Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3373482
Te bepalen uit welke richting de sirene van ambulance/politie/brandweer komt? Zoek me serieus de krampen om te zien waar ie rijdt. Heel oncomfortabel :-\ . Heb eigenlijk het gevoel dat het de laatste paar jaar slechter is geworden, het geluid van de sirenes....?
#3373483
Woon je toevallig aan een aanrijroute?

Wij woonden aan een ambulance aanrij route naar het zh. Zagen wij iedereen in de ankers en hoorden wij nog helemaal niets. Net als bij het spoor wonen sluit je dat geluid uit.
Ik merk ook nu we een jaar ergens anders wonen dat ik de sirenes veel eerder hoor dan tot vorig jaar, nu ben ik 1 van de eersten die stopt bij een kruising....
#3373486
Nou werk ik op de ambulance, niet in jou regio.. En wij hebben verschillende wagens, de nieuwe wagens (wat voor ons een verademing is om mee te rijden qua geluid) klinkt inmiddels anders ja, en het zou me niet verbazen als die van afstand moeilijker is te traceren. De oudere wagens, nou ja, laten we het erop houden dat die qua arbo zaken niet heel geschikt zijn voor ons. Het is, zeker als je rijd, gewoon heel moeilijk het geluid te traceren. Maar dat weet de ambu chauffeur ook echt wel. Veel belangrijker is het spiegelen, lampies die op de snelweg flikkeren zijn, over het algemeen, echt wel op tijd zichtbaar als je geregeld even in de spiegels kijkt.
#3373489
het doppler effect veroorzaakt dat samen met de grote gebouwen die weer een extra weerkaatsingseffect geven.
dat maakt geluidsorigine bepaling altijd lastig. er is bepaalde software voor ontwikkeld ooit om de locatie van een geweerschot te bepalen maar daar hebben heel wat hoogopgeleide ingenieurs aangewerkt om het een beetje uit te kunnen voeren dus voel je niet te rot als je het niet exact kan bepalen haha
#3373503
Nee hoor, ik schiet ook in de kramp als ik een sirene hoor. Maar nu ben ik links ook slechthorend. Kan er mee te maken hebben. ::)
Ik kijk veel in mn spiegels, dan zie ik tenminste wat waar rijd. Maar lastig is het wel.
#3373513
Het valt mij uberhaupt tegen hoe lastig je ze hoort als je in de auto zit. Ja nee, zelfs zonder muziek aan hoor je ze pas goed en wel als ze al echt vlakbij zitten. Ooit woonde ik aan een doorgaande weg in een stad waar het de hele dag feest was en dan hoorde ik die sirene al als ze 'm een 1,5km verderop in de garage aanzette. Zit je in de auto, duiken ze ineens achter je op.
#3373541
Pjieuw! Ik ben echt blij dat het niet alleen aan mij ligt! Ik moet iedere dag een twee drukke wegen/kruisingen over en meerdere keren per week steek ik over en hoor ik een sirene. Ik heb dan echt geen idee waar en ik weet dan ook nog niet of ze ver weg zijn of dichtbij en van welke kant ze gaan komen. Maar vaak zie ik ze eerder op zicht ja, dan op geluid.... Maar dan heb ik ondertussen al wel 3 keer mijn nek verrekt om alle kanten op te kijken.

Geen idee of Zoetermeer in oude of nieuwe wagens rijdt maar ik hoor politie net zo slecht en die rijden wel nieuw. Ik hoor brandweer wel goed. Dus dat is dan weer gek. Tenzij dat door de hoogte van de wagens komt/ze andere sirenes hebben natuurlijk.
#3373557
Echt niet lullig bedoeld, maar ik denk dat het geen kwaad kan om eens een keer je gehoor te laten testen. Dat wordt met de jaren nu eenmaal minder scherp en minder sterk.
Meneer heeft een gehoorbeschadiging, door zn werk. En die kan dus ook niet horen van welke kant het geluid komt.
#3373565
Auto’s zijn ook beter geïsoleerd dan vroeger. In mijn oude MGtje met linnen kap hoorde ik het prima - in mijn moderne seat veel minder

Ze zijn ooit met een experiment bezig geweest om de sirene over de autoradio te laten klinken maar da’s weer gestopt geloof ik.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3373566
Siberienne schreef:Auto’s zijn ook beter geïsoleerd dan vroeger. In mijn oude MGtje met linnen kap hoorde ik het prima - in mijn moderne seat veel minder

Ze zijn ooit met een experiment bezig geweest om de sirene over de autoradio te laten klinken maar da’s weer gestopt geloof ik.

Zoiets heb ik ook ooit gelezen.... zou volgens mij helemaal top zijn.
Niet dat je dan weet van welke kant ze komen, maar dan hoor je ze tenminste op tijd en kan je 'rustig' je spiegeltjes etc. controleren op zwaailichten

Plus het grote voordeel is dat iemand met de radio op 10 of die toevallig net (handsfree) zit te bellen, dan ook hoort dat er ergens een sirene aan komt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door