Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door joel
#3333964
Bij de Silkens komt er MDR1 voor en ALLE pups die geboren worden, worden hierop getest. Honden die drager zijn worden wel gebruikt voor de fok als de rest van het plaatje en karakter klopt. Juist omdat de pool nog klein is (318 in 2017 in heel Europa)
Sinds het ontstaan van het ras in 1985 groeit het langzaam maar gestaag, met gezonde honden die 14-16 jaar (enkele wel 20 jaar!) worden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3333969
joel schreef:Bij de Silkens komt er MDR1 voor en ALLE pups die geboren worden, worden hierop getest. Honden die drager zijn worden wel gebruikt voor de fok als de rest van het plaatje en karakter klopt. Juist omdat de pool nog klein is (318 in 2017 in heel Europa)
Sinds het ontstaan van het ras in 1985 groeit het langzaam maar gestaag, met gezonde honden die 14-16 jaar (enkele wel 20 jaar!) worden.
Wordt er nog vers bloed het ras ingebracht? Want met 318 honden in heel europa zit je anders wel heel snel aan een beperkte genenpool.
Gebruikersavatar
Door joel
#3333973
Kaela schreef:Wordt er nog vers bloed het ras ingebracht? Want met 318 honden in heel europa zit je anders wel heel snel aan een beperkte genenpool.
Het ras komt oorspronkelijk uit de USA en daar zijn er natuurlijk nog veel meer, maar daar weet ik het aantal niet van.
#3333975
Meer dan hoeveel honden er nu zijn, is het van belang hoeveel founders er zijn geweest. Hoeveel onverwante honden hebben bijgedragen tot het ras voor ze de stamboom hebben gesloten.
En dat is vaak erg weinig, dat is het probleem.

Als je populatie erg afneemt is dat natuurlijk ook niet goed, maar normaal geeft dat vrij weinig verlies als het niet te lang duurt. Bottleneck heet dat in vakjargon.
Extreme toename is ook nooit goed en helpt natuurlijk niets aan de genetische diversiteit. Je moet van een brede basis beginnen om een mooie diversiteit te hebben.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3333977
pearlsofpassion schreef:Meer dan hoeveel honden er nu zijn, is het van belang hoeveel founders er zijn geweest. Hoeveel onverwante honden hebben bijgedragen tot het ras voor ze de stamboom hebben gesloten.
En dat is vaak erg weinig, dat is het probleem.

Als je populatie erg afneemt is dat natuurlijk ook niet goed, maar normaal geeft dat vrij weinig verlies als het niet te lang duurt. Bottleneck heet dat in vakjargon.
Extreme toename is ook nooit goed en helpt natuurlijk niets aan de genetische diversiteit. Je moet van een brede basis beginnen om een mooie diversiteit te hebben.
Klopt, dat was ook wel mijn achterliggende gedachte. Ook door de opmerking dat het ras aardig aan het groeien is.

Niet negatief bedoeld hoor Joel! Gewoon nieuwsgierigheid. Want juist met zo'n relatief nieuw ras dat nu kennelijk nog zo gezond is, heb je naar mijn idee zo mooi de kans het slim aan te pakken voor een gezonde toekomst.
Gebruikersavatar
Door joel
#3333979
pearlsofpassion schreef:Meer dan hoeveel honden er nu zijn, is het van belang hoeveel founders er zijn geweest. Hoeveel onverwante honden hebben bijgedragen tot het ras voor ze de stamboom hebben gesloten.
En dat is vaak erg weinig, dat is het probleem.

Als je populatie erg afneemt is dat natuurlijk ook niet goed, maar normaal geeft dat vrij weinig verlies als het niet te lang duurt. Bottleneck heet dat in vakjargon.
Extreme toename is ook nooit goed en helpt natuurlijk niets aan de genetische diversiteit. Je moet van een brede basis beginnen om een mooie diversiteit te hebben.
In eerste instantie waren er maar weinig (15) founders, zij wilde haar eigen droom waarmaken; een kleine langharige windhond.
Dat was een groot succes, maar toen de honden ‘populairder’ werden en ze een erkend ras wilde fokken had ze daarvoor teweing diversiteit, de bekende bottleneck, dat was rond 2000. Toen is er nieuw bloed ingekomen, 14 reuen, 24 teven, een brede basis...? Ik denk dat de nu erkende rassen allemaal zo zijn begonnen?
Gebruikersavatar
Door joel
#3333980
Kaela schreef:Klopt, dat was ook wel mijn achterliggende gedachte. Ook door de opmerking dat het ras aardig aan het groeien is.

Niet negatief bedoeld hoor Joel! Gewoon nieuwsgierigheid. Want juist met zo'n relatief nieuw ras dat nu kennelijk nog zo gezond is, heb je naar mijn idee zo mooi de kans het slim aan te pakken voor een gezonde toekomst.
Nee hoor geen probleem, vind het zelf ook zeer interessant
Bij onze zoektocht naar een gezond ras kwam ik dit ras tegen en de Nederlandse fokker kon me er toen zoveel over vertellen, dat ik er zelf ook veel over ben gaan lezen. Ik denk echt dat dit ras echt gezonder is en blijft, de controle onder de fokkers is zo groot, dat zelfs de Silken lookalikes en dito ‘fokkers’ er tussenuit gehaald worden.
#3333982
Bij het markiesje, en dan met name het nieuwe bestuur, zitten wel heel veel mensen met kennis. Dat heeft dus geresulteerd dat het eerste outcross nestje een feit is. Die pups zijn nu rondom de 4 maanden. Dit betreft een markiesje met een powder puff. Verder zijn ze actief op zoek naar buitenlandse look a likes die ingezet kunnen worden en gaan er geruchten dat een 2e outcross nest eraan komt met een mini aussie. Als er gekozen wordt voor een ander ras moeten de honden voldoen aan alle gezondheidseisen die beide rasverenigingen stellen. Nu is het bij het markiesje iets simpeler qua outcross omdat ze nog geen gesloten stamboek hebben.
Maar ook bij het markiesje is het toegestaan en zelfs wenselijk om drager X vrij te dekken. Dit om een zo breed mogelijke genenpoel te krijgen/behouden/creeeren. Revy heeft nu 2x gedekt en beide teefjes waren drager van 1 of meerdere erfelijke gebreken. Revy is vrij van alles waarop ze testen bij het markiesje.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3334676
pearlsofpassion schreef:Alles is eigenlijk al.gezegd maar ik wil nog eens benadrukken wat Lizzy zegt. Dat als je de genetische diversiteit verliest, er meer ziekten de kop opsteken. Dus hoe meer honden je uitsluit, hoe meer nieuwe ziektes er zullen komen en hoe slechter het zal gaan met het ras. Tot je absoluut niets meer over hebt om mee te werken. Heel onverstandig dus.

Het gaat hem bij herstel van een ras in de eerste plaats niet over het uitsluiten van honden, al moet je de hele slechte natuurlijk niet verkiezen boven nestbroertjes of zusjes die betere genen hebben.
Maar het zijn vooral de combinaties die belangrijk zijn. En zoveel mogelijk honden in de fokpopulatie houden. Dus vermijd reuen die al veel nesten verwekt hebben. Niet alleen omdat dan zijn genetisch materiaal te veel verspreid wordt in het ras en zo de diversiteit vermindert, maar ook omdat iedereen dus slechte genen heeft, ookal zie je dat nu nog niet. Later komt dan uit, als zijn genen overal zitten, dat er een ziekte opkomt waar hij drager van was.Dat zie je pas als de genen overal zitten omdat je dan pas lijders krijgt als de 2 ouders het hebben. En dan zit je ermee...
Als 1e thanks dat jullie allemaal de moeite hebben genomen om te antwoorden, fijn, zo leer ik er van. Kan van alles lezen, maar door jullie reacties "leeft"het meer.

Ik snap dat het beste is om geen verwante en geen dragers enz te gebruiken en dat dit in vele rassen niet mogelijk is.
Testen jullie gelijk de pup die je uit het nest wilt houden/puppen die verkocht worden?
Ik begrijp dat je als drager en je een pup uit het nest houd die vrij is je binnen 1 generatie vrij bent, maar de rest van de puppen, zijn er fokkers die dan toch zo een pup afnemen bij je, waarschijnlijk wel denk ik als je dan de rest van de genen/lijnen/ enz in beeld hebt en je zo ook een goede lijn probeert op te bouwen, of kijk je breder en kies je meerdere fokkers/nesten uit en kies je dan de beste voor jou?
Rare vraag voor de mensen die genen enz begrijpen, maar drager met vrij word nooit lijder, maar een gen kan (in verdere lijnen) beschadigen, is het onmogelijk dat mits je dus altijd zo fokt er nooit een beschadigde gen van die ziekte weer op duikt in nesten?
Ik lees af en toe ook dat er getest word op de erfelijke variant van HD(2 types?), laten jullie je teef op veel dingen testen of is het alleen wat de vereniging verplicht?

Lizzy gelukkig laten de fokkers hun oren niet hangen naar mensen die er geen verstand van hebben, daarom probeer ik ook via deze vraag te leren en een klein stukje te begrijpen. Wat is een founder?

Ik reageer misschien niet snel maar wel altijd hoor, niet altijd tijd ervoor, dus kom ajb met jullie antwoorden
#3334677
Een founder is vertaald een 'stichter'.
Bij de genetica wil dat zeggen naar hoeveel honden de genetische diversiteit is terug te brengen. Dus hoeveel ( onverwante) honden met hun genen bijgedragen hebben aan het ras.

In het extreme geval dat je vb van 2 fokkoppels ( dus 4 honden) vertrekt, heb je 4 founders. Zelfs als je uit die koppels zoveel nesten krijgt en met de nakomelingen fokt tot je ( ik zeg maar iets) 1000 honden hebt, zijn alleen deze 4 honden de bron van alle genetische variatie binnen het ras. Dus zolang er geen honden van buitenaf ingekruisd worden en je binnen deze populatie blijft, zal de genetische variatie binnen die populatie niet groter zijn dan die van de eerste 4 founders. Ongeacht hoe groot het ras wordt.
In praktijk wordt de genetische variatie mettertijd zelfs kleiner....
Dit is uiteraard maar een voorbeeld, ik mag hopen dat alle rassen wel meer dan 4 founders hebben...
#3334742
De genetische variatie in je genenpool is zo groot als het aantal founders van het ras. Je genenpool kan nooit groter worden, alleen maar kleiner. In geval van een gesloten stamboek dus, zoals bijna alle rassen.

Genen vererven heel vaak in groepjes over, dus bij het uitsluiten van dragers en lijders van een bepaalde aandoening gooi je naast dat ene foute allel ook een heleboel andere wel nuttige genen weg.
Ik ken een voorbeeld van bij de setters waarbij door het uitsluiten van de ene aandoening een andere juist opkwam. Ik zit op Mn telefoon en weet niet precies de namen van de aandoeningen maar dat kan ik later nog wel opzoeken.

Door uitsluiten verklein je de genenpool razendsnel, door inteelt is de genenpool van veel rassen al erg klein, en het maakt dus niet uit hoe groot je populatie is, zie de eerste regel van mijn post, want dat is een veelgehoord argument, er zijn er zoveel van dan kun je best de dragers en/of lijders uitsluiten.
#3334779
Dus als ik het goed begrijp worden dragers en lijders van onzichtbare fysieke defecten wel ingezet voor de fok maar bij zichtbare defecten (kopvlek, verkeerde kleurtje, verkeerde blesje, te korte staart, te lange neus, etc.) niet?
#3334786
src_esther schreef:Dus als ik het goed begrijp worden dragers en lijders van onzichtbare fysieke defecten wel ingezet voor de fok maar bij zichtbare defecten (kopvlek, verkeerde kleurtje, verkeerde blesje, te korte staart, te lange neus, etc.) niet?
Als je lijder van een defect bent dan is dat meestal wel zichtbaar ::) en dat lijder kan net zo goed een verkeerd kleurtje, te kort staartje enz. zijn. Dus je stelling mist het een en ander. Maw, je begrijpt het verkeerd. Zeker als je er vanuit gaat dat het om geschreven regels gaat. Er staat nergens een verbod op fokken met een te kort staartje of een te lange neus oid. of dat je MOET fokken met een lijder/drager. Eigen keuze.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3334787
Even simpel vanuit de Wetter-kant bekeken, de ziekte SCID kan DNA getest worden, met 3 mogelijke uitslagen. Lijder, drager en vrij. Een lijder wordt niet ouder dan 12 weken, dus daar wordt niet mee gefokt. Een drager heeft géén verschijnselen van de ziekte, en is daarmee dus een doodnormale hond. Alleen in combinatie met een andere drager kunnen er lijders geboren worden. Dus mag een drager alleen gecombineerd worden met een vrije hond. Hieruit worden dan dragers en vrije honden geboren, maar géén lijders. Dus op deze manier kan er prima gefokt worden met dragers, worden er geen zieke dieren geboren, en gaat er minder genetisch materiaal verloren.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3334788
O en bij de Wetters is er weinig selectie op kleuren, patroontjes, afmetingen, vacht etc. Als je op de clubmatch kijkt dan zie je een grote diversiteit aan maten en kleuren, maar ook qua bouw zit er heel veel verschil in. Er wordt zeker wel gekeken naar het uiterlijk, maar het hoeven zeker niet allemaal kampioenen te zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door