Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3375246
Wat leuk :D

Zou het misschien een ideetje zijn om de insecten voor te weken? Lijkt me gemakkelijker en natuurlijker eten voor zulke piepjonge vogeltjes. En krijgen ze ook voldoende vocht binnen.

Ik heb ontdekt dat we een nestje boomkruipers in de nokvorst hebben zitten. Blijkbaar zit er een gaatje in het hout. Vanaf de grond is het niet te zien maar de vogeltjes verdwijnen er in. En dat vind ik wel heel bijzonder, maar we zijn er niet echt ontzettend blij mee want we zitten op de schilder te wachten die elk moment kan komen. Die moeten we dan naar huis sturen want ik ga niet de boomkruipertjes verjagen. En we willen zo graag de boel geschilderd hebben, is echt broodnodig. Rotvogels ::) ;D
#3375252
pike schreef:Wat leuk :D

Zou het misschien een ideetje zijn om de insecten voor te weken? Lijkt me gemakkelijker en natuurlijker eten voor zulke piepjonge vogeltjes. En krijgen ze ook voldoende vocht binnen.

Ik heb ontdekt dat we een nestje boomkruipers in de nokvorst hebben zitten. Blijkbaar zit er een gaatje in het hout. Vanaf de grond is het niet te zien maar de vogeltjes verdwijnen er in. En dat vind ik wel heel bijzonder, maar we zijn er niet echt ontzettend blij mee want we zitten op de schilder te wachten die elk moment kan komen. Die moeten we dan naar huis sturen want ik ga niet de boomkruipertjes verjagen. En we willen zo graag de boel geschilderd hebben, is echt broodnodig. Rotvogels ::) ;D
Heel gaaf - maar inderdaad wel lastig nu.. kunnen de schilders een deel vh werk niet toch doen zonder ze te storen?

Hier zit ook nog een merel nest in de klimop. Het is een druk vogeljaar !
#3375257
Siberienne schreef:Mevrouw Roodborst is druk bezig in de planten-filter-bak vd vijver, daar zitten veel slakjes ed in. Dus ik ga nog wel wat water bij de droge insekten doen maar vooralsnog gaat ze zelf voor vers :biggrin2: :biggrin2:
Aangezien de ouders ook eten nodig hebben komt het vast goed met die door jou aangeboden insekten. Vaak eten ze het zelf en geven het verse eten aan de jongen.
Zijn de honden al gewend aan mama en papa Roodborst?
#3375260
src_esther schreef:Aangezien de ouders ook eten nodig hebben komt het vast goed met die door jou aangeboden insekten. Vaak eten ze het zelf en geven het verse eten aan de jongen.
Zijn de honden al gewend aan mama en papa Roodborst?

Kleine vogeltjes laten ze eigenlijk altijd wel met rust, dus van pap en mam kijken ze niet op en ik heb nog geen overdreven belangstelling ontdekt voor de plek van het nest. Als het kleine grut een vliegende start maakt komt het wel goed denk ik
#3375262
Gefeliciteerd met de baby's! Leuk zeg!

En geniaal onhandig, de brievenbus. Ook al geniaal onhandig van de boomklevers, etters zijn het ;D
Hopelijk kunnen je schilders eromheen werken en dan dat laatste stukje later afmaken.

Van het weekend op de camping zat er een raven nest in de boom naast mijn tent. Dat was ook heel gaaf.
#3375269
sam28 schreef:Gefeliciteerd met de baby's! Leuk zeg!

En geniaal onhandig, de brievenbus. Ook al geniaal onhandig van de boomklevers, etters zijn het ;D
Hopelijk kunnen je schilders eromheen werken en dan dat laatste stukje later afmaken.

Van het weekend op de camping zat er een raven nest in de boom naast mijn tent. Dat was ook heel gaaf.
Raven!? :o
Ben je zeker?
Raven zijn zeer zeldzaam (is mij verteld) en erg groot. Ze hebben een pijlpunt-staart. Kraaien zijn ook groot (formaat kip met grotere vleugels) en volledig zwart. Kauwen zijn de kleinere (formaat ekster), zwart met grijze kraag/kop).

Hoe dan ook, leuk zo'n nest in de buurt.

Super, al die jonge vogeltjes.
#3375273
Ja, Raven. Een vriend van me is vogelaar, of althans, dat heeft hij superlang gedaan. Ook vogeltjes ringen enzo.
Hij heeft me vertelt welk geluid ze maken en ik herkende het dus en toen zag ik ze zitten. Ze zijn inderdaad enorm!
Heel gaaf. :)
#3375275
Wat leuk dat er eitjes uitgekomen zijn!

Raven komen in sommige delen van het land weer meer en meer voor. Daar waar wij in Garderen zitten zien we ze ook met grote regelmaat, afgelopen weekend nog...6 bij elkaar. Ze maken een apart geluid en zijn daardoor makkelijk te herkennen. Ohw haha en terwijl ik dit typ hoor ik er eentje roepen :biggrin2:
#3375283
Als je van dichtbij ziet: De bovenkant van de machtige snavel is voor de helft bedekt met veertjes. Kraaien hebben dat niet. En de staart is in vlucht waaiervormig .
Lijkt me heel bijzonder om deze vogels te zien!
Siberienne schreef:
Heel gaaf - maar inderdaad wel lastig nu.. kunnen de schilders een deel vh werk niet toch doen zonder ze te storen?
Nee, er moet een steiger worden neergezet. En ze komen alleen voor het hoger gelegen hout. Ze kunnen moeilijk om het vlieggat heen schuren en schilderen. Ik weet niet of er een gat in het hout zit, of gewoon een kier, maar mogelijk moet dat hersteld worden. Eerst hoopte ik dat die schilders snel zouden komen, nu hoop ik dat ze het erg druk hebben :biggrin2:
[/quote]
#3375596
Lizzy schreef:Dit wilde ik ook al gaan schrijven. En ik denk dat het beter is om van het nestje af te blijven.

Ik krijg ook niet de indruk dat het een halszaak is, wat hondenhaar in een nestje, ook niet op de site van de vogelbescherming.
toch kan het fout gaan, ik heb jaren geleden een pimpelmees moeten redden die in een vogelhuisje bij mij in de tuin een nestje aan het maken was. Dat beestje hing buiten het vlieggat aan een pootje te bungelen aan wat haren die al in het nestje zaten. Ik heb toen de haren van het pootje afgeknipt en gelukkig kwam ze ook terug om verder te nestelen. Heeft 9 jonkies grootgebracht toen.
#3375611
En de boomkruipertjes zijn uit het ei :D Het is een gepiep van jewelste als een oudervogeltje naar binnen vliegt met eten. Dat is goed te horen vanaf de grond.
Vandaag belde de schilder ::) die wou volgende week komen. Helaas pindakaas :'( Geen idee hoe lang we nou moeten wachten, want we zijn natuurlijk niet hun enigste klant die zit te wachten. Zal wel na de zomer worden nu. Het zij zo.
Verder heb ik nog pimpelmezen in een kast, en ook een kast met koolmezen. Er waren ook boomklevers die in het mussenhotel zaten, maar die hoor ik niet meer dus dat zal wel niets geworden zijn.
#3375619
tt-tjes schreef:toch kan het fout gaan, ik heb jaren geleden een pimpelmees moeten redden die in een vogelhuisje bij mij in de tuin een nestje aan het maken was. Dat beestje hing buiten het vlieggat aan een pootje te bungelen aan wat haren die al in het nestje zaten. Ik heb toen de haren van het pootje afgeknipt en gelukkig kwam ze ook terug om verder te nestelen. Heeft 9 jonkies grootgebracht toen.
Het ligt aan het type haar. Bij de paarden gooien we de staart- en manenharen weg. Want dat zijn sterke haren en die breken niet. Daar raken pootjes in verstrikt. Maar gewoon de vacht is zacht en kort. Dat kan wel.

Wat dat betreft is het denk ik dus maar net wat voor hond je hebt. Onderwol van een herder is niet te vergelijken met de dekharen van een TT qua zachtheid, breekbaarheid en lengte.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door