Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door wenchew
#3424849
Ons nieuwe trio... Nu bijna 3 weekjes oud.. Ze zijn zo leuk en handtam.. Zo anders dan de dames die ik al heb zitten
IMG_20210410_111814.jpg
IMG_20210410_111814.jpg (6.48 MiB) 1317 keer bekeken
Nimue


IMG_20210410_111826.jpg
IMG_20210410_111826.jpg (6.15 MiB) 1317 keer bekeken
Eydis


IMG_20210410_111845.jpg
IMG_20210410_111845.jpg (6.15 MiB) 1317 keer bekeken
Pym
Door Anne in Zweden
#3424856
pearlsofpassion schreef: wo 21 apr 2021, 21:38 Ik vind je buur wel grappig. Meer dan een kwart dat niet uitkomt vind ik nu niet zo fantastisch eigenlijk. :P :biggrin2:
Maar goed, fijn voor jou dat er een paar kipjes bij komen! Altijd leuk!
Ook een haantje dan? :D

Hier is er eindelijk, eindelijk een kipje broeds geworden. Na anderhalve maand eieren laten liggen. Gelukkig niet allemaal effectief laten liggen anders lagen er nu meer dan 100 :biggrin2:. Maar er lagen 2 nesten met 5 eitjes.
Tis wel weer dezelfde hen als vorig jaar. Had liever eens een andere hen aan de beurt gelaten, maar bon, tis niet anders. En aangezien er nog een kleine kans is dat ik er kuikens uit kan krijgen van m'n vorige haan, heb ik toch niet getwijfeld.
Net de broedeitjes die ik opzij gehouden had eronder geschoven. Ik ben benieuwd.
En best wel opgewonden. :D

Dit weekend komen er bij m'n zus ook kuikens uit als het goed is. 2 eitjes van haarzelf en ook 4 van mij, waarvan 2 zeker van de vorige haan.
Ter verdediging van mijn buurvrouw moet ik erbij vertellen dat er vorig jaar, van de 20-25 eieren die ze in de machine had gelegd, geen een enkel ei was uitgekomen. Blijkbaar had de haan betere dingen te doen. :D Ze heeft toen eieren van iemand anders gekocht en in de machine gelegd, maar ook daarvan kwam maar de helft uit. Daarom had ze dit jaar, rekening houdend met een verlies van 50-60%, veertig eieren in de broedmachine gelegd (bevrucht door een nieuwe haan; de oude is afgelopen herfst waarschijnlijk door een vos te grazen genomen, samen met een stuk of vijf hennen). Ze hoopte op 15-20 kuikentjes, maar dat werden er dus iets meer. :biggrin2:

Geen idee waarom de eieren nooit voor de volle 100% uitkomen bij hen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3424878
Bij broeden met de broedmachine kan je heel wat verkeerd doen (zoals ze op het eind nog openen of zo). Dat luistert blijkbaar heel nauw en komt vaak wat ervaring bij kijken. Je moet ook je machine leren kennen.. En de bijgeleverde vocht en temperatuurmeters zijn vaak niet betrouwbaar genoeg.. Bij de meesten zouden dus de eerste keren dus ook minder succesvol zijn.. Of dat lees ik toch op het kippenforum.
Ik geloof dat met machinebroeden maar weinig mensen echt 100% halen. Ik denk dat Hanna aan natuurbroed doet. Toch?

Bij machinaal broeden ligt het dus niet noodzakelijk aan de haan als de uitkomst laag is.
Als je gaat schouwen en de eieren achteraf openmaken weet je soms meer wat er fout ging.. Of toch of ze bevrucht waren of niet.
Door Anne in Zweden
#3424882
hannabelgje schreef: do 22 apr 2021, 19:56 Hanna doet inderdaad alleen natuurbroed. Als ik dat zo hoor gaat er inderdaad iets mis in de broedmachine.
Ik zal het eens aan haar voorleggen. Het is nu de derde of vierde keer dat ze zelf eieren uitbroedt (nou ja, met de machine dan, bedoel ik ;D ) en volgens mij heeft ze nog nooit gehad dat alle eieren uitkwamen, altijd maar een deel (en één keer dus helemaal niets). Welke fouten zou ze kunnen maken volgens jullie? PoP had het over tussentijds openen, en de vocht- en temperatuurmetingen. Zijn er nog andere dingen?
Door hannabelgje
#3424884
Anne in Zweden schreef: Ik zal het eens aan haar voorleggen. Het is nu de derde of vierde keer dat ze zelf eieren uitbroedt (nou ja, met de machine dan, bedoel ik ;D ) en volgens mij heeft ze nog nooit gehad dat alle eieren uitkwamen, altijd maar een deel (en één keer dus helemaal niets). Welke fouten zou ze kunnen maken volgens jullie? PoP had het over tussentijds openen, en de vocht- en temperatuurmetingen. Zijn er nog andere dingen?
Ja het draaien van de eieren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3424886
En op het eind de luchtvochtigheid niet hoog genoeg krijgen of de machine openen terwijl er eieren aangepikt zijn.. Als een ei aangepikt is en de luchtvochtigheid dropt, drogen de vliezen uit en raakt het kuiken er niet uit.. Maar dan krijg je volgroeide kuikens die niet uit het ei raken..

Te hoge luchtvochtigheid tijdens de eerste periode van het broeden kan ook.. Dat zie je bij het schouwen adhv de grootte van de luchtkamer.
En te hoge temperatuur, zelfs al is het maar even. Te laag kan minder kwaad, dan komen ze wat later uit. Maar grote schommelingen moeten vermeden worden.

Ook een fout kan zijn niet lang genoeg wachten of ze wel allemaal uitkomen, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk. Maar de dag van inleg is dag 0,dan komen ze normaal rond dag 21 uit, en je kan wachten tot dag 24. Heb je niets mee te verliezen. Uiteraard moet dan in tussentijd wel de machine open om reeds opgedroogde kuikens eruit te halen, maar dat moet dan zo snel mogelijk en evt eerst even een hoge luchtvochtigheid rond de machine creëren via warm water in een plantenspuit oid. Of meenemen in de badkamer en de douche even laten lopen. Dat soort dingen. De eieren zelf niet nat maken want dan verdrinken de kuikens.
Door hannabelgje
#3424894
En daarom doe ik alleen natuurbroed. De natuur snapt hoe het werkt en dan gaat dat allemaal vanzelf.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door wenchew
#3424913
IMG_20210423_093945.jpg
IMG_20210423_093945.jpg (5 MiB) 1199 keer bekeken
Het tuig mocht vandaag even los in de woonkamer (Normaal kan dat niet ivm keetje die het als lekkere hapjes ziet, maar die was mee naar kantoor
Door hannabelgje
#3425022
pearlsofpassion schreef:24 :o
Das toch niet van onder 1 hen?

Bij mijn zus is het haar eerste keer. Extra speciaal dus.
En dan is 4 stuks ideaal. :)
Nee meerdere hennen. Vier is ideaal vind ik. Dan is het vaak ook geen probleem om ze aan te houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3425077
Ik ben gisteren bij m'n zus kuikens weesten kijken..
Zo'n schattige bolletjes! :D
1 fokonzuiver zilverpatrijs haantje, en 3 Buff columbia (2 wss onzuiver columbia maar dat vinden wij niet erg en als ik het goed heb moeten dat beide hennen zijn).
Dat haantje zou ik dan graag aanhouden, tenzij er uit mijn broedsel ook zo eentje komt, dan moet ik nog eens kijken.

Ze heeft wel niet zo'n grote ren (25m2), en vooral haar slaaphok is beperkt, dus ze wil maar 1 hen extra houden. Dan heeft ze 3 hennen en een haan (Brahma kriel). Nu voor de rest vinden we wel een oplossing. Haar buren hadden ook interesse want die vonden die beveerde poten zo leuk.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door