Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3372774
Angelique schreef:Er hoeven maar een paar van die bullenfokkers..(met/zonder stamboom niet interessant) visite te krijgen van het vwa en tegen een vette boete op te lopen en het is zo afgelopen met de populariteit van die gezellig knorrende mopsjes en bulletjes. Mark my words.
Ja hoor, ik denk dat je daar gelijk hebt.
#3372781
Lizzy schreef:Ja, dat ging over het zelfde hondje en ik heb de uitzending terug geluisterd en mevrouw 1 zegt "vrij veel oogwit zichtbaar, dat duidt op ruime oogleden en ook dat waarschijnlijk haar oogkas een beetje ondiep is. Op basis daarvan zou er niet met haar gefokt mogen worden". De presentatrice zegt dan letterlijk "op de andere punten scoort de hond wel voldoende". En dat is dan ook waarom de RvB over de zeik is.
Hm, dan had die eerste het wel beter moeten verwoorden ja. Want zoals die tweede het zei, was het heel logisch en terecht.

Maar dan nog he, de RvB zoekt dat wel mooi op om over de zeik van te zijn, want die lui zijn slim genoeg om na het lezen van dat rapport te begrijpen dat het om de bouw van de schedel gaat en niet om een beetje oogwit.
Angelique schreef:En onderaan de streep wil ik die eigenaresse ook niet uitvlakken hoor met der....als ik had geweten dat ze zoooo ongezond waren had ik 'm nooit gekocht.

Jaaaja, tuurlijk ::)
Ja die was ook wel tenenkrommend onnozel.
#3372782
Kaela schreef:Hm, dan had die eerste het wel beter moeten verwoorden ja. Want zoals die tweede het zei, was het heel logisch en terecht.

Maar dan nog he, de RvB zoekt dat wel mooi op om over de zeik van te zijn, want die lui zijn slim genoeg om na het lezen van dat rapport te begrijpen dat het om de bouw van de schedel gaat en niet om een beetje oogwit.
Ja, zoals die 2de het zei was volstrekt begrijpelijk, logisch en terecht. Maar dat ging ondertussen dus ook al niet meer over dat specifieke hondje.

En ik ben het dus op een heeeeeeeeeeeeeel enkel minuscuul klein vlakje wel eens met de RvB. Dat je niet alle genen weg moet knikkeren. Slechtste wat je kunt doen. En er zijn dus nog 1, 2, 3 generaties nodig om alleen nog hondjes te fokken met een normaal hoofdje (en postuur, want laten we niet vergeten dat ze er voor de rest ook niet echt goed uit zien qua bouw en niet eens normaal kindertjes kunnen krijgen en dat komt niet alleen door het hoofdje). Dat kan via outcross maar dat hoeft niet perse. Je moet dan natuurlijk niet de 100% afgekeurde hondjes meer voor je fokkerij gebruiken. Maar alleen 100% goed gekeurde is ook nergens voor nodig. Dat is de andere kant op verkeerd selecteren. Maar de RvB heeft zijn tijd gekregen en niet gebruikt. Die zijn nu terecht uitgerangeerd.
#3372783
Lizzy schreef:Ja, dat ging over het zelfde hondje en ik heb de uitzending terug geluisterd en mevrouw 1 zegt "vrij veel oogwit zichtbaar, dat duidt op ruime oogleden en ook dat waarschijnlijk haar oogkas een beetje ondiep is. Op basis daarvan zou er niet met haar gefokt mogen worden". De presentatrice zegt dan letterlijk "op de andere punten scoort de hond wel voldoende". En dat is dan ook waarom de RvB over de zeik is.
De Raad heeft het op z,n beloop gelaten en heeft nu dus een probleem en is dus over de zeik. Ze hadden over de zeik moeten gaan als hun heilige keurmeesterscorpsje dit allemaal onder uitmuntende raseigenschappen schaarden. Voor die krokotranen is het nu dus te laat. Jammer voor alle partijen...behalve de honden. Je weet als je beleidmaken op dit gebied overlaat aan artsen dat dan de botte bijl erin gaat.

Hondjes zoals Jara, die ook gewoon een fb met stamboom is, zullen heus wel vaker geboren worden. Vanaf gisteren dus niet meer weggooien, maar juist deze selecteren. Ergo, klein rondje op fb en ik zie meerdere nestjes waar hondjes met hele aardige neusjes inzitten. Dus wat nou dat de brood/leutfok verantwoordelijk is voor de puinhoop die er nu wereldwijd met deze hondjes is.
#3372806
Lizzy schreef:Ja, zoals die 2de het zei was volstrekt begrijpelijk, logisch en terecht. Maar dat ging ondertussen dus ook al niet meer over dat specifieke hondje.

En ik ben het dus op een heeeeeeeeeeeeeel enkel minuscuul klein vlakje wel eens met de RvB. Dat je niet alle genen weg moet knikkeren. Slechtste wat je kunt doen. En er zijn dus nog 1, 2, 3 generaties nodig om alleen nog hondjes te fokken met een normaal hoofdje (en postuur, want laten we niet vergeten dat ze er voor de rest ook niet echt goed uit zien qua bouw en niet eens normaal kindertjes kunnen krijgen en dat komt niet alleen door het hoofdje). Dat kan via outcross maar dat hoeft niet perse. Je moet dan natuurlijk niet de 100% afgekeurde hondjes meer voor je fokkerij gebruiken. Maar alleen 100% goed gekeurde is ook nergens voor nodig. Dat is de andere kant op verkeerd selecteren. Maar de RvB heeft zijn tijd gekregen en niet gebruikt. Die zijn nu terecht uitgerangeerd.

Tuurlijk hebben ze gelijk als je honden op 1 minpunt uitsluit. Een minpunt (dat hoofd) waar zo'n beetje de hele populatie mee behept is. Dat is zo goed als altijd...zeker anno 2019 de nekslag voor een ras. Maarja, de sector heeft alle kansen gehad. De RvB heeft niet gestuurd en de RV en zijn leden vonden het ook wel allemaal geschoten en waren vooral erg druk met naar anderen wijzen. Diegene die al wel goed/beter bezig waren, zullen met vlag en wimpel aan de parameters voldoen. Het zijn de chronische wrakkenfokkers die nu de deksel op de neus krijgen.
Maar, vervang problematisch hoofd door problematische heupen en we denken er al veel makkelijker over, terwijl beiden een fatsoenlijk en leuk hondenleven in de weg staan. Dat foute hoofd misschien nog wel meer dan die foute heupen.
#3372829
Angelique schreef:Tuurlijk hebben ze gelijk als je honden op 1 minpunt uitsluit. Een minpunt (dat hoofd) waar zo'n beetje de hele populatie mee behept is. Dat is zo goed als altijd...zeker anno 2019 de nekslag voor een ras. Maarja, de sector heeft alle kansen gehad. De RvB heeft niet gestuurd en de RV en zijn leden vonden het ook wel allemaal geschoten en waren vooral erg druk met naar anderen wijzen. Diegene die al wel goed/beter bezig waren, zullen met vlag en wimpel aan de parameters voldoen. Het zijn de chronische wrakkenfokkers die nu de deksel op de neus krijgen.
Maar, vervang problematisch hoofd door problematische heupen en we denken er al veel makkelijker over, terwijl beiden een fatsoenlijk en leuk hondenleven in de weg staan. Dat foute hoofd misschien nog wel meer dan die foute heupen.
Ah ja, we hebben het nu inderdaad alleen nog maar over de kortsnuiten. Rashonden die massaal op hun 5de dood neervallen aan kanker en van de leeftijd van 1,5 tot 5 eerst nog even fors tobben met verrotte ellebogen: daar gaan ze ook vast wat voor verzinnen. Nee, niet de RvB.
#3372831
Lizzy schreef:Ah ja, we hebben het nu inderdaad alleen nog maar over de kortsnuiten. Rashonden die massaal op hun 5de dood neervallen aan kanker en van de leeftijd van 1,5 tot 5 eerst nog even fors tobben met verrotte ellebogen: daar gaan ze ook vast wat voor verzinnen. Nee, niet de RvB.
Dat mogen ze van mij ook, als het maar niet zo kortzichtig is als alleen de vrij gerontgende honden op elkaar pleuren, want dat bewijst al dat het niet veel doet.
En ze mogen ook tegen gaan dat het allemaal zwaarder, forser en groter moet. Waarom?
En met al die andere zaken die ook nog zouden moeten wordt het wel een ernstige zeer lange waslijst...
Maar goed laten we bij A beginnen he
#3372834
Kaio schreef:Dat mogen ze van mij ook, als het maar niet zo kortzichtig is als alleen de vrij gerontgende honden op elkaar pleuren, want dat bewijst al dat het niet veel doet.
En ze mogen ook tegen gaan dat het allemaal zwaarder, forser en groter moet. Waarom?
En met al die andere zaken die ook nog zouden moeten wordt het wel een ernstige zeer lange waslijst...
Maar goed laten we bij A beginnen he
Ja, laten we bij A beginnen en hopen dat het niet bij A blijft. Maar ben het volledig met je eens. Alleen rontgenen is niet voldoende. En de drang naar alsmaar groter of kleiner: het moet allemaal afgelopen wezen. Tea Cup Tjiewaawaa's kunnen net zo goed niet.
#3372840
Ik heb dus fransjes. 1 komt bij een hbc fokker vandaan en heeft dus erfelijke gebreken. Helaas je denkt het goed te doen..... Dus radicaal de ballen eraf, hier mogen absoluut geen kinderen van komen.

Mijn 2 meiden komen bij een andere hbc fokker vandaan en gelukkig niks mee aan de hand.(leergeld is duur)

Mijn bonte meisje is al helemaal door de molen geweest, alles prima in orde(patella, luchtwegen o.a. mooie ruime luchtpijp, rug foto's). Heeft al iets meer neus en is langer in de rug.
Met haar wil ik dus een nestje, maar ga wel vooruit kijken, ik wil het ras verbeteren!!!
Ik vind het wel jammer dat bij de meeste alle bullen over 1 kam worden geschoren. Terwijl die van mij een prima conditie hebben. De meiden lopen zelfs naast de fiets.

Maar ik zeg, de mens heeft dit erin gefokt, ze MOETEN het eruit halen!!! Het is zo'n geweldig ras, maar dat lukt niet in 1x.

Mijn tweede teefje heeft helemaal meer neus, zij moet nog helemaal door de molen, dus dat is afwachten.

Ik vind dat er teveel op de neus wordt gelet, terwijl die rug ook zo belangrijk is!!!

En inderdaad, ik hoop dat ze bij alle rassen gaan kijken, want er zijn er genoeg die teveel mankeren en graag ook de katten....
#3372845
chery schreef:Ik heb dus fransjes. 1 komt bij een hbc fokker vandaan en heeft dus erfelijke gebreken. Helaas je denkt het goed te doen..... Dus radicaal de ballen eraf, hier mogen absoluut geen kinderen van komen.

Mijn 2 meiden komen bij een andere hbc fokker vandaan en gelukkig niks mee aan de hand.(leergeld is duur)

Mijn bonte meisje is al helemaal door de molen geweest, alles prima in orde(patella, luchtwegen o.a. mooie ruime luchtpijp, rug foto's). Heeft al iets meer neus en is langer in de rug.
Met haar wil ik dus een nestje, maar ga wel vooruit kijken, ik wil het ras verbeteren!!!
Ik vind het wel jammer dat bij de meeste alle bullen over 1 kam worden geschoren. Terwijl die van mij een prima conditie hebben. De meiden lopen zelfs naast de fiets.

Maar ik zeg, de mens heeft dit erin gefokt, ze MOETEN het eruit halen!!! Het is zo'n geweldig ras, maar dat lukt niet in 1x.

Mijn tweede teefje heeft helemaal meer neus, zij moet nog helemaal door de molen, dus dat is afwachten.

Ik vind dat er teveel op de neus wordt gelet, terwijl die rug ook zo belangrijk is!!!

En inderdaad, ik hoop dat ze bij alle rassen gaan kijken, want er zijn er genoeg die teveel mankeren en graag ook de katten....
Ik vind het triest dat je schrijft "ze loopt zelfs naast de fiets". Begrijp me niet verkeerd, ik vind het top dat jou hondje dat kan en dit zijn zeker de honden waar in de fok verder mee moet worden gegaan. Maar het is echt vreselijk dat zoiets normaals een uitzondering is in een ras. Meelopen naast de fiets zou voor elke hond volkomen vanzelfsprekend moeten zijn.

Wat is een hbc fokker?

Ik ben niet erg thuis in de FB wereld, maar volg Hawbucks wel wat (online). En die test ook veel meer dan de neus. Alles is belangrijk. Waarbij je absoluut weer niet door moet slaan en teveel genen weg moet gooien. Dat punt van Lizzy snap ik ook. Anders heb je binnen de kortste keren weer andere problemen. Maar als je heel goed screent en zo verstandig mogelijk fokt, dan moet het mogelijk zijn om binnen een paar generaties significante verbeteringen aan te brengen binnen rassen met korte snuiten, kleine schedels, slechte ruggen enz. Niet voor 100%, want het is niet zo eenvoudig als goede heupen x goede heupen geeft goede heupen. Maar het moet beter kunnen als nu.

En voor honden met zulke platte snuiten en kleine schedels, maakt een verbetering al een wereld van verschil. Dat blijkt wel als Fransjes met wat meer neus en goede luchtpijpen opeens wel naast de fiets mee kunnen rennen. Er gaat dan letterlijk een wereld voor ze open.
#3372849
Klopt helemaal.
Ja een hond moet naast de fiets kunnen en gelukkig zijn mijn bullen hond!!!

Daarnaast vind ik ook wel vaak dat er testen worden gedaan die totaal niet aan de orde zijn voor het ras.
Een herder test je ook niet op luchtwegen bijvoorbeeld.

Hbc= Hollandse bulldog Club.

En zekerheid krijg je nooit, want er kan iets van een paar generaties terug ineens de kop opsteken.

Gelukkig zijn er wel fokkers die zich serieus voor een gezondere bulldog in willen zetten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door