Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door - pien -
#3369789
Ik heb een keer in de zomervakantie op de guppen van school gepast. Dat vond ik fascinerend en ik kocht ook meteen een vissen-/aquariumboek. Maar je kunt ze niet knuffelen, dus bij mij is het er nooit van gekomen :biggrin2: Het boek heb ik aan mijn zus gegeven, die heeft wel al heel lang een aquarium.
Door Lizzy
#3369796
*Lia* schreef:Dank je wel, Lizzy. ik ben er ook heel blij mee.
©2.jpg
006.jpgaulo.jpg
PseudotropheusSocolofiman.jpg
Wat een schitterende vissen Lia :smitten:

Wat heeft je doen besluiten om Malawi's te gaan houden? Heb je hiervoor ook eerder een aquarium gehad of ben je gelijk gestart met de Malawi's?
#3369816
Nog niet alles gelezen, maar ik vind aquaria echt heel leuk. :) Jongste dochter had er hier thuis een, oudste heeft er sinds een paar jaar zelf ook een. Ik word helemaal Zen als ik er naar kijk, alleen van het onderhoud niet. :-[
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3369858
Lizzy schreef:Wat een schitterende vissen Lia :smitten:

Wat heeft je doen besluiten om Malawi's te gaan houden? Heb je hiervoor ook eerder een aquarium gehad of ben je gelijk gestart met de Malawi's?

Als kind ben ik begonnen met een plastic bakje met guppy's en black molly's. Toen kwam er een grotere 60 x 30 x 30 cm. Er kwamen andere vissen bij. Toen werd het 80 x 40 x 40 cm. met Zuid Amerikaanse cichliden. Daarna overgestapt naar Malawi's, vanwege het gedrag en de kleuren. Toen weer een grotere bak, 130 x 50 x 50cm. Deze, die ik nu heb, kon ik vrij goedkoop aankomen, door een verhuizing. En het erge is, dat ik ruimte heb voor nog een grotere. Het zijn geen gemakkelijke vissen hoor. je kan er niet zo maar een nieuw visje bij zetten, want die wordt vaak gewoon vermoord. Veel Mbuna's hebben verticale strepen, waardoor je weer op moet letten dat de vrouwtjes er heel anders uit zien, anders gaan ze kruisen, en dat is niet gewenst. Dus eigenlijk al langer dan 50 jaar een aquarium.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3369897
Leuk topic, heel leuk om al jullie bakken te zien!

Wij hadden ook een aquarium. Eerst goudvissen, toen warm water. We hebben kleine kikkertjes gehad en waaierhandgarnalen. Vooral die waaierhandjes vond ik onwijs leuk!
Heel lang ging het goed met onze bak en in ene keer zat ie vol alg. En dat kreeg ik maar niet weg, gek werd ik er van. Uiteindelijk heeft ie wel anderhalf jaar met de lamp uit gestaan. Niets aan, maar daardoor is de alg weg gegaan. De lol was er toen voor mij wel af en vrienden wilden zo graag een aquarium, dus hij is naar hen verhuisd. Al met al had de hamster er net zo goed in kunnen gaan wonen, ik heb nu een even zo grote bak voor de hamster gekocht ;D .

Ik zou nog wel een klein bakje met alleen wat waaierhandgarnaaltjes willen, maar meneer ziet me aankomen nu pas net de grote bak weg is.
Door eelke
#3369921
Meneer heeft het geprobeerd, een jaar lang, maar het was niet een heel groot succes. Als in, alles ging steeds dood. Alleen de 5 eerste visjes bleven leven, tot hij er andere agressieve vissen bij zetten. Toen waren er 4 vrij snel dood en opgegeten, en de 5e zat in het grotje en kwam daar niet uit. Dat vond ik erg zielig. Uiteindelijk deed Meneer er niks meer mee dus nu zijn ze verhuisd.

We hadden er ook garnaaltjes in maar die gingen dood. 5 garnalen a 6 euro per stuk van de intratuin, binnen 3 dagen dood. Water niet goed ::) (waarom zou je je inlezen hé?).

Ik zou het nog best eens willen, een garnalenbak (en dat ik dan de regie heb ;) ). Maar ik zou nu niet weten waar ik het moet zetten.

2 jaar geleden heb ik een grote aquariumbak met kikkervisjes gehad. Dat was ook wel lollig. (ze kwamen uit toen we een weekend weg gingen dus toen heb ik de IP-camera erop gezet zodat ik het kon volgen :P ).
Door Loraine
#3370012
Geen aquarium hier maar een binnenvijver van 220x150x50cm/1650l. :cool:
Hij wordt bewoond door 8 appelslakken, 1 shubunkin, 1 goudvis, 1 yanagi (goudvis met telescoopogen, zeer zeldzaam hier in NL), 1 tricolor oranda, 2 black moor telescoopogen, 2 panda telescoopogen, een butterfly telescoopoog, een standaard fantail, een vermoedelijk oranda en 2 veiltails.
Oftewel allemaal goudvissen en sluierstaarten, variërend van zo'n 6cm tot ruim 20cm. ;)
Door Lizzy
#3370054
*Lia* schreef:Als kind ben ik begonnen met een plastic bakje met guppy's en black molly's. Toen kwam er een grotere 60 x 30 x 30 cm. Er kwamen andere vissen bij. Toen werd het 80 x 40 x 40 cm. met Zuid Amerikaanse cichliden. Daarna overgestapt naar Malawi's, vanwege het gedrag en de kleuren. Toen weer een grotere bak, 130 x 50 x 50cm. Deze, die ik nu heb, kon ik vrij goedkoop aankomen, door een verhuizing. En het erge is, dat ik ruimte heb voor nog een grotere. Het zijn geen gemakkelijke vissen hoor. je kan er niet zo maar een nieuw visje bij zetten, want die wordt vaak gewoon vermoord. Veel Mbuna's hebben verticale strepen, waardoor je weer op moet letten dat de vrouwtjes er heel anders uit zien, anders gaan ze kruisen, en dat is niet gewenst. Dus eigenlijk al langer dan 50 jaar een aquarium.
Ja, dat gedrag is echt geweldig om naar te kijken! Maar ja, agressiviteit bij de vissen hoort er wel een beetje bij he? Vooral rondom de tijd dat ze kleintjes krijgen zeker? Jij hebt volgens mij ook muilbroeders? Dat is toch te gek om naar te kijken?!?!!!!

Jeetje, al 50 jaar aquariums.... Wow. Wat een verschil he, tussen hoe het zeg 30 jaar geleden ging en nu, met al die techniek en spulletjes die je kunt kopen?!
Door Lizzy
#3370055
Kaela schreef:Leuk topic, heel leuk om al jullie bakken te zien!

Wij hadden ook een aquarium. Eerst goudvissen, toen warm water. We hebben kleine kikkertjes gehad en waaierhandgarnalen. Vooral die waaierhandjes vond ik onwijs leuk!
Heel lang ging het goed met onze bak en in ene keer zat ie vol alg. En dat kreeg ik maar niet weg, gek werd ik er van. Uiteindelijk heeft ie wel anderhalf jaar met de lamp uit gestaan. Niets aan, maar daardoor is de alg weg gegaan. De lol was er toen voor mij wel af en vrienden wilden zo graag een aquarium, dus hij is naar hen verhuisd. Al met al had de hamster er net zo goed in kunnen gaan wonen, ik heb nu een even zo grote bak voor de hamster gekocht ;D .

Ik zou nog wel een klein bakje met alleen wat waaierhandgarnaaltjes willen, maar meneer ziet me aankomen nu pas net de grote bak weg is.
Ja, die garnaaltjes zijn geweldig! Jammer dat je project toentertijd niet echt een succes was... Wie weet, in de toekomst :biggrin2: (een leuk nano bakje?).
Door Lizzy
#3370056
Loraine schreef:Geen aquarium hier maar een binnenvijver van 220x150x50cm/1650l. :cool:
Hij wordt bewoond door 8 appelslakken, 1 shubunkin, 1 goudvis, 1 yanagi (goudvis met telescoopogen, zeer zeldzaam hier in NL), 1 tricolor oranda, 2 black moor telescoopogen, 2 panda telescoopogen, een butterfly telescoopoog, een standaard fantail, een vermoedelijk oranda en 2 veiltails.
Oftewel allemaal goudvissen en sluierstaarten, variërend van zo'n 6cm tot ruim 20cm. ;)
Een binnenvijver?! Nou maak je me heel nieuwsgieig, met 1650 liter water er in...! Kun je niet wat foto's maken? :angel2:
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3370076
Ik vind aquarium echt heel mooi om te zien, zelfs fascinerend. Maar geloof niet dat dat voor me weggelegd is, neem aan dat je het met grote regelmaat moet poetsen, bijhouden etc. Dat gaat niet zo goed samen met mij. En dan zal ik het vast voor elkaar krijgen om 2 aartsvijanden in zo'n bak te stoppen ::)
Dus ik geniet maar van jullie aquarium foto's, dat lijkt me het veiligst
Door Loraine
#3370080
Lizzy schreef:Een binnenvijver?! Nou maak je me heel nieuwsgieig, met 1650 liter water er in...! Kun je niet wat foto's maken? :angel2:
IMG_20190305_153856.jpg
IMG_20190305_153856.jpg (4.7 MiB) 2135 keer bekeken
Die rode vlek op de muur is Mahdu-kunst trouwens, meneer heeft daar de verf vd muur gekrabd ofzo. ;D


Moet eerdaags nog ff betere foto's en filmpjes maken. ;)
#3370082
Ik heb vroeger als kind ook vaak over de vloer gekomen bij mensen met een binnenvijver. Die was ingebouwd tussen bloembakken en je zag bijna niet waar de vijver eindigde en de bloembak begon. Helemaal in het zwart en ook met zo'n fonteintje erin. Dat herinner ik me omdat ik het heerlijk vond m'n vinger in de straal te houden (klinkt wel als een kleuter he :biggrin2:) Ik vond het ook wel heel mooi. En gezellig, dat geluid.
Ik vind een aquarium wel mooier om de vissen te zien. In een vijver zie je ze van bovenaf en dat geeft een heel ander beeld.
Door Loraine
#3370083
Klopt, de kleinste maat van Intex in deze vorm.
En ruimte hebben ze zeker, de enkelstaarten racen rond terwijl de sluierstaarten alsnog hun rust hebben.
Voeren zou een uitdaging moeten zijn volgens sommigen, aangezien sluierstaarten en goudvissen niet samen zouden kunnen maar met verspreid voeren en een mengsel van drijvend en zinkend voer is er geen enkel probleem. :)
IMG_20190306_232843.jpg
IMG_20190306_232843.jpg (4.44 MiB) 2122 keer bekeken
De kleinste bewoners
IMG_20190215_220938.jpg
IMG_20190215_220938.jpg (2.93 MiB) 2122 keer bekeken
Een van de 3 grootste vissen
IMG_20190105_141531.jpg
IMG_20190105_141531.jpg (4.05 MiB) 2122 keer bekeken
De 5 die ik als eerste had (en heb)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door