Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Loraine
#3370086
pearlsofpassion schreef:Ik heb vroeger als kind ook vaak over de vloer gekomen bij mensen met een binnenvijver. Die was ingebouwd tussen bloembakken en je zag bijna niet waar de vijver eindigde en de bloembak begon. Helemaal in het zwart en ook met zo'n fonteintje erin. Dat herinner ik me omdat ik het heerlijk vond m'n vinger in de straal te houden (klinkt wel als een kleuter he :biggrin2:) Ik vond het ook wel heel mooi. En gezellig, dat geluid.
Ik vind een aquarium wel mooier om de vissen te zien. In een vijver zie je ze van bovenaf en dat geeft een heel ander beeld.
Klopt, er wordt overigens bij goudvissen ook wel gekweekt op topview en sideview, de topview zijn het mooist van boven gezien en de sideview het mooist van opzij.
Nadeel vd binnenvijver is idd dat je de vissen van bovenaf moet bekijken, voordeel is dat het lager is waardoor het makkelijker is met schoonmaken en meer oppervlakte.

Ik heb kort een (sub) tropisch aquarium gehad maar was daar heel vlot op uitgekeken, ondanks dat je tropisch veel mooier kunt inrichten zonder dat de vissen gaan tuinieren (lees: planten slopen). :P
Door frodo quin
#3370110
Ik vind aquaria wel leuk, maar net zozeer om het inrichten, dan om de bewoners zelf. Je kan gewoon ongelofelijk leuke dingen doen voor veel verschillende diersoorten in aquaria en terraria, tot zelfs bio actieve tanks. Ooit komen hier waarschijnlijk wel nog kijkdieren, maar ik zie het verhuizen met grote glazen bakken niet zo zitten, dus voorlopig blijft het bij een kat en ratten.
Door Loraine
#3370119
Kan ik me voorstellen, is idd geen klein iets als ik dat zo lees bij anderen. ;)
Wat dat betreft heb ik het makkelijk: leegpompen, demonteren, verhuizen, opzetten, vullen en klaar.

Mensen denken vaak dat ik enorm veel tijd besteed aan de verzorging want zo'n groot verblijf.
Maar eerlijk gezegd ben ik mss een kwartier per dag kwijt en daarnaast 1x per 5-7 dagen ong 2-2,5u aan het waterwisselen.
Ik hevel een paar emmers handmatig af om het ergste vuil van de bodem te halen, hiervoor stap ik ook echt in het bad omdat ik er anders niet bij kan. ;D
Daarna hang ik de slang vd pomp uit het raam en ruim 1-1,5u hang ik hem weer terug in de filterbak.
Dan hang ik de tuinslang in het bad, koppel hem in de badkamer aan en laat het bad weer vollopen.
Maar tijdens het leegpompen en vullen kan ik rustig even boodschappen doen of het huishouden ofzo.
Wanneer de nieuwe slang binnen is kan ik mijn nieuwe pomp gebruiken en dan is leegpompen in hooguit 15 minuten gebeurt, maar die pomp heeft een vermogen van 4500l/u en de huidige 500l/u.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3370267
Lizzy schreef:Ja, die garnaaltjes zijn geweldig! Jammer dat je project toentertijd niet echt een succes was... Wie weet, in de toekomst :biggrin2: (een leuk nano bakje?).
Kan er best ooit nog wel eens komen. Maar dan iets wat verplaatsbaar is. Zoiets:

https://www.bol.com/nl/p/superfish-home ... 073868590/

Zodat als je hem eens ergens anders wil hebben, dat ook gewoon kan. Dat vond ik namelijk heel irritant van het grote aquarium, die verplaats je niet zomaar.
Door Lizzy
#3370268
Kaela schreef:Kan er best ooit nog wel eens komen. Maar dan iets wat verplaatsbaar is. Zoiets:

https://www.bol.com/nl/p/superfish-home ... 073868590/

Zodat als je hem eens ergens anders wil hebben, dat ook gewoon kan. Dat vond ik namelijk heel irritant van het grote aquarium, die verplaats je niet zomaar.
Nou laat ik je uit de droom helpen, ik heb deze maat ook maar die verplaats je ook echt niet zo maar even hoor! Het glas alleen al is vrij zwaar. De bodem is ook zwaar (zand/grind). En als er diertjes in zitten kan je 'm ook nooit helemaal leeg laten lopen.

Denk dat je dan beter zoiets kan nemen: https://www.aquaristikshop.com/aquarist ... -L/908001/ (en 20 L bakjes zijn natuurlijk nog ingewikkelder om goed te houden).
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3370481
Lizzy schreef:Ja, dat gedrag is echt geweldig om naar te kijken! Maar ja, agressiviteit bij de vissen hoort er wel een beetje bij he? Vooral rondom de tijd dat ze kleintjes krijgen zeker? Jij hebt volgens mij ook muilbroeders? Dat is toch te gek om naar te kijken?!?!!!!

Jeetje, al 50 jaar aquariums.... Wow. Wat een verschil he, tussen hoe het zeg 30 jaar geleden ging en nu, met al die techniek en spulletjes die je kunt kopen?!

Op een enkeling na, zijn de Mbuna's allemaal muilbroeders. Ze dragen de eitjes ongeveer 3 weken (of nog langer) in de bek. De onderkaak zakt dan wat uit en zie je het gelijk. De agressie begint als de vrouwtjes vruchtbaar zijn. Vroeger had ik zo'n klein filtertje in de bak. Daarna een buitenfilter van Eheim. En sinds een jaar of 11, een bioloog onder het aquarium, met een opvoerpomp, die 2500 liter water per uur door de bak pompt. Het onderhoud valt echt mee. Hoe groter de bak, hoe minder werk je eraan hebt. 1 Keer in de 2 weken ververs ik 1/3 of wat meer, water. En vervelen heeft het mij nog nooit gedaan.
Door miik
#3370537
Ik ben opgegroeid met het aquarium van mn oma, vooral heel veel tetra's prachtig vond ik dat ! Als ze jarig was kocht ik een mooie vis die ik er dan in dumpte- quarantiane nooit van gehoord.... en ik kocht gif A B en C tegelijk als er weer eens teveel slakken waren whahaha en oma vond t allemaal prima. Toen ik trouwende hebben we van t huwelijksgeld een 140 cm bak gekocht. Mijn vriend was er helemaal gek op. We hadden corydoras tetra's en een prachtig koppel gestreepte maanvissen ! Ook een poos dwergchicliden gehad. En zowel het gedrag vd dwergchichliden en de maanvissen vond ik geweldig, ook jonkies van gehad. Maar de verzorging deed mn vriend. Jaren gehad
dwergchichlide.JPG
dwergchichlide.JPG (10.67 KiB) 2624 keer bekeken
(na de scheiding ik de honden, hij t aquarium)
Door Lizzy
#3370585
miik schreef:Ik ben opgegroeid met het aquarium van mn oma, vooral heel veel tetra's prachtig vond ik dat ! Als ze jarig was kocht ik een mooie vis die ik er dan in dumpte- quarantiane nooit van gehoord.... en ik kocht gif A B en C tegelijk als er weer eens teveel slakken waren whahaha en oma vond t allemaal prima. Toen ik trouwende hebben we van t huwelijksgeld een 140 cm bak gekocht. Mijn vriend was er helemaal gek op. We hadden corydoras tetra's en een prachtig koppel gestreepte maanvissen ! Ook een poos dwergchicliden gehad. En zowel het gedrag vd dwergchichliden en de maanvissen vond ik geweldig, ook jonkies van gehad. Maar de verzorging deed mn vriend. Jaren gehad dwergchichlide.JPG(na de scheiding ik de honden, hij t aquarium)
De honden is de betere deal :biggrin2:

Hee wat leuk om te lezen joh! Maanvissen zijn ook cichliden volgens mij. En ik vind het gedrag van cichliden echt geweldig! Ik heb ook wel een beetje in twijfel gestaan om in de meterbak dwergcichliden te nemen en dan de garnalen in de kleine bak te laten. Maar ja, toch besloten dat niet te doen want dat kleine bakje is echt te lelijk en we wilde het weg hebben. Ik zou dan graag deze willen:

Afbeelding
Door miik
#3370619
Ik vind vooral het gedrag van de chichlide heel erg leuk. De verzorging kan ik niet, geen geduld voor, dat eindeloze gedoe- tis nooit goed en tis een bodemloze put kwa geld. Doe mij maar honden- lol !
Maar ik vind het wel prachtig om naar te kijken ! Ik zat bij oma echt uren voor de bak
Door Lizzy
#3372438
*Lia* schreef:Op een enkeling na, zijn de Mbuna's allemaal muilbroeders. Ze dragen de eitjes ongeveer 3 weken (of nog langer) in de bek. De onderkaak zakt dan wat uit en zie je het gelijk. De agressie begint als de vrouwtjes vruchtbaar zijn. Vroeger had ik zo'n klein filtertje in de bak. Daarna een buitenfilter van Eheim. En sinds een jaar of 11, een bioloog onder het aquarium, met een opvoerpomp, die 2500 liter water per uur door de bak pompt. Het onderhoud valt echt mee. Hoe groter de bak, hoe minder werk je eraan hebt. 1 Keer in de 2 weken ververs ik 1/3 of wat meer, water. En vervelen heeft het mij nog nooit gedaan.
Dat is toch echt geweldig he, om dat te zien in je aquarium :smitten: (de muilbroerders). Ik vind het zo mooi als er gevaar dreigt en ma neemt ze allemaal weer in haar bek om ze even later weer uit te spugen :smitten:

Dat is wel fijn he, een bioloog! Wat heb je in je eheim filter zitten voor filter materiaal? Ik heb voor het eerst een ander filter gekocht, een Oase. Met voorfilter. Ik ben tot nu toe niet ontevreden eigenlijk.
Door Lizzy
#3372439
Ik ben wel een beetje klaar met mijn Spixi's.... Die gasten vreten echt met z'n zessen mijn bak kaal! Ze zijn super vraatzuchtig op het moment. Ik heb ze eruit gekieperd en hun eigen aquariumpje gegeven. Mocht ik weer Hydra hebben in de grote bak, mogen ze even terug maar daarna weer naar hun eigen bakkie. Echt een prachtig en super leuk diertje maar niet in een bak waar je op je planten gesteld bent :-X

Afbeelding

Ik denk er verder over om 2 nano bakjes naast elkaar te gaan zetten. Een voor mijn Spixi's en mijn uitgeselecteerde garnalen en één als quarantaine bakje (voor als ik wat nieuws koop of voor zieke vissen/garnalen).

Heb nu een quarantaine bakje draaien die ik eigenlijk niet meer als quarantaine kan gebruiken omdat ik m'n Spixi's erin heb gekieperd..... Dat vind ik heel lastig hoor, dat hele quarantaine gebeuren. Ik wil heel graag Microrasbora Kubotai erbij (in de grote bak, bij de garnalen). Hele gevoelige visjes die een heel goed ingedraaid aquarium nodig hebben. Nou, wanneer is een quarantaine bak goed ingedraaid? (hij staat nu 5 weken maar is echt verre van goed ingedraaid natuurlijk).
Door frodo quin
#3372518
Over dat indraaien had ik onlangs een vraag/bedenking. Er wordt doorgaans voer ingegooid om je cyclus op gang te helpen, maar zou het niet beter zijn om ofwel van in het begin, ofwel vanaf een bepaald moment, je bacteriën te gaan cultiveren door gebruikt/vuil water erin te doen? Ik bedoel dus het water dat je normaal gezien weg giet als je een verversing doet. Dat gaat natuurlijk enkel als je al een bak hebt.

In jouw geval lizzy, zou je dat wel kunnen met het water uit je garnalenbak.
Door Lizzy
#3372524
frodo quin schreef:Over dat indraaien had ik onlangs een vraag/bedenking. Er wordt doorgaans voer ingegooid om je cyclus op gang te helpen, maar zou het niet beter zijn om ofwel van in het begin, ofwel vanaf een bepaald moment, je bacteriën te gaan cultiveren door gebruikt/vuil water erin te doen? Ik bedoel dus het water dat je normaal gezien weg giet als je een verversing doet. Dat gaat natuurlijk enkel als je al een bak hebt.

In jouw geval lizzy, zou je dat wel kunnen met het water uit je garnalenbak.
Nou, de meningen verschillen natuurlijk ook op dit onderwerp enorm! Ik ben nogal fan van Dominique Maes. En zijn mening is dat het water niet genoeg bacteriën bevat om daarmee je nieuwe bak te enten. Wat wel werkt is filtermateriaal uit een goed draaiend filter. Maar die vlieger gaat dan voor een quarantaine bak weer niet op, omdat dit filter materiaal laten we zeggen al besmet is met bacteriën waar je juist je nieuwe vissen of garnalen niet aan bloot wilt stellen. Dus moet je op een quarantaine bak een schoon filter indraaien. Nou ja, mijn ervaring is ondertussen dat een bak met 4 weken gewoon echt niet goed ingedraaid is, in ieder geval niet voor de Microrasbora Kubotai. Die zou wat dat betreft beter direct in mijn garnalenbak geplaatst kunnen worden. Maar ja, dan loop ik dus en risico met de gezondheid van mijn garnalen en risico met de gezondheid van de nieuwe Kubotai. Want stel mijn garnalen dragen een bacterie bij zich waar zij zelf niet dood aan gaan maar wat de Microrasbora Kubotai nooit eerder is tegen gekomen er wel ziek van wordt.dood aan gaat: is dat toch heel sneu. Andersom kan het visje iets bij zich dragen waar zij niet ziek van worden maar mijn garnalen wel... Ik zou er meer dan ziek van zijn als mijn garnalen dood gaan doordat ik er vissen bij zet :-X . En met garnalen is het ongeveer zoals met kippen: ze zijn of leven of dood.
Door frodo quin
#3372530
Lizzy schreef:Nou, de meningen verschillen natuurlijk ook op dit onderwerp enorm! Ik benIk bedoel niet om ze te enten, maar om ze eten te geven zodat ze kunnen groeien, dus in plaats of bovenop nogal fan van Dominique Maes. En zijn mening is dat het water niet genoeg bacteriën bevat om daarmee je nieuwe bak te enten. Ik bedoel niet enten, maar als voeding voor je bacteriën.
Wat wel werkt is filtermateriaal uit een goed draaiend filter. Maar die vlieger gaat dan voor een quarantaine bak weer niet op, omdat dit filter materiaal laten we zeggen al besmet is met bacteriën waar je juist je nieuwe vissen of garnalen niet aan bloot wilt stellen. Dus moet je op een quarantaine bak een schoon filter indraaien.
Nou ja, mijn ervaring is ondertussen dat een bak met 4 weken gewoon echt niet goed ingedraaid is, in ieder geval niet voor de Microrasbora Kubotai. Die zou wat dat betreft beter direct in mijn garnalenbak geplaatst kunnen worden. Maar ja, dan loop ik dus en risico met de gezondheid van mijn garnalen en risico met de gezondheid van de nieuwe Kubotai. Want stel mijn garnalen dragen een bacterie bij zich waar zij zelf niet dood aan gaan maar wat de Microrasbora Kubotai nooit eerder is tegen gekomen er wel ziek van wordt.dood aan gaat: is dat toch heel sneu.
Mja, je hebt inderdaad wel een punt dat er ook iets onopgemerkt kan heersen in je huidige bak. Ik denk bij quarantaine eigenlijk vooral aan mogelijke ziekte van nieuwkomers, dus als bescherming van je huidige dieren. Zeker als het om verschillende soorten gaat heb je wel een goed punt, maar op zich verschuift het enkel het risico in de tijd, want als je na de quarantaineperiode de nieuwelingen in de bak plaatst worden ze er alsnog aan blootgesteld.

Andersom kan het visje iets bij zich dragen waar zij niet ziek van worden maar mijn garnalen wel... Ik zou er meer dan ziek van zijn als mijn garnalen dood gaan doordat ik er vissen bij zet :-X . En met garnalen is het ongeveer zoals met kippen: ze zijn of leven of dood.
Eigenlijk dezelfde opmerking over het verplaatsen van het risico in de tijd. Aangezien de andere diersoort er geen symptomen van vertoond kon je er maar achter als je ze samen zet.
Door Lizzy
#3372532
Ik bedoel niet enten, maar als voeding voor je bacteriën.
Oh zo! Ja, dat is misschien een goed idee. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of het werkt of niet maar ik kan dat wel eens navragen.
Mja, je hebt inderdaad wel een punt dat er ook iets onopgemerkt kan heersen in je huidige bak. Ik denk bij quarantaine eigenlijk vooral aan mogelijke ziekte van nieuwkomers, dus als bescherming van je huidige dieren. Zeker als het om verschillende soorten gaat heb je wel een goed punt, maar op zich verschuift het enkel het risico in de tijd, want als je na de quarantaineperiode de nieuwelingen in de bak plaatst worden ze er alsnog aan blootgesteld.
Het idee is (zo heb ik geleerd maar nog niet in de praktijk gebracht) is dat je na 40 dagen eerst je nieuwe vissen of garnalen gaat wennen aan het water en de bacteriecultuur uit je "showbak". Dus je neemt dag 1 een klein beetje water uit je aquarium waar ze in moeten en dat doe je in de quarantaine bak. De dag erop weer een beetje, een beetje meer. De dag daarop weer meer. Dat voer je op totdat je zelfs een emmer uit je 'show aquarium' in je quarantaine bak doet. Daarna ga je dat ook omgekeerd doen. Neem je een beetje water uit je quarantaine bak en doe je dat in je 'showbak'. En steeds meer. Om ze zo langzaam aan elkaars bacteriën te laten wennen. Of het echt werkt durf ik je dus niet te zeggen uit eigen ervaring. Ik vond het op zich niet onlogisch klinken.
Eigenlijk dezelfde opmerking over het verplaatsen van het risico in de tijd. Aangezien de andere diersoort er geen symptomen van vertoond kon je er maar achter als je ze samen zet.
Zie hierboven.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door