Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3373185
zurca schreef:Mmmm.. Ik moet ook zeggen dat ze gelijk pleitte is als we met haar tuig aan komen. Heeft ze het eenmaal aan dan loopt ze verder wel gewoon mee enzo.

Nu zijn er zoveel verschillende types hondentuigen, wat te kiezen?! Ik zit te denken aan 1 van deze;

9b43590c487f555ee3456338ceceee7de7ae68dd.jpg

90a6324379ca81d199907a17f22836e26db74f04.jpg

Die eerste twijfel ik of dat niet warm wordt in de zomer, is wel van dat dunne materiaal maar toch.
274f936c9b4176f42d03dee6d2c011db82d87183.jpg
Mooie tuigen van Dog Copenhagen. Tis dat die van mij niet echt een tuig kunnen dragen, anders wist ik het wel. De y-tuigen van Ruffwear zijn ook goed.

Voor Bono voor het detectie speuren heb ik een Anny-x tuig met bijpassende riem.
#3373254
Ik was van de week met Misty bij de fysio in Nijmegen en hij vertelde dat hij nog nooit zoveel rughernia's en schouderproblemen heeft gezien sinds de opkomst van de tuigen. Dat is met 80% toegenomen :-X Hij is dan ook begonnen met een offensief tegen de tuigjes aan de professionals ondersteund door beeldmateriaal en natuurlijk het zenuw/spierstelsel van de hond en daarin uitgelegd wat er gebeurt als een hond een tuig draagt. Hij is nauw betrokken met hulp honden nederland en ook daar is hij bezig om hier een kentering in te brengen.
Smokey loopt in een perfect fit tuig en heeft last van zijn rug..toeval? Maar aan een halsband laat ik hem niet lopen met zijn gedrag, soms aan een halfcheck. Wel iets om bij stil te staan in ieder geval.
#3373294
Ik denk dat er veel verkeerde / verkeerd passende tuigen zijn? Of verkeerd passend gekocht? Ik vind bv die Julius K9 en dat soort modellen er nogal onnatuurlijk uitzien.

Ik las een stuk over hulphonden dat die te vaak scheef aan een tuig trekken waardoor de belasting asymmetrisch wordt.

Daarbij is het best lastig iets te vinden dat echt goed zit vind ik. Ik ben voor Spot lang op zoek geweest totdat ik iets had waar ik tevreden over was.

Korte anekdote;
Bij de sledehonden sport zinn de x-back tuigen in de mode voor het trekken, iedereen gebruikt die. Ik ook bij onze vorige honden. Maar Spot ging er zooooo raar mee lopen dat ik me er meer in ging verdiepen. En vervolgens blijken die helemaal niet zo goed te zijn, een H-back is veel beter omdat de achterhand dan natuurlijker kan bewegen en er minder druk op de rug komt. Maar iedereen gebruikte de x-back omdat een van de grote mushers dat deed.....
#3373366
Eef+doggies schreef:Vindt Misty's fysio dat halsbanden gezonder zijn? Of wat vindt hij het best?
Ja in general wel. Hij weet ook dat in sommige gevallen een tuig wel uitkomst biedt al dan niet tijdelijk.
Mocht je er meer over willen weten weet ik zeker dat hij je het uit wil leggen. Maar hoe hij het mij uitlegde met beeldmateriaal erbij leek mij heel logisch. Borstuigen zijn helemaal marteling voor ze, soort dwangbuis. De H tuigen komen nog het beste uit de bus, maar ook daar zit een bewegingsbeperking op. Ze kunnen dan de poten niet maximaal zijwaarts strekken, daar mist ongeveer 15graden. Afijn het heeft mij heel anders doen gaan kijken naar het fenomeen tuigjes.
#3373392
Wat is eigenlijk het probleem van een halsband?
Kijk als ik haar met lijntje los heb lopen wil ik haar een tuig aan hebben. Als het dan echt nodig is en ik ineens op dat lijntje stap, dan komt de klap niet op haar hals terecht.
Maar voor een aangelijnd wandeling, wat maakt een tuig dan beter? Ze trekt met halsband maar met tuig net zo... (zijn we mee bezig hoor, met dat trekken...)

We zijn inmiddels met Pippa bij Fenella Doesburg, osteopaat, geweest. De spieren aan de zijkant van haar rug, bij de achterhand zaten goed vast. Dat huppeltje en die spieren kunnen heel goed met elkaar verband hebben. Pippa is behandeld en in combi met haar andere tuig zullen we eens gaan zien hoe het nu verder gaat. Fenella vond haar achterpoten goed stevig aanvoelen en denkt inderdaad eerder aan problemen met die spieren/rug dan aan knieschijf problemen.
#3373400
zurca schreef:Wat is eigenlijk het probleem van een halsband?
Kijk als ik haar met lijntje los heb lopen wil ik haar een tuig aan hebben. Als het dan echt nodig is en ik ineens op dat lijntje stap, dan komt de klap niet op haar hals terecht.
Maar voor een aangelijnd wandeling, wat maakt een tuig dan beter? Ze trekt met halsband maar met tuig net zo... (zijn we mee bezig hoor, met dat trekken...)

We zijn inmiddels met Pippa bij Fenella Doesburg, osteopaat, geweest. De spieren aan de zijkant van haar rug, bij de achterhand zaten goed vast. Dat huppeltje en die spieren kunnen heel goed met elkaar verband hebben. Pippa is behandeld en in combi met haar andere tuig zullen we eens gaan zien hoe het nu verder gaat. Fenella vond haar achterpoten goed stevig aanvoelen en denkt inderdaad eerder aan problemen met die spieren/rug dan aan knieschijf problemen.
Een goed passend tuig zorgt ervoor dat de druk bij trekken niet op de zachte delen komt zoals de keel/nek maar op het harde borstbeen.
Als je hond niet trekt en niet uitvalt is een halsband ook prima hoor.

Nog wat leesvoer:
https://www.doggo.nl/artikelen/hondensp ... jachtlijn/
Verder heeft Sam Turner een artikel geschreven op de Facebook van Paws4fun, maar die krijg ik niet gelinkt op een of andere manier.
Laatst gewijzigd door pluk op zo 07 apr 2019, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#3375278
Nou.... ::)

Het tuig van onze kater is net wat te klein. Qua omvang genoeg ruimte maar het stuk wat onder van nek naar borst loopt is wat te kort. Hierdoor komt de borstband echt krap in de oksels te zitten. Ik kocht dus eenzelfde tuig maar 1 maatje groter. Past veel beter achter de voorpoten. Maar....ze wil er niet mee lopen. Zodra ze het aan heeft gaat ze schudden, krabben, plat liggen en lopen is er niet bij. Echt heel apart want het is echt exact hetzelfde tuig....

Dus voor nu draagt ze gewoon haar halsband met wandelen, ik heb wel een wat bredere band en niet een dun dingetje wat bij veel halsbanden het geval is in haar maat. En naar het losloopbos dan maar het tuig van de kater aan...
En dan nu maar eens bedenken wat dan voir tuig ::)
#3376765
Vandaag is Pippa tien maandjes oud geworden!
En sinds gisteren is ze toch echt geen puppie meer, ze is loops geworden.
Nu ben ik eens benieuwd naar wat ons te wachten staat, komen er hierdoor veranderingen? Komt een teefje hiermee in de puberteit? Gedragsveranderingen?
Voor de mensen met een teefje, wat is jullie ervaring?
DSC_2446-01.jpeg
DSC_2446-01.jpeg (2.8 MiB) 2318 keer bekeken
DSC_2228-02.jpeg
DSC_2228-02.jpeg (4.94 MiB) 2318 keer bekeken
DSC_2217-01-01.jpeg
DSC_2217-01-01.jpeg (3.48 MiB) 2318 keer bekeken
Lekker ding is het hé?! :biggrin2: :smitten:
#3376775
Lekker ding. Niet zo op focussen. Pubertijd komt wel als het komt, hoeft niet direct aan de loopsheid te hangen. Sowieso stelt zo'n 1ste lopsheid in de regel weinig voor. de meeste reuen halen er iig letterlijk hun neus niet voor op. Je hoeft nu dus ook geen significante veranderingen te verwachten.
#3376779
Ze is echt te cute :smitten:

Weet je dat ik het me gewoon niet meer kan herinneren of/wanneer mijn honden gingen puberen? Ik vond ze volgens mij rond de leeftijd van 1 jaar wel eens een beetje extra dwars. Kan best dat ze rond die leeftijd ook loops worden maar ik weet het gewoon niet meer. Ik ben dol op puberende honden, komt het misschien ook door :biggrin2:
#3376780
Angelique schreef:Lekker ding. Niet zo op focussen. Pubertijd komt wel als het komt, hoeft niet direct aan de loopsheid te hangen. Sowieso stelt zo'n 1ste lopsheid in de regel weinig voor. de meeste reuen halen er iig letterlijk hun neus niet voor op. Je hoeft nu dus ook geen significante veranderingen te verwachten.
Ik las verschillende stukjes op internet, dat bij de eerste loopsheid ook de puberteit ging beginnen. En ik was zo blij dat ze qua pubergedrag nog vrij netjes is. Ja ze denkt soms ff een paar keer na of ze iets wat ik vraag ook zal doen, en ze wil een geurtje wel eens belangrijker vinden dan mij maar over het algemeen (nog) niets te klagen. (De hond van mijn zusje, reu 10 maanden oud, is wel lekker bezig :biggrin2: ) Ik hoop dus dat die loopsheid daar geen rare veranderingen in gaat brengen ::)
Verder zien we dan wel hoe het gaat... Ze zal het wel ff niet grappig vinden dat het losloopbos nu even overgeslagen gaat worden, just incase dan maar ;)
#3376784
Lizzy schreef:Ze is echt te cute :smitten:

Weet je dat ik het me gewoon niet meer kan herinneren of/wanneer mijn honden gingen puberen? Ik vond ze volgens mij rond de leeftijd van 1 jaar wel eens een beetje extra dwars. Kan best dat ze rond die leeftijd ook loops worden maar ik weet het gewoon niet meer. Ik ben dol op puberende honden, komt het misschien ook door :biggrin2:
Hahaha dol op puberende honden :biggrin2: Daar zullen sommige je wel voor gek verklaren...
Vind het wel fijn dat ze nu wat ouder wordt, puppies zijn leuk hoor...maar net als baby's, bij een ander :biggrin2: ;D ;) ;) Maar nu komt de tijd dat we het wandelen wat verder kunnen uitbreiden zonder "bang" te hoeven zijn dat het slecht kan zijn voor haar gewrichten enzo. Ben ook aan het bedenken of we misschien terug gaan naar een hondenschool. Ze heeft ondertussen best dingen geleert maar alles in een rustig tempo. Wij zijn zowiezo geen mensen die dagelijks perse zo veel tijd spenderen aan trainen. Zo eens een oefening tussen door en even aandacht voor iets vinden we prima. Zeker toen ze nog zo klein was. Er "moet" al zo veel en er zijn zo veel gebeurtenissen voor zo'n pup, leren kan een heel leven nog. Maar nu komt ze op een leeftijd dat we wat meer van haar kunnen gaan verwachten, vind ik zelf dan he?! ;) Zo was ongemerkt het trekken aan de riem toch wel een gewoonte geworden. Bij 6 kilo hond heb je dat gewoon niet zo in de gaten. Het is niet storend maar ik ben toch begonnen met het gewoon aan de lijn lopen. Trekken is stil staan en we wandelen weer verder als er aandacht is voor mij. Nu een weekje mee bezig en verschil is al te merken. Vandaar dat ik misschien weer met haar naar training wil. Maar dan niet de standaard "zit/af/blijf" training.... Geen idee of zo iets bestaat maar ik zal eens gaan rondkijken :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door