Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door sam28
#3452669
Ooh wat fijn Kaela! Goed dat je wel let op gezond.



Zelf moet ik ook aan de bak. Door long covid, niks kunnen en vermoeidheid ben ik aangekomen. 3jr terug woog ik 11 kg minder. Ik hoef ze niet alle 11 weer kwijt maar wel minimaal 9.
Gelukkig kan ik tegenwoordig wel weer elke dag een uur fietsen. Loop ik hard en doe ik eens per week weer kickboksen :biggrin2:
Nu alleen nog weer ook netjes eten!
#3452715
Nou, ik ben jaloers...
Ik at echt gezond voor dat ik kinderen had. Maar sindsdien lukt het gewoon niet meer. Iets met hormonen zeker. En gewoonte (koolhydraatverslaving). Het lukt gewoon niet meer.. :'(
Ik eet ook echt om me beter te voelen.. Bij doenbare stress eet ik veel, bij extreme niets meer, maar zo erg is het ook weer niet.

En verder zou ik graag luisteren naar m'n lijf en eten wanneer ik honger heb en verder niet. Dat werkt het beste voor mij.. Alleen gaat dat nu niet want de kinderen hebben veel vaker en meer eten (en koolhydraten) nodig. En als ik aan eten denk, krijg ik erge honger. Altijd... :'( Dus dat is een hopeloze zaak...

Ik ging een paar maanden terug wat sporten. Dat hielp. Dat voelde goed en ik vond het leuk. Maar toen ging ik plots duizelen bij elke inspanning en blijk ik bloedarmoede te hebben. Als ik een uur in de tuin werk kan de volgende 12 tot 24u enkel platliggen en wachten tot het overgaat. Zodra ik rechtkom draait de hele wereld zoals een hevige kermisattractie en wordt ik kotsmisselijk. Niet grappig. :-X
Dus moet ik me rustig houden... Hopelijk betert dat snel zodat ik weer kan sporten. En ik ga weer veel soep maken.
En groene smoothie want dat is super rijk aan ijzer en aan vit C wat de opname van ijzer bevordert.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3452771
Sinds ik ben gescheiden, heb ik geen ‘last’ meer van vreetbuien (de zak m&m’s ligt nog ongeopend in mn kast, koekjes ongeopend) en probeer ik regelmatig en gezonder te eten. Heb het af en toe moeilijk gehad en dan at ik gewoon niet (behalve als ik moest werken, maar dat ging met moeite)….
Nu gaat het heel erg goed, met een beetje hulp van mn date ;) en vanochtend een nieuwe spijkerbroek gekocht in een maatje kleiner 🥳🥳… Nog 1 maat kleiner en dan ben ik weer op het gewicht dat ik graag wil…..
#3452815
Cathelijn schreef: di 15 nov 2022, 09:45 Jee, zou je niet in aanmerking komen voor ijzertabletten dan? Of zelfs een ijzerinfuus?
Ja, die neem ik al een paar maanden. Maar ik ga ook achter de pil aan om m'n menstruatie stil te leggen want zo bloed ik elke maand opnieuw gewoon leeg...

Infuus is nog niet besproken. Maar ben ik ook wel wat bang voor. Das toch niet onschuldig... :-X
#3452816
yazzie schreef: di 15 nov 2022, 17:36 PoP: weet je wat de oorzaak is van je bloedarmoede? Kan ook B12 tekort zijn. Sterkte. :-* Waardeloos die vermoeidheid en duizelig zijn.
Nee, dat en foliumzuur is gewoon in orde.
Oorzaak ligt bij de menstruatie. Al m'n hele leven 3en probleem...
Door yazzie
#3452823
Als je ijzer in orde is, is de vraag wat een ijzerinfuus zou opleveren..

Hevige bloedingen tijdens menstruatie kan een oorzaak zijn, maar tot op zekere hoogte (HB) en in principe moet zich dat zelf na de menstruatie weer herstellen. Althans, dat was wat de hematoloog mij vertelde... ::)

B12? Moet wel in combinatie met andere waarde worden geprikt. MMA??? Weet het niet meer zeker... Maar dat weet je vast en zeker zelf wel. ;) Sterkte hóór. :-* Moe zijn kan zo frustrerend zijn. :-\
Door Cathelijn
#3452859
Als je menstruatie steeds zo hevig is, is het niet bij te tanken tussendoor denk ik. Als de pil helpt om het te verminderen kijkt me dat zeker een goede optie, sterkte ermee.
#3452916
yazzie schreef: wo 16 nov 2022, 11:34 Als je ijzer in orde is, is de vraag wat een ijzerinfuus zou opleveren..

Hevige bloedingen tijdens menstruatie kan een oorzaak zijn, maar tot op zekere hoogte (HB) en in principe moet zich dat zelf na de menstruatie weer herstellen. Althans, dat was wat de hematoloog mij vertelde... ::)

B12? Moet wel in combinatie met andere waarde worden geprikt. MMA??? Weet het niet meer zeker... Maar dat weet je vast en zeker zelf wel. ;) Sterkte hóór. :-* Moe zijn kan zo frustrerend zijn. :-\
Nee, ijzer is tekort. Ferritine ook.

Ik heb altijd al hevige bloeding gehad. Op m'n 13e al bloedarmoede ervan, toen hielp ijzer bijnemen ook niet voldoende. Dus op m'n 14e aan de pil. Dat hielp wel. De regels werden er minder hevig van en vooral minder lang (voorheen was het 10 dagen).
Totdat ik stopte met de pil en zwanger werd ging het dan redelijk..
Tijdens de zwangerschap en een tijd erna ook steeds ijzer moeten bijnemen. Tot een kleine 4 jaar geleden. Daarna heb ik af en toe nog wel wat genomen maar wat je vrij kan verkrijgen in Kruidvat vb en dat werkt niet goed genoeg.
Ik heb er nooit eerder last van gehad zoals nu... Symptomatisch dan wil ik zeggen..

Ik ga begin volgend jaar met de gynae praten of er geen mogelijkheden zijn voor een permanente oplossing. Ik ben het allemaal zo zat dat zelfs baarmoeder laten wegnemen een serieuze optie is voor mij.
IJzer is ook best eng, als je het overdoseert kan je'r vb leverkanker van krijgen. Los van darmproblemen..
En.dat allemaal door iets wat ik toch niet meer ga gebruiken. 3 kinderen is genoeg. Wat trouwens de kans op problemen later ook groter maakt want de laatste kwam toen ik 30 was dus moet ik nog 20 of 30 jaar met een hyperproductief lijf (uit alles blijkt dat mijn lijf graag kinderen maakt). De helft van de vrouwen krijgt ooit baarmoederproblemen voor of na de overgang, en die kans wordt gewoon groter door ze niet te gebruiken..
Door yazzie
#3452947
Jee... wat een verhaal! Dan loop je daar dus ook al een tijd mee rond. Geen advies over ijzertekort. Ik hoop dat je samen met de gynaecoloog tot een goede oplossing kan komen, is toch een heel andere aanvliegroute dan de hematoloog ::) (die dus bloedarmoede door heftige menstruatie afdeed als praktisch onmogelijk :-\ ). Tot die tijd dat de oplossing daar is en je je weer beter gaat voelen, wees maar lief voor je lijf en stel prioriteiten. Wat niet gaat/kan, maar even op de lange(re) baan. Er komt vast snel weer een moment dat je energielevel weer beter is en je dus ook weer meer aan kan. :-*
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3452957
pearlsofpassion schreef: za 19 nov 2022, 07:16 Bedankt. :)

Nu maar terug on topic.. :P
Hier gaat het slecht met het gewicht. Komt wel weer idd..

Hopelijk bij jullie beter. :)
Beide zijn niet leuk PoP. Ik hoop dat je een oplossing vindt. Ik kan me ook voorstellen dat als je je beroerd voelt van de bloedarmoede, het ook lastiger is om gezond te eten. Dat heb ik wel als ik super moe ben. Dan wil ik alleen nog maar vet, veel en makkelijk.

Mijn officiële weegmomentje is elke keer kort na mijn menstruatie en ik ben weer een halve kilo kwijt. Na al die jaren strijden tegen de trek en de kilo’s sta ik vol ongeloof naar de cijfers te kijken. Ik pas oude spijkerbroeken weer, al zit de buik nog iets onprettig. Maar dat komt vooral omdat ik nog een hele slappe blubberbuik heb. Met mooie tijgerprint. Denk dat dat nog wel wat beter wordt, is de afgelopen tijd al wel beter geworden. De huid heeft heel veel tijd nodig. En helemaal strak zal het niet meer worden, want dat is het al heel lang niet meer. Als de broeken me weer lekker gaan passen ben ik al heel tevreden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door