Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3377645
Laika schreef:Een van mijn hennen is broeds. Dat komt bijna niet voor bij dit ras had ik begrepen. We halen haar maar steeds van het legnest af want broeden zonder haan levert weinig op.
Kun je er geen leuke broedeitjes onder leggen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Laika
#3377648
hannabelgje schreef:Kun je er geen leuke broedeitjes onder leggen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
We willen geen kuikentjes. We hadden vorig jaar een kip met Marek, dan is de kans groot dat de kuikens ook Marek kunnen krijgen toch?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3377651
Niet noodzakelijk.
Er zijn ook fokkers die bewust niet enten omdat dan de sterkere kuikens overleven en je sterkere kippen kweekt.
Ik kan me daar eigenlijk wel in vinden. Zeker bij die kippen ziekten waar je tegen een tiental ziekten zou moeten enten en die entingen verre van eenvoudig te halen zijn. Bij natuurbroed als particulier bijna onmogelijk zelfs.

En onze jonge haan is opgegroeid naast een hen met Marek en z'n moeder was wss geënt (wat haar ook besmettelijk maakt) en toch had hij het niet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3377652
Sussexen schijnen trouwens wel af en toe broeds te worden, dat tot een goed einde te brengen en goede moeders te zijn.
Staat de bewust hen onderaan of bovenaan de pikorde? Volgens ervaringen op het kippenforum, kan je de hen met kuikens de eerste weken beter scheiden als ze onderaan staat, maar bij een dominanter hen, is dat geen probleem. Die houdt de rest zelf wel op afstand.
Bij mij was de hoogste in rang de moeder en geen kip of haan die het in zijn/haar hoofd haalde om te dicht in de buurt te komen.

Nou ja, broeds af maken, kan natuurlijk ook. ;)
Gebruikersavatar
Door Laika
#3377653
pearlsofpassion schreef:Niet noodzakelijk.
Er zijn ook fokkers die bewust niet enten omdat dan de sterkere kuikens overleven en je sterkere kippen kweekt.
Ik kan me daar eigenlijk wel in vinden. Zeker bij die kippen ziekten waar je tegen een tiental ziekten zou moeten enten en die entingen verre van eenvoudig te halen zijn. Bij natuurbroed als particulier bijna onmogelijk zelfs.

En onze jonge haan is opgegroeid naast een hen met Marek en z'n moeder was wss geënt (wat haar ook besmettelijk maakt) en toch had hij het niet.



Hoe oud is de haan geworden? Marek komt pas op oudere leeftijd tot uiting (bij hennen zo rond de leg, maar het kan ook veel later)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3377654
Laika schreef:[/b]

Hoe oud is de haan geworden? Marek komt pas op oudere leeftijd tot uiting (bij hennen zo rond de leg, maar het kan ook veel later)
Dik 10 maand. Toen ging hij vechten met z'n vader he.
Normaal zou je het dan al gezien hebben hoor.
Bij die hen met Marek, kwam het veel jonger op.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3377658
Laika schreef:We willen geen kuikentjes. We hadden vorig jaar een kip met Marek, dan is de kans groot dat de kuikens ook Marek kunnen krijgen toch?
Ligt waarschijnlijk ook aan de gevoelighied van het ras. Hier vielen 6 Australorpen om van de marek en rond dezelfde tijd kwamen er kuikentjes uit het nest. Deze mankeerden niks, eentje (Brahma) leeft nu nog (inmiddels 8 jaar)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3377668
Nochtans zijn Brahma's volgens internet gevoeliger dan Australorpen. Barnevelders en Sebrights nóg gevoeliger.
Dus, het is toch ook de genetica, de omgeving en omstandigheden waarin ze uitkomen, vermoed ik. En een portie geluk.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3377670
pearlsofpassion schreef:Nochtans zijn Brahma's volgens internet gevoeliger dan Australorpen. Barnevelders en Sebrights nóg gevoeliger.
Dus, het is toch ook de genetica, de omgeving en omstandigheden waarin ze uitkomen, vermoed ik. En een portie geluk.

Apart..toendertijd las ik juist dat Brahma's helemaal niet gevoelig waren. Ik had toen hier en daar in de rondte ook gevraagd of het niet beter was de kuikens te elimineren zeg maar, omdat ze temidden van Mareklijders geboren waren. Die kuikens mankeerder dus niks en daarna is er in die ren ook niks meer overleden aan marek.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3377674
Angelique schreef:Apart..toendertijd las ik juist dat Brahma's helemaal niet gevoelig waren. Ik had toen hier en daar in de rondte ook gevraagd of het niet beter was de kuikens te elimineren zeg maar, omdat ze temidden van Mareklijders geboren waren. Die kuikens mankeerder dus niks en daarna is er in die ren ook niks meer overleden aan marek.
Ja he.
Ik denk dat ze het eigenlijk gewoon niet weten. En ervaringen van enkelen gaan een eigen leven leiden.

Ik geloof er wel in dat al dat enten niets oplost.
En zoals ze het soms voorstellen dat elk ongeent kuiken dat in contact komt, het oploopt. Das duidelijk niet waar.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3381633
Gisteren een paar nieuwe dames opgehaald. Niet meer zo piepjong, maar die donkere is in de kleur waar ik er eerder eentje van gehad heb en die nergens in nederland nog te vinden was als kuiken, ei of wat dan ook. Gisteren doken deze dus op op mp en ze ook maar direct opgehaald. De lichtere is ook ene plaatje om te zien, die zwarte halzen staan die brahma,s gewoon keigoed :cool:
64DE7CCF-8BF9-49D2-A217-789A2E87096B.jpeg
64DE7CCF-8BF9-49D2-A217-789A2E87096B.jpeg (1.74 MiB) 2531 keer bekeken
B97EBAA0-0CA3-4F89-A432-D008B034A100.jpeg
B97EBAA0-0CA3-4F89-A432-D008B034A100.jpeg (1.59 MiB) 2531 keer bekeken
490D2CE5-2640-4E6F-AFAF-7561CF0E81BA.jpeg
490D2CE5-2640-4E6F-AFAF-7561CF0E81BA.jpeg (1.45 MiB) 2531 keer bekeken
Gisteravond in het hok erbij gezet en vanmorgen liepen ze al buiten toen ik beneden kwam. Met eten moest er natuurlijk flink gehakt worden door de dames, maar de rest van de dag is het rustig gebleven. Ruimte genoeg natuurlijk ook om elkaar uit de weg te gaan. Zoveel ruimte dat ik rond 12en die donker niet zag en we met z,n 2en bija een uur hebben lopen zoeken naar die trut. Witte kippen, best handig :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3381642
Oh, leuk.
Welke kleur is dat dan? Kruising meerzomig patrijs met Columbia?
Of weet je dat niet? :biggrin2:

Ze hebben wel grote kammen voor Brahma hennen he? De mijn hebben veel kleinere. Mijn haan heeft maar amper een grotere...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3381651
pearlsofpassion schreef:Oh, leuk.
Welke kleur is dat dan? Kruising meerzomig patrijs met Columbia?
Of weet je dat niet? :biggrin2:

Ze hebben wel grote kammen voor Brahma hennen he? De mijn hebben veel kleinere. Mijn haan heeft maar amper een grotere...
Die donkere patrijzen vallen soms uit een normaal patrijsechtpaar. De vorige die ikhad kwam ook uit normale patrijsouders. Der zuster was wel normaal. De lichte lijkt wat op wildkleur, maar is wat lichter, dus dat houden we maar op een miskleur :biggrin2: De halzen/kop zijn veel zwarter dan bij een colombia, dat zijn meer strepen en dan is het hoofd gewoon gekleurd.
De kammen zijn niet bijzonder groot voor een brahmahen. De haan hier heeft een nog wel grovere kam. Oke,die is niet raszuiver, maar de dot heeft dezelfde kam.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door