Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door kakocavi
#3336091
Zoals al eerder gezegd zijn zulke rassen niet bedoeld voor een leven in dit dichtbevolkte land. Het is wel mogelijk, maar ze hebben veel opvoeding nodig en zelfs dan bestaat er een behoorlijke kans dat het mis gaat, en dat moet je maar op je geweten willen hebben.

Daarbij kan ik me moeilijk voorstellen dat dit zijn doel niet ver voorbij schiet. Er schijnt sporadisch af en toe een wolf de grens over te steken, dat is dan elke keer groot nieuws en meestal is hij òf doodgereden gevonden òf hij wordt een paar dagen later doodgereden. Ik weet dat TS het niet wil horen, maar de woeste ongerepte hoogvlakten waar die honden vandaan komen zijn niet vergelijkbaar met Nederland en zullen dat ook niet snel worden.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#3336175
kakocavi schreef:Zoals al eerder gezegd zijn zulke rassen niet bedoeld voor een leven in dit dichtbevolkte land. Het is wel mogelijk, maar ze hebben veel opvoeding nodig en zelfs dan bestaat er een behoorlijke kans dat het mis gaat, en dat moet je maar op je geweten willen hebben.

Daarbij kan ik me moeilijk voorstellen dat dit zijn doel niet ver voorbij schiet. Er schijnt sporadisch af en toe een wolf de grens over te steken, dat is dan elke keer groot nieuws en meestal is hij òf doodgereden gevonden òf hij wordt een paar dagen later doodgereden. Ik weet dat TS het niet wil horen, maar de woeste ongerepte hoogvlakten waar die honden vandaan komen zijn niet vergelijkbaar met Nederland en zullen dat ook niet snel worden.
Wie zegt dat TS dit niet wil horen? TS staat overal open voor ECHTER is het niet de vraag of meneer de wolf terug komt maar wanneer meneer de wolf zich gaat vestigen in Nederland. Want dat meneer de wolf zich gaat vestigen in NL met een familie staat als een paal boven water. Daar zijn de geleerden het ook over eens. En we kunnen dit wel niet willen maar dat is hier totaal niet aan de orde want meneer de wolf beslist dit nog altijd zelf! Voorbeelden te over lijkt me. Maar er zijn idd ook legio mensen die vanuit achter een luie stoel verkondigen dat er geen plaats is voor meneer de wolf in NL en heerlijk achter de feiten aanlopen en afwachten tot het ze zelf aan gaat! Dan is Leiden in last.........
Het is aan ons, als veehouders van vee (hobby of bedrijfsmatig) het vee te beschermen tegen deze predator.
Want ook de dood van ons veulen is een gerichte wolvenaanval geweest.
Maar daar ging het TS ook niet om in dit topic en heeft TS ook aangegeven. TS wil meer info over het inzetten van een of meerdere KBH bij het vee en daar is TS dit topic over begonnen. En het onderzoek en zoektocht gaat gewoon rustig verder :)
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3336230
TS is aan het zoeken naar mogelijkheden om haar vee te beschermen, dat is ieders goed recht.
Ik heb hier afrastering op 1,30m en 1,40m staan, vaste schapendraad met stroomdraad ervoor en erboven, en zelfs dat is niet afdoende.
Zal maar geen foto's hier posten van mijn half opgevreten schapen :-\

Dit jaar bewust maar 3 ooien laten dekken, omdat we de afgelopen twee jaar al problemen hadden met aangevreten en verdwenen dieren, ons eerste lam van dit jaar was eergisteren geboren, en gistermorgen was het weg!!
Spoorloos verdwenen. Soms zie je nog een sleepspoor, maar nu helemaal met huid en haar weg :'(

TS kiest er straks wellicht voor KBH aan te schaffen, wij willen dat niet, een hond is niet voldoende, en om nu een paar van die grote niet gemakkelijke honden hier te hebben lopen zien wij niet zitten...

Voor ons is de keuze dat we gaan stoppen met onze eigen kudde schapen, wat heel jammer is, wij hebben enkele zeer zeldzame oude rassen hier lopen, maar in mijn beleving hèb ik geen andere keuze.
Wat momenteel hier gebeurd wil ik de toekomst nooit meer meemaken.
En zo zullen meer hobbyhouders van zeldzame rassen denken, in de toekomst zal er zo minder en minder aan diversiteit van oude rassen overblijven.

Alle afrasteringen die de zogenaamde "wolfsexperten" in Duitsland hadden aangedragen werken niet afdoende.
Dat blijkt wel uit de ervaringen die ik van daar hoor de afgelopen jaren.

We zitten hier midden in een natuurreservaat, heel dicht bij Leopoldsburg waar (gezenderde) wolf Naya loopt, ik heb er geen zin in mijn schapen als tafeltje-dek-je voor die wolf te laten dienen. Heel binnenkort gaan al mijn schapen hier weg.
Door de voorstanders van de wolven wordt steeds geroepen er gaan ieder jaar zoveel schapen naar de slacht, maar dat vind ik nog heel wat anders als een dier wat bij bewustzijn eerst opgejaagd en dan levend aangevreten wordt :-[
Niet elke hobbyhouder fokt dieren om te laten slachten, heel veel mensen zijn gehecht aan hun dieren!

En je kan er gerust van uitgaan dat een wolf eerder voor een gemakkelijke prooi kiest die niet zo hard kan lopen als een ree of zich kan verdedigen als een wild zwijn. Schapen lopen niet zo hard, en kunnen hun weiland niet uit.

Dus ik kan wel begrijpen dat TS dan uiteindelijk wel voor KBH kiest, je wil je vee immers niet 24 op 24 maar binnen opsluiten.
Heel veel andere mogelijkheden zijn er niet.
Afrastering van 2 meter hoog gaan wij hier bijv. omdat het natuurreservaat is nooit geen toestemming voor krijgen, nog maar afgezien van de vraag of je dat moet willen, gaat eruit zien als een concentratiekamp dan.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#3336232
Kallista wat een verdrietige maar moedige beslissing die jullie noodgedwongen moeten nemen. Ik ken de verhalen van andere veehouders in NL ook. Ook die gaan stoppen.......helaas.
Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3336237
Het zijn bij ons ook de vossen hoor, maar nu komt de wolf er nog bovenop.
En het is geen vraag of die er komt, die is er al. En aangezien die beschermd is zullen er dat alleen maar meer worden.
In Duitsland zei men enkele jaren geleden ook zo'n vaart loopt het wel niet.

We hebben hier 12 jaar zonder noemenswaardige problemen schapen kunnen houden, tot een drie jaar geleden.
Vanaf dan begon de ellende met aangevreten dieren, lammeren half opgevreten, over de wei gesleept, lammeren verdwenen.
En het wordt gewoon ieder jaar erger.

Prima voor de natuur, er zit hier veel wild, mooi.
Maar als ik mijn dieren niet afdoende kan beschermen, dan stop ik er maar mee, KBH zou nog de enige optie zijn, maar dat willen we niet.

Of een dubbele afrastering zetten met militaire prikkeldraad met een tussenafstand van een meter, een dier wat dan nog springt verwondt zich dusdanig dat ie dat denkelijk ook maar een keer doet. Heb ik eerlijk gezegd ook een moment over nagedacht.
Zal maar net een ree zijn die probeert erover te springen, die wil ik ook niet in de prikkeldraad hangend vinden eerlijk gezegd :'(
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3336243
Wat ik mij afvraag: hoe doen ze dat dan in Duitsland? Daar hebben ze toch al veel meer ervaring en ook met roedels die hun eigen territorium bewonen. Stopt daar ook het gros? Wordt alles daar binnengehouden of achter de reeds beschreven hekken? Functioneert het daar wel met kuddebewakingshonden?
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3336246
Het zou best kunnen functioneren met KBH, maar daar moet je manier van schapen houden en terrein geschikt voor zijn, op de Lüneburger Heide bijv. waar ook schaapsherders zitten is dat niet heel handig, gezien het feit dat daar veel toeristen komen.

In Zwitserland zijn er regio's waar men de KBH wil verbieden vanwege de problemen met het toerisme.

En ja, ik ken ook mensen in Duitsland die stoppen met het houden van schapen.

Voor wie Duits lezen kan:
Gebruikersavatar
Door *Monique
#3336247
Kaela schreef:Wat ik mij afvraag: hoe doen ze dat dan in Duitsland? Daar hebben ze toch al veel meer ervaring en ook met roedels die hun eigen territorium bewonen. Stopt daar ook het gros? Wordt alles daar binnengehouden of achter de reeds beschreven hekken? Functioneert het daar wel met kuddebewakingshonden?
Het is niet de KBH alleen of in een groep. Het advies hier vanuit de autoriteiten is een combi van een of meerdere KBH en goede afrastering. Daar schijnt men in DL en Canada wel goede ervaringen mee te hebben. Maar nu praat ik een ander na en heb hier zelf geen ervaring mee.
Ik denk dat de 100 meneer de wolven zoals Lizzy beschrijft wel mee zal vallen maar dat zich zeer binnenkort een familie meneer de wolf gaat vestigen dat is geen kwestie van OF maar WANNEER. Want dat het gaat gebeuren staat als een paal boven water. Kwestie van tijd..........
Door Siberienne
#3336281
Lizzy schreef:Jeetje, zoveel ellende van die anderhalve wolf die rondloopt :-\ . Dat wordt nog wat als er zo meteen 100 rondlopen....
En hoeveel van deze slachtoffers zijn van honden ? Dat vraag ik me toch oprecht af. Ik ken persoonlijk zeker 3 hondenbezitsters wiens honden ooit schapen hebben verwond en gedood. 1 eigenaar nam zijn verantwoordelijkheid, zeker 1 andere liet het bij herhaling gebeuren (en daar heb ik dus ook alle contact mee verbroken, ik vond dat zo asociaal. Een ongeluk kan gebeuren maar dit was puur laksheid)

En geloof me, als mijn honden in een wei zouden komen vrees ik dat ze precies weten hoe dat moet, een schaap/lam neerhalen en om zeep helpen. En zonder DNA onderzoek lijkt he me heel moeilijk om te zien of dat vos of hond was (wolvenkaken zijn dan nog groter)

Maar misschien vergis ik me daarin.

100 wolvenparen .. klinkt als heel veel. In Duitsland is verkeer grootste doodsoorzaak. Lijkt me dat NL nog wat drukker is? Zouden wolven niet een letterlijk en figuurlijk ‘randverschijnsel’ blijven? Tenzij ze natuurlijk luilekkerland Oostvaardersplassen ontdekken (zei zij cynisch...)

Ik vond het trouwens wel een raar idee hoor, dat er vlakbij ons dorp ook een wolf gezien was. En het lijkt me heel naar als je dieren daar slachtoffer van worden. Echt heel naar. Best een duivels dilemma
Gebruikersavatar
Door *Monique
#3336284
Siberienne schreef:En hoeveel van deze slachtoffers zijn van honden ? Dat vraag ik me toch oprecht af. Ik ken persoonlijk zeker 3 hondenbezitsters wiens honden ooit schapen hebben verwond en gedood. 1 eigenaar nam zijn verantwoordelijkheid, zeker 1 andere liet het bij herhaling gebeuren (en daar heb ik dus ook alle contact mee verbroken, ik vond dat zo asociaal. Een ongeluk kan gebeuren maar dit was puur laksheid)

En geloof me, als mijn honden in een wei zouden komen vrees ik dat ze precies weten hoe dat moet, een schaap/lam neerhalen en om zeep helpen. En zonder DNA onderzoek lijkt he me heel moeilijk om te zien of dat vos of hond was (wolvenkaken zijn dan nog groter)

Maar misschien vergis ik me daarin.

100 wolvenparen .. klinkt als heel veel. In Duitsland is verkeer grootste doodsoorzaak. Lijkt me dat NL nog wat drukker is? Zouden wolven niet een letterlijk en figuurlijk ‘randverschijnsel’ blijven? Tenzij ze natuurlijk luilekkerland Oostvaardersplassen ontdekken (zei zij cynisch...)

Ik vond het trouwens wel een raar idee hoor, dat er vlakbij ons dorp ook een wolf gezien was. En het lijkt me heel naar als je dieren daar slachtoffer van worden. Echt heel naar. Best een duivels dilemma
Een gerichte aanval van een predator zoals de wolf ziet er anders uit als van bijv een hond. Bijtkracht is vele malen groter (als het een ervaren dier is). Aanval predator is gericht op neerhalen slachtoffer, aan meestal achterpoot en nekbeet toepassen, vlees veilig stellen
Ik geloof nooit dat onze gedomesticeerde huishond zo gericht te werk gaat als zijn voorouder meneer de wolf. Overigens bleek dit ook wel na sectie van ons veulen, na gesprekken met de "deskundigen" rondom de onderzoekstafel.
Door hannabelgje
#3336298
Ik vind het persoonlijk wel veel drama voor 1 wolf. Ik denk ook niet dat er echt veel wolven in nederland zullen settelen. Tot nu toe gebruiken ze Nederland alleen om van a naar b te geraken. Nederland is erg vol en druk voor wolven.
België is wat dat betreft een stuk geschikter. "Onze wolf" Naya heeft zich ook vergrepen aan schapen in eerste instantie en nu gedraagt ze zich prima. Ze eet nu alleen wild en dat is er ook genoeg.
Mijn kuikens worden ook opgevreten door andermans katten en dat schijnt normaal te zijn en moet je als kippenhouder ook maar gewoon accepteren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pike
#3336306
hannabelgje schreef:Ik vind het persoonlijk wel veel drama voor 1 wolf. Ik denk ook niet dat er echt veel wolven in nederland zullen settelen. Tot nu toe gebruiken ze Nederland alleen om van a naar b te geraken. Nederland is erg vol en druk voor wolven.
België is wat dat betreft een stuk geschikter. "Onze wolf" Naya heeft zich ook vergrepen aan schapen in eerste instantie en nu gedraagt ze zich prima. Ze eet nu alleen wild en dat is er ook genoeg.
Mijn kuikens worden ook opgevreten door andermans katten en dat schijnt normaal te zijn en moet je als kippenhouder ook maar gewoon accepteren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
En ik ben nog geen kippenhouder tegengekomen die om die reden stopt met kippen houden. En ook geen mensen die roepen dat je om die reden de katten af moet schieten. Maar ja, een lam en een veulen hebben een grotere aaifactor dan een kip. En vertegenwoordigen naast emotionele ook meer financiele waarde. En daar blijft mevrouw poes, om even in stijl te blijven, wel vanaf.

Ik heb trouwens jaren geleden een documentaire gezien over een schapenherder in de VS. Die had uit het buitenland drie Maremmers gehaald om haar dieren te beschermen en met succes.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3336309
hannabelgje schreef:Ik vind het persoonlijk wel veel drama voor 1 wolf. Ik denk ook niet dat er echt veel wolven in nederland zullen settelen. Tot nu toe gebruiken ze Nederland alleen om van a naar b te geraken. Nederland is erg vol en druk voor wolven.
België is wat dat betreft een stuk geschikter. "Onze wolf" Naya heeft zich ook vergrepen aan schapen in eerste instantie en nu gedraagt ze zich prima. Ze eet nu alleen wild en dat is er ook genoeg.
Mijn kuikens worden ook opgevreten door andermans katten en dat schijnt normaal te zijn en moet je als kippenhouder ook maar gewoon accepteren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Tja, er zijn ook mensen die het wel erg vinden als er iets met hun dieren gebeurd.
Uit jouw woorden kan ik weinig empathie opmaken, niet voor andere mensen, maar ook niet naar je eigen dieren toe.

Misschien bedoel jij het ook wel anders als dat ik het lees, geen idee...
Door hannabelgje
#3336310
Natuurlijk begrijp ik het dat het erg is als er iets met je dieren gebeurt, maar het is niet zo dat het in nederland stikt van de wolven en dat gaat ook nooit gebeuren. En om mijn kuikens te beschermen heb ik ook maatregelen moeten nemen. Die zitten nu in fort knox ipv gezellig in de ren bij de andere kippen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door