Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373517
Ik ben eens aan het rondkijken voor extra hennen. Aangezien ik momenteel met 2 hennen en 2 hanen zit en dat wat te veel haan is.
Maar als het enigzinds kan zou ik de jonge haan liever houden. Eerste kuiken en zo, plus zoon van mijn oude (en eerste Brahma) kipje. Kortom, sentiment. ::)

Dus moeten er hennen bij.
Bovendien leggen de hennen momenteel nog steeds niet. Wat mij wel tegenvalt. Van dat oude hennetje weet ik dat, maar die jonge zou toch moeten leggen.
Het voorbije jaar is er zowiezo maar weinig gelegd geweest (en enkel het oudste kipje is broeds geweest, dus daar ligt het niet aan). Ik denk dat het laatste ei van oktober dateert. En dat voor een ras dat zou moeten doorleggen in de winter...

Dus overweeg ik om een paar hennen van een ander, beterleggend, ras erbij te zetten. Het idee is dat een goede legger, de brahma hennen meetrekt in de leg.
Vroeger, toen Turkey, een Sussex hen, erbij liep, werd er merkbaar beter gelegd.
Bovendien heb ik de indruk dat de genetische diversiteit binnen de brahmakriel nogal klein is. Dus wat ander bloed in m'n toom lijkt me geen slecht idee.
Want ernaast wil ik wel terug proberen kuikens te krijgen en daar hopelijk toch ook een hennetje uit overhouden.

Wel had ik bij voorkeur een ras dat een beetje op de Brahma lijkt, zowel van karakter (rustig) , maar ook van uiterlijk. Dus een forsere kip, ronde bouw en ronde staart.
Pootbevering is een plus, een kleine kam is dat ook. Maar dat zijn geen noodzaken.
Zo kom ik bij de Orpington, Cochin en Wyandotte.
Maar ik geraak er maar niet uit hoe goed deze nu leggen.
Ik dacht altijd dat Cochins slechte leggers zijn en continu broeds. Maar nu wordt er toch vaak beweerd dat ze meer eieren leggen dan ik van de Brahma's kan terugvinden. En van Wyandotte's dacht ik het tegengestelde, maar nu vind ik toch vaak dat ze ook ontzettend graag broeds worden en daarnaast ook niet ontzettend goed leggen.
Orpingtons zouden oorspronkelijk gefokt zijn om goed te leggen, maar dat vind ik nu ook niet meer terug.

Weet er iemand hoe het nu zit? Welke nu goed leggen en welke niet?
Zijn er misschien nog andere aanrader? Zo rassen met een heel typische kop zoals een gewone legkip, vind ik niet zo mooi. :-[ Ik vind het moeilijk daar doorheen te kijken. Vandaar dat m'n voorkeur wel naar de wyandotte gaat. Die hebben een heel vergelijkbaar hoofd met de brahma, en dat vind ik erg mooi.
Maar eigenlijk is de leg in deze belangrijker, want daarvoor zou ik dus een ander ras kiezen. Anders blijf ik gewoon bij m'n Braamtjes, want die vind ik nog steeds het leukst.
Door eelke
#3373519
Waarom pootbevedering?

Ik had oa new hampshires. En ik ben ook wel erg gecharmeerd van Orpingtons.
Door eelke
#3373521
Oh en ik had 2 wyandote krielen, 1 bijna nooit broers, de anders bijna altijd.

En een standaard bruine legkip. Die legde nog het best, tot ze zelf ontdekte dat eitjes goed smaken...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3373522
Wat goed legt en niet zeurt over broeds worden is een legkip. De rest...het legt allemaal en wordt broeds. De wyandottes hier leggen net zo goed of slecht als de brahma's en worden net zo vaak broeds. Daarbij vind ik dan de brahma's vriendelijker. Cochin is ook leuk natuurlijk een nog vriendelijker. Qua leggen zal het vergelijkbaar zijn met Brahma, het schijnt in de verte verwant te zijn.
Het is dus gewoon voor jezelf uitzoeken wat je een leuke kip vindt en wat wel bij je toompje past qua formaat en wat je wil qua eitjes.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373523
eelke schreef:Waarom pootbevedering?

Ik had oa new hampshires. En ik ben ook wel erg gecharmeerd van Orpingtons.
Ik vind pootbevering gewoon geweldig. Persoonlijke voorkeur. Maar het hoeft dus niet.. Wyandotte hebben ook gele poten, das ook prima. Wel mooier dan grijze of bruine poten.

Ja, bruine legkippen dat dus niet, das qua karakter echt helemaal anders dan Brahma's en gewoon echt niet m'n ding. Been there.
New Hampshire zijn ook niet echt wat ik zoek. Te veel gewone kip...

Het moeten geen legkippen zijn hé. Gewoon een redelijk aantal eieren. Gemiddeld. En een beetje broeds mag zeker ook, overdreven is niet nodig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373524
Angelique schreef:Wat goed legt en niet zeurt over broeds worden is een legkip. De rest...het legt allemaal en wordt broeds. De wyandottes hier leggen net zo goed of slecht als de brahma's en worden net zo vaak broeds. Daarbij vind ik dan de brahma's vriendelijker. Cochin is ook leuk natuurlijk een nog vriendelijker. Qua leggen zal het vergelijkbaar zijn met Brahma, het schijnt in de verte verwant te zijn.
Het is dus gewoon voor jezelf uitzoeken wat je een leuke kip vindt en wat wel bij je toompje past qua formaat en wat je wil qua eitjes.
Hmmm ja, dat dacht ik al.
Maar broeds mag dus wel hoor. Als het niet de hele tijd is. Anders komen er ook geen kuikens hier, want een broedmachine komt er niet.

Waarom heb jij eigenlijk wyandottes's en niet enkel Brahma's?
Ik lees altijd dat je de Brahma's toch leuker vindt?
Door eelke
#3373526
Barnevelders zijn er ook in zulke mooie kleuren.

Mijn legkip was zo leuk dat ik niet kan snappen dat je die niet wil hebben, maar ja
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373528
eelke schreef:Barnevelders zijn er ook in zulke mooie kleuren.

Mijn legkip was zo leuk dat ik niet kan snappen dat je die niet wil hebben, maar ja Afbeelding
Ja, Barnevelders. Maar die hebben ook zo'n echt streng legkiphoofd.
Ja sorry, das heel oppervlakkig, ik weet het, maar ik vind dat echt niet leuk. :-[
En ik heb ze ooit gezocht voor m'n ouders en ze zijn hier ook bijna niet te vinden, zeker niet in kriel.
Maar op zich is dat misschien ook wel een optie.

Nee, mijn legkippen waren niet leuk.
En matchen ook echt niet met de Brahma's. Ze zijn nooit vriendinnen geworden. Zelfs die Sussex hen die ik op het eind had, heeft de haan nooit aanvaard of mee door een deur gekunnen.
Door eelke
#3373529
Ah, gek, dat vind ik van brahma's. Ik ga morgen nog eens googlen, kijken of ik kan vinden waar t m in zit.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373530
eelke schreef:Ah, gek, dat vind ik van brahma's. Ik ga morgen nog eens googlen, kijken of ik kan vinden waar t m in zit.
Das waarschijnlijk gewoonte ze.
En voorkeur.

Ik ben echt gevallen voor de Brahma. En dat blijft toch wel erg leuk.
Het stoort me wel dat ik al 4 hennen gekocht heb en daar 2 erg zwak van waren ( licht blijven, geen weerstand). Bovendien merk je gewoon dat ze in een erg kleine vijver aan het vissen zijn en al die fokkers aan elkaar verwante dieren hebben. In de kleurslag meerzomig patrijs en wit-zwart colombia valt het dan nog mee, de rest is nog erger).
Maar ja, dat blijven wel mijn grootste voorkeurkipjes. Al de rest wordt daarmee vergeleken.

Anderzijds, vrienden van ons hebben een toom krieltjes, dat zijn kruisikgetjes van een aantal rassen bij elkaar. Ze zijn maar zo groot als een duif. Sebright, ukkelse baardkriel en kuifkriel zit er zeker doorheen, maar nog andere rassen ook. En OMG wat zijn dàt leuke diertjes. Geweldig om naar te kijken.
Tis dat ze 3 keer minder wegen dan mijn bramen, heel druk zijn en ik betwijfel of dat met die grootte wel goed gaat in ons hok (of ze niet gepakt worden door vogels en zo). Maar anders zou ik het wel weten.
Echt zo'n leuke!



Maar ook hier hebben ze bijna allemaal, los van de haan, kleine kammetjes.
Door Paulus5
#3373535
Paar jaar geleden cochins gehad. Nu onlangs terug een paar.
Die van vroeger legden wel eieren maar de laatste vorig jaar ook niet en ze waren niet zo jong meer. Hangt erg af van het groepje kippen waar ze inzitten denk ik. En sommige mensen geven de tips zoals leg plastieken eieren in hun legnest en geplet eierschaal geven voor meer eierschaalvorming ofzo.
Er zijn cochins die leggen hoor maar dat weet je nooit van op voorhand. Net zoals elke kip. Onze bruine legkip die we hadden legde na 8 eieren plots ook niets meer en heeft dat niet meer gedaan. Al denk ik dat het een uitzondering was want normaal leggen zij best maar vermits je geen legkip wil ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373536
Oh ja, ik heb bruine legkippen gehad die jaren goed legden, maar ik heb er ook gehad die het na een jaar of 2-3 voor bekeken hielden.
Ik zie het verschil ook niet, maar je hebt de hybride rassen en die zouden gefokt zijn om maar 1 jaar echt goed te leggen. Voor de legindustrie dus. Wat er daarna gebeurd trekt men zich weer niet aan want dan worden ze vervangen. >:(
Als er ooit nog gewone legkippen zouden komen (ik denk het niet, maar goed, misschien als ik een boerderijtje begin) dan worden het geredde.
Maar voor m'n kipjes in de tuin, wil ik dus wat anders. En ja, iets dat ik leuk vind. Sinds ik Brahma's heb, heb ik plezier aan m'n kipjes. Voorheen waren het gewoon afvalverwerkende legmachinetjes.
Nu moeten ze zeker niet elke dag leggen. Maar een ei of 2-3 per week per hen tot ze een jaar of 4-5 zijn, vind ik wel leuk. Als ze ouder worden weet ik ook wel dat het minder wordt. Cari wordt dit jaar negen... Wordt afwachten wat zij nog gaat leggen... Vorig jaar was het wekelijks eentje in aanloop van haar broedsheid in juni. Daarna niets meer. Maar dat vind ik niet gek gezien haar leeftijd en het feit dat ze een kuiken had.

Ik denk dus ook dat ze elkaar aanzetten tot leggen en dat een goed leggende kip in je groep de rest meetrekt. Vandaar dat ik die zoek.
Wyandottes worden toch onder de legrassen gerekend? Gek dan dat die niet beter leggen. :-\
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3373538
Tsja. Hier alleen Brahma’s (groot), en er zijn er 3 van de 6 die elke dag leggen, en die ook elk jaar wel een keer broeds zijn. De andere 3 hebben het niet begrepen denk ik :P

Ik vind het hele fijne kippen, we hebben hier van alles gehad maar dit zijn de blijvertjes.

Wat ook leukerds zijn: Bielefelder. Maar die waren hier toch wel iets minder rustig dan de Brahma’s. Wel mooi van kleur vond ik ze.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door