Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Fioon
#3373840
Ik heb totaal geen verstand van kippen maar na dit gelezen te hebben vraag ik me af of voeding ook invloed op het leggen heeft. Misschien wel een domme vraag :-[
Gebruikersavatar
Door Laika
#3373841
pearlsofpassion schreef:Ik heb net even gelezen over Marek en blijkbaar had die kleine bruine hier het ook. De oculaire vorm. Ze werd idd blind aan 1 oog, dat grijs verkleurde, al erg jong en heeft er nog 2 jaar mee geleefd. Maar is dus altijd mager gebleven..

Dan zou ik m'n hok eens geel grondig moeten uitspuiten? Of heeft dat toch geen zin want zijn de anderen nu ook drager?
Bij hen zie ik nergens verschijnselen.
En het hok hangt net mooi vol met diatomeeenaarde tegen de bloedluis. ::) :biggrin2:
Mijn kip had ook de oculaire vorm. Ze kreeg 2 blauwgrijze ogen waarvan 1 oog bijna en het andere oog helemaal blind was. Ze is altijd mager gebleven (ondanks extra bijvoeding) en ze is 9 mnd oud geworden. De Marek kwam tot uiting toen ze eieren ging leggen. Ik heb begrepen dat het virus wel 5 jaar blijft overleven (binnen en buiten). Als ik nieuwe kippen neem dan kies ik toch voor geente kippen (ik wil geen kuikens gaan fokken) of kippen die al leggen. Tegen Marek worden de kuikens als ze heel jong zijn 2x geent en daarna niet meer dacht ik.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373843
Fioon schreef:Ik heb totaal geen verstand van kippen maar na dit gelezen te hebben vraag ik me af of voeding ook invloed op het leggen heeft. Misschien wel een domme vraag :-[
Nee, wel een goede vraag.
Ik vraag me ook af of ik wat verkeerd doe. :-\
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3373849
Ja, voeding heeft er vanalles mee te maken. Kippen leggen het best op legkorrel.
Maar..... dat is ongeveer net zo natuurlijk als een hond/kat op brokken. Als je je kippen zelf hun kostje bij elkaar laat scharrelen en ze dus plantjes en beestjes eten (zoals de wilde kippen uit het subtropisch regenwoud, daar groeit echt geen graan), dan leggen ze veel minder. Maar zijn ze wel gezonder en worden ook ouder.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3373852
Hier is het en/en. Ze krijgen legkorrel en ze hebben de ruimte om te scharrelen. Volgens een kippenboer/oud mannetje hier in de buurt is het beste dat je zorgt voor een constant gevulde bak met legmeel, waar ze dan door de dag heen telekns wat uit kunnen pakken ipv het smorgens korrel geven wat ze dan vlot weg moeten happen. Tijdje geprobeert hier, maar ze bleven der eigen helemaal in 1x volvreten en met het oog op ongedierte was dit ook niet handig, dus daar maar vanaf gestapt en weer over op de legkorrel smorgens en eind van de dag een beetje gemengd graan.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3373854
Wij gebruiken een trapbak (die toegang geeft tot het voer wanneer een kip op de vloerplaat stapt en afgesloten is voor ongedierte als de kip van de bak afstapt) met legkorrel. 'S avonds krijgen ze wat graantjes voor ze op stok gaan. Verder lopen ze de hele dag het gras om te ploegen op zoek naar insecten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3373860
Fioon schreef:Ik heb totaal geen verstand van kippen maar na dit gelezen te hebben vraag ik me af of voeding ook invloed op het leggen heeft. Misschien wel een domme vraag :-[
Geen domme vraag dus. Het heeft zeker invloed, zowel op de kwaliteit als de kwantiteit.
Door Roxx
#3373862
Bij gebrek aan bepaalde voedingstoffen kan een kip stoppen met leggen. Maar de kippenkorrels die verkocht worden zijn allemaal volledig en bevatten alles wat een kip nodig heeft om gezond te blijven. Legkorrel bevorderd het leggen niet, dat is een fabel die al zo lang te ronde gaat. Logkorrel bevat gewoon alle voedingstoffen die een leggende kip nodig heeft voor een sterke schaal etc.

legkorrel/meel kun je onbeperkt aanbieden omdat de meeste kippen niet door eten als ze geen honger meer hebben. Als ze wel door blijven eten dan kun je deze richtlijn gebruiken. strooi 2x per dag zoveel dat ze het binnen 15 minuten opeten en dat zou precies genoeg moeten zijn. gemengd graan is een snack en een dikmaker (voornamelijk bij rassen die aanleg hebben om snel wat dikker te worden zoals orpington) dus een handje per dag is meer dan genoeg voor +/- 5 kippen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373876
Ah ok.
Ik had vroeger net geleerd dat gemengd graan (met ook erwten, lijnzaad enz erdoor) het beste was.
Nu ja, ze krijgen hier nu gemengd graan en legkorrel door elkaar (het zit gemengd in de zak), ongeveer de helft van wat ze eten, vermoed ik. Soms wat meer, soms wat minder. En verder groenten en fruit, keukenrestjes en wat ze opscharrelen.
Enkel tijdens de broed en toen het kuiken klein was, heb ik geen legkorrel gegeven. Ik had gelezen dat dat slecht is voor een jong kuiken en dat het de broed kan afbreken. Is dat niet zo?
Bij het kuiken heb ik uiteraard geprobeerd er kuikenmeel in te krijgen, maar dat lukte niet erg. Hij at liever mee graantjes met de moeder. Voor de eiwitten heb ik toen ook een paar keer wat meelwormen gegeven.
Door Roxx
#3373909
Neehoor, legkorrel kan er niet voor zorgen dat een hen stopt met broeden. alleen is het wel zo dat een hen heel veel energie stopt in het broeden en ze dus best wel wat vetten voer mogen dus daarom is gemengd graan ook prima tijdens de broed. Ik broed mijn kuikens uit in de broedmachines maar toen ik nog wel eens kuikens onder de kloek had zette ik ze apart van de rest en at de kloek gewoon kuikenmeel/korrel met haar kinders mee tot de kuikens zelfstandig zijn en de hen weer eieren gaat leggen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373914
Ja, ik zet ze liever niet apart. Heb daar geen degelijk hok voor, om te beginnen. Tijdens het broeden heb ik wel een draadje gezet zodat ze rustig zat en de hele dag eten ter beschikking. Maar eens het kuiken goed uit het ei was heb ik dat draadje gewoon weggehaald.
Dus hier heeft de hele bende een beetje kuikenmeel gegeten. ::) Het kuiken wel het meest hoor, de rest liet dat wat links liggen. Maar dat kuikje at dus ook wel wat kleine graantjes mee. Niet in het minst omdat moeder kloek dat meel niet als eten herkende en haar kuiken aanmoedigde mee te eten met de groten. Ze wees ook wel veel groen en beestjes aan haar kind, dat heb ik zelfs op foto. :smitten:
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3373923
Roxx schreef:Bij gebrek aan bepaalde voedingstoffen kan een kip stoppen met leggen. Maar de kippenkorrels die verkocht worden zijn allemaal volledig en bevatten alles wat een kip nodig heeft om gezond te blijven. Legkorrel bevorderd het leggen niet, dat is een fabel die al zo lang te ronde gaat. Logkorrel bevat gewoon alle voedingstoffen die een leggende kip nodig heeft voor een sterke schaal etc.

legkorrel/meel kun je onbeperkt aanbieden omdat de meeste kippen niet door eten als ze geen honger meer hebben. Als ze wel door blijven eten dan kun je deze richtlijn gebruiken. strooi 2x per dag zoveel dat ze het binnen 15 minuten opeten en dat zou precies genoeg moeten zijn. gemengd graan is een snack en een dikmaker (voornamelijk bij rassen die aanleg hebben om snel wat dikker te worden zoals orpington) dus een handje per dag is meer dan genoeg voor +/- 5 kippen.

Dit is precies wat alle brokjes fabrikanten voor honden ook zeggen.....
En het is wat mij betreft gelul. Een kip hoort geen graan te eten. En ja, die van mij krijgen ook graan (omdat ik niet voldoende ruimte heb om ze hun eigen eten te laten zoeken), maar het is echt net zo ´gezond´ als een kat/hond op brok. Niet dus. Maar net als de meeste honden en katten ´doen ze het er goed op´.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3373925
Spikkelneus schreef:Dit is precies wat alle brokjes fabrikanten voor honden ook zeggen.....
En het is wat mij betreft gelul. Een kip hoort geen graan te eten. En ja, die van mij krijgen ook graan (omdat ik niet voldoende ruimte heb om ze hun eigen eten te laten zoeken), maar het is echt net zo ´gezond´ als een kat/hond op brok. Niet dus. Maar net als de meeste honden en katten ´doen ze het er goed op´.
Ik weet niet hoe het met kippen zit, maar met mijn 2 papegaaien loop ik vooral tegen het feit aan dat een brokjesvrij dieet zo ontzettend moeilijk is vanwege de piepkleine hoeveelheden. Nu worden de meeste kippen vaak in wat grotere groepjes gehouden en kippen eten alweer grotere hoeveelheden en zijn iets minder kritisch qua kwaliteit dan papegaaien. Maar ik vind een vogel die 20-40 gram per dag eet volledig voeren toch een stuk lastiger dan een hond die een kilo per dag naar binnen schuift. Ik moet al 5-6 verschillende soorten groente en fruit in die 20-40 gram stoppen, naast zaden, pitten en noten om een beetje leuk te variëren. En wij zijn zelf slechte groente en fruit eters, dus dat maakt het niet makkelijker.

Grappig genoeg heb ik voor de hamster dan wel weer een heel natuurlijk ogende mengeling van zaadjes, pitten, kruiden en bloemen gemaakt. Maar een hamster leeft maar 2-3 jaar. Als mijn mengeling niet zo gezond en compleet is als het lijkt, dan is dat minder dramatisch als wanneer ik een papegaai die 40+ kan worden verkeerd voer.

Blegh, lastig! Want die brokjes zijn absoluut niet wat ik het liefste zou willen.
Door Lizzy
#3373930
Ik zie op de vorige pagina dat Angelique het over mijn Rhode Island Red's heeft. Die legde voor geen tiet en waren altijd broeds :biggrin2: . Super geweldige kippen (echt fijn karakter) maar de laatste hennetjes waren zeer ongezond en ik wijd dat aan inteelt.

Ik heb nu een allegaartje aan kippen en alleen de kleine witjes leggen, de mooie bruine kip (die prachtige hele grote bruine eieren legt) vertikt het. "No-can-do"zo staat die tang daar in dat hok. Sinds onze Willem weg is, is ze 100% gestopt met leggen.

Hier krijgen ze dus geen legmeel meer maar als basisvoer Bio Ron. Daar zit in: tarwe, gerst, gebroken mais, lupinezaden, boekweit, spelt, haver, erwten, lijnzaad, luzerne en zonnebloempitten. En verder krijgen ze iedere dag groenten. Ze spitten zelf naar beestjes in hun ren (ze graven serieus kuilen naar China).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door