Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Tanna
#3366895
-Annemarie- schreef:Dank allemaal, voor de tips!

Wij zijn gisteren even wat apparaten 'in het echt' gaan bekijken, dat maakt het wel duidelijker. Ik zie slecht voor me wat het is, van een beeldschermpje. Als er een komt moet ik in ieder geval het aanrecht leegruimen, zag ik al wel. ;D

Alles op een rijtje gezet: ik wil graag een apart melkbakje dat in de koelkast kan staan totdat je hem gebruikt, drink de koffie nooit zwart. Water/bonen boven op het apparaat of ergens anders maakt niet uit, we hebben boven het aanrecht ruimte genoeg. Dan lees ik dat het prettiger is om twee boilers te hebben, één voor het water en één voor de melk. En meneer wil graag de Americano keuze. :biggrin2: Je begrijpt, wij zijn niet van de sterke bakkies, dus het kunnen instellen van de hoeveelheid bonen en water is wel fijn. Lauw bakkie is jakkie, dus de temp. moet ook hoog genoeg zijn.
Met deze eisen kom ik op een machine die aardig aan de prijs is. Wil best wat uitgeven voor gemak, maar hier moet ik nog eens over nadenken. Of even een maandje extra sparen. ;)

Die Jura's gaan wel lang mee, als ik het zo lees? Kun je het onderhoud zelf doen? Wij hebben al een waterontharder bij de hoofdkraan dus ontkalken hoeft niet. En over de Saeco ook goede reviews.
Vanmorgen evengoed een lekkere pot met de hand gezet, met Oatly Barista opgeklopt. :)
Maar als ik dan zo'n mooi apparaat heb moeten er natuurlijk ook van die doorzichtige dubbelwandige glazen bij om die Latte of cappuccino mooi uit te laten komen. Nu lurk ik uit kopjes van de Action. :biggrin2:
Jouw met de hand gezette koffie is altijd heerlijk. Ik zou zeggen : niets meer aan veranderen! :biggrin2: :biggrin2: ;D
Door fransbulletje
#3366914
Jura onderhoud moet je door hen laten doen ook ivm garantie.
Om die reden nu voor Nivona gekozen.

Bij de Hema hebben ze mooi dubbelwandige glazen in verschillende maten.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3367003
Omdat ik er verschrikkelijk van baal dat in alle thee- en koffiefilterzakjes plastic verwerkt zit (wist ik tot voor kort niet) en je het dus beter niet bij het gft-afval kunt gooien (alhoewel er sommige verkopers zijn die beweren dat dat wel mag), ben ik aan het kijken hoe ik koffie kan maken zónder deze filters.
Voor wat betreft de thee is het eenvoudig. Ik ga nu over op losse thee en heb zo'n rvs gaas-balletje aan een kettinkje. Dat bevalt erg goed.
Voor wat betreft de koffie ben ik nu aan het twijfelen tussen een cafetiere en een percolator. Wat zijn de voor en nadelen?
De percolator ken ik nog van vroeger. Mijn ouders hadden er eentje, maar ik herinner mij dat er altijd drab onder in de kop zat. Dat was echter een andere kan als die ik nu op internet zie. Die op internet (o.a. bialetti) bestaat uit 2 delen, die mijn ouders hadden uit 1. Waarom 2 delen? En is dat niet onhandig?
De bialetti die ook op inductie kan lijkt me evt. wel wat, omdat wij waarschijnlijk in de toekomst op inductie over willen gaan. Bovendien schijnt die van rvs te zijn en dat heeft ook mijn voorkeur boven aluminium. Er moet in beiden (zowel in de cafetiere als de percolator) grover gemalen koffie heb ik begrepen. Wij hebben een antieke wandkoffiemolen die het nog doet. Die zouden we dan evt. voor het malen kunnen gebruiken.
Ik hoop dat deze vraag hier in dit topic mag. Als ik beter zelf een topic kan openen dan zeg maar even, dan doe ik dat.

ps. Heb net hier even zitten kijken: https://www.simonlevelt.nl/blog/perfecte-pot-koffie
poeh, wist niet dat er zóveel manieren om koffie te zetten zijn :o
Gebruikersavatar
Door sam28
#3367018
Doranto schreef:Omdat ik er verschrikkelijk van baal dat in alle thee- en koffiefilterzakjes plastic verwerkt zit (wist ik tot voor kort niet) en je het dus beter niet bij het gft-afval kunt gooien (alhoewel er sommige verkopers zijn die beweren dat dat wel mag), ben ik aan het kijken hoe ik koffie kan maken zónder deze filters.
Ow? Hoe kom je aan deze wijsheid? Ik dacht namelijk dat het gewoon papier was.

Doranto schreef: De bialetti die ook op inductie kan lijkt me evt. wel wat, omdat wij waarschijnlijk in de toekomst op inductie over willen gaan. Bovendien schijnt die van rvs te zijn en dat heeft ook mijn voorkeur boven aluminium.
Het klopt idd dat die op inductie kan alleen, eenmaal op een gewone kookplaat trekt het wat krom en dan herkent de inductie m niet meer als zijnde percolator die je moet verwarmen.
;)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3367019
sam28 schreef:Ow? Hoe kom je aan deze wijsheid? Ik dacht namelijk dat het gewoon papier was.
Ik kwam erachter doordat ik aan het uitzoeken was, hoe je zelf een composthoop moet maken. Zelfs biologische thee zit in zakjes waar plastic in zit. Inmiddels heb ik ook contact gehad met een fabrikant en die zei dat er op dit moment nog geen filterzakjes bestaan zonder plastic. Het papier zou anders niet sterk genoeg zijn.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3367020
Ik denk inmiddels dat ik toch liever voor een percolator kies dan voor een cafetiere vanwege het feit dat er in percolatorkoffie minder schadelijke stoffen zouden zitten.
Wij houden allebei niet van sterke koffie en drinken het liefst zelfs koffie-verkeerd. Ik neem aan dat je met een percolator ook wat minder sterke koffie kunt zetten?
Door Anne in Zweden
#3367024
Doranto schreef:Ik denk inmiddels dat ik toch liever voor een percolator kies dan voor een cafetiere vanwege het feit dat er in percolatorkoffie minder schadelijke stoffen zouden zitten.
Wij houden allebei niet van sterke koffie en drinken het liefst zelfs koffie-verkeerd. Ik neem aan dat je met een percolator ook wat minder sterke koffie kunt zetten?
O? Hoezo? Het is toch in beide gevallen heet water met gemalen koffie die door een metalen filter gaat?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3367030
En om het nog verwarrender te maken... De percolator van Bialetti is in feite helemaal geen percolator maar een mokkapot. Vandaar dus dat ik het al zo vreemd vond dat de (echte) percolator die mijn ouders vroeger hadden er heel anders uit zag. Maar ik denk eerlijk gezegd dat een mokkapot beter is dan een percolator, omdat de koffie misschien minder troebel is? Of is die ook troebel?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3367031
[quote="sam28"
Het klopt idd dat die op inductie kan alleen, eenmaal op een gewone kookplaat trekt het wat krom en dan herkent de inductie m niet meer als zijnde percolator die je moet verwarmen.
;)[/quote]

Ik had juist gehoord dat pannen e.d. niet vlak hoeven te zijn om ermee op inductie te koken, omdat inductie met een magnetisch veld werkt en het niet de plaat is die de pan verwarmd zoals bij electrisch koken het geval is. Ik denk dus dat het precies andersom is.
Door src_esther
#3367038
sam28 schreef:Het klopt idd dat die op inductie kan alleen, eenmaal op een gewone kookplaat trekt het wat krom en dan herkent de inductie m niet meer als zijnde percolator die je moet verwarmen.
;)
Zijn ooit van gas naar inductie gegaan. De percolator (met een dikke bodem) evenals veel pannen werkten nog prima, maar sommige andere pannen niet meer. Dat laatste had meer te maken met de samenstelling van het metaal dan dat de bodem krom was.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3367040
Doranto schreef:[quote="sam28"
Het klopt idd dat die op inductie kan alleen, eenmaal op een gewone kookplaat trekt het wat krom en dan herkent de inductie m niet meer als zijnde percolator die je moet verwarmen.
;)
Ik had juist gehoord dat pannen e.d. niet vlak hoeven te zijn om ermee op inductie te koken, omdat inductie met een magnetisch veld werkt en het niet de plaat is die de pan verwarmd zoals bij electrisch koken het geval is. Ik denk dus dat het precies andersom is.[/quote]


Mijn ex had een inductiekookplaat. Mijn pannen konden er niet op omdat ik op gas had gekookt. ;)

En over je percolator/mokkapot. Ik heb dan blijkbaar een mokkapot. (nooit geweten :biggrin2: )
Er is een prutje onder in de mokkapot.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door