Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3329962
Kuikuhnek schreef:Een discussie heb je als je beide standpunten tegen over elkaar wil verdedigen of wilt bespreken. Wat jij nu mijn inziens doet is een ander ervan overtuigen dat een stroomband en een pennenband altijd pijn doet en slecht is. En pas als ik dat zeg dan mag ik met je in discussie. Verbeter me als ik het fout lees maar zo komt hij bij over en zo lees ik het, nadeel van koude communicatie wat mij betreft.

Ik heb nooit ontkend dat een stroomband geen pijn kan doen, pennenband zelfde verhaal. En inderdaad, als een stroomband niet doorkomt omdat de hond te hoog in zijn drift zit en je moet een hogere stand gebruiken dan doe je de hond pijn, absoluut.

Maar ik ben niet per definitie tegen het gebruik van een stroomband om deze maar even als voorbeeld te nemen mits goed gebruikt. Die discussie wil ik best met je voeren, maar ik ga niet zeggen dat een stroomband altijd pijn doet, dat is simpelweg gewoon niet zo.

En dat jij niet gelooft in de lage stand van de stroomband is jouw goed recht en mening en ook daar kunnen we in discussie.

Echter vraag ik mij af of het zin heeft. Want we gaan niet nader tor elkaar komen op dat vlak, maar we delen wel een hoop dingen omtrent dit onderwerp. En de hele insteek was het in beeld brengen van de rotte vis binnen de KNPV en hondenschilen in het algemeen, dat is gelukkig gelukt.
Ja, je leest het fout. Ik wil niet dat erkend wordt dat een stroomband altijd pijn doet en slecht is. Ik wil dat we helder hebben dat de stroomband ingezet wordt om pijn te doen. En als jij het woord pijn heel erg vervelend vindt, omdat je dat een te zware maatstaaf vindt, dan kunnen we misschien tot de consensus komen dat een stroomband wordt ingezet om de hond een onaangename beleving te geven.
Of dat slecht is, is een hele andere discussie. Ik heb nu geloof ik al 2 of 3 keer geschreven dat ik niet per see tegen een bewust gekozen, goed getimede en gedoseerde correctie in een trainingsprogramma ben. Maar ik vind dat daar dus wel bij hoort, dat uitermate duidelijk is hoe de correctie door de hond fysiek en mentaal ervaren wordt.

De inzet van een stroomband is operante conditionering. P+ en P-, R+ en R-. Waarbij als feit geldt:

Een correctie is pas een correctie als het als zodanig ervaren wordt en een beloning is pas een beloning als het als zodanig ervaren wordt.

We snappen allemaal dat een balletje gooien voor een hond die daar niets aan vindt, geen beloning is. We snappen ook dat "nee!" roepen geen correctie is als de hond vrolijk doorgaat met wat hij aan het doen is.

Als een stroomstoot sterk genoeg is om een hond te laten stoppen met het gedrag dat wij mensen niet meer willen, is het een correctie. Dat is een feit binnen de operante conditionering. En dat betekend dus bij het gebruik van een stroomband, dat die stroomstoot dermate onprettig voor de hond was, om gedrag te veranderen.
En als mensen (ik ben niet degene die dat gezegd heeft, maar ik geloof dat direct) hier zeggen dat een hond die hoog in drift zit ook een grote prikkel nodig heeft om tot hem door te dringen, dan heb je volgens mij dan ook over flinke correcties.

Zo, nou heb ik het woord pijn geen enkele keer gebruikt. Het gaat ook niet om op welke stand de stroomband gebruikt wordt (ik snap heus dat die laag gezet kan worden). Het gaat er om of de hond het als correctie ervaart en dat wij ons bewust zijn dat een correctie per definitie heel onprettig is voor een dier.
Door Kuikuhnek
#3329964
Precies en onaangenaam en onprettig is iets anders als pijn.
Daar gaat het mij vooral om.
Omdat je met de vergelijking een hoop mensen tekort doet die het wel op de goeie manier gebruiken en het inzetten als een correctie.
Als een stroomband gemaakt is om een hond pijn te doen had er maar 1 stand opgezeten, standje toast.
Dat is niet het geval.
Dat een stroomband soms ingezet wordt om pijn te doen zal ik niet ontkennen, maar in de regel is dat niet het geval en niet de bedoeling.
En ik ontwijk het woord pijn niet. Ik vind het ook geen vervelend onderwerp.
Maar ik ga nu stoppen met deze discussie, ik heb mijn zegje gedaan en mijn standpunt ten opzichte van het corrigeren en belonen in het algemeen.
Ik ben een voorstander van positief belonen en niet per definitie tegen een stroom en pennenband mits goed gebruikt.
En ook ik hoop dat die achterlijken die nu in beeld zijn gekomen snel stoppen met hun praktijken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3329966
Kuikuhnek schreef:Precies en onaangenaam en onprettig is iets anders als pijn.
Daar gaat het mij vooral om.
Omdat je met de vergelijking een hoop mensen tekort doet die het wel op de goeie manier gebruiken en het inzetten als een correctie.
Als een stroomband gemaakt is om een hond pijn te doen had er maar 1 stand opgezeten, standje toast.
Dat is niet het geval.
Dat een stroomband soms ingezet wordt om pijn te doen zal ik niet ontkennen, maar in de regel is dat niet het geval en niet de bedoeling.
En ik ontwijk het woord pijn niet. Ik vind het ook geen vervelend onderwerp.
Maar ik ga nu stoppen met deze discussie, ik heb mijn zegje gedaan en mijn standpunt ten opzichte van het corrigeren en belonen in het algemeen.
Ik ben een voorstander van positief belonen en niet per definitie tegen een stroom en pennenband mits goed gebruikt.
En ook ik hoop dat die achterlijken die nu in beeld zijn gekomen snel stoppen met hun praktijken.
Ja dat hoop ik ook!
Door Lizzy
#3330037
Boeffie Blafmans schreef:Het is allemaal een keuze. Dat is waar. En over alles kun je ook anders kiezen.

Wat betreft de stroomband voorbeelden, de juiste manier is om op zoek te gaan naar de stand, van onderaf, waarbij de hond een reactie vertoont. Bij mijn herder is dat bij stand 2. (Die van mij heeft 8 standen.) Stand 1 voelt hij niet. Ik wel. Die laagste stand waarbij de hond reageert gebruik je dan in een situatie die hij begrijpt. Bv, hij gaat op de bank liggen, terwijl hij dit niet mag (dit laatste moet hij dus weten en begrijpen). Je roept hem bij je en als hij niet komt, gebruik je die laagste stand en je roept weer. Komt hij nog niet, ga je een stand hoger.
Mijn herder draagt in één situatie een stroomband. Als hij mee gaat op wandeling met de pups. Hij wil de pups namelijk terroriseren. In die situatie heb ik stand 3 nodig. Stand 2 voelt hij dus wel, maar negeert hij. Bij stand 3 doet hij nog wel ff lekker één keer wat hij wil, maar daarna laat hij het los en rent hij vrolijk door. En de rest van de wandeling gaat alles prima.
Ik kies hier bewust voor. Een andere keus is om hem thuis te laten (doe ik ook soms, hij gaat niet altijd mee) en dan dus apart met hem te wandelen. Dan hoeft hij hem niet om. Of, hem aan de riem te houden. Soms doe ik dat, met een trektuig aan en dat gaat ook best goed. Maar hij en de pups hebben plezier van elkaar als ik er bij hem het scherpe randje afhaal. Dus neem ik hem ook soms mee, met de band om en die moet ik dan in het begin, als hij erg opgewonden is, één of twee keer inzetten, maar daarna op een uur wandelen niet meer. In mijn beleving houdt hij hier niets slechts aan over en weet hij heel goed wat de correctie betekent.

Dus, als ik het zo lees, met het risico dat ik het verkeerd lees, of jij het anders hebt opgeschreven dan hoe het werkelijk was, denk ik dat de stroomband in beide gevallen onjuist is ingezet.
Tja. Wat is onjuist? Ik heb de standen van de stroomband op mijzelf uitgeprobeerd en een gok genomen op welke stand de band bij Linga moest (die tijdens het jagen in standje 10 ging). En het was dus de bedoeling dat de prikkel dermate onaangenaam zou zijn dat ik de band 1 of 2 keer in zou hoeven zetten en het dan klaar zou zijn. En dat is gelukt. Dus in dat opzicht zou je kunnen zeggen "misse geslaagd". De stroomband heeft niet maar 1 manier om er mee om te gaan. Dat hangt dus ook af van het probleem waar je 'm voor in zit. Voor het geval waar jij 'm voor gebruik: kan me voorstellen dat een lage stand hoog genoeg is want de hond zit niet dermate hoog in zijn drift. Maar een hond die super hoog in zijn drift zit en niet wil lossen bijvoorbeeld: die ga je op standje 2 of 3 niet los krijgen. De onaangename prikkel/pijn prikkel moet dermate hoog zijn dat het in verhouding staat met het probleem waar je 'm voor gebruikt. En op de jachttraining zetten ze de stroomband regelmatig in zoals ik 'm in heb gezet. En natuurlijk ken ik ook andere vormen van gebruik met de stroomband. Ik ben getuigen geweest van stuk of 10 honden die ermee "getraind" zijn op verschillende manieren. Op standje "werkstand" en op standje roosteren.

En is dat juist of onjuist? Ja, ik vind het onjuist, zoals ik 'm gebruikt heb. Maar ik vind het gebruik van een stroomband dan ook per definitie onjuist.
Door Kuikuhnek
#3330052
Is ook echt wel een probleem hoor, een hond laten lossen zo hoog in zijn drift.
Uiteraard is dat prima aan te leren middels een clicker of wat voor positieve manier dan ook.
Echter, met name de honden die in de praktijk al een keer succes hebben gehad lossen minder makkelijk.
Die zitten vaak zo hoog in die drift dat geen woord meer doorkomt, laat staan een clickertje.
Stroom is dan vaak het enige wat nog werkt maar ook dat regelmatig niet.
Ik zou serieus niet weten wat de oplossing is, maar volgens mij zijn ze daar wel druk mee bezig.
Door Siberienne
#3330094
Dank je Lizzy voor het delen van je verhaal. Dat vind ik moedig. En je hebt ook gelijk: er is altijd een keuze.

Ik vind het nogal wat Boeffie, om ze leven te concluderen dat de band ‘dus verkeerd gebruikt is’. Je kunt net zo goed beargumenteren dat als en een band blijvend nodig hebt, dat juist geen goed gebruik is. Want blijkbaar zit er niet echt een leercurve in maar blijf je de fysieke correctie nodig hebben ;)

Ik heb het ook overwogen hoor, zou een stroomband kunnen helpen bij het afleren van jagen zodat ik mijn honden meer vrijheid kan geven. Drie dingen hebben me tegen gehouden; ervaren trainers die zeiden dat het vrijwel onmogelijk is bij husky’s om dat onder controle te brengen. En dat waren niet de minsten. Lees Karen Londen, Karin Pryor, Patricia McConell bv.
De pijngrens van mijn eerste husky; die schudde aan egels en dan konden we de stekels uit zijn bek halen, hij voelde dat niet eens (even voor de goede orde, egels wandelden soms de hondenkennel in, op een gegeven moment extra gaas gespannen daarvoor). Tsja, die ga je echt niet tegenhouden met een stroomstootje.
En onze andere husky.. speelde met een bal en lieve tegen een stroomdraad op. Gillen en krijsen en... werd doodsbang van de bal. Echt panisch. Toen ik die bal in de tuin legde kroop hij zo ver mogelijk er vandaan door de tuin en dat was niet om te buigen. Bal weg, hond opgelucht. Van dat hek is hij nooit bang geworden. En dat is een voorbeeld van de fallout van straf. Iets wat niet altijd helemaal te voorspellen is. Ik ken ook het verhaal van een herder die een schok kreeg tegelijk met een over vliegend vliegtuig, en panisch werd voor dat geluid, was einde carrière voor de hond. Terechte opmerking van Karin dat in de overweging of je iets gebruikt en wanneer ook het verwachte effect op de hond mee moet spelen.
Toen Chenak een keer tegen stroomdraad opliep keek hij ons pissig aan en plaste tegen het hek. Totaal niet onder de indruk. Die was alleen maar boos.

Dus de combinatie van welk risico ik wil nemen en wat de kans op succes is en wat doet het met de relatie tussen mij en mijn hond. En dat is best een hele lastige keuze, die had voor mij ook anders kunnen vallen, net als bij jou Lizzy.

Verder nog een opmerking naar Karin; je noemt operante conditionering; wat mij opvalt is dat iedereen denkt aan helder maken van de koppeling bij beloning maar hoe vaak wordt een bestraffing niet gegeven zonder waarschuwing? Zodat de hond ook geen kans krijgt zelf ervoor te kiezen die te vermijden? Zoals de ‘oude’ Gaus methode; als je hond trekt aan de lijn, snel de andere kant oplopen zodat ‘ie vol in de lijn knalt dan gaat ‘ie vanzelf opletten. Ook bij stroombanden; omdoen en aanzetten zonder daar bv een signaal aan te koppelen? Zo schakel je het leerproces bij een negatieve prikkel uit en creëer je ‘gehoorzaamheid’ door een dier continu op zijn tenen te laten lopen.

En zelf? Ik heb Spot wel eens een tik verkocht. Omdat ik het zoooo zat was zijn hysterische getrek en ik helemaal aan mijn taks zat. Toen liep hij ineens een poos aan slappe lijn achter me, helemaal beduusd. En ik voelde me volstrekt k*t. Dus Lizzy, ik voel me helemaal getroost dat het bij jou ook een paar jaar duurt voordat het fatsoenlijk gaat. Want de trainer van mijn Gaus Hondenschool vond het maar raar dat ik er zo’n moeite mee had. Want er bestonden geen verschillen tussen honden van verschillende rassen en het was echt niet moeilijk hoor, trekken aan de lijn afleren. Ja, hier komt mijn frustratie even om de hoek kijken. Dat mag best eens wat eerlijker over gedaan worden. Dat het soms gewoon heel moeilijk is. Veel tijd en energie kost.
Ik heb een poos een neushalti gebruikt. Voelde me daar enorm schuldig over. Zeker toen daar bijna een naar ongeluk mee gebeurde toen Spot zijn lijn achter een boomstronk bleef haken. Maar zijn gedrag was extreem en mijn rug extreem pijnlijk. Het was zo’n opluchting om controle terug te krijgen. Alleen merkte ik op een gegeven moment wel dat ik teveel ging dwingen, gewoon omdat het makkelijk kon. En dat is verraderlijk, want dan stop je met luisteren naar je hond en kijk je niet meer naar de motivatie van het gedrag. En stop je met trainen en ga je dwingen.

Uhm, waar wilde ik eigenlijk heen met mijn verhaal? Dat praktijken zoals bij Rambam moeten stoppen, niet eens alleen vanwege het feit dat er pijnprikkels worden gebruikt, maar vooral de enorme emotionele schade van dit misbruik. Voor hond en baas, als we het hebben over de mensen die daar op puppy cursus komen. Dat quick fixes niet bestaan, dat er moeilijke honden bestaan en dat daar oog voor mag en moet zijn. Voor zowel de hond als de baas. Zoals Kuhkulnek aangeeft; het gesprek daarover is hard nodig!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3330100
Siberienne schreef: Verder nog een opmerking naar Karin; je noemt operante conditionering; wat mij opvalt is dat iedereen denkt aan helder maken van de koppeling bij beloning maar hoe vaak wordt een bestraffing niet gegeven zonder waarschuwing? Zodat de hond ook geen kans krijgt zelf ervoor te kiezen die te vermijden? Zoals de ‘oude’ Gaus methode; als je hond trekt aan de lijn, snel de andere kant oplopen zodat ‘ie vol in de lijn knalt dan gaat ‘ie vanzelf opletten. Ook bij stroombanden; omdoen en aanzetten zonder daar bv een signaal aan te koppelen? Zo schakel je het leerproces bij een negatieve prikkel uit en creëer je ‘gehoorzaamheid’ door een dier continu op zijn tenen te laten lopen.
Klopt helemaal. En wat je ook vaak ziet is dat mensen verbale straffen uitdelen en maar denken dat de hond dat automatisch snapt, terwijl de hond er niets van begrijpt. Dat is wel grappig in de aflevering van rambam, dan gaan ze aan hondenbaasjes die ze buiten tegen komen vragen of zij hun honden wel eens slaan ofzo. Nee natuurlijk niet zeggen ze allemaal. Op de vraag hoe ze dan wel straffen als de hond niet luistert zegt er eentje (en dan op een manier die ik wel komisch en lekker droog vind): dan zeg ik foei!

Maar eigenlijk is dat wel erg, heel veel mensen roepen en doen, maar de hond snapt er niets van. Zo had ik een collega met een hond, Oscar kon onwijs leuk met die hond spelen. Maar die collega die riep continu op boze toon de naam van de hond als ze iets deed wat niet mocht. Had uiteraard totaal geen effect, maar ze was vervolgens wel oprecht verbaasd dat die hond nooit meer kwam als ze geroepen werd... Uuuuh tja.

Wat mij betreft zou een goede hondenschool daar dan ook mee moeten beginnen. Uitleggen wat leerprincipes zijn en hoe je die toe kan passen. Ik denk dat veel meer mensen hun beloningen en correcties dan zinniger in zouden zetten. En met de juiste uitleg, zouden mensen denk ik ook veel sneller geneigd raken om in aanleren en belonen te gaan denken.
Door Siberienne
#3330101
Kaela schreef:Klopt helemaal. En wat je ook vaak ziet is dat mensen verbale straffen uitdelen en maar denken dat de hond dat automatisch snapt, terwijl de hond er niets van begrijpt. Dat is wel grappig in de aflevering van rambam, dan gaan ze aan hondenbaasjes die ze buiten tegen komen vragen of zij hun honden wel eens slaan ofzo. Nee natuurlijk niet zeggen ze allemaal. Op de vraag hoe ze dan wel straffen als de hond niet luistert zegt er eentje (en dan op een manier die ik wel komisch en lekker droog vind): dan zeg ik foei!

Maar eigenlijk is dat wel erg, heel veel mensen roepen en doen, maar de hond snapt er niets van. Zo had ik een collega met een hond, Oscar kon onwijs leuk met die hond spelen. Maar die collega die riep continu op boze toon de naam van de hond als ze iets deed wat niet mocht. Had uiteraard totaal geen effect, maar ze was vervolgens wel oprecht verbaasd dat die hond nooit meer kwam als ze geroepen werd... Uuuuh tja.

Wat mij betreft zou een goede hondenschool daar dan ook mee moeten beginnen. Uitleggen wat leerprincipes zijn en hoe je die toe kan passen. Ik denk dat veel meer mensen hun beloningen en correcties dan zinniger in zouden zetten. En met de juiste uitleg, zouden mensen denk ik ook veel sneller geneigd raken om in aanleren en belonen te gaan denken.

Absoluut. Daarom vind ik ‘the other end of the leash’ nog steeds zo’n briljant boek. Gaat helemaal over communicatie en hoe moeilijk dat is tussen apen en honden ;)
Ik heb ooit iemand gezegd dat het niet moeilijker is je hond te laten zitten op het woord peer ipv zit, die wilde dat niet geloven.
Overigens is dat niet helemaal zo omdat je zelf geconditioneerd bent op bepaalde combi’s. Het is voor mij moeilijker om consequent te zijn als ik een onlogisch woord gebruik. Hoezeer gewoontegedrag werkt afgelopen zaterdag weer gemerkt; ik reed voor de tweede keer in mijn leven in een automaat en je wil niet weten hoe vaak ik wel niet wilde gaan schakelen. Ik zat echt te wringen in mijn stoel om het niet te doen. Ik was bekaf. Zou ook wel leuk zijn; iedereen die gedrag bij zijn hond wil veranderen eens laten voelen hoe moeilijk dat is om dat te doen. Manlief reed hele tijd prima, tot hij wilde stoppen en BAF stonden we stil. Had hij met twee voeten geremd omdat links de koppeling in wilde trappen... juist als je ontspant omdat je denkt het onder de knie te hebben, maak je fouten. Bij afleren trekken aan de lijn, zo’n ingebakken gewoonte; Spot kan van een positieve training daarop echt bekaf zijn, heel moe. Veranderen van gewoontes is nog veel moeilijker dan aanleren, vind ik...

Heb jij ooit de training game gespeeld? Dat je moet clickeren om iemand iets te laten doen zonder woorden? Is echt hilarisch maar zooooo moeilijk. Clickertraining is nog niet zo makkelijk echt goed te doen, vind ik.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3330103
Siberienne schreef:Absoluut. Daarom vind ik ‘the other end of the leash’ nog steeds zo’n briljant boek. Gaat helemaal over communicatie en hoe moeilijk dat is tussen apen en honden ;)
Ik heb ooit iemand gezegd dat het niet moeilijker is je hond te laten zitten op het woord peer ipv zit, die wilde dat niet geloven.
Overigens is dat niet helemaal zo omdat je zelf geconditioneerd bent op bepaalde combi’s. Het is voor mij moeilijker om consequent te zijn als ik een onlogisch woord gebruik. Hoezeer gewoontegedrag werkt afgelopen zaterdag weer gemerkt; ik reed voor de tweede keer in mijn leven in een automaat en je wil niet weten hoe vaak ik wel niet wilde gaan schakelen. Ik zat echt te wringen in mijn stoel om het niet te doen. Ik was bekaf. Zou ook wel leuk zijn; iedereen die gedrag bij zijn hond wil veranderen eens laten voelen hoe moeilijk dat is om dat te doen. Manlief reed hele tijd prima, tot hij wilde stoppen en BAF stonden we stil. Had hij met twee voeten geremd omdat links de koppeling in wilde trappen... juist als je ontspant omdat je denkt het onder de knie te hebben, maak je fouten. Bij afleren trekken aan de lijn, zo’n ingebakken gewoonte; Spot kan van een positieve training daarop echt bekaf zijn, heel moe. Veranderen van gewoontes is nog veel moeilijker dan aanleren, vind ik...

Heb jij ooit de training game gespeeld? Dat je moet clickeren om iemand iets te laten doen zonder woorden? Is echt hilarisch maar zooooo moeilijk. Clickertraining is nog niet zo makkelijk echt goed te doen, vind ik.
Grappig, ik heb dat andersom. Mijn vader heeft 2 keer een automaat gehad en dat ging prima. Maar dan reed ik vervolgens in mijn eigen auto in zijn 3 over de snelweg en vroeg ik me af waarom de motor zo brulde en ik maar niet harder ging ::) .

Ja, heb ik meerdere malen gespeeld. Ik vond het best meevallen. Finetunen is heel moeilijk, maar de grote lijnen zijn vrij eenvoudig. Dat merkte ik met Oscar ook. Hij had in de regel vlug door wat ongeveer de bedoeling was, maar het echte puntje op de i koste ons dan wel wat moeite.

Wat ook grappig is, is om eens met hele andere type honden of zelfs dieren te werken. De principes blijven hetzelfde, maar toch is het totaal anders. Ik heb ook wel "getraind" met mijn vogels. Maar ik ben zelf niet goed in staat om ze in een trainingsmood te krijgen. Ze raken van het minste geringste in de paniek, logisch als prooidier zijnde. En ik krijg ze daar niet goed doorheen. Zegt natuurlijk veel over mij als trainer en ook aan hoe je gewend raakt aan je vaste trainingsmaatje(s)!
Door Lizzy
#3330139
Siberienne schreef:Dank je Lizzy voor het delen van je verhaal. Dat vind ik moedig. En je hebt ook gelijk: er is altijd een keuze.
Graag gedaan. Het was wel weer een confrontatie met mezelf, deze herinnering ophalen :-X
Ik vind het nogal wat Boeffie, om ze leven te concluderen dat de band ‘dus verkeerd gebruikt is’. Je kunt net zo goed beargumenteren dat als en een band blijvend nodig hebt, dat juist geen goed gebruik is. Want blijkbaar zit er niet echt een leercurve in maar blijf je de fysieke correctie nodig hebben ;)
Exact. Dit is dus wat er gebeurd als je op standje laag (werkstand en andere mooie namen die mensen hebben bedacht) corrigeert. Een hond heeft de band (of een dummie) om z'n nek nodig om eraan herinnert te worden en eigenlijk zie je vrijwel in alle gevallen dat er toch bij herhaling op het knopje gedrukt moet worden. En of je dat nou altijd maar kunt doen zonder dat er ergens schade in het hoofd van de hond ontstaat: dat is de vraag. Ik denk dat daar onvoldoende onderzoek naar is gedaan.

Maar dat is dus het "voordeel" van 'm in 1 keer keihard in zetten. Perfect getimed en het is klaar. Alleen kun je 'm ook weer niet altijd zo in zetten omdat je niet weet welke associatie de hond gaat leggen met deze keiharde correctie. Voor hetzelfde geldt krijgt de hond levenslang een uber bloedhekel aan pups :-X . Maar weet je, als je met standje 3 je hond kan laten begrijpen wat je niet wilt hebben: kun je dat ook zonder stroomband. Duurt het misschien alleen wat langer. Vergt meer energie, inzet, inzicht in de motivatie, etc. Moet misschien ook bij herhaling uitgelegd worden. Maar dat moet nu met stroomband ook.
Ik heb het ook overwogen hoor, zou een stroomband kunnen helpen bij het afleren van jagen zodat ik mijn honden meer vrijheid kan geven. Drie dingen hebben me tegen gehouden; ervaren trainers die zeiden dat het vrijwel onmogelijk is bij husky’s om dat onder controle te brengen. En dat waren niet de minsten. Lees Karen Londen, Karin Pryor, Patricia McConell bv.
De pijngrens van mijn eerste husky; die schudde aan egels en dan konden we de stekels uit zijn bek halen, hij voelde dat niet eens (even voor de goede orde, egels wandelden soms de hondenkennel in, op een gegeven moment extra gaas gespannen daarvoor). Tsja, die ga je echt niet tegenhouden met een stroomstootje.
Een forse maat Dogtra en die gaat tot standje 128 en daarmee had je zelfs je eerste Husky pijn toe kunnen brengen tot ie het uitgilde :-X
En onze andere husky.. speelde met een bal en lieve tegen een stroomdraad op. Gillen en krijsen en... werd doodsbang van de bal. Echt panisch. Toen ik die bal in de tuin legde kroop hij zo ver mogelijk er vandaan door de tuin en dat was niet om te buigen. Bal weg, hond opgelucht. Van dat hek is hij nooit bang geworden. En dat is een voorbeeld van de fallout van straf. Iets wat niet altijd helemaal te voorspellen is. Ik ken ook het verhaal van een herder die een schok kreeg tegelijk met een over vliegend vliegtuig, en panisch werd voor dat geluid, was einde carrière voor de hond. Terechte opmerking van Karin dat in de overweging of je iets gebruikt en wanneer ook het verwachte effect op de hond mee moet spelen.
Toen Chenak een keer tegen stroomdraad opliep keek hij ons pissig aan en plaste tegen het hek. Totaal niet onder de indruk. Die was alleen maar boos.
Ik ken dat verhaal ook, van die herder. En het is ook gewoon zo, je gaat niet weten welke associaties de hond gaat leggen. Net jouw andere Husky: dat kan zo maar gebeuren. Wij hebben dus een rambam-hondenschool in Zoetermeer en die heeft iemand "geholpen" die bij mij in de straat woont met haar uitvallende hond, waarbij haar andere hond dan gezellig mee ging doen. Beide een stroomband om. Het werkte ge-wel-dig, aldus mevrouw. Hond heeft 1 maand niet uitgevallen hoor, maar heeft nu een uber bloedhekel aan andere honden ontwikkeld. Die moeten allemaal dood. En zo had hij onlangs het hondje van mijn buurman te pakken :-X . Een stroomband inzetten bij agressie naar andere honden.... Hoe kom je erop :-X . Ik kende de hond al voor de stroomband. En als je weet wat de motivatie was voor het uitvallen (onzekerheid en angst, zoals bij veel honden) dan krijg je toch buikpijn en tranen in je ogen..?
Dus de combinatie van welk risico ik wil nemen en wat de kans op succes is en wat doet het met de relatie tussen mij en mijn hond. En dat is best een hele lastige keuze, die had voor mij ook anders kunnen vallen, net als bij jou Lizzy.
Gelukkig heb jij een andere keuze gemaakt.
Verder nog een opmerking naar Karin; je noemt operante conditionering; wat mij opvalt is dat iedereen denkt aan helder maken van de koppeling bij beloning maar hoe vaak wordt een bestraffing niet gegeven zonder waarschuwing? Zodat de hond ook geen kans krijgt zelf ervoor te kiezen die te vermijden? Zoals de ‘oude’ Gaus methode; als je hond trekt aan de lijn, snel de andere kant oplopen zodat ‘ie vol in de lijn knalt dan gaat ‘ie vanzelf opletten. Ook bij stroombanden; omdoen en aanzetten zonder daar bv een signaal aan te koppelen? Zo schakel je het leerproces bij een negatieve prikkel uit en creëer je ‘gehoorzaamheid’ door een dier continu op zijn tenen te laten lopen.
Dit dus. Echt heel goed omschreven. Dit is wat je doet. Je creëert gehoorzaamheid :-X . En onze Rambam hondenschool denkt daar zo over: http://zobaaszohond.nl/wb/index.php "Luisteren is zilver, gehoorzamen is goud". En dit, wat jij hier boven beschrijft: dat is precies zijn recept.
En zelf? Ik heb Spot wel eens een tik verkocht. Omdat ik het zoooo zat was zijn hysterische getrek en ik helemaal aan mijn taks zat. Toen liep hij ineens een poos aan slappe lijn achter me, helemaal beduusd. En ik voelde me volstrekt k*t. Dus Lizzy, ik voel me helemaal getroost dat het bij jou ook een paar jaar duurt voordat het fatsoenlijk gaat. Want de trainer van mijn Gaus Hondenschool vond het maar raar dat ik er zo’n moeite mee had. Want er bestonden geen verschillen tussen honden van verschillende rassen en het was echt niet moeilijk hoor, trekken aan de lijn afleren. Ja, hier komt mijn frustratie even om de hoek kijken. Dat mag best eens wat eerlijker over gedaan worden. Dat het soms gewoon heel moeilijk is. Veel tijd en energie kost.
Ja hoor, ik ken dezelfde hondenschoolmensen/gedragstherapeuten die hebben geroepen "een Dalmaat niet leren aan de riem te trekken of het af te leren is net zo makkelijk als bij een Labrador". Echter zijn ze nooit op mijn uitnodiging in gegaan om Linga te leren om niet aan de riem te trekken (toen zij jong was - ze loopt nu naast me en ik noem naar "mijn gevlekte herder").

Geloof me dat ik ook op de hardhandige manier heb geprobeerd om mijn dalmaten het trekken aan de riem af te leren (22 jaar geleden zaten wij met Brutus op een hondenschool waar pup gelijk een slipketting om kreeg. De school heette "de goede combinatie" :-X ). Dat wil zeggen, de eerste twee. En dat helpt minder dan 1 hout. Ze trekken dan een paar minuten of zelfs een half uur niet aan de riem. En dan moet je ze toch opnieuw mishandelen om opnieuw duidelijk te maken dat trekken aan de riem niet mag. En dan roept onze Zoetermeerse Rambam hondenschool (echt serieus waar he!) "dan heb ie 'm niet hard genoeg zijn kop van zijn romp gesnokt". Gezien mijn stroomband ervaring met Linga en wat jij hier boven beschrijft met gehoorzamen: heeft hij gelijk. Ik zou met liefde dus ook zijn kop van zijn romp rukken als ie weer eens een jonge hond staat te mishandelen. Kruipend van angst gaan ze over het veld :'(

Maar dat is dan 1 manier (om je hond zijn kop van zijn romp af te snokken, dermate hard dat je dat maar 1 of 2 keer hoeft te doen), de andere manier is met herhaling alsmaar net iets te zacht corrigeren dus net niet effectief genoeg (en dit zie je natuurlijk nog steeds dagelijks op straat, mensen die zo met hun trekkende hond om gaan) en dan heb je nog de vriendelijke manieren.

Ik heb 1 smurfje turfje, het is mijn kleinste Dalmaatje en ze trekt het hardst van allemaal. En ze kan echt ontzettend lief naast mij lopen (en dat is dan ook echt uber cute) maar ze moet herinnert worden, want het rennen en dus trekken aan de riem is toch erg belangrijk voor haar. Ze is nu 5 jaar en we trainen al 5 jaar vriendelijk en positief. En nog doet ze het niet uit zichzelf gewoon. En dan hoor je de Rambammers roepen "zie je wel, het helpt allemaal niet zo'n clickertje en belonen, wat een flauwekul allemaal". Maar die hebben het dus niet begrepen. Ik had haar of over de grens van hard moeten corrigeren (1 of 2 of 3 keer - zij is erg koppig dus waarschijnlijk meer dan 1 keer) met alle lichamelijke en geestelijke gevolgen van dien (dit gaat zich gedurende het leven toch een keer wreken hoor, als je je hond zo hard corrigeert. Ook fysiek. Er komt een dag dat je de prijs betaald). Maar zo wens ik ook meer niet met mijn honden om te gaan, dus dan is het andere alternatief om iedere dag opnieuw haar naast mij te praten en haar te belonen. Ik doe er niemand kwaad mee (belangrijk!) en als ze naast mij loopt dan doet ze dat omdat ze dat leuk vindt. En ik vind dat belangrijk. Ik ga er vanuit dat zij (net als haar moeder) binnen nu en 1 a 2 jaar uit zichzelf wel een soort van stopt met trekken zonder dat ik haar daar alsmaar om hoef te vragen. En nee, zij is geen stoute of ongehoorzame hond. Zij doet wat diep in haar genen zit. Rennen. Vooruit willen. Gaan. Ik ga haar niet straffen voor iets dat zij is.
Ik heb een poos een neushalti gebruikt. Voelde me daar enorm schuldig over. Zeker toen daar bijna een naar ongeluk mee gebeurde toen Spot zijn lijn achter een boomstronk bleef haken. Maar zijn gedrag was extreem en mijn rug extreem pijnlijk. Het was zo’n opluchting om controle terug te krijgen. Alleen merkte ik op een gegeven moment wel dat ik teveel ging dwingen, gewoon omdat het makkelijk kon. En dat is verraderlijk, want dan stop je met luisteren naar je hond en kijk je niet meer naar de motivatie van het gedrag. En stop je met trainen en ga je dwingen.
Op zich heb ik echt niks tegen een halti (als ie goed past en goed aangeleerd is). Maar wat jij hier schrijft he.... Die valkuil.... Ik heb helemaal beeld! Iets soortgelijks is ook een enorme valkuil met een stroomband. Je zet 'm voor probleem A in en omdat het zo vreselijk makkelijk is en heel effectief werkt ga je 'm heel gemakkelijk voor andere dingen gebruiken. Oh zo makkelijk (en vooral oh zo gevaarlijk) om dat knopje even in te drukken. Bijvoorbeeld als je hond een hondendrol op wil eten. Achter een paard aan wil rennen. Etc. En zo ken ik zelfs mensen die 'm om deden omdat de hond viezigheid at in het bos en inmiddels: als ze de naam van de hond roept als ie niet ogenblikkelijk komt: pats! Die hond wordt gewoon gemiddeld 5 a 10 keer tijdens 1 wandeling met een stroomband gecorrigeerd, voor van alles en nog wat :-X
Uhm, waar wilde ik eigenlijk heen met mijn verhaal? Dat praktijken zoals bij Rambam moeten stoppen, niet eens alleen vanwege het feit dat er pijnprikkels worden gebruikt, maar vooral de enorme emotionele schade van dit misbruik. Voor hond en baas, als we het hebben over de mensen die daar op puppy cursus komen. Dat quick fixes niet bestaan, dat er moeilijke honden bestaan en dat daar oog voor mag en moet zijn. Voor zowel de hond als de baas. Zoals Kuhkulnek aangeeft; het gesprek daarover is hard nodig!
En zo ondertussen heb je haarfijn uitgelegd waarom het gebruik van een stroomband geen goed idee is :-*
En verder helemaal zo ontzettend met je eens!
Door hannabelgje
#3330140
Dat een correctie geen pijn doet terwijl een niet bereikbare hond er wel op reageert gaat er bij mij echt niet in. Ik heb zelf een uitvallende hond die op zo'n moment niet meer te bereiken is. Dan zou de pijnprikkel behoorlijk moeten zijn om haar te bereiken hoor. En ik denk niet dat zij daarin uitzonderlijk is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#3330141
Lizzy schreef:Maar heb je Rambam daadwerkelijk gekeken? Want het gaat niet alleen over diensthonden. Het gaat over hondenschooltjes waar ze pups met een fles met stenen op hun harses slaan en waar men vol sadisme hard roept "in 1 keer goed op zijn harses slaan". Mongolen die dus helemaal niks nada weten over hoe honden leren en particulieren leren om hun pup te slaan en steeds harder laten aanpakken op het moment dat pup in paniek begint te grommen. We hebben het hier over overmatige agressie van mens naar hond (pup).

En het gaat ook over trainers bij de KNPV die een hond van 7 maanden een prikband om knopen omdat ze niet over straat gesleurd willen worden en kennelijk niet eens in staat zijn om dat een hond op een fatsoenlijke manier niet aan (of af) te leren, dat sleuren over straat. Wat ben je dan voor trainer???! En het gaat erom dat er daar achterbakken open worden getrokken vol martelwerktuigen. Omdat ze bij deze trainingen kennelijk liever hun brevet van onvermogen tonen dan om daar waar en wanneer het kan op een normale manier met je hond aan de slag te gaan.

En dat ze bij echte politietrainingen dingen misschien niet altijd kunnen doen zoals je zou willen: weet je, ala soit. Als dat onder begeleiding gebeurd van mensen die echt verstand hebben van hondengedrag: geloof ik het wel en zal het allemaal wel. Maar er zitten Jantjes en Keesjes en Klaasjes op dit soort trainingen die helemaal geen politiehond hebben, ook geen politiehond trainen, geen politie-agent zijn maar het gewoon leuk vinden om bijt spelletjes met hun hond te spelen. En dat soort gladiolen die dit allemaal voor de gein en voor de hobby doen (ook al nemen ze zichzelf echt reuze serieus): die zou je moeten verbieden zo met honden om te gaan, klaar. Ga maar op een andere manier de lengte van je kleine piemeltje af reageren, maar niet op honden.

En jij hebt ook vast gezien hoe die idiote kerel kwaad werd op die Duitse Herder en er vervolgens mee gooit:



Deze vent moet voorgoed van dat terrein afgehaald worden. Of je nou bij de politie zit of waar dan ook: zulke mafklappers zouden ze gelijk uit hun functie moeten zetten/de laan uit moeten sturen. Is ie nou helemaal belazerd!

Ik zie nog steeds een groot verschil tussen functioneel maar niet leuk met je hond om gaan omdat het moet, omdat het een hond in functie is en je hond ronduit mishandelen omdat je zelf zo'n sadistische etter bent. En laat de KNPV zelf gewoon net een tandje harder lopen om dat soort lui uit de KNPV te filteren.

Maar los daarvan denk ik dat het goed is om gewone hondenscholen te gaan certificeren. Want dit is echt niet wat we moeten willen, dat zulke amateurs hondenscholen beginnen en mensen leren hun pup vanaf jongs af aan al af te tuigen.... We leven in 2018, niet meer in in 1980. En nu is het gewoon zo dat elke sadistische gek die 10 video's van Cesar Millan heeft gekeken zichzelf hondengedragstherapeut kan noemen of een hondenschool kan beginnen. Kan gewoon anno 2018 niet meer waar zijn. Want je ziet het: de kantine van zo'n achterlijk hondenschooltje zit nog vol ook :-X

Wij hebben in Zoetermeer een vent lopen, ook een politie-honden-man die een hondenschool is begonnen: http://zobaaszohond.nl/wb/index.php. Deze man mishandeld honden die bij hem in training komen. En als je ziet wat ie aan het doen is: kan zelfs Stevie Wonder zien dat hij geen verstand heeft van hondengedrag en denkt dat hoe ze het 45 jaar geleden deden zaligmakend en prima is. En gewone huis tuin en keuken eigenaren komen bij dit soort gevaarlijke types met hun dood goeie herder die over het veld kruipt van angst.... Vreselijk :'( :-X :'(
Oh mijn god!!!!!!!!
Door Siberienne
#3330145
hannabelgje schreef:Dat een correctie geen pijn doet terwijl een niet bereikbare hond er wel op reageert gaat er bij mij echt niet in. Ik heb zelf een uitvallende hond die op zo'n moment niet meer te bereiken is. Dan zou de pijnprikkel behoorlijk moeten zijn om haar te bereiken hoor. En ik denk niet dat zij daarin uitzonderlijk is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Nou dat weet ik niet helemaal zeker, of je dat zo algemeen kan stellen. Ik moet dan altijd denken aan het onderzoek met die kat die een muis fixeert en een bepaald geluid niet hoort. Uit neurologisch onderzoek is gebleken dat de geluidsprikkel dan ook echt niet aankomt in het brein.

Het zou kunnen zijn dat een hond die ergens op fixeert, ook niet sommige dingen echt niet hoort. En een fysieke prikkel wel voelt. Ik ervaar dat met Spot ook wel, dat hij staat te fixeren iets, op mijn stem niet reageert maar als ik hem aanraak ineens wel. En als hij uitvalt, kalmeert hij heel snel als ik mijn hand op zijn rug tussen de schouderbladen leg. En niet op mijn kalmerende stem. En zelf, als ik zit te lezen hoor ik het ook niet altijd als iemand wat tegen me zegt, maar merk het direct als iemand me aanraakt. Dus of het echt altijd pijn moet doen? Het kan ook te maken hebben met een andere ingang van het zenuwstelsel prikkelen.

Waar ik ik heus niet wil ontkennen dat er zeker ook (forse) pijnprikkels gebruikt worden en dat je daar stevig over moet/mag discussiëren in hoeverre dat nu verantwoord is en of dat niet anders kan.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3330146
Kaela schreef:
Grappig, ik heb dat andersom. Mijn vader heeft 2 keer een automaat gehad en dat ging prima. Maar dan reed ik vervolgens in mijn eigen auto in zijn 3 over de snelweg en vroeg ik me af waarom de motor zo brulde en ik maar niet harder ging ::) .

Ja, heb ik meerdere malen gespeeld. Ik vond het best meevallen. Finetunen is heel moeilijk, maar de grote lijnen zijn vrij eenvoudig. Dat merkte ik met Oscar ook. Hij had in de regel vlug door wat ongeveer de bedoeling was, maar het echte puntje op de i koste ons dan wel wat moeite.

Wat ook grappig is, is om eens met hele andere type honden of zelfs dieren te werken. De principes blijven hetzelfde, maar toch is het totaal anders. Ik heb ook wel "getraind" met mijn vogels. Maar ik ben zelf niet goed in staat om ze in een trainingsmood te krijgen. Ze raken van het minste geringste in de paniek, logisch als prooidier zijnde. En ik krijg ze daar niet goed doorheen. Zegt natuurlijk veel over mij als trainer en ook aan hoe je gewend raakt aan je vaste trainingsmaatje(s)!
Ik heb wel met kippen geclickerd :biggrin2: Dan merk je pas joe onnauwkeurig je kunt zijn, dat je van je hond wel best veel verwacht dag ie begrijpt, en je hond inderdaad best veel van je begrijpt, je houding, je mimiek en dat ze daarop ook reageren, nou dat doen kippen niet. Dan besef je wel wat je van je hond vraagt.

Ik ben niet perse voor stroomband verbieden. Ik loop met herplaatsertje nu weer met een gentle leader, ook daarvan vinden velen het een martelwerktuig, echter is dat voor mij een belangrijk hulpmiddel zodat ik hem aan dingen bloot kan stellen zonder dat er ongelukken gebeuren en dat ik uberhaupt met hem trainen kan.
Het is niet de stroomband, het is de idioot die hem gebruikt.
Die herder in dat filmpje heeft geen stroomband, die sadistische idioot gooit gewoon met de hond, voor zoveel mishandeling is geen stroomband nodig, en wat als er geen stroomband meer is, is dit dan de optie die mensen dan gaan hanteren?
Kunt beter idioten verbieden ( helaas helaas niet mogelijk) maar je kunt beter die verenigingen controleren, want mishandeling kan ook zonder stroomband, neem maar een flesje grind bijvoorbeeld ::)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3330147
Siberienne schreef:Nou dat weet ik niet helemaal zeker, of je dat zo algemeen kan stellen. Ik moet dan altijd denken aan het onderzoek met die kat die een muis fixeert en een bepaald geluid niet hoort. Uit neurologisch onderzoek is gebleken dat de geluidsprikkel dan ook echt niet aankomt in het brein.

Het zou kunnen zijn dat een hond die ergens op fixeert, ook niet sommige dingen echt niet hoort. En een fysieke prikkel wel voelt. Ik ervaar dat met Spot ook wel, dat hij staat te fixeren iets, op mijn stem niet reageert maar als ik hem aanraak ineens wel. En als hij uitvalt, kalmeert hij heel snel als ik mijn hand op zijn rug tussen de schouderbladen leg. En niet op mijn kalmerende stem. En zelf, als ik zit te lezen hoor ik het ook niet altijd als iemand wat tegen me zegt, maar merk het direct als iemand me aanraakt. Dus of het echt altijd pijn moet doen? Het kan ook te maken hebben met een andere ingang van het zenuwstelsel prikkelen.

Waar ik ik heus niet wil ontkennen dat er zeker ook (forse) pijnprikkels gebruikt worden en dat je daar stevig over moet/mag discussiëren in hoeverre dat nu verantwoord is en of dat niet anders kan.
Tis wederom de idioot die het dan bediend he.

En ik kan me wel vinden in deze uitleg. Neem Maci, loopt altijd los, maar onderhand best doof en als je het mij vraagt begint ie ook echt te dementeren. Ik wil hem niet aan de riem doen, vind ie 3x niks en voor een oude hond is eigen tempo van lopen en eigen tempo van indrukken, lekker snuffelen zeer belangrijk.
Ik kan me dus best voorstellen dat je ipv roepen een stroomband of eerder een vibratie band gebruikt. Want hij is niet alleen wat doofjes maar als ie in gedachten verzonken is komt niks binnen, als ik bij hem ben en hem aanraak wel.
Maar goed laatst dus niet kunnen terugroepen en denk dat ie wandelaar dat wel liever had gehad, maar goed Maci loopt er wel straal aan voorbij, en tis echt een makkelijke hond verder.
Dus ik kan me wel iets voorstellen dat het ook kan werken bij een hond met prikkels, dan is het een hulpmiddel bij een zeer doordachte training, en aan dat laatste wordt helaas meestal niet voldaan. :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door