Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3372147
Heb ik nu goed begrepen, dat ze aan de riem gewoon loopt. Dus een half uur wandelen, bochtjes maken, tempo wisselingen, geeft geen hup reactie? Als dat echt zo is en in de tuin ook geen hupje maakt, dan ging ik niet naar een arts, maar zou ik er goed over nadenken, wanneer ze wel hupt en onder welke omstandigheden.
Een riem aan je hond laten hangen is voor mij zo apart en ik neem aan dat je haar toch niet snel genoeg haar kunt pakken, omdat je beschrijft hoe ze naar andere honden toe gaat en daar rond rent (met lijn achter zich aan?).
Tijd om goed na te denken en te kijken wat en hoe.

Hanny
#3372161
We hebben zitten nadenken maar we denken dat ze niet huppelt in de tuin. En daar heeft ze geen tuig met lijn om. We denken dat we haar niet zien huppelen aan de 3 meter lijn als we haar gewoon uitlaten. Ze huppelt als ze met 10 meter lijn loopt. Die lijn hebben wij vast bij het uiteinde. Zo heeft ze in het bos uitloop mogelijkheid maar zit ze toch aan de lijn daar waar dat moet. En ze huppelt als we in het losloopbos zijn waar ze los loopt met 3 meter lijn achter zich aan. Dat stukje lijn hangt achter haar aan omdat ze nog niet goed genoeg luistert. Wil ik haar dus te pakken krijgen dan ben ik altijd te laat om haar bij haar tuig te grijpen. Dat stukje lijn is net genoeg om op te gaan staan.
De fokker leert haar pups het loslopen ook door er een lange lijn achteraan te laten slepen.
Vanmiddag gaan we ff kijken in een stuk bos om haar zonder lijn te laten lopen en in de tuin gaan we haar eens ff heel goed in de gaten houden...
#3372166
Vanmorgen had ze weer vriendjes in het bos en toen ik na ff een praatje met de andere hondeneigenaren weer doorliep met haar wou ze natuurlijk niet meelopen. Dus ik roep die mensen dat ik de lijn los ging laten om te zien wat ze zou doen...
Lijn los, ik loop gelijk bij haar weg, 1 van die mensen riep haar... Ik fluit, roep 1 keer haar naam en jawel, ze koos voor mij (en de kipfilet) :biggrin2:
DSC_1222-01.jpeg
Lekker ding...
DSC_1222-01.jpeg (2.86 MiB) 1909 keer bekeken
:smitten:
#3372170
Knap van dr!
En hoe hou je die 10 meter lijn vast? Sleept die ook deels over de grond of heb je deze vast en pas je de lengte aan?
Probeer daar anders eens mee te variëren en kijk of je verschil ziet.

Het looptempo en gangwerk is verder wel hetzelfde ongeacht de lijn?
#3372179
Nou... In het bos geweest, lang recht pad gekozen.
Halsband om en dus niet haar tuig wat ze met lange lijn wel altijd heeft. Lijn eraf en lopen maar. Tja.... Ik vond dat ze niet of nauwelijks hupte. ::) :???: Terug zelfde pad en nu 3 meter lijn er aan. Niet of nauwelijks hupsen :???:
Morgen gaat mijn vriend mee en moet die ook maar eens goed mee kijken. En dan gaan we hetzelfde nogeens doen maar dan met haar tuig aan...
Wordt vervolgd :)

Heel fijn trouwens dat jullie weer zo mee willen denken :-*
#3372180
zurca schreef:Nou... In het bos geweest, lang recht pad gekozen.
Halsband om en dus niet haar tuig wat ze met lange lijn wel altijd heeft. Lijn eraf en lopen maar. Tja.... Ik vond dat ze niet of nauwelijks hupte. ::) :???: Terug zelfde pad en nu 3 meter lijn er aan. Niet of nauwelijks hupsen :???:
Morgen gaat mijn vriend mee en moet die ook maar eens goed mee kijken. En dan gaan we hetzelfde nogeens doen maar dan met haar tuig aan...
Wordt vervolgd :)

Heel fijn trouwens dat jullie weer zo mee willen denken :-*
Zou idd ook nog aan tuig kunnen liggen. Wat voor tuig gebruik je?
En nu nog een keer met de 10 meter lijn proberen en eens proberen wat ze doet als je die lijn omhoog houdt (zoals een flexlijn, maar dan iets slap) of juist de lijn over de grond laat slepen.
En eventueel filmen. Kun je het thuis nog eens terugkijken.
#3372182
We zullen inderdaad eens vanalles uit gaan proberen ;)
Ze heeft een tuig van hurtta, zo eentje met een band voor op de borst en dan achter de voorpoten langs...
hurtta-tuig-zwart-35cm.jpg
hurtta-tuig-zwart-35cm.jpg (68.27 KiB) 1872 keer bekeken
#3372186
Ik ben van plan een ander tuig aan te schaffen. (was is al ongeacht of dit nu met het gehuppel te maken heeft of niet) Lastige is dat ze nu net een beetje tussen 2 maten in zit. En vind het een beetje zonde om nu een maatje te kopen waar ze nog uit gaat groeien...
Anders zal ik eens op MP kijken, voir een tijdelijk tuigje.
#3372190
zurca schreef:Ik ben van plan een ander tuig aan te schaffen. (was is al ongeacht of dit nu met het gehuppel te maken heeft of niet) Lastige is dat ze nu net een beetje tussen 2 maten in zit. En vind het een beetje zonde om nu een maatje te kopen waar ze nog uit gaat groeien...
Anders zal ik eens op MP kijken, voir een tijdelijk tuigje.
Ik heb zelf vandaag deze binnen gekregen https://www.speurlijn.nl/tuigen/speurtu ... hondentuig
Is op 5 punten verstelbaar, dus ze kan er in groeien ;-)
#3372219
zurca schreef:We zullen inderdaad eens vanalles uit gaan proberen ;)
Ze heeft een tuig van hurtta, zo eentje met een band voor op de borst en dan achter de voorpoten langs...

hurtta-tuig-zwart-35cm.jpg
Xindy heeft dit tuig ook gehad. De fysio vond het niet zo'n geschikt tuig omdat het de schouders afklemt. Een tuig met een band tussen de poten door schijnt beter te zijn.
#3372239
Mmmm.. Ik moet ook zeggen dat ze gelijk pleitte is als we met haar tuig aan komen. Heeft ze het eenmaal aan dan loopt ze verder wel gewoon mee enzo.

Nu zijn er zoveel verschillende types hondentuigen, wat te kiezen?! Ik zit te denken aan 1 van deze;
9b43590c487f555ee3456338ceceee7de7ae68dd.jpg
9b43590c487f555ee3456338ceceee7de7ae68dd.jpg (25.93 KiB) 1791 keer bekeken
90a6324379ca81d199907a17f22836e26db74f04.jpg
90a6324379ca81d199907a17f22836e26db74f04.jpg (32.89 KiB) 1791 keer bekeken
Die eerste twijfel ik of dat niet warm wordt in de zomer, is wel van dat dunne materiaal maar toch.
274f936c9b4176f42d03dee6d2c011db82d87183.jpg
274f936c9b4176f42d03dee6d2c011db82d87183.jpg (79.98 KiB) 1791 keer bekeken
#3372243
Sam Turner raadt een Y tuig aan omdat de schouders dan vrij blijven. En een goed passend Y tuig geeft geen druk op de nek.

Ik heb een Ruffwear frontrange en ik merk niet dat Scott t te warm vind. Maar het is wel bedekkend natuurlijk. Daarnaast is het borst gedeelte niet verstelbaar, dus het moet net goed passen.
Verder heb ik een perfect fit. Super fijn tuig, maar de voering van fleece is onhandig.

Vandaag ga ik voor t eerst het Speurlijn tuig proberen. En op termijn komt er een tuig op maat, wel verstelbaar want Scott doet een flinke jas uit bij de trimmer.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door