Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mandarijn
#3427525
pearlsofpassion schreef: ma 07 jun 2021, 16:54 Och wat leuk.
Prachtige kipjes he, Wyandotte's. :)

Ze zitten er nog helemaal niet slecht bij zo voor opgehokt te zitten. Amai.
En die vogelgriep blijft ook maar duren he. Moeten ze toch eens iets op verzinnen. Straks moeten in NL kippen permanent opgehokt. :-X
De ren heb ik jaren terug gebouwd voor mijn Wyandotten. En nu stond ie 2 jaar leeg. Als het meezit mogen de kipjes over een maand weer los de wei in. Maar we gaan kijken of meneer met enkele dames kan blijven. Dan mag een andere heer met de overige Wyandotten terug naar de molen.
Ja de vogelgriep.....is gewoon stom dat er niks is daartegen. In NL zitten de commerciële kippen al vanaf oktober binnen. Onze kinderboerderij zit in de 10 km cirkel. Er zijn 13.000 kalkoenen en 66.000 kippen geruimd. Was de besmettelijke variant ontdekt. 7 kipenstallen in de 3km ring waren gelukkig niet besmet. In de 10km cirkel liggen hier 128 pluimvee bedrijven......
Door Anne in Zweden
#3427526
Wat leuk, kippekinders! Kippen zijn zo ontzettend leuk, heb ik ontdekt! Nooit geweten dat het zulke sociale dieren waren. Onze nieuwe buitenren is bijna klaar (de kipperds lopen er al rond maar we moeten nog een deel overdekken met net, tegen roofvogels), zal binnenkort even wat foto's plaatsen.

Wat vreselijk, al die duizenden kippen en kalkoenen die gedood moesten worden ivm de vogelgriep. En opgehokt sinds oktober... :-X Ik wil niet weten hoe warm het in die stallen is. :-X Arme dieren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3427529
Niet alleen bij de professionele houders hé. Brave luisterende burgers moesten ook van oktober tot wat? eind april?
De meesten doen al niet meer mee, tenzij idd een uitbraak in de directe omgeving.
En het is in Nl ieder jaar, begrijp ik.

In België gelukkig maar om de zoveel jaar. We hebben duidelijk veeeel minder pluimveebedrijven. Wel konijnen en varkens dan weer...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3432136
De kleine frummel, is nu een stoere vent geworden.
IMG_20210906_103934.jpg
IMG_20210906_103934.jpg (6.44 MiB) 1013 keer bekeken
Hij zit nog even met z'n 'zusje' in quarantaine, maar wss zet ik er overmorgen mijn eigen 'kuikens' (die nu ook al vrij groot zijn) bij.. Zien of dat lukt.
Maar is ie niet prachtig? :D
Door Anne in Zweden
#3432144
Wauw, wat een prachtige vent! Kukelt ie ook al?! :D

Ik hoorde vandaag een van onze (niet meer zo) kleintjes kakelen zoals kippen doen doe een ei hebben gelegd. Ze zijn nu vijf maanden en een week oud, dus het zou best kunnen dat we binnenkort blauwe eitjes mogen verwelkomen. Zo leuk!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3432145
Ja hoor. En een echte kukel. Z'n neef van 3 weken jonger doet een schamele poging bij zonsopgang, maar Oscar (want zo heet deze kerel) laat de hele dag door geregeld van zich horen.
De eerste nacht dat hij hier was zat hij in een tijdelijk rennetje op het terras. Ja, dat hebben we geweten. Zelfs met ramen dicht werd ik er nog wakker van. En ik ben wel wat gewend.. :-X
Dus de volgende dag maar meteen ietsje verder van het huis gezet. Dat scheelt al veel. En in een donker slaaphok, zodat ie een uurtje later start. :biggrin2:

Deze 2 op de foto zijn nu 18 weken. Dus net tegen volwassenheid aan. Ik verwacht dat hij bij volwassen hennen wel stillaan zal proberen treden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3432146
Dit zijn Oscar z'n vader en moeder. (Brahma x cochin kriel dus)
IMG_20200416_190114.jpg
IMG_20200416_190114.jpg (5.56 MiB) 977 keer bekeken
Officieel is hij een miskleur wegens goud en zilver gemixed, maar daar trek ik mij nooit wat van aan.
Hij is bij m'n zusje uitgebroed, maar het was een eitje van mij. Zijn vader was zo'n geweldig beest dat ik zijn zoon percé wilde houden.
Misschien genetisch gezien niet de beste keuze, maar ik heb nog minstens 2 onverwante hennen en nu z'n 'zusje' er nog bij. Dat zusje is eentje van m'n zus haar kippen en dus volledig onverwant..
Nu stonden er volgend jaar toch geen kuikens op de planning ze. Ik houdt dit jaar 3 hennen aan uit de kuikens, dus ik kan weer even voort. Maar voor de toekomst is het wel leuk. Ik hoop deze Oscar nl heel lang te houden, zeker als ie op z'n vader blijkt te lijken.
Door Anne in Zweden
#3460264
Effe weer hijsen! :biggrin2:

Vandaag hebben we vijf nieuwe kipjes uit de legfabriek gehaald. Je moet er even 2 x 200 km voor rijden, maar dan heb je ook wat. (Althans, dat hopen we. De vorige keer (mei 2020) gingen drie van de vijf al na een paar maanden hemelen.)
Maar de andere twee, Hadewych en Filomène, leven nog steeds en zijn nu dus zo'n 4,5 jaar oud. Ze leggen nauwelijks nog eieren maar genieten volop van hun welverdiende pensioen. Begin mei mochten ze (samen met de andere vier die we als kuiken hadden gekocht en die inmiddels ook 3 - 3,5 jaar oud zijn) eindelijk weer naar de zomerren, na zeven maanden winterhok.

Het vijftal dat manlief vandaag heeft opgehaald ziet er stukken slechter uit dan ons vorige setje, vind ik. Klein, kale borstkassen, nauwelijks staartveren, bijna witte kammen en lellen... Ze zitten nu in het winterhok en snappen er helemaal niets van. Was ook een roteind rijden voor ze natuurlijk. 200 km met z'n vijven in een doos waar ze net naast elkaar gepropt in pasten. Toen ik de doos opendeed, dacht ik dat ze allemaal al dood waren, zo roerloos en ingezakt lagen ze. :-X Maar ze bleken wel allemaal nog te leven gelukkig.

Een vraagje: ik heb een verwarming aangezet in het winterhok omdat het nog best fris was daar. Wat is een goede temperatuur voor kippen uit een fabriek? Ik denk dat het er nu tegen de 20 graden is, zou dat voldoende zijn voor nu?

Verder vroegen we ons af of stro per se nodig is voor kippen, of dat alleen hooi ook mogelijk/voldoende is. Stro moeten we namelijk kopen, hooi maken we iedere zomer zelf in onbeperkte hoeveelheden. Is hooi geschikt als ondergrond?

Ik zal straks even een fotootje plaatsen. Namen hebben de dames nog niet; eerst maar even kijken hoe ze het doen de komende tijd. :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3460267
Ik denk wel dat 20 graden en hooi gaat. Beetje kouder kan ook hoor. 17 of zo. Zelfs als ze slecht in de veer zitten.
Misschien dat je liever nog iets van strooisel (hennep of vlas oid, zaagsel desnoods) erin legt ipv enkel hooi. Voor vocht en vuil ed, want daar doet hooi het niet zo goed voor.
Maar stro is toch heel leuk voor bloedluis want daar kunnen ze in weg kruipen, dus moet je zowiezo vermijden als het kan. Het houdt idd (net doordat het hol is) beter warmte vast.

Veel plezier met je nieuwe kipjes. Hopelijk wennen ze snel en gaan ze beter in de veren zitten.
Door hannabelgje
#3460285
Jeetje wat zien ze eruit. Ik ga mee met POP liever houtvezel, vlas, hennepvezel gebruiken. Ik gebruikte hooi alleen in de legnesten. Temperatuur is prima denk ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Lizzy
#3460288
Ik heb er geen verstand van maar wou ff zeggen dat ik het zo lief vind dat je er weer bent gaan redden :-* ! Ik wens ze een mooi lang fijn leven bij jullie! En jullie veel plezier van de meisjes!
Gebruikersavatar
Door Ina
#3460305
A gos, die arme blote dames deden me beseffen waar het spreekwoord 'van een kale kip....' vandaan komt :(
Maar hopelijk gaan ze het snel naar hun zin hebben (ze zagen er al best wel blij uit moet ik zeggen) en doet de berg TLC hun vachtje snel terug komen :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door