Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3372254
Nog vergeten te melden; Bella had een Ruffwear web master tuig en dat was volgens de fysio ook niet ideaal omdat het de rugbeweging beperkt door het stijve rugdeel.

Dat middelste tuig van die 3 paarse lijkt me wel geschikt. Maar dat weet je pas zeker als je hem past.
#3372263
chery schreef:1 van mijn honden liep helemaal niet met een tuig en 1 begint inderdaad te huppelen!!! Het belemmert hem op de schouders. Dus kan heel goed aan het tuig liggen!!
Met jullie reacties op het tuig van Pippa en dan ook lezen dat de hond van Chery er van ging huppelen, ben ik de kast in gedoken. Daar vond ik het tuigje van onze kater, een H-tuig. Dat op maat gemaakt en dat past redelijk, goed genoeg om eens te testen.
Naar het bos gegaan, 3 meter lijntje er aan en daar ging ze. Zowel ikzelf als mijn vriend hebben geen huppel gezien.... Pfff zou het dan gewoon van dat tuig komen?! We gaan het even goed in de gaten houden...
#3372269
Eef+doggies schreef:Klinkt positief, ik ben benieuwd!
Nou wij ook ;D
We hebben geprobeerd terug te denken of de aanschaf van het tuig samen gaat met het begin van het gehuppel.
We denken dat we het tuig een maandje of anderhalve maand hadden toen ze begon met huppelen. En in het begin zat het tuig nog net iets te ruim, dus dat kan verklaren dat ze dat huppeltje wat later kreeg.
#3372274
Wat zou het geweldig zijn als dat het is!!! Joris liep ook 10x erger mank als hij een tuig droeg en de halsband gaf weer andere klachten, daarom is het voor hem/ons fijn dat hij altijd los kan lopen. Ik denk dat we onderschatten wat druk op bepaalde plekken kan doen.
#3372425
Toen ik twee bladzijdes geleden (geloof ik) zag wat voor tuig je gebruikt wilde ik al gelijk gaan reageren maar bedacht me beter eerst de nieuwe updates te lezen en maar goed ook want het werd natuurlijk al uitgebreid genoemd. Dat tuig gaat hem niet worden. Heel eerlijk? Dat kan echt de prullenbak in. Ze belemmeren de schouders, wat weer grote consequenties heeft voor de rest van het lijf. Maar eerlijk gezegd? Zou ik ook die lange lijn eraf halen...... Dit is ook niet goed voor haar gangwerk. Ze gaan er toch links of rechtsom schuin/niet goed van lopen. Ik denk dat ze goed genoeg luistert om in veilig gebied lekker los te lopen. En ik zou haar waar ze niet los kan hooguit aan een 6 meter lijn laten lopen maar dat niet op de grond laten slepen.

Je hebt een goed passend tuig nodig dat de schouders helemaal vrij laat. Zoiets als deze bijvoorbeeld: https://www.moniquebladder.nl/tuigje/

Nu je ook hebt gezien dat ze zonder tuig niet lijkt te huppelen, ging ik toch even langs een fysio/chiropractor/osteopaat om haar even na te laten kijken en waar nodig recht te laten zetten. Als ze Patella luxatie heeft hupt ze zonder tuig ook...
#3372443
Dat tuig ligt inmiddels in de kast, die krijgt ze niet meer aan. Voor nu draagt ze het tuig van onze kat, dat is een H tuig. Deze week ga ik bij de dierenwinkel kijken voor zo'n tuig met haar. En wij hadden inderdaad ook al bedacht om naar Fenella Doesburg te gaan met haar. Zij heeft Pippa eerder behandeld. Die lange lijn, ze loopt nu los met een 3 meter lijntje, ga ik met haar bespreken. Dat lijntje geeft mij net wat meer zekerheid. Het losloopgebied wordt ook door mountainbikers en ruiters gebruikt en dat zijn situaties waarin ik haar nog niet kan vertrouwen. Maar ik zal het zeker in gedachten houden en ook met Fenella bespreken. En ook de fokker zal ik er eens naar vragen. Zij leert haar pups loslopen met een lange waslijn...

Voor alsnog zien we haar niet meer overduidelijk huppelen. Af en toe denken we "was dat er 1?" maar dan kan ze bijv. net op een steentje/eikeltjes oid stappen.
#3372447
zurca schreef:Ik ben van plan een ander tuig aan te schaffen. (was is al ongeacht of dit nu met het gehuppel te maken heeft of niet) Lastige is dat ze nu net een beetje tussen 2 maten in zit. En vind het een beetje zonde om nu een maatje te kopen waar ze nog uit gaat groeien...
Anders zal ik eens op MP kijken, voir een tijdelijk tuigje.
Ik heb nog een aantal tre-ponti tuigen in huis liggen waar mijn jongens uit gegroeid zijn.

Het is dit model (niet die kleur) https://www.treponti.nl/kleine-rassen/f ... hondentuig
Indien je wilt proberen dan kijk even welke maat ze ongeveer nodig heeft. Dan kan ik kijken of ik deze maat in huis hebt en stuur ik je het tuig op zodat je kunt proberen.

Ik vind deze tuigen erg fijn. Ze hebben erg veel ruimte achter de voorpoten en je hebt niet zo'n grote sluiting achter de voorpoten.
#3372481
zurca schreef:Oh dat is heel aardig van je!
Ik denk alleen dat dit model veel lijkt op het tuig wat ze had, dit laat ook de schouders niet vrij...
Dit wilde ik ook schrijven.
In het verleden me ook 2x zo'n tuig laten aansmeren. En inderdaad teveel druk bij de schouders.
Denk ook dat t aan het model van de hond ligt. Bij een hond met een wat bredere borst zitten ze al snel te laag bij de schouders, terwijl een maat groter dan weer te ruim achter de poten zit.

Mijn advies is om te kijken voor een tuig dat op minimaal 4 punten verstelbaar is.
En ga naar een goede dierenwinkel. Heel veel winkels hebben helaas weinig verstand over de pasvorm van tuigen.
#3372508
Spikkelneus schreef:Tuur en Dali hebben allebei een 4dox. Prima pasvorm, ze bewegen er lekker in. Nadeel: je moet geen ontsnappers hebben, als ze achteruit lopen en ze hun ellebogen intrekken zijn ze er zo uit. Voor al mijn dames en Diego is dit dan ook een tuig van niks.


Ohwww, dat is heeeeel fijn dat je het zegt! Ik heb zo'n achteruitlopert..... Vind ze wel mooi zitten! (leuk filmpje, driftig aan het stuffen :biggrin2: ).
#3372623
Dat is even iets om over na te denken dan... Pippa wil weleens op de rem gaan en dan in de achteruit ::) Maar het tuig wat ze had was daarbij ook niet veilig en ik denk het tuig van de kat ook niet..
Wil je echt een ontsnappingsproof tuig dan moet je er eentje met dubbele buikband nemen denk ik.
Het zijn wel mooie tuigen en wat mij gelijk aanspreekt is dat het ruim achter de voorpoten zit!
Bedankt voor het filmpje!
#3372630
Die 4dox tuigjes zijn echt super.
Hier heeft Misty er 1, die kreeg ook last van haar schouders van andere y-tuigjes, maar deze laat mooi alles vrij wat vrij moet zijn
....en als je niet oplet is de hele hond vrij ;D ... maar dat is een kwestie van even opletten en meebewegen in de achteruitgang :P

Voor haar maakt het niet zoveel uit dat hij niet helemaal ontsnappingsproof is, voor de gevaarlijke periodes (vuurwerk) heb ik een echt veilig tuig voor haar die iets te groot is zodat haar schouders niet extra belast worden, maar waar ze door de extra buikband niet uit kan.

Afbeelding
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door