Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373604
Amai, das ontzettend veel. :o
Naar ik begrepen heb, zit die goede leg er van oorsprong in, maar fokken de meeste fokkers het er onbewust weer uit door te veel op het uiterlijk te letten.
Door Roxx
#3373797
Van mijn jonge hennen legt de eerste ook pas sinds 3 weken en is van juli vorig jaar. Ik fok de orpington kriel parelgrijs en heb ook de grote orpington gehad.

Wil je nou kriel of grote rassen? De cochin is een super leuk ras en broedsheid verschilt ook per kleur. De buff cochinnetjes zijn snellen broeds dan andere leukeren zoals blauw en ik geloof dat de porselein nog het mist broeds wordt. De grote cochin wordt dan ook weer minder snel broeds als de kriel variant.

Het is genetisch bepaald hoeveel eieren een kip legt en dit verschilt niet veel per ras alleen zullen legrassen in hun eerst twee levensjaren zoveel mogelijk eieren leggen en leggen daarna veel minder (krijgen daardoor ook vaak proberen aan hun legapparaat, ontstekingen en prolabs) en sierrassen zullen minder eieren op jaarbasis leggen maar vaak wel langer doorleggen.
Door Roxx
#3373798
Marans is misschien ook wel leuk! die leggen goed, hebben wel iets minder dichte voetbevedering en hele donkerbruine eieren :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373799
Ik zoek van de grotere rassen de krielversie. Zodat de kip ongeveer even groot is als mijn Brahma kriel, dus tikje kleiner dan een bruine legkip.
Of van een gemiddeld ras de normale versie, want das ook ongeveer even groot..

Broeds worden is geen probleem, integendeel zelfs, zolang ze het niet allemaal tegelijk doen. :biggrin2:
Maar ik vind het wel jammer als een ras waarvan gezegd wordt dat ze in de winter doorleggen, begin september al stopt met leggen ivm de rui en in april nog steeds niet terug legt. Het heeft dus niets met broedsheid te maken.
Mijn jongste hen wordt dit jaar 3 (is trouwens nog nooit broeds geweest) . En de oudste 9. Van die jongste zou je toch verwachten dat ze al begint te leggen?
Dus alles wat iets beter legt dan dat en gewoon op tijd begint, ben ik al blij. Als ik 2 of 3 eieren per week heb van een hen (van gemiddelde leeftijd) , ben ik al tevreden. De rest is toch teveel en moet ik dan weggeven.
En dan bedoel ik niet hennen van jonger dan een jaar. Het is geweten dat bij de zwaardere rassen de hennen trager volwassen worden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373800
Roxx schreef:Marans is misschien ook wel leuk! die leggen goed, hebben wel iets minder dichte voetbevedering en hele donkerbruine eieren :)
Maar die zijn toch helemaal niet rond gebouwd? En zullen ook wel een sterk ander karakter hebben dan de Brahma's. Als ik die bouw en karakter moet opgeven ga ik zo goed als zeker voor een mechelse koekoek.
Maar ik zoek nog even of ik geen compromis vind tussen bouw en legcapaciteit.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373801
Wat ik me wel nog afvroeg.
Rassen met korte poten, zoals de cochin en orpington, kunnen die nog echt rennen? Dus niet gewoon wandelen en scharrelen, maar als je met voer aankomt, kunnen die dan echt komen aanrennen? Of is dat meer waggelen?
Kunnen ze sneller rennen dan jij of lukt dat niet?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373804
Ik heb de Australorp nog eens bekeken. Dat lijkt me wel wat. :)
Das zo ongeveer alles wat ik wil, op pootbevedering na. De goede legcapaciteiten en het feit dat ze wel erg mooi zijn, ook een mooi hoofd vind ik, compenseert dat wel.
En de croad langshan, ook heel mooi, maar die is naar het schijnt bijna niet te vinden en ik weet ook niet of ze die in kriel hebben. Dat zou wel moeten, want het zijn erg grote kippen.

Ik merk wel, met geschiedenis lezen dat al die grote zware rassen aan elkaar verwant zijn. Ook de wat zwaardere legrassen zoals Barnevelder en New Hampshire, dragen altijd wel genen van 1 of meerdere van de oorspronkelijk oosterse rassen zoals de Cochin, Orpington en Brahma.
Zo is de Australorp een afsplitsing van de Orpington die dan gekruisd werd met de Croad Langshan en witte leghorns.
En die croad langshan zouden ook in de Brahma zitten. Enz....
Door Roxx
#3373806
Croad Langshan is er ook in kriel, ik ken 1 fokker en zij zit in emmen.

en de autralorp is afgekort voor australische orpington :) ook hele leuke dieren, bijna het zelfde als de orpington alleen een beetje minder fluffy.
Door MillyMol
#3373810
Er gaat een wereld voor me open zeg! ;D
Als toekomstige BNHBH'er (biologische Nederlandse hobby boerin in Hongarije) wil ik ook een paar kippen en een haan om het dorpje wakker te kukeleku-en.
Leuk om dit topic te volgen. :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373813
MillyMol schreef:Er gaat een wereld voor me open zeg! ;D
Als toekomstige BNHBH'er (biologische Nederlandse hobby boerin in Hongarije) wil ik ook een paar kippen en een haan om het dorpje wakker te kukeleku-en.
Leuk om dit topic te volgen. :)
Leuk.
Misschien wil jij wel iets compleet anders dan ik. :biggrin2:
Door MillyMol
#3373824
pearlsofpassion schreef:Leuk.
Misschien wil jij wel iets compleet anders dan ik. :biggrin2:
Ik moet me echt nog helemaal oriënteren. Gelukkig heb ik nog 1 jaar en 354 dagen om dat te doen. ::) Misschien wordt het wel een Hongaarse kip.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3373832
pearlsofpassion schreef:Ik zoek van de grotere rassen de krielversie. Zodat de kip ongeveer even groot is als mijn Brahma kriel, dus tikje kleiner dan een bruine legkip.
Of van een gemiddeld ras de normale versie, want das ook ongeveer even groot..

Broeds worden is geen probleem, integendeel zelfs, zolang ze het niet allemaal tegelijk doen. :biggrin2:

Maar dat doen ze nou net allemaal wel :biggrin2:
Maar ik vind het wel jammer als een ras waarvan gezegd wordt dat ze in de winter doorleggen, begin september al stopt met leggen ivm de rui en in april nog steeds niet terug legt. Het heeft dus niets met broedsheid te maken.

Nee klopt, het heeft alles met licht te maken als in het aantal uren licht wat nodig is voor de eiproductie. Eigenlijk een heel normaal proces tov het doorleggen wat de leghybriden doen. Dat zijn gewoon eierschieters, die leggen gewoon door, ook al vergaat de wereld om ze heen.
Maar net zoals bij zoveel andere dieren is men geneigd om de eigen kip wat mooier neer te zetten dat het is. Brahma's die achter hekjes van 50cm blijven, hanen die amper kraaien, hennen die 6 eieren per week leggen en amper of niet broeds worden. Nou die 6 eieren kan bij een jonge gezonde hen prima, maar anders dan leghybride worden ze hier tot nu toe allemaal broeds. Van rhode Island red wordt ook gezegd dat ze amper broeds worden. Nah, vraag Lizzy maar naar haar ervaringen.


Mijn jongste hen wordt dit jaar 3 (is trouwens nog nooit broeds geweest) . En de oudste 9. Van die jongste zou je toch verwachten dat ze al begint te leggen?

Die jongste had 2 jaar geleden natuurlijk al moeten leggen. Ik zou de hoop ondertussen maar opgeven. Ik heb ook 1 brahmahen van nu een jaar of 4 die nog nooit een ei heeft gelegd.

Dus alles wat iets beter legt dan dat en gewoon op tijd begint, ben ik al blij. Als ik 2 of 3 eieren per week heb van een hen (van gemiddelde leeftijd) , ben ik al tevreden. De rest is toch teveel en moet ik dan weggeven.
En dan bedoel ik niet hennen van jonger dan een jaar. Het is geweten dat bij de zwaardere rassen de hennen trager volwassen worden.
Dat leggen mijn brahma's en dotten met gemak. Die beginnen nu op gang te komen en momenteel heb ik dagelijks 5 eieren.

Ik zou omwille van de eierlegcapaciteiten van je brahmahen niet voor een ander ras kiezen omwille van eieren en broeds worden. Grote kans als je een brahmaatje scoort dat deze net zo goed legt als die australorp.
Daar heb ik er overigens ooit ook 6 van gehad. Met 8 maanden waren ze allemaal omgekieperd van de Marek :-X
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373835
Ze heeft al wel gelegd he. ;D
Die jonge van me.
Alleen dit jaar nog niet. En het duurt me te lang.
Vorig jaar legde ze rustig 4a5 eieren per week..
Tot aan de rui dus. Daarna geen ei meer gezien.

Die kleine bruine, die in het najaar gestorven is, die heeft volgens mij nooit veel gelegd. Eentje per week of zo.
Maar die was dus altijd al zwak ook. Gevoelig voor infecties en nooit mooi breed geworden zoals zou moeten en haar 'zusje' wel deed.

Ik was ook aan het denken dat misschien een paar bramen meer, ook al voldoende zou helpen.
Anders denk ik nu sterk aan de Australorp of toch de Barnevelder. Maar die laatste zijn al helemaal gevoelig voor Marek.
Moet je eigenlijk enkel als kuiken enten of moet dat herhaald worden?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373836
Ik heb net even gelezen over Marek en blijkbaar had die kleine bruine hier het ook. De oculaire vorm. Ze werd idd blind aan 1 oog, dat grijs verkleurde, al erg jong en heeft er nog 2 jaar mee geleefd. Maar is dus altijd mager gebleven..

Dan zou ik m'n hok eens geel grondig moeten uitspuiten? Of heeft dat toch geen zin want zijn de anderen nu ook drager?
Bij hen zie ik nergens verschijnselen.
En het hok hangt net mooi vol met diatomeeenaarde tegen de bloedluis. ::) :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door