ruiter aanging en het leed is helemaal niet te overzien.

Maar muisjes. Poeh. Heel veel van die maatschappelijke redenen vallen weg, mits de gaten die ze graven niet op paden zijn. En ik vind het ook lastig om te beslissen hoe erg het is dat die muisjes gevangen wordt. We vinden het duidelijk allemaal rot, anders had je dit bericht niet geplaatst en zouden de antwoorden van ons wel makkelijker zijn.

Misschien zou je in je overweging mee kunnen laten spelen wat voor soort muizen het zijn en hoe goed die het doen in het gebied waar je honden ze vangen. Dat maakt voor de individuele muisjes niet uit natuurlijk. Maar ik vind het nog wel meespelen of het een zeldzame soort is, of een soort die het erg moeilijk heeft, of dat het een soort is die in overvloed aanwezig is. Wij hadden een paar jaar terug hier in Friesland een muizenplaag en toen had ik er toch echt veel minder moeite mee als Xavi muisjes ving. We gingen dan naar een industrieterrein en dat veld was 1 groot muizenhol. Er zaten er duizenden en duizenden.

Veel meer wijsheid heb ik niet voor je.
Dank ook voor jouw reactie. Het hele jaagverhaal is gelijk aan mijn idee erover. Dat is dan ook niet mijn dilemma/vraag. Er wordt gewoon niet gejaagd. Punt.
Maar jagen op muizen is óók jagen. Een enkel muisje zou ik niet zoveel moeite mee hebben. Het worden me er echter teveel. Daarom dus mijn vraag hoe anderen in het muilkorf gedeelte staan; de voors én de tegens...
Door src_esther
#3373626
Dwarreltje schreef:Dank ook voor jouw reactie. Het hele jaagverhaal is gelijk aan mijn idee erover. Dat is dan ook niet mijn dilemma/vraag. Er wordt gewoon niet gejaagd. Punt.
Maar jagen op muizen is óók jagen. Een enkel muisje zou ik niet zoveel moeite mee hebben. Het worden me er echter teveel. Daarom dus mijn vraag hoe anderen in het muilkorf gedeelte staan; de voors én de tegens...
Maar hoeveel is dat dan? Er moet natuurlijk wel iets overblijven voor de dieren die er afhankelijk van zijn. Maar dat ze zoveel muizen vangen kan ook betekenen dat er gewoon heel veel muizen zijn. Dat Ko een rat te pakken had, komt ook omdat er erg veel ratten zijn momenteel.
Een muilkorf voorkomt het graven niet, kun je dat misschien proberen te voorkomen waarschijnlijk zou dat al schelen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3373627
Dwarreltje schreef:Dank ook voor jouw reactie. Het hele jaagverhaal is gelijk aan mijn idee erover. Dat is dan ook niet mijn dilemma/vraag. Er wordt gewoon niet gejaagd. Punt.
Maar jagen op muizen is óók jagen. Een enkel muisje zou ik niet zoveel moeite mee hebben. Het worden me er echter teveel. Daarom dus mijn vraag hoe anderen in het muilkorf gedeelte staan; de voors én de tegens...
Ik zou een muilkorf gewoon eens uitproberen. Al zou ik liever voor een goed gesloten korfje gaan ipv een lederen snuitje ivm hijgen. Zoiets:

Afbeelding

Of ze de muisjes dan nog dooddrukken zou je moeten uitproberen. Denk dat dat ook per hond kan verschillen. Het zou natuurlijk mooi zijn als ze met een korfje wel hun gedrag op muisjes kunnen uiten, want best kans dat ze anders hun aandacht naar grotere dieren gaan verschuiven, zonder dat er zoveel muisjes sneuvelen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3373628
Mijn katten vangen ook muizen. Ik doe daar niets tegen. Ik heb nou niet het idee dat muizen door hun toedoen ineens een bedreigde diersoort gaan worden. Misschien heel lokaal hier in de tuin (en in het geval van Ot ook de tuin van de buren).
Door zurca
#3373638
Tous ving ook muizen bij de vleet, echt dagelijks en soms wel 5 per wandeling :-[ Ziggy at ze op, met smaak, ze waren in ieder geval niet voor niets gestorven dacht ik dan.
Ik liet Tous gaan, hij werd in al zoveel beperkt en op deze manier kon hij nog een klein beetje de jager zijn die hij was. Ze uitgraven deed Tous niet, hij ving ze als ze bovengronds waren en ik denk dat die muizen amper door hadden wat ze overkwam. Hij sprong en met 1 hap waren ze dood.
Ik vond het niet helemaal oke want ook ik vind jagen een no go maar "de gunfactor" was groter dan het verbieden.

Wat betreft een muilkorf, ik zou het gewoon uitproberen! Het zou toch mooi zijn als je Podenco's goed kunnen wennen aan een korfje en op die manier geen muizen meer kunnen vangen maar verder wel de lol hebben van het loslopen en opzoeken van de muizen.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3373642
Grappig, hier een zelfde dilema met muizen.... alleen worden ze hier wel opgegeten :o

Dat vind ik dan weer gruwelijk als ze naast me staan, maar aan de andere kant heb ik ook weer liever dat ze dit prooitje opeten ipv alleen maar voor de fun doden
Ik laat ze zo af en toe graven op verantwoorde plekken....juist omdat ze inderdaad al zo ontzettend veel niet mogen en omdat we hier plekken hebben waar echt een overschot aan muizen is (gezien het gemak waarmee ze van nest naar nest hopt....en ze de muizen zo af en toe echt letterlijk uit de lucht vangt :???: ) en relatief weinig natuurlijke vijanden


Ik denk dat een korfje het 'doodgaan' niet helpt voorkomen, want ze zullen ze waarschijnlijk gewoon dooddrukken of een rolberoerte bezorgen, het opgraven voorkom je er ook niet mee, dus je enige winst is dat ze ze dan niet meer dood bij je komen brengen

Dus tja, dilemma.... jagen is inderdaad een No Go en ook muizen vangen is sec gezien jagen

Wat ik vooral moreel moeilijk vind is dat ik wel loop te mopperen op mensen die hun braaf luisterende honden in het bos loslaten lopen terwijl er grote borden 'broedseizoen' staan (incl. 'honden aan de lijn' bord) maar dat ik 'bewust' mijn honden wel laat jagen 'omdat het alleen maar een muisje is' ... dat voelt voor mij zo af en toe wel een beetje schijnheilig :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3373657
Doranto schreef:Hier mogen ze helemaal nergens achteraan wat beweegt. Graven mogen ze ook niet. Ben best wel streng wat dat betreft :-[
Dat is hier ook zo. Alleen krijg ik in de regel 3 dikke middelvingertjes :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door