Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Laika
#3422654
pearlsofpassion schreef: zo 28 mar 2021, 13:40 Mijn haan heeft ook zoiets ja. Hij heeft niet echt mooie schubben op zijn voeten (benen wel), maar eerder ruw huidachtig en licht roze-geel met rodere plekken.
Hij is een kriel versie brahma weliswaar, maar toch.. Ik heb het een tijdje (meer dan een maand) ingewreven en ontsmet, want dacht aan kalkpoten, maar dat hielp niet. Ben er dan maar mee gestopt. Hij lijkt er idd geen last van te hebben.
Ik denk niet dat het aan de veren ligt eerlijk gezegd. Denk eerder iets aangeboren..
Ik dacht ook eerst aan kalkpoten. Nog nooit gehad bij mijn kippen dus opgezocht met google. IK was blij dat het er niet op lijkt want die poten met veren in de vettigheid zetten lijkt me een smeerboel worden :P Het lijkt eerder op eczeem of uitslag van een allergie.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3422675
Ja, klopt.

Nu, als je ooit kalkpoten krijgt, met vaseline vind ik het goed te doen, daar worden de veren niet zo vies van want je kan het er goed tussen wrijven. Met olie wordt het wel een plakboel.
Door hannabelgje
#3422678
Mijn Brutus heeft vreselijk last van kalkpoten. Ik wil hem gaan behandelen met ivermectine.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Laika
#3422698
hannabelgje schreef: zo 28 mar 2021, 19:44 Mijn Brutus heeft vreselijk last van kalkpoten. Ik wil hem gaan behandelen met ivermectine.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Agossie, dan zijn al die veren aan zijn poten niet handig he? Ivermectine is wel een paardenmiddel. Zijn zijn poten te erg aangetast om met vaseline aan de gang te gaan?
Gebruikersavatar
Door Laika
#3422702
Knippen jullie de pootveren af? Ik las ergens dat de veren voor irritatie van de huid kunnen zorgen omdat ze bij elke stap in de grond prikken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3422717
Nee. Hij scharrelt ze zelf een deel af en de rest raakt amper of niet de grond, dus lijkt me sterk.
Ook bij de hennen die ze niet af scharrelen heb ik niet het idee dat ze hinderen bij het stappen of veel op de grond tikken...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3423122
Klaag: M'n kippen willen dus niet broeds worden.. :(

Normaal is dat geen probleem, met cochin krielen heb je eerder een probleem dat ze té vaak broeds worden.
Maar als ik het graag wil en eieren laat liggen niet dus... :-\ >:(
Door wenchew
#3423205
Hier komen maandag 3 kuikens er bij..
Een Araucana, een Marans en een Orphington kriel (denk ik, maar die derde kan ook nog wat anders worden)

Nu heb ik voor 2 van de 3 al namen verzonnen (Nimue en Pym, uit de serie cursed), maar ik kan nog geen 3de verzinnen die daar bij past (uit dezelfde serie zou kunnen: Eydis, Lenore of Morgana, maar dat vind ik het eigenlijk net niet)
Door Anne in Zweden
#3424680
Wij hebben maar weer eens de boel omgegooid en kippenhok + ren verhuisd. ::) In Zuid-Zweden tot net boven Stockholm heerst vogelgriep, en hoewel onze provincie nog vrij is van ziektegevallen, wordt aangeraden pluimvee niet naar buiten te laten totdat de trekvogels hun reis achter de rug hebben. Maar het is te mooi weer om ze in het stalletje te laten waar we ze in de winter hadden ondergebracht, plus meneer Anne heeft andere plannen voor die ruimte. Een tijdje geleden konden we een stokoude caravan (bj. 1969!) gratis afhalen in de buurt, en na tien verschillende scenario's te hebben uitgewerkt is het uiteindelijk het elfde scenario geworden. ;D We hadden nog een grote opslagtent staan die perfect over de caravan past, en nu hebben de damesch een overdekte ren, met zijkanten van kippengaas waar geen wilde vogel doorheen kan komen. Zo kunnen de meisjes toch buiten zijn zonder dat het risico bestaat dat ze met andere vogels in contact komen.
Kippen zomer 1-min.jpg
Kippen zomer 1-min.jpg (2.15 MiB) 1410 keer bekeken
Kippen zomer 3-min.jpg
Kippen zomer 3-min.jpg (1.97 MiB) 1410 keer bekeken
Kippen zomer 4-min.jpg
Kippen zomer 4-min.jpg (1.86 MiB) 1410 keer bekeken
Ze hebben nu 25 m2 tot hun beschikking. We gaan het bosje eromheen ook nog omheinen, zodat ze straks weer lekker uitgebreid kunnen struinen, als het vogelgriepalarm voorbij is. Wordt leuk!
Gebruikersavatar
Door Ina
#3424683
Kijk dat nou.....de Zweedse kippedames in hun vakantieverblijf ;D

Wat een sublieme oplossing :)
Door Anne in Zweden
#3424706
We krijgen over een aantal weken ook gezinsuitbreiding: de jonge haan van de buren blijkt uiterst viriel te zijn, zodat van de veertig eieren in de broedmachine er zevenentwintig zijn uitgekomen. De buuf vertelde het bijna met paniek in haar stem. ;D We hebben beloofd dat we drie meisjeskuikens van ze overnemen. Het zijn Cream Legbars, die turkooizen eieren leggen. Wordt dus een bonte bedoening bij ons in de legnesten: witte eieren van de witte Bovan-dames, bruine van de bruine Bovans en turkoois van de CL. :D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3424837
Ik vind je buur wel grappig. Meer dan een kwart dat niet uitkomt vind ik nu niet zo fantastisch eigenlijk. :P :biggrin2:
Maar goed, fijn voor jou dat er een paar kipjes bij komen! Altijd leuk!
Ook een haantje dan? :D

Hier is er eindelijk, eindelijk een kipje broeds geworden. Na anderhalve maand eieren laten liggen. Gelukkig niet allemaal effectief laten liggen anders lagen er nu meer dan 100 :biggrin2:. Maar er lagen 2 nesten met 5 eitjes.
Tis wel weer dezelfde hen als vorig jaar. Had liever eens een andere hen aan de beurt gelaten, maar bon, tis niet anders. En aangezien er nog een kleine kans is dat ik er kuikens uit kan krijgen van m'n vorige haan, heb ik toch niet getwijfeld.
Net de broedeitjes die ik opzij gehouden had eronder geschoven. Ik ben benieuwd.
En best wel opgewonden. :D

Dit weekend komen er bij m'n zus ook kuikens uit als het goed is. 2 eitjes van haarzelf en ook 4 van mij, waarvan 2 zeker van de vorige haan.
Door hannabelgje
#3424847
Lol ja ik vond 75% uitkomst ook weinig. Ik heb van jonge hanen en hennen bijna 100% bevruchting.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door