Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3404436
Vandaag twee eitjes ipv eentje! Dat betekent dat er nog een kippenkind hersteld genoeg is van de stress om weer te gaan leggen. Vind het zo leuk!

Gisteren zag ik hoe een van de dames gewoon een wesp uit de lucht pikte en alle hoeken van de ren liet zien! :o :D En vandaag was er eentje die een herfstblaadje had gevonden, waarop de andere drie achter haar aan gingen om het af te pakken. Maar ze was te snel voor ze. :D Het is zo leuk om te zien hoe ze zich steeds vrijer gaan gedragen!

Vanochtend heb ik ook een beetje Herrmann's blikvoer (ik hoop niet de smaak 'kip', maar dat weet ik niet meer :biggrin2: ) voor ze neergezet in het hok, omdat het vreselijk regende en er buiten dus niets te beleven viel. Toen ik vanmiddag ging kijken, was het bordje helemaal leeg. Vonden ze erg lekker dus. Zouden ze ook gemalen barf van de katten kunnen eten, of zijn de stukjes bot die daar nog in zitten geen goed idee?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3404442
Volgens mij kan je gemalen barf geven, maar wel niet overdrijven. En ook niet ernaast nog meelwormen of dergelijke. Kippen kunnen ook ziek worden van teveel eiwitten. Ze moeten toch ook vooral zaden, groenten en fruit eten. En er zitten vaak al redelijk wat plantaardige eiwitten in kippenvoer.
Maar gebalanceerd mag dat dus zeker.
Door Anne in Zweden
#3404447
Nee, uiteraard krijgen ze dit niet iedere dag! En ze krijgen er verder ook geen meelwormen of zo naast, al het andere dierlijke moeten ze zelf maar vangen en pikken. Maar ze vonden het wel ontzettend lekker. :D
Door Anne in Zweden
#3405320
Vandaag vond ik een van de kipjes dood in een legnest. Gisteravond pikte en scharrelde ze nog lekker mee, kwam ze er enthousiast aan getokt toen ik met de dagelijkse portie groente en lekkers kwam. Vanochtend zag ik maar drie kipjes buiten lopen, en geen in het hok, maar ik dacht dat ze misschien een ei zat te leggen en wilde haar niet storen door de legnesten te checken. Maar toen ik een paar uur later ging kijken en ik haar nog steeds niet buiten zag, vermoedde ik het ergste al... Zo sneu, onze Agatha (of Hiawatha, zoals ik haar noemde, met d'r drie overgebleven staartveren die uit d'r kontje staken) is niet meer. :'(

Waar kan dat nou door komen, zo'n plotselinge dood? Ze maakte het gisteren nog goed volgens mij. Ze had nu wel een kaalgeplukte schouder, maar ik zag nergens bloed, dus het kan ook zijn dat ze is aangepikt nadat ze al dood was. De kippen wekken ook geen gestreste indruk of zo, ze tokken en scharrelen lekker.

Zo flauw dit. Gelukkig heeft Agaatje de laatste maand van haar leven een mooie tijd gehad, troost ik mezelf maar. Al dempt dit mijn enthousiasme wel een beetje...
Gebruikersavatar
Door Laika
#3405322
Anne in Zweden schreef: do 18 jun 2020, 16:23 Vandaag vond ik een van de kipjes dood in een legnest. Gisteravond pikte en scharrelde ze nog lekker mee, kwam ze er enthousiast aan getokt toen ik met de dagelijkse portie groente en lekkers kwam. Vanochtend zag ik maar drie kipjes buiten lopen, en geen in het hok, maar ik dacht dat ze misschien een ei zat te leggen en wilde haar niet storen door de legnesten te checken. Maar toen ik een paar uur later ging kijken en ik haar nog steeds niet buiten zag, vermoedde ik het ergste al... Zo sneu, onze Agatha (of Hiawatha, zoals ik haar noemde, met d'r drie overgebleven staartveren die uit d'r kontje staken) is niet meer. :'(

Waar kan dat nou door komen, zo'n plotselinge dood? Ze maakte het gisteren nog goed volgens mij. Ze had nu wel een kaalgeplukte schouder, maar ik zag nergens bloed, dus het kan ook zijn dat ze is aangepikt nadat ze al dood was. De kippen wekken ook geen gestreste indruk of zo, ze tokken en scharrelen lekker.

Zo flauw dit. Gelukkig heeft Agaatje de laatste maand van haar leven een mooie tijd gehad, troost ik mezelf maar. Al dempt dit mijn enthousiasme wel een beetje...
Ach wat sneu, Het schijnt wel vaker voor te komen dat kippen er zomaar tussenuit piepen.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3405323
Ons nieuwe kippen onderkomen is klaar! Nu op zoek naar nieuwe bewoners. Onze keus is gevallen op Bielenfelders maar het vinden van hennen valt vies tegen, er is nergens een hen meer te krijgen. Je zou kippen kunnen scharen onder de Corona hamsterprodukten (bang dat de eieren opraken?)
Door BlissSpirit
#3405327
Hier hebben we jaren kippen gehad en inderdaad vallen kippen vaak zomaar neer, zonder dat je van te voren iets aan ze kon zien of had gemerkt .
Heel sneu vond ik dat, maar aan de andere kant wel beter dan dat ze eerst een tijdje heel beroerd zijn.
Gelukkig heeft jouw kippie nog even mogen genieten van het vrije blije leven

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk

Door hannabelgje
#3405342
Laika schreef:Ons nieuwe kippen onderkomen is klaar! Nu op zoek naar nieuwe bewoners. Onze keus is gevallen op Bielenfelders maar het vinden van hennen valt vies tegen, er is nergens een hen meer te krijgen. Je zou kippen kunnen scharen onder de Corona hamsterprodukten (bang dat de eieren opraken?)
De mijne komen uit Hamont-Achel.

Ja Anne hier knijpen de kipjes er ook vaak zomaar ineens tussenuit. Zeker de echte leggers. Ineens batterijtjes op lijkt het wel. Sterkte!

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Laika
#3405345
hannabelgje schreef: do 18 jun 2020, 19:14 De mijne komen uit Hamont-Achel.

Ja Anne hier knijpen de kipjes er ook vaak zomaar ineens tussenuit. Zeker de echte leggers. Ineens batterijtjes op lijkt het wel. Sterkte!

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Hamont-Achel is bijna 300km hier vandaan :(
Door hannabelgje
#3405353
Laika schreef: Hamont-Achel is bijna 300km hier vandaan :(
Broedeieren geen optie?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3405365
Anne in Zweden schreef: do 18 jun 2020, 16:23 Vandaag vond ik een van de kipjes dood in een legnest. Gisteravond pikte en scharrelde ze nog lekker mee, kwam ze er enthousiast aan getokt toen ik met de dagelijkse portie groente en lekkers kwam. Vanochtend zag ik maar drie kipjes buiten lopen, en geen in het hok, maar ik dacht dat ze misschien een ei zat te leggen en wilde haar niet storen door de legnesten te checken. Maar toen ik een paar uur later ging kijken en ik haar nog steeds niet buiten zag, vermoedde ik het ergste al... Zo sneu, onze Agatha (of Hiawatha, zoals ik haar noemde, met d'r drie overgebleven staartveren die uit d'r kontje staken) is niet meer. :'(

Waar kan dat nou door komen, zo'n plotselinge dood? Ze maakte het gisteren nog goed volgens mij. Ze had nu wel een kaalgeplukte schouder, maar ik zag nergens bloed, dus het kan ook zijn dat ze is aangepikt nadat ze al dood was. De kippen wekken ook geen gestreste indruk of zo, ze tokken en scharrelen lekker.

Zo flauw dit. Gelukkig heeft Agaatje de laatste maand van haar leven een mooie tijd gehad, troost ik mezelf maar. Al dempt dit mijn enthousiasme wel een beetje...

Ja dat is balen van zo'n kippie. Het gebeurt toch wel vrij makkelijk bij kippen hoor. Zo lopen ze gezellig rond te scharrelen, km je een uur later de ren in...dooie kip in het hok. Of verder kerngezond ogen en dan smorgens dood onder je stok liggen. Er bestaat ook niet voor niks de uitdrukking...een kip is gezond, of hij is dood.
Kan me goed voorstellen dat dit het enthousiasme een beetje dempt. Zeker als ze nog relatief jong zijn is dit lastig te verteren. Het zo jong "op" zijn is voor mij wel reden om geen legkippen meer te willen. 3 jaar geleden er toch weer ingetrapt om het wel te doen en de laatste van de 3 is alweer meer dan een jaar dood. En aangezien er hier brahma's van bijna 10 jaar lopen met nog wat jonger gespuis van 5 tot 8 jaar zal het niet direct aan de dagelijkse verzorging liggen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3405366
Laika schreef: do 18 jun 2020, 16:42 Ons nieuwe kippen onderkomen is klaar! Nu op zoek naar nieuwe bewoners. Onze keus is gevallen op Bielenfelders maar het vinden van hennen valt vies tegen, er is nergens een hen meer te krijgen. Je zou kippen kunnen scharen onder de Corona hamsterprodukten (bang dat de eieren opraken?)
Kriel of groot?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door