Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3366738
Met de Bialetti geen gruis en geen afval :biggrin2:

Ik vond dat van de Nespresso op een gegeven moment echt een punt... Ik kiepte 3 van die alu capsules weg op een dag :-\
Door Janie2
#3366751
Wij hebben een Philips saeco.
Topding. Gebruikt hele bonen. En met de melkschuimer gebruik ik rijstemelk en havermelk (slangetje erin en hoppa).
Geeft een lekkere koffiesmaak, niet zo’n verbrande bittere toon.
Door Ingeborg1958
#3366753
Siemens EQ 6. Een geweldig fijne machine,heerlijke koffie ( bonen van de Hema) ,makkelijk te onderhouden. Drukgroep kan er zó uit om af te spoelen. Redelijk stil en er zitten veel opties op wbt sterkte,maling enz.
Ook geschikt voor alle varianten met melk! Niet goedkoop in aanschaf ( iets van 800 euro geloof ik) maar zn geld dubbel en dwars waard.
Door src_esther
#3366760
Zoals ik al in het Koffiebonen-topic schreef hebben wij een Rocket R58 (V1) espresso machine en een Mahlkönig maler.
De espresso machine heeft 2 boilers (1 voor koffie en 1 voor stomen(melkschuimen)/heet-water) en dus niet het probleem dat Siberienne opmerkt over haar Vibiemme.

Wij begonnen ooit met:
Quick Mill
Afbeelding
Demoka maler
Afbeelding

Toen kwam er een Solis maar die kreeg last van corrosie. Zoiets:
Afbeelding

En toen kwam de Rocket R58 samen met een Quamar maler (een van deze).

Rocket R58 (afbeelding is een V2, bijna gelijk aan V1) hebben we zeker 6 jaar maar ik denk langer:
Afbeelding

MahlKönig hebben we nu ruim 1 jaar:
Afbeelding

Och, die vergeet ik bijna, sinds kort hebben we ook een Faema Lambro. Het is een uitdaging om er een mooie espresso en met name cappuccino mee te maken, maar als dat lukt, heb je ook wat.

De koffiebonenhouder van de maler wordt hier nooit helemaal volgegooid, eigenlijk vullen we elke dag 1 tot 2 keer aan. Als we de zak met koffiebonen hebben geopend, wordt die dicht gebonden in de vriezer bewaard.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#3366763
Lizzy schreef:Met de Bialetti geen gruis en geen afval :biggrin2:

Ik vond dat van de Nespresso op een gegeven moment echt een punt... Ik kiepte 3 van die alu capsules weg op een dag :-\
Da's jammer want ze leveren ook recycle zakken waarin je de capsules kunt doen en die kun je meegeven op het moment dat je nieuwe koffie wordt bezorgd.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#3366764
Wij gebruiken een Jura machine; een eenvoudig model die doet wat ie moet doen.
Deze kan melk opschuimen maar dat gebruik ik niet. Ik gebruik voor de melk de Nespresso opschuimer.
Door Lizzy
#3366770
Ivonne schreef:Da's jammer want ze leveren ook recycle zakken waarin je de capsules kunt doen en die kun je meegeven op het moment dat je nieuwe koffie wordt bezorgd.
Ik heb het over 100 jaar geleden he (jaar of 8). Toen was er nog geen recycle service. Ik gebruik al een jaar of 5 de Bialetti en ik wil niks anders meer, dus ik wist niet eens dat ze nu aan recycle doen :)
Door - pien -
#3366774
Ivonne schreef:Wij gebruiken een Jura machine; een eenvoudig model die doet wat ie moet doen.
Deze kan melk opschuimen maar dat gebruik ik niet. Ik gebruik voor de melk de Nespresso opschuimer.
Hier ook een Jura, de eenvoudigste. Doet wat 'ie moet doen al een jaartje of 12.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3366791
Dank allemaal, voor de tips!

Wij zijn gisteren even wat apparaten 'in het echt' gaan bekijken, dat maakt het wel duidelijker. Ik zie slecht voor me wat het is, van een beeldschermpje. Als er een komt moet ik in ieder geval het aanrecht leegruimen, zag ik al wel. ;D

Alles op een rijtje gezet: ik wil graag een apart melkbakje dat in de koelkast kan staan totdat je hem gebruikt, drink de koffie nooit zwart. Water/bonen boven op het apparaat of ergens anders maakt niet uit, we hebben boven het aanrecht ruimte genoeg. Dan lees ik dat het prettiger is om twee boilers te hebben, één voor het water en één voor de melk. En meneer wil graag de Americano keuze. :biggrin2: Je begrijpt, wij zijn niet van de sterke bakkies, dus het kunnen instellen van de hoeveelheid bonen en water is wel fijn. Lauw bakkie is jakkie, dus de temp. moet ook hoog genoeg zijn.
Met deze eisen kom ik op een machine die aardig aan de prijs is. Wil best wat uitgeven voor gemak, maar hier moet ik nog eens over nadenken. Of even een maandje extra sparen. ;)

Die Jura's gaan wel lang mee, als ik het zo lees? Kun je het onderhoud zelf doen? Wij hebben al een waterontharder bij de hoofdkraan dus ontkalken hoeft niet. En over de Saeco ook goede reviews.
Vanmorgen evengoed een lekkere pot met de hand gezet, met Oatly Barista opgeklopt. :)
Maar als ik dan zo'n mooi apparaat heb moeten er natuurlijk ook van die doorzichtige dubbelwandige glazen bij om die Latte of cappuccino mooi uit te laten komen. Nu lurk ik uit kopjes van de Action. :biggrin2:
Door - pien -
#3366810
De Jura kon ik slecht missen :biggrin2: dus die is in 12 jaar pas éen keer naar Zoetermeer geweest voor onderhoud.
Daarna had ik weer een jaar garantie. Geen idee wat ze hebben gedaan, maar dat is nu al weer een jaar of 2 geleden. Meneer pien doet braaf ontkalken en reinigen en verder gebruiken we 'm gewoon lekker :D
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3366811
Ik ben pas begonnen met koffie lekker te vinden, dus sterke bakken zijn aan mij (nog niet) besteed.
Voor mij was de keus dat ik melk apart had in een bakje wat ik weg kon zetten, sterkte kon instellen, gemak dus.
Nu nog uitzoeken welke bonen voor mij(ons) de lekkerste bak koffie geven(wij drinken eigenlijk alleen latte machiatto).
Jaren er over gedaan om de knoop door te hakken, want gemak kost geld, dus alsmaar uitgesteld, zo vaak drink ik ook niet koffie.
Ik ben toen uit gekomen op de delonghi prima donna. Aparte melkopschuimer, keuze in sterkte en hoeveelheid, verschillende koffie soorten waaronder de americano(voor ons de latte) evt ook gemalen koffie kan er in.
Ervaring na ong 1 maand.
Melk bak kan idd in de koelkast, wel eerst de aansluiting waarmee het in je machine gaat goed schoonmaken.
Koffie sterkte in te stellen gaat simpel.
Losse koffie kan maar met 1 schepje te gelijk erin(zal je ook niet vaak gebruiken maar toch).
Warmte is wat lauwig, nu is het wel zo dat dit een standaard instelling is en je dat kan aanpassen. In nederland drinken we (te) hete koffie, maar als je het in thermo glazen doen is het ok.
Tussendoor dus na iedere latte wilt de machine dat je de melk doorvoer doorspoelt, knop omdraaien en klaar, wel weer in goede stand terug zetten voor de volgende kop.
Spoelt zelf door(de hele machine) en daar begint hij gelijk mee na opstarten, even wennen in het begin, gelukkig is de opvangbak groot genoeg :biggrin2:
Ik hou van een stevige schuimlaag, die vind ik bij deze machine ok, niet echt een fikse dikke laag, heb nog niet kunnen ontdekken of ik dit ook aan kan passen.
Als je bij latte tussendoor te weinig bonen in het reservoir hebt geeft de machine een seintje dat je je bonen bij moet vullen, maar voordat je die gepakt hebt stopt hij met het proces en zegt doorspoelen, je hebt dus alleen een opgeschuimde melk laag in je beker, en kan niet het proces door laten gaan.

Mijn dochter, net op zichzelf heeft deze gekocht : https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Es ... gJ3WPD_BwE.
Apart een koffie maler, en ondanks dat het hier ook een melk opschuimbak/stand heeft, was de schuim echt 3 x niks, dus een aparte opschuimer erbij gekocht.
Iets bewerkelijker met zetten, en meer dingen los erbij, kleiner, totaal bedrag veel lager, minder aan het end schoon te maken dan een volautomaat, en ook een goeie bak (latte) koffie.

Als je beslist om een vol automaat te kopen, weet wel dat wat ik al eerder schreef dat wij hete koffie drinken en oorspronkelijk in italie de temperatuur lager ligt, en dus jouw koffie uit deze automaten ook lager liggen.

Kijk ook eens op deze site :https://www.technik-profis.de/haushalts ... maten.html
Misschien is jouw keuze hier een stuk(je) lager in prijs/( ik wilde hier bestellen maar uiteindelijk niet gedaan omdat de mijne toen in nederland in een aanbieding was).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door