Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3407542
oo ik ben wel nu eens gaan opschrijven ( in app). Dat was (is) ook absoluut niet zo mijn ding.
Uiteindelijk draait het wel om minder energie (kcal) binnen te krijgen dan je verbruikt, wat voor methode je ook wilt aanhouden, of niet wilt.
Daardoor ben ik me wel meer bewust geworden van sommige zaken plus ook hetgene in mijn gedrag. Daarvoor kan dat dan toch echt nuttig zijn. Zie dat ook terug in mijn gewichtsschommelingen dan!

Sinds ik mijn eerste burnout heb gehad, heb ik ook geen controle over eten meer. Altijd honger. (zelfs dat gaat dus beter nu)
Van tevoren was ik slank, had ik geen problemen met "hangry" zijn en nu als ik te laat eet gaat het hopeloos fout.
En ook voor die ene week per maand he dat is mijn enorme valkuil, dan kan ik 3 weken die goed gaan in een paar dagen stuk maken, Koekkiemonster is er niks bij! Dus daar ben ik ook bewuster mee om leren gaan.

Ik krijg wel door te noteren meer inzage in mijn gedrag en daardoor ook wat meer controle, gaat nog wel met vallen en opstaan, maar het gaat steeds beter. Minder vallen , sneller opstaan :biggrin2:
En wat ook werkt is niet drastisch te weinig kalorien dan nodig om te veel honger voor te zijn. Stapsgewijs. Vroeger had ik er ook stress bij. Met zoals met dat gewicht bijhouden, nu doe ik dat om patronen te ontdekken en ervan te leren. Zo geeft me dat minder stress. Nu was mijn weegschaal vanmorgen niet genadig, maar mijn maandmonster komt eraan. Ook dan weeg in van tevoren plots zwaarder (ook zonder meer gegeten te hebben, is niet raar dat er ineens zeker 1 kilo vocht extra vastgehouden wordt)
In het begin was het veel werk, maar nu gaat dat steeds makkelijker. Weet je ook automatisch welke gerechten ok zijn en welke niet. Dat is verbazend hoeveel (nutteloze) kcal sommige gerechten kunnen bevatten.


Ik ben nu wel echt vastberaden, ik wil weer gezonder zijn en vooral voelen.
Sport 2-3x in week krachtsport. Dat helpt bij mij ook enorm. Cardio/hitt doe ik er gewoon nog niet bij omdat ik daarvoor blessure gevoeliger ben. En krachtsport is toch uiteindelijk toch nuttiger. Dat andere is natuurlijk ook een bijdrage aan de gezondheid maar dat doe ik pas nadat ik wat minder kilo's te verzetten heb.
Ik maak er ook nog wel eens een extra wandelingetje bij (zonder honden ) ook dat helpt gewoon voor voldoende beweging en voor de gezondheid. (Binnenkort hoop ik weer op tig "wandelingetjes" maar dat is totaal wat anders )
Door El_Kato
#3407766
Grrrrrr helemaal klaar mee >:( Me de hele week echt netjes aan de punten gehouden, gesport geen gekke dingen gedaan of gegeten… resultaat een kilo erbij >:( >:( :-X

Helemaal klaar mee, zo een kansloos verhaal dit… beter maar accepteren dat dit as good as it gets is :-\

Net besloten dat ik lekker een dikke vette cake ga bakken vandaag, als ik dan van een week gezond doen toch alleen maar aankom… Voor vanavond staan al dikke vette pizza’s op de planning dus komt helemaal goed met mij :P
Gaan de pizza’s met de boot ophalen dus zwem wel een rondje extra na het eten om ze weer te verbranden :P

Verder helemaal niet gefrustreerd ofzo hoor ::)
Door src_esther
#3407769
El_Kato schreef: vr 31 jul 2020, 08:24 Grrrrrr helemaal klaar mee >:( Me de hele week echt netjes aan de punten gehouden, gesport geen gekke dingen gedaan of gegeten… resultaat een kilo erbij >:( >:( :-X

Helemaal klaar mee, zo een kansloos verhaal dit… beter maar accepteren dat dit as good as it gets is :-\

Net besloten dat ik lekker een dikke vette cake ga bakken vandaag, als ik dan van een week gezond doen toch alleen maar aankom… Voor vanavond staan al dikke vette pizza’s op de planning dus komt helemaal goed met mij :P
Gaan de pizza’s met de boot ophalen dus zwem wel een rondje extra na het eten om ze weer te verbranden :P

Verder helemaal niet gefrustreerd ofzo hoor ::)
Niet meteen de handdoek in de ring gooien! Hoewel ik me kan voorstellen dat een kilo erbij demotiverend werkt.
Een week is niets, vooral niet als je kort daarvoor alle remmen los had gelaten.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3407770
Nee gelukkig ben je helemaal niet gefrustreerd :biggrin2:
Solly :sofa:

Maar weeg jij je 1 x per week?
Daar zit een beetje het gevaar in dat als je net een dag water vasthoud dat je als je dan net weegt je makkelijk 1 kilo erbij tikt. Ook met sporten kan het zijn dat je net iets meer water vasthoudt vanwege het herstellen van de spieren.
Kun je eens per maand wegen of juist iedere dag. Dan zie je hoe erg het kan schommelen en dan gaat het om de lijn die je uiteindelijk na 2 weken erdoor kunt trekken, die dan hopelijk wel een daling laat zien :biggrin2: Nadeel is dat je ineens 1 kilo zwaarder kunt wegen en daardoor in de stress schiet, wat eigenlijk niet perse nodig is zo lang je die cake niet gegeten hebt :P
Serieus mijn grafiekje heeft echt enorme pieken en dalen. Soms zomaar en soms ja ::) eigen schuld.
En bij vrouwen hebben hormonen ook nog eens invloed erop.

Dus wellicht is je hele frustratie helemaal niet nodig ;)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3407775
Oh, wat herken ik je frustratie! Maar daarnaast ken ik ook het schommelen. Soms op een dag een verschil van 0.7 omhoog zonder iets geks te hebben gedaan maar daarna zakt het ook weer en blijft mijn gewicht nu aardig stabiel wanneer je de lijn doortrekt en de schommelingen in de maand buiten beschouwing laat. Ik noteer wekelijks mijn gewicht op een vast weegmoment maar tussendoor sta ik dus ook wel eens op de weegschaal en blijkt er soms een zware dag tussen te zitten terwijl het daarna weer goed is.

Ik troost mijzelf maar met de gedachte dat er tenminste niet meer gewicht bij komt en de stijging die er daarvoor in zat tot stilstand is gekomen.
Door El_Kato
#3407778
Hahaha thx allebei :)

Ik weeg 1x in de week idd. Ik zal me de aankomende periode elke dag gaan wegen en kijken wat dat doet idd. Dat vocht vasthouden door het herstellen van sporten zou nu goed kunnen. Woensdag heb ik conditie getraind en een 30 min circuit waar er normaal meer aan meedoen maar ik was nu de enige. Na 20 min zijn we gestopt en toen was ik ook helemaal kapot… :o Er zaten 2 oefeningen in met Squads en die heb ik schijnbaar nogal goed gedaan Heb echt mega spierpijn in de bovenbenen - een beetje te eigenlijk… Tijdens de training had ik er niet zoveel last van maar voelde het al toen ik de trap af liep om naar huis te gaan. Het sporten voor vandaag ook afgezegd, dat was weer zo’n 30 min circuit maar ik denk dat rust nu even beter is en omdat ik vanavond toch ook al ga zwemmen…

Moet ook het huishouden nog doen. Als ik dat noest en woest aanpak verbrand ik vast ook wel wat calorieën ;D

Ooooh en die cake die ga ik zeker bakken maar niet in mijn eentje opeten :P We krijgen visite en hij stond al half half op de planning. Het word een echte met roomboter en echte suiker, alles erop en eraan ;D

Edit: op de planning voor deze week staan gezonde dingen oa een zeer healthy spaghetti waarbij ik een deel van de pasta ga vervangen door courgette slierten en een wortelsoep. Ik houd moed :rotflmao:
#3407793
Waarom niet alle pasta door courgette vervangen?
Als je ze niet te ver laat gaan en er nog beet aan is, is dat heel erg lekker en gewoon vergelijkbaar. Vind ik toch, mijn meneer werkt bij zo'n dingen niet mee. ::)

Maar zo'n dingen doe ik dus al standaard zoveel mogelijk (stap voor stap een beetje meer, we zijn met nog mensen thuis).
Cannelloni van courgette, béchamel van bloemkool (zonder bloem of boter) , puree met de helft of 2/3 groenten ipv puur aardappel en dan nog groenten ernaast in een gerecht he. Geregeld enkel groenten met iets kleins extra zoals wat kaas. Ok, kaas heeft veel calorieën, maar zoveel eet je er niet van en je mag ook iets binnen krijgen he.

Eerlijk? Als ik zie wat wij eten en wat andere mensen eten (als ik die zie eten he), snap ik niet waarom wij zo dik zijn. En kritisch naar de extra's kijken heb ik dus al gedaan. Bij Meneer zit dat wel in de alcohol. Dat weet hij. Maar ik drink dat niet mee... Ik heb wel nog steeds sugar cravings waar ik vanaf moet. Dat weet ik wel.. Al moet ik ook zeggen dat ik daarin niets tolereer. Dus wat ik nu nog aan suiker eet per dag, ligt nog steeds onder het gemiddelde hoor. Maar ik ben het zelf aan het afbouwen en dat lukt aardig.

We eten niets van light producten. Niet qua suiker niet qua vet. Gewoon echt eten. Daar ben ik heel bewust en strikt in.. Maar ik maak wel veel zelf en laat dan gerust veel suiker en wat vet weg en/of vervang met gezondere alternatieven.
Als ik een skinny versie (om de term van de chicks te gebruiken) kan vinden probeer ik dat ook altijd eens uit. Zo kan ik die hunger naar iets zoets opvangen met iets dat even ongezond smaakt maar het bijlange niet is. Bevroren banaan ipv roomijs vb. Echt net zo heerlijk.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3407794
El_Kato schreef:Grrrrrr helemaal klaar mee >:( Me de hele week echt netjes aan de punten gehouden, gesport geen gekke dingen gedaan of gegeten… resultaat een kilo erbij >:( >:( :-X

Helemaal klaar mee, zo een kansloos verhaal dit… beter maar accepteren dat dit as good as it gets is :-\

Net besloten dat ik lekker een dikke vette cake ga bakken vandaag, als ik dan van een week gezond doen toch alleen maar aankom… Voor vanavond staan al dikke vette pizza’s op de planning dus komt helemaal goed met mij :P
Gaan de pizza’s met de boot ophalen dus zwem wel een rondje extra na het eten om ze weer te verbranden :P

Verder helemaal niet gefrustreerd ofzo hoor ::)
Eet je alle punten (dus incl weekextra) of alleen je dagtotaal?
Probeer het dan eens net andersom te doen. En misschien niet ineens je hele weekextra maar 1/3 of de 1/2.
Ik heb het idee dat ik het beste afval als ik de hele week binnen de dagpunten blijf en dan 1-2 per week uit de band spring.

En geniet van je cake en pizza :)
Ik heb gisteren ook pizza op en heb voor vanavond toastjes met smeersels in huis. Morgen (of overmorgen of maandag) weer een dag ;)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3407806
OMG OMG OMG
Heb net een supersnelle makkelijke mug-cake gemaakt. Binnen mijn WW voor 0 (!!!!) punten.
Recept:
1 ei
1 banaan
4 eetlepels havermout
1 theelepel kaneel (of meer naar smaak)
snufje zout

Prak 1 banaan, roer de rest erdoor.
Doe alles in een ingevet kopje.
Zet 2 minuten vol gas in magnetron.
Klaar!

Ik vond m vervolgens iets te flauw dus ik heb er nog een theelepel honing over gedaan. Dat is 1 punt :biggrin2: volgende keer doe ik ook meer kaneel er in of misschien speculaaskruiden
Je kunt er natuurlijk ook suiker of zo aan toevoegen.
20200731_224038.jpg
20200731_224038.jpg (2.84 MiB) 2459 keer bekeken
#3407807
Of een appel?
Wat gek dat je hem flauw vond..Normaal zou die banaan toch echt zoet genoeg moeten zijn... :???:
Hij ziet er wel goed uit...


Ik bak geregeld banaan-havermout pannekoeken. Met wat pure chocolade of rode vruchten of appel erin. En daar doe ik dan echt geen suiker extra meer bij. Af en toe een paar stukjes dadel, maar dat is het dan ook.. Zeker zoet genoeg.
Of appeltaart-pap, maar dat is basicly hetzelfde als wat jij gedaan hebt alleen zonder ei ,met melk en met appel ipv banaan. Ale bon, havermoutpap met melk, met appel, kaneel en evt een tandje rozijnen. Zijn de kindjes hier gek op. En zonder extra suiker.
Door src_esther
#3407809
pluk schreef: vr 31 jul 2020, 22:54 OMG OMG OMG
Heb net een supersnelle makkelijke mug-cake gemaakt. Binnen mijn WW voor 0 (!!!!) punten.
Recept:
1 ei
1 banaan
4 eetlepels havermout
1 theelepel kaneel (of meer naar smaak)
snufje zout

Prak 1 banaan, roer de rest erdoor.
Doe alles in een ingevet kopje.
Zet 2 minuten vol gas in magnetron.
Klaar!

Ik vond m vervolgens iets te flauw dus ik heb er nog een theelepel honing over gedaan. Dat is 1 punt :biggrin2: volgende keer doe ik ook meer kaneel er in of misschien speculaaskruiden
Je kunt er natuurlijk ook suiker of zo aan toevoegen.
;D
Die kaneel kan verschil zijn tussen cassia en ceylon.
Had je wel een goed rijpe banaan? Maar een drupje sinaasappel/oranjebloesemhoning lijkt mij er heerlijk bij. ;)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3407815
pearlsofpassion schreef: vr 31 jul 2020, 23:03 Of een appel?
Wat gek dat je hem flauw vond..Normaal zou die banaan toch echt zoet genoeg moeten zijn... :???:
Hij ziet er wel goed uit...


Ik bak geregeld banaan-havermout pannekoeken. Met wat pure chocolade of rode vruchten of appel erin. En daar doe ik dan echt geen suiker extra meer bij. Af en toe een paar stukjes dadel, maar dat is het dan ook.. Zeker zoet genoeg.
Of appeltaart-pap, maar dat is basicly hetzelfde als wat jij gedaan hebt alleen zonder ei ,met melk en met appel ipv banaan. Ale bon, havermoutpap met melk, met appel, kaneel en evt een tandje rozijnen. Zijn de kindjes hier gek op. En zonder extra suiker.
Banaan vind ik van zichzelf ook flauw :) Misschien is flauw het verkeerde woord, maar het bleef wat vlak. Appel zou ik kunnen proberen of anders wat bessen of zo. Dat er wat zuur in komt.
src_esther schreef: ;D
Die kaneel kan verschil zijn tussen cassia en ceylon.
Had je wel een goed rijpe banaan? Maar een drupje sinaasappel/oranjebloesemhoning lijkt mij er heerlijk bij. ;)
Mijn kaneel komt gewoon uit zo'n simpele strooier van de supermarkt. Geen idee of dat cassia of ceylon is :biggrin2: Maar als meer erbij doen werkt, it's fine by me. De banaan had iets rijper gekund, maar ik vind banaan qua smaak (in iets) dus niet je van het.

Het valt wel echt als een baksteen, dus volgende keer verdeel ik 'm waarschijnlijk in tweeën.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door