Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door src_esther
#3373733
pearlsofpassion schreef:Ik zou er geen probleem mee hebben, als, en enkel als, ze ze ook opeten.
Ik had er ook geen probleem mee als Kleintje ze ving, was er best trots op, maar dan moest ze ze wel opeten. Doden en dan laten liggen, dat vind ik echt niets.
Ik heb wel eens een muis in haar voerbakje gelegd. ::) :biggrin2:
Gelukkig heb ik maar 2x geweten dat ze ze niet opat, verder altijd wel.
Maar ik heb dus een hekel aan levens verspillen. En dus moeten ze opgegeten worden.

En ik zou geen aanpassing van je menu doen hoor. Tenzij eentje te dik wordt, dan krijgt die wat minder eten thuis. Maar muis is compleet en kan dus perfect extra gegeten worden zonder menu-aanpassingen.
En ik heb dan met het oog op de ziekte van weil weer liever niet dat Ko de muizen die hij vangt opvreet. Hij laat ze langs de kant van de weg liggen en andere dieren lijken ze op te ruimen want vaak zie ik een dag later bijna niets meer liggen. Dat in tegenstelling tot de wilde eenden, ganzen, fazanten, hazen en ander wild die aangereden op de weg liggen, elke dag liggen er weer meerdere nieuwe dierenlijken die uur na uur platter worden... Van de week zag ik een woerd die bijna werd aangereden omdat hij bij zijn net aangereden vriendje zat. Hij had geluk dat wij de tegenliggers konden laten afremmen zodat hij nog weg kon vliegen...
Overigens vangt Ko gemiddeld over een maand gezien denk ik 1 muis per dag. Zijn record is binnen 1 uur 9 stuks vlakbij 1 boerderij.
Vreemd genoeg hebben/hadden we een wild konijn op ons terrein dat hij met rust liet (nadat ik 1 keer heel boos op hem geworden was) en ook de muizen en ratten die hier hun plekjes hebben lijkt hij weinig aandacht voor te hebben.
Door src_esther
#3373735
Dwarreltje schreef:Tja hoeveel... Vanmorgen slechts één, maar ik weet nu ook dat ze direct dood zijn :-[ De ingewanden lagen eruit... :-X
Dat is dan in elk geval beter dan hoe Ko het aanpakt... Dat spelen met de prooi vind ik echt ellendig.
Dwarreltje schreef:Nu gelijk de note erbij dat ik momenteel héél erg op hun huid zit en ze absoluut niet uit zicht mogen van mij. Twee losloopgebieden in de buurt kan ik ze zorgeloos laten gaan, want daar alleen maar zoeken naar muizen, 'open' gebied zeg maar. Derde losloopgebied (vanmorgen dus weer eens) zit evengoed vol met reeën dus dan loop ik niet ontspannen maar tel continu de 3 ranke lijfjes van de lieverdjes... Elke neus die omhoog gaat richting bosjes krijgt direct een 'nee!'. Je hoort ze denken... (k*twijf :biggrin2: Maar dat k*twijf heeft wel enig respect opgebouwd gelukkig...Ze willen -terecht- niet in discussie...) Als ik ze uit oog verlies, ben ik 2 van de 3 zeker kwijt... Ik kan dus wel de neus, maar niet het oog overrulen.
Dwarreltje schreef:Nou dat kan ik wel schudden... Als een Podenco iets ziet bewegen, weten ze niet eens meer dat ik besta! Dan is er -steeds opnieuw- dat commando nodig om ze uit die fixatie te halen. Ze weten dat ze bij me in de buurt moeten blijven, maar dat jachtinstinct... Kunnen ze niets aan doen, snap ik best en accepteer het door continu alert te blijven (weg ontspannen wandelen wat het ooit was... :-\ ) en preventief te handelen. Maar dan blijven de muisjes nog het probleem.
Dwarreltje schreef:Ik ook. Maar dat durven ze alleen in gedachten... :cool: Ik ben echt niet lief hoor, zoveel als ik van ze houd: Als er niet geluisterd wordt (even jachtinstinct daargelaten waar ze niets aan kunnen doen), ben ik een heel vervelend baasje, gevoelige Podenco of niet. Want op al die gevoeligheid zit ook een giga harde kop....
Ko is een spanjaard maar geen podenco (vage kruising, vaak denken mensen een jonge of mini-duitse/mechelse herder(( :idiot2: )) door zijn kleuren en vacht), maar precies wat je schrijft, geldt ook voor hem. Zo lomp als hij zich op een muis stort, zo voorzichtig kan hij een heel ei zonder te breken uit zijn bak halen en er naast leggen omdat hij niet weet wat hij ermee moet.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3373753
Ina schreef:Haha....pas maar op, die langpoot gaat straks ook gezellig mee staan graven hoor :biggrin2:
Hier kon Aysa er ook niks van, die stond ook als een dwaas te kijken als Misty zich plotseling ergens op stortte :???:
Ging wel heel enthousiast achter de opgegraven klontjes aarde aan als of dat iets eetbaars was
Toen kwam het moment dat ze zelf mee ging staan 'tap dansen' .... als zijnde 'ik graaf'

....en toen het kwartje éénmaal gevallen was, bleek dat ze een nog groter talent heeft als Misty.... zij spot nestjes echt van verre en jumpt er boven op zodat de muizen van schrik wegspringen zodat ze ze zo uit de lucht grijpt.
Als de muis slim denkt te zijn en zich ingraaft, heeft ze ze echt in 5 seconden gevonden en opgepeuzeld :-[


Dus nu is mijn langpoot een all round geworden :doh: , ogen, oren, neus en poten .... en een zwarte vriendin die het blonde staartje in de gaten houdt om in te schatten of het de moeite is om ook in actie te komen :cool:

Maar ja, hebt blijft wel een issue en gewetenskwestie inderdaad

Als muilkorf zou ik voor de echte windhondenkorf gaan, daar past de neus goed in en kunnen ze hijgen, drinken en koekjes aanpakken....maar niet meer ergens in buiten wat zich buiten de korf bevindt
Oke, dus ook Stoetel gaat straks graafmachine worden... Dat is minder want dan word ik verplicht te blijven staan :-X Nu loopt ze gewoon lekker door na het even aangezien te hebben...
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3373754
Too schreef:Volgens mij bedoelt Kaela ook gewoon een korfje, is dit plaatje alleen ter illustratie.
Dat je niet zo'n sneu strak snuitje kiest waarbij ze niet kunnen hijgen ( zoalsze hier in de wijk graag kiezen :-X )
Absoluut niet iets, waarmee ze meer beperkt worden dan iets op te eten... Hijgen moet gewoon kunnen. Voor Shadow had ik al zo'n leren gevalletje, daarin had ze meer dan genoeg ruimte voor de neus.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3373755
Angelique schreef:Ik heb hier even over nagedacht, maar ik zou niets doen. Ja jammer van die muisjes, maar ik heb hier speciaal aangekochte katten rondlopen om de muizenpopulatie en dus overlast te beperken. En nog lopen er zat muizen en zijn de havikken en ander vliegend gespuis hier achter op het land ook dag en uur bezig met muizen vangen. En nog zijn er zat muizen. En dan zouden jouw honden een muilkorf om moeten omdat ze muizen vangen. Nah..
Duidelijk. Zo denk ik ook... op sommige momenten (vooral als er weer een muis in zicht ligt :-[ ) begin ik weer te twijfelen vandaar dit topic. Dank voor de logische redenatie.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3373756
Lizzy schreef:Ik heb er ook nog eens over na gedacht en ik wilde van alles gaan schrijven maar nergens voor nodig, ik quote gewoon Angelique.

Tuurlijk heb je het allemaal liever niet. Maar wat is nou de schade van die anderhalve keer dat jij anderhalf uur door dat bosje tijgert met je muizenvangers? Ja ja, ik weet het, elk leven is er 1. En zonder moeite kiepen we dan wel weer een eendagskuiken in de bak van onze hond/kat......
Eens...
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3373757
Spikkelneus schreef:Heeeeejjjj, en zag ik nou op FB dat jij ook weer een fosterfail hebt?
;D ;D ;D volgens mij ben je bijna net zo erg als ik ;)
Gefeliciteerd met de mooie poddie :-*
Ja weet niet of ik wel geschikt ben hiervoor... :-[ Bedoelingen zijn écht goed, nl om ze te laten adopteren. Elke hond die van het beton af is, is er weer één, denk ik zelf. Maar ja... Ana Rifka is echt aparte persoonlijkheid. Hele oude ziel die echt lijkt na te denken... Aan ene kant het onzekere, bange meisje dat duidelijk mishandeld is, aan andere kant een brutaaltje dat echt denkt dat alles kan/mag... Met regelmaat een aanvaring met haar maar wat gáát ze onder mijn huid zitten :-* Echt mijn hondje geworden en het idee dat ze weer bij anderen opnieuw moet beginnen... :-[
Had ook een Maneto in huis maar die is na een week geadopteerd (met enige dwang van mijn kant ;D maar adoptant heeft me terugbetaald door mij Ana Rifka cadeau te doen :-* ).
De dag dat Ana Rifka zou komen (1 dec.), bleek ze niet bij transport te zitten... Peter ( :crying: ) had toen al veel last van zijn hart en was vergeten in alle drukte dit door te geven... Ik was toen redelijk boos, omdat ik het niet kon verdragen dat Ana Rifka nog steeds met haar zwakke lijfje op het beton in de kou daar zat. In die emotie vertelden ze dat er nog één hondje 'over' was voor opvang... Dus toen kwam Vosje/Shadow bij mij... om te blijven natuurlijk :-X Evengoed kwam Rifka 4 weken later alsnog mee met transport en natuurlijk kwam ze erbij. In het begin was ik zelfs blij dat ze geadopteerd zou worden; ze veroorzaakte met haar brutale gedrag, ook onbekend hoe ze moest spelen, een onrust tussen Raffi en Twinkel. Haar spel was veel te lomp, agressief lijkend (was puur onkunde; meiske had nooit geleerd hoe te spelen) en ik moest haar vaak beperken. Ook heeft zij zo enorm lang aan de lijn gelopen! Geen één hond waar ik zo moeilijk contact mee kreeg/kon peilen. Nu ik haar wel ken, blijkt Ana Rifka juist een verschrikkelijk aanhankelijk meisje maar dat moet je wel zien. Altijd los, nooit jagend (alleen met Twinkel mee als die gaat :( ), kan rustig Ana Rifka een half uur niet zien en weet dat ze wel in de buurt struint. Als ik haar roep, is ze er. Mijn meisje :-*
Nu een Galgo, compleet anders dan de Podenco. Trager, lomper, angstiger. Maar tegelijkertijd in de afgelopen 3 weken al zó gegroeid in het Nederlandse hondenleven! Ben elke keer weer verbaasd hoe snel de honden zich aanpassen en wennen aan ons leven hier. Ook dit meisje zal vrij snel klaar zijn voor adoptie en ik hoop dat dat niet te lang gaat duren (die adoptie dus). Kan er niet nóg een adopteren, dan kan er niet meer van het beton gehaald worden :-\ Daarbij is de Galgo te groot voor mijn hondenluikje :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3373758
pike schreef:Ik zou er niets aan doen. Mijn drie fauven gingen dagelijks los op de dijk, en dagelijks gingen ze verwoed op zoek naar muizennesten. En zodra eentje een nest had gevonden (lees: geroken) gingen ze daar gezamenlijk aan het graven. Op elkaar, over elkaar, onder elkaar door. Heel fanatiek waren ze daarin.
Psies zo ja. Hier met regelmaat 3 Podenco's en 2 Terriërs op dezelfde manier bezig ;D
pike schreef: En ik liet ze gerust zoeken en graven. Bij gebrek aan echt wild was dat waar mijn jagers het mee moesten doen en dat wou ik ze echt niet afpakken. Hun lust en hun leven. Met de "jacht op muis" kon ik ze ook niet kwijtraken, ze bleven uiteraard min of meer op een plek. Ze hadden zoveel plezier en konden er al hun energie aan kwijt.
Dat dus...Ik wil het ze niet afpakken...
pike schreef:De een na de ander nam tussendoor af en toe een duik in de sloot of ringvaart om af te koelen en ging dan weer snel terug om verder te graven. Na afloop kon ik altijd de kluiten bagger uit hun gehemeltes en onderkaak pulken :biggrin2: En na tien jaren waren er nog steeds dagelijks nesten om uit te graven. Er bleef nog steeds genoeg over voor de reigers. En natuurlijk vond ik het ook wel sneu voor de ienie-mienie veldmuisjes, maar ik weet ook hoe muizen zich voortplanten. Heel erg snel. Andere honden zagen ze niet eens voorbijkomen, daar keken ze niet naar om. Dat is ook een groot voordeel.
Dat maakt voor mijn drietal niets uit, die geven niet om andere honden, anders dan gezellig spelen...
pike schreef:Er was één andere hond die het wel interessant vond (een rescuedog uit een of ander buitenland met hyeana-oortjes :( ) en die mocht gewoon meedoen. Volgens mij zagen ze die ook geeneens. De Amerikaanse bull-terrier waar iedereen bang voor was stond er altijd een beetje beteuterd bij te kijken als hij doorhad dat zijn macho-optreden geen enkel effect opleverde en zelf macho-mijnheertje Pike hem niet eens zag staan en geen tegengas gaf, bange poeperd Jakkie helemaal opging in zijn gegraven gat in plaats van te vluchten, en Duc snapte er zowiezo al nooit wat van ;D
;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3373759
Siberienne schreef:Ik sluit me bij Lizzy en Angelique aan.

Ik heb jagers van nature, net als jouw poddies. Afleren gaat me niet lukken. Rn weet je, ik was aan het canicrossen met Spot, we rennen volle vaart een heuveltje af en die springt opeens opzij en heeft een muis.

Als ik dat alsmaar moet voorkomen hebben we allebei geen leven meer
Nee ook dat. Dat zou inhouden in dat ik óf alleen maar aan het roepen ben, óf ze moet aanlijnen. En dát ga ik dus echt niet doen, een hondenleven lang aan de lijn uitlaten... Ze mogen/moeten hónd kunnen zijn...
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3373760
src_esther schreef:Nog iets over een muilkorf. De kans is dan dat de muis wel fysieke schade oploopt en een langzame dood sterft. Als Ko een muis heeft gevangen, mag/moet hij er net zolang mee spelen tot het diertje dood is. Ik vind het een kweling, maar het idee dat het dier ogenschijnlijk ongedeerd ontsnapt en dan door een inwendige bloeding sterft vind ik nog erger.
Eens.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3373761
Siberienne schreef:Over dat laatste stukje; wat ik heel kwalijk vind is als mensen geen idee hebben van wat hun hond aanricht. Zo is hier ook een hondeneigenaar die er totaal geen moeite mee heeft als zijn hond achter de reeen aangaat ‘want hij bijt ze niet dood’. En dan er totaal aan voorbij gaan wat stress en verwondingen kunnen doen bij een dier. Ik heb ooit meegemaakt hoe een ree schrok van iets en de weg oprende en doodgereden werd. Ook overdag een ree totaal in paniek over een weide zie jakkeren (overigens was dat op devlucht voor menselijke jagers) . En dat vind ik dus wel een verschil tussen groter en kleiner wild. Een muis is of in een klap dood wn als het nodig is maak ik het desnoods zelf af. Maar een groter dier gewond laten creperen of een nest verstoren waardoor de jonkies doodgaan... Tsja. Dat vind ik toch erger.
Inderdaad wil ik absoluut geen gejaag. En ook al is hun zoeken naar muizen óók een soort van jagen, het haalt het m.i. niet bij wat ze aanrichten bij het najagen van reeën. Konijnen vreemd genoeg zie ik nooit... De enkele keer dat Twinkel uitbreekt, baal ik ook enorm. Zij is dan ook de enige die ik continu in de gaten houd... En kán haar preventief van het jagen houden, alleen mag mijn aandacht geen seconde verslappen :-[
Ik denk dat na de hond, de ree voor mij het mooiste dier is. Vroeger zag ik ze regelmatig, toen ik nog met 2 a 3 hondjes liep en die keurig onder appèl stonden... ::) en genoot daar dan enorm van. Nu ben ik blij als ik ze niet zie ;D
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3373762
Ik wil iedereen hartelijk danken voor de reacties. Door alle meningen te lezen, ben ik voor mezelf eruit. Ik ga géén muilkorfjes omdoen. Dit is hun leven, zoeken, graven en als er dan af en toe een muis het leven voor moet laten, so be it.
Dank! (ook namens Raffeltje, Twinkel en Ana Rifka :-* )
Door Siberienne
#3373765
Dwarreltje schreef:Nee ook dat. Dat zou inhouden in dat ik óf alleen maar aan het roepen ben, óf ze moet aanlijnen. En dát ga ik dus echt niet doen, een hondenleven lang aan de lijn uitlaten... Ze mogen/moeten hónd kunnen zijn...

Al moet ik zeggen... mijn honden zijn dus wel aan de lijn. In Nederland bijna altijd. Omdat ze en hun zicht en hun neus achterna kunnen gaan. Omdat ik te vaak reeën zie of hazen en ze zijn gewoon echt weg dan, dat valt niet te trainen. Mijn vorige husky was nog erger en die heeft jarenlang alleen aan de lijn gelopen, na een paar jaar mocht hij soms los in Noorwegen, waar ‘niks’ was, maar daar zijn we hem ook een keer kwijt geweest omdat meneer eigenwijs een andere kant op ging.

Ze lopen afwisselend aan een lange flex of een korte lijn, gaan mee wandelen en hardlopen en steppen en heel soms rennen ze op een omsloten veld of neem ik de gok op een bepaald leeg weiland, maar in deze tijd van het jaar? Ik durf het niet, ze gaan namelijk ook het water in achter eenden aan. En toch komen ze voor mijn gevoel echt niks tekort. Het kan zijn dat zijzelf daar anders over denken, maar ik merk het niet aan ze.
Door zurca
#3373775
Dwarreltje....ik wil eigenlijk wel wat foto's zien van je nieuwe aanwinst en de opvanger :) ;)

src_esther schreef:En ik heb dan met het oog op de ziekte van weil weer liever niet dat Ko de muizen die hij vangt opvreet. .
Maar hij vangt ze toch met zijn bek? En hij speelt er nog een tijdje mee toch? Lijkt mij dat de kans op Weil dan net zo is als bij opeten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door