Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door El_Kato
#3366878
Van de gt kregen we het advies om een tuig voor Dex te kopen. Hij loopt op zich netjes mee, daar train ik ook actief op, maar de bulldog in hem wil soms opeens ergens even kijken of heen en dan krijg ik een ruk aan mijn arm. Niet een keer want hij is bulldog dus vaak heeft hij bij een 2de of 3de keer pas door dat het echt niet de bedoeling is dat hij het vrouwtje meenemen naar daar waar hij wil. Of dat we rustig lopen, hij rustig snuffelt en doet en opeens naar voren springt - mij meetrekt want hij moet opeens heul nodig poepen en daar is de grasstrook........ Ik heb al van alles geprobeerd maar krijg dit er niet uit. Vaak kan ik het ook wel accepteren maar heb al een paar dagen wat last van mijn rug en dit is niet helpend zeg maar. Het advies van de gt is dus een tuig met een ring op de rug en de borst. De ring op de borst zou het trekken moeten voorkomen, klinkt op zich wel aannemelijk.
Hoe zijn jullie ideeën hierover?

Dex is erg sterk dus het tuig moet echt geschikt zijn voor sterke honden, goede stevige sluitingen ed. Het moet uiteraard comfortabel zitten en er netjes uitzien - heb tuigen voor powerdogs gezien die nogal opvallend waren en daar houd ik niet van. Mag best kleurrijk zijn maar verder gewoon een subtiel normaal tuig :)
Ik heb nu op http://www.4dox.nl gekeken en een mail gestuurd met wat vragen. Hebben jullie nog andere sites/merken waar ik zou kunnen kijken?

Of andere tips om dit gedrag te verbeteren zijn ook welkom :)

Het zal een stukje accepteren zijn, hij is bulldog - eigenwijs en ik wil dat dus doen we dat - en gewoon een blij ei - hè wat leuk een molshoop/boom/tak/wat dan ook dat wil/moet ik van dicht bij zien. Maar het zou fijn zijn als we het tot een minimum kunnen beperken ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3366881
Kan je niet gewoon een sterke elastiek tussen de leiband en de halsband/tuig stoppen?
Volgens mij heeft Siberienne zoiets want ja, husky's trekken ook zo.
En je kan die elastiek uiteraard beveiligen met een noodtouw.

Dat leert het gedrag uiteraard niet af, maar je krijgt niet zo'n schok in je arm.
Door Siberienne
#3366885
Ik heb inderdaad een lijn met een bungee erin maar daarmee leer je dit gedrag idd niet af. Het is wel fijner voor je arm. Maar sommige mensen vinden zo’n elastiek niet fijn omdat het minder controle geeft over je hond. Ik vind de bungee lijnen van Manmat het meest degelijk van allemaal.


Bij mijn honden werken borstring tuigen niet goed want e trekken er doorheen. Spot zette gewoon zijn poten over de lijn, lijn onder z’n buik door, rug gekromd en trekken maar.
Degene die nog het beste werkte was de ulead.

Wat echt geen aanrader is zijn de ruffwear front range tuigen; die schuiven teveel opzij en dat werkt niet. Ruffwear lijnen met bungee zijn ook niet fijn; elastiek lubbert..

Halti heeft ook een borstring gtuig, ik heb die nog 1 liggen - te groot voor Spot gekocht. Hoe groot is Dex? Evt kun je een tuig ook met een clip aan halsband vastmaken zodat je je hond niet direct kwijt bent als het losschiet ;)
Door El_Kato
#3366889
Bedoel je dit tuig? https://www.medpets.nl/halti-harnas/

Tja hij zal zeker lager zijn maar Dex is best stevig aan het worden. Welke maten heb je nodig om er iets over te kunnen zeggen?

Manmat heb ik een keer eerder van je genoteerd en wel eens naar gekeken. Weet eigenlijk niet meer waarom ik er toen niets meer mee gedaan heb..... Met wat je nu zegt, dat je wat minder controle hebt dat is niet wenselijk, Dex wil ook nog steeds wel eens uitvallen naar een andere honden en wil dan dus wel de controle houden. Als het idd het tuigje is van de link hmmmm dat zou misschien wel iets zijn om te testen of het werkt maar ik vind het er ook wat te fragiel uitzien maar dat is misschien schijn....
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3366890
Ik lees even mee.
Mijn 35-40 kg pure Wetterliefde vindt het erg lastig dat ik altijd aan de andere kant van zijn riem bungel ::)

Ik heb een Ruffwear Frontrange tuig, maar gebruik die alleen nog om hem vast te zetten in de auto, en voor speuren. Daarnaast een Julius K9 tuig, maar ook die helpt niks voor zijn getrek en gesleur.

En ja, wij hebben veel getraind op netjes meelopen (en nog) maar meneertje doet graag zijn eigen ding. Dat mag hij ook heus wel, alleen kan dat niet altijd.

Siberienne, als Dex het tuig niet past, heb ik misschien wel interesse. Weet je zo de afmetingen? Volgens mij is een Wetterhoun wel forser dan een Husky toch?
Door Siberienne
#3366893
effe snel wat ik ben eigenlijk op pad naar bed ;)

Ik heb een Halti harnas maat M
En een Ulead maat 1

Belangrijkste is borstomvang. En Spot weegt 28 kilo maar is wel bijna 70 cm hoog... en die is dus te smal voor dat halti harnas waardoor het niet netjes past.

Ze liggen bij mij staf te vergaren, dus roep maar, uitproberen tegen verzendkosten mag best ;)
Door Siberienne
#3366894
El_Kato schreef:Bedoel je dit tuig? https://www.medpets.nl/halti-harnas/

Tja hij zal zeker lager zijn maar Dex is best stevig aan het worden. Welke maten heb je nodig om er iets over te kunnen zeggen?

Manmat heb ik een keer eerder van je genoteerd en wel eens naar gekeken. Weet eigenlijk niet meer waarom ik er toen niets meer mee gedaan heb..... Met wat je nu zegt, dat je wat minder controle hebt dat is niet wenselijk, Dex wil ook nog steeds wel eens uitvallen naar een andere honden en wil dan dus wel de controle houden. Als het idd het tuigje is van de link hmmmm dat zou misschien wel iets zijn om te testen of het werkt maar ik vind het er ook wat te fragiel uitzien maar dat is misschien schijn....

Spot valt soms ook uit maar dan pak ik toch de lijn kort bij de knoop, dat maakt niet zoveel uit want dan heb ik geen rek op de lijn.
Ik vind tuig stevig genoeg eigenlijk maar ik heb ook geen bulldog...
Door eelke
#3366902
Ik heb het liefst een H-tuig, qua vorm. Hier scheelt het inderdaad wel iets, met trekken. Ik heb het idee dat als Joep trok met zijn halsband aan, het benauwde hem extra adrenaline/spanning gaf, waardoor hij alleen maar drukker en ongecontroleerder werd.
Met een tuig stikt ie in ieder geval niet. En het is ook wel beter voor zijn lijf.

Nu ik schouderproblemen heb doe ik bij het 'volgen' (over de stoep bv, we lopen met flexlijn die dan kort is) als volgt; Joep loopt links. De riem doe ik achter mijn onderrug/heupen langs, en hou ik dan met rechts vast. Joep trekt in dat geval met meest naar voren of naar links, en dat vangen mijn heupen dan als eerst op. Dat scheelt geleur aan mijn arm.

Dan, in echte echte echte hyper ik weet zeker dat hij toch wel gaat trekken situatie's, pak ik een normale riem, en laat die voor zijn borst langs lopen. Aan de kant waar de haak aan zijn tuig zit, maar ik een 'lus' die ik vast hou, en het uiteinde van die riem heb ik dan ook in die hand. Doordat ik hem dan relatief kort heb, met riem voor zijn borst langs, kan ik hem makkelijker sturen. Ik kan meer druk geven op zijn borst ipv dat ik hem naar achter/'naar boven' trek (zoals je met een tuig toch wel hebt. Ook dat scheelt wel.

Afleren is me nooit gelukt...bij Gijs zijn we daar wel meteen actief op gaan letten, en die trok heel veel minder. Ik ben benieuwd hoe het met een derde hond ooit zal gaan, maar ik denk ook wel dat het in Joep zelf zit. Die moet gewoon altijd net iets verder, net iets harder etc, en die vergeet ook gewoon dat ik ook nog aan de andere kant van die lijn hang.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3366904
Jeppe, de hond van mijn moeder, had precies hetzelfde gedrag. Tijden netjes mee lopen en dan opeens Pats Boem ergens heen MOETEN. Niet te doen. ik had er als gezonde jonge blom al moeite mee, mijn zieke vader en niet zo sterke moeder konden amper nog met hem lopen.

Bij hem werkt de ulead perfect. Zodra hij zo'n maffe explosie heeft, corrigeert hij zichzelf. En inmiddels doet ie dat haast niet meer, hij heeft door dat het geen zin meer heeft. Scheelt een hoop gemopper op hem en er wordt weer langer met hem gelopen.

De ulead is behoorlijk degelijk. Die zou ik bij een bulldog nog wel durven proberen. Maatvoering heb ik geen idee van. Jeppe is een grote hond op korte pootjes, dus dat geeft een vertekend beeld.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3366905
Ik ben zelf niet zo sterk en had voor een zware sterke hond een perfect-fit tuig met ring op de borst (kun je als optie bestellen). Daarmee kon ik de hond veel beter houden. Als hij dan plotseling wegsprong, trok hij zichzelf andersom. Het perfect-fit tuig bestaat uit losse onderdelen zodat je het aan de individuele hond aan kunt passen. Zoals de naam al zegt past het dan perfect. Vooral als je de borstring gebruikt is dat natuurlijk belangrijk, omdat anders het tuig teveel verschuift.
Ik gebruikte een riem met aan weerszijde een musketonhaak. Eentje ging aan de frontring en eentje op de rug. Ik kon dan bij geen gevaar voor wegspringen het deel van de riem wat voor zat wat losser laten. Dat vond ik prettiger lopen. Bij 'gevaar' pakte ik het voorste deel wat korter. Het werkte hier goed.
Gebruikersavatar
Door pike
#3366912
Doranto schreef:Ik ben zelf niet zo sterk en had voor een zware sterke hond een perfect-fit tuig met ring op de borst (kun je als optie bestellen). Daarmee kon ik de hond veel beter houden. Als hij dan plotseling wegsprong, trok hij zichzelf andersom. Het perfect-fit tuig bestaat uit losse onderdelen zodat je het aan de individuele hond aan kunt passen. Zoals de naam al zegt past het dan perfect. Vooral als je de borstring gebruikt is dat natuurlijk belangrijk, omdat anders het tuig teveel verschuift.
Ik gebruikte een riem met aan weerszijde een musketonhaak. Eentje ging aan de frontring en eentje op de rug. Ik kon dan bij geen gevaar voor wegspringen het deel van de riem wat voor zat wat losser laten. Dat vond ik prettiger lopen. Bij 'gevaar' pakte ik het voorste deel wat korter. Het werkte hier goed.
De borstring zit er tegenwoordig standaard op. Maar, het past niet altijd perfect helaas. Onlangs ben ik met Duc bezig passen en bij hem lukte het helaas niet een passende combinatie van onderdelen bij elkaar te krijgen.
Door judith1967
#3366930
Ik heb toen voor Dorian ook een tuig laten maken bij Aura4 dox. Super mooi en degelijk tuig. Hij heeft hem al jaren niet meer om,omdat ik vimd dat ik minder controle over hem hebt,dan met een halfcheck om.
Er lopen hier nogal wat hondjes aan een uitrollijn en die zie je dan eerst,en daarna komt de baas er achteraan.En ik had dan niet de controle als Dorian wilde uitvallen naar ze(als ze te dichtbij komen)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3366933
je hebt tuigen met een ring op de borst om eventueel meer controle over de hond te hebben als ze trekken, maar dit zijn dus geen anti- trektuigen.
Ik heb een tuig van 4dox en een perfect fit tuig, absoluut mooie tuigen, maar het zijn dus geen anti trek tuigen en ze zijn er dus niet voor gemaakt om alleen de voorste ring te gebruiken.
Er bestaan fimpjes van hoe je ze als beide ringen moet gebruiken. je moet dan een lijn hebben die aan beide ringen gaat. Dan heb je inderdaad wel meer controle erover.
Maar of dit nou tegen het trekken werkt? Tis tja een buldog, sterk in de borst neem ik zomaar aan.
Nu moet ik zeggen dat bij de newfs in erg lastige situaties de lijn dan gewoon ook aan de halsband gaat hoor, waarvoor ik een halfcheck met stop heb. https://globaldogshop.com/images/produc ... Medium.jpg
Vind ik dan makkelijker dan in de tuigring voor de borst, want bij eidere stap die ze dan zetten gaat die poot tegen de lijn aan, dus die borstring gebruik ik eigenlijk nooit :-[
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3366934
Als ik het vergelijk met een longeertouw bij paarden zou ik verwachten dat de leiband aan de borstring moet vastgemaakt en door de ring op de rug lopen. Om dus te zorgen dat de lijn idd niet tegen de poot hangt, en de leiband vanop de rug komt, maar hem wel scheeftrekt als hij wil trekken doordat er dan aan de borstring getrokken wordt.

Maar ik heb er geen ervaring mee, misschien ben ik compleet fout. Mij lijkt dat gewoon het logischste
Door El_Kato
#3366936
Thx voor de reacties tot nu! Is een halfcheck vergelijkbaar met een slipketting maar dan van stof en een rem erop zeg maar (dat hij niet helemaal gestort word).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door