Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
#3317222
Siberienne schreef:Ik vind zo'n helemaal onscherpe foto dromerig, kan mooi zijn maar ook een beetje "irritant" omdat mijn ogen blijven zoeken naar een scherp punt. Die van jou vind ik wel mooi, ik heb meer moeite met bewust onscherpe foto's van bewegende objecten, dat vind ik minder.

(((( ik ben technisch niet zo onderlegd, lees wel graag mee. Heb wel ideeen over compositie en wat werkt en niet werkt voor mij, is het ok als ik daar dingen over zeg? Fotografie is beetje ondergesneeuwd geraakt bij mij, ik kom er niet echt aan toe, vind het wel leuk om mee te kijken en praten))))

Ik houd ervan om structuren en vormen in beeld te brengen maar zoek nog naar manieren dat dat "overkomt"
Deze twee zijn uit de Morvan, het is een bizarre boomstronk. Ik had alleen mijn kleine camera bij me, en die flitste "per ongeluk" en eigenlijk vind ik het wel grappig geworden. Daarna ook nog zonder flits
Natuurlijk is het oke als iemand die technisch misschien wat minder weet ook reageert op foto's van andere, tips of trucs wil delen en helemaal leuk om zelf foto's te delen!

De foto's van jouw stronk, ik heb zitten denken hoe je dat anders over kan laten komen....
Vind ik een lastige, soms komen dingen op een foto gewoon niet over omdat onze ogen dingen op een andere manier waar kunnen nemen dan dat een camera dat kan.
Ik ben zelf erg van de macro dus voor tips om een groot onderwerp in zijn geheel te fotograferen, ben ik misschien niet de juiste persoon ;D
Maar misschien dat je bij zo'n onderwerp er juist nog wel wat dichter op kan zodat achtergronden niet aanwezig zijn en je dus echt alleen de structuren en vormen in de stronk te zien krijgt. Of.... juist meer afstand nemen zodat de stronk meer in de omgeving te zien is. Qwestie van zo'n onderwerp op meerdere manieren fotograferen en dan kijken op welke manier jouw idee het best tot zijn recht komt.
Angelique schreef:Foto wordt verkleind, ik zie iig een heel beschaafd formaat :)

Scherp of niet hangt voor mij helemaal af van de foto/onderwerp/doelstelling ect. Dit voorbeeld van jou vind ik prima zo. Een ochtendlandschap in de mist, daar zoek ik ook geen scherptepunt in. Een overdaglandschap weer wel.

Foto's met een duidelijk onderwerp, daar wil ik wel graag een fractie scherpte in zien. Foto van paddestoel of blommetje of ander klein gespuis wil ik graag wat scherpte zien als het de bedoeling is dat paddestoel de POV is.
Foto's van mijn honden b.v. kunnen naar mijn smaak soms te scherp zijn en dan mag ik graag een tandje verzachten. Maar dat ziet er wel anders uit dan dat de foto gewoon niet scherp genoeg was. Foto's van auto's b.v dan wens ik wel bloedscherpte, net als van vogeltjes van dichtbij.
Maar om bij honden te blijven. Een topmoment vastleggen en dan iets scherpte missen vind ik dan net zo goed boeie. Dat valt dan onder registratie en dat kan door het vluchtige moment nou eenmaal niet altijd helemaal technisch perfect zijn.
Ohja... ik zit natuurlijk zo in de "macrofocus" maar inderdaad Angelique, bij een anders soort fotografie kan het natuurlijk helemaal niet passen.
Ik vind bijvoorbeeld bij een actiefoto van een rennend dier het niet storend als er wat bewegingsonscherpte is, zeker als die onscherpte op de poten liggen. Maar je hebt ook foto's van rennende dieren waarop je een vage streep ziet met hier en daar nog net wat herkenning van wat voor dier het is, persoonlijk vind ik dat niet mooi.
Door zurca
#3317223
KarenH schreef:Gewoon spelen met huishoudelijke dingen is ook leuk.
Ohw dat is een foto om vrolijk van te worden! Erg gaaf gedaan.
Een glasplaat met druppels en ? op de achtergrond?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3317225
zurca schreef:


Ohja... ik zit natuurlijk zo in de "macrofocus" maar inderdaad Angelique, bij een anders soort fotografie kan het natuurlijk helemaal niet passen.
Ik vind bijvoorbeeld bij een actiefoto van een rennend dier het niet storend als er wat bewegingsonscherpte is, zeker als die onscherpte op de poten liggen. Maar je hebt ook foto's van rennende dieren waarop je een vage streep ziet met hier en daar nog net wat herkenning van wat voor dier het is, persoonlijk vind ik dat niet mooi.
Dat 1ste vind ik ook mooi, het 2de niet, die is dan toch echt gewoon mislukt in mijn optiek. Onlangs een workshopje rallyfotografie gedaan via Konijn en de techniek daar geleerd is natuurlijk ook goed toe te passen op rennende honden :biggrin2: Alleen bij mijn eigen honden wordt dat niet snel wat vanwege teveel beweging in de hond zelf. Dan is een gladhaar toch handiger :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3317230
zurca schreef:Ohw dat is een foto om vrolijk van te worden! Erg gaaf gedaan.
Een glasplaat met druppels en ? op de achtergrond?

Een placemat onder een glazen bak die ik gevuld had met water en een beetje olijfolie.
Laatst las ik ergens dat je er ook nog een drupje zeepsop bij moet doen, maar dit ging ook wel oke.
Het is al een oudje, maar ik ga er weer eens een beetje mee spelen.
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3317231
Siberienne schreef:Ik vind zo'n helemaal onscherpe foto dromerig, kan mooi zijn maar ook een beetje "irritant" omdat mijn ogen blijven zoeken naar een scherp punt. Die van jou vind ik wel mooi, ik heb meer moeite met bewust onscherpe foto's van bewegende objecten, dat vind ik minder.

(((( ik ben technisch niet zo onderlegd, lees wel graag mee. Heb wel ideeen over compositie en wat werkt en niet werkt voor mij, is het ok als ik daar dingen over zeg? Fotografie is beetje ondergesneeuwd geraakt bij mij, ik kom er niet echt aan toe, vind het wel leuk om mee te kijken en praten))))

Ik houd ervan om structuren en vormen in beeld te brengen maar zoek nog naar manieren dat dat "overkomt"
Deze twee zijn uit de Morvan, het is een bizarre boomstronk. Ik had alleen mijn kleine camera bij me, en die flitste "per ongeluk" en eigenlijk vind ik het wel grappig geworden. Daarna ook nog zonder flits IMG_2502.JPGIMG_2501.JPG
Ik vind het een beetje moeilijk om hier commentaar op te geven, want persoonlijk zeggen deze foto's mij niet zoveel.
Als je misschien op de grond was gaan liggen en dan van onderaf had gefotografeerd zodat de stronken niet waren verdwenen in de achtergrond maar lucht als achtergrond hadden dat het beter was overgekomen. Maar misschien was dat wel helemaal niet mogelijk. Type camera en lens maken natuurlijk ook heel veel verschil.
Eigenlijk zou je bij een onderwerp als deze stronk hem van alle kanten die mogelijk zijn moeten fotograferen. Het onderwerp staat stil, gaat nergens naar toe dus je kunt alle tijd nemen om het van alle kanten te fotograferen.
Door M@rina
#3317349
zurca schreef:Wat ik zelf altijd wel een leuk "discussiepunt" vind is; In hoeverre moet er nu iets scherp zijn in een foto...is een foto per definitie mislukt als er geen scherp onderwerp in de foto is?
Zelf heb ik een aantal foto's, bewust zo gemaakt, waar geen scherp onderwerp op te zien is. Het is ook een kwestie van smaak denk ik maar zelf vind ik dit wel een foto die het bekijken waard is.
Wat vinden jullie van een foto met weinig tot geen scherp onderwerp?
Soms kan ik me ongelofelijk irriteren aan onscherpe foto's. Laatst was een kennis van me een hele dag naar een vlindertuin geweest en 2/3 van de foto's was onscherp en niet een klein beetje. Ik vragen: Joh mag ik wat feedback geven", mocht en vervolgens kreeg ik half facebook over me heen dat de foto's toch echt heel mooi waren. Alle maar ff naar Pearl aub.... Vlinders moeten gewoon scherp zijn PUNT UIT! Mag best een onscherp vleugeltipje als je de vlinder net niet goed in beeld kan krijgen maar er moet scherpte in zitten.

Dromerige foto's kan heel erg waarderen, toch ik heb er graag een puntje scherp erin, iets waar mijn focus naar toe kan.

Ik ben zelf nog heel erg aan het experimenteren met scherptediepte, verschillende workshops gevolgd en de adviezen zijn ook niet altijd eenduidig. De ene trainer zei: macro doe je op F5,6 tot F11. De ander zei F5,6 of lager.... de 1e trainer was meer gericht op landschapsfotografie, de 2e tweede was erg van de creativiteit en dromerige sfeervolle foto's. Over smaak valt niet te twisten. Beide kan hele mooie foto's opleveren.

28 oktober ga ik een workshop paddenstoelen fotograferen doen, ik zal wel weer terug komen met wat plaatjes.
Door M@rina
#3317351
KarenH schreef:Een placemat onder een glazen bak die ik gevuld had met water en een beetje olijfolie.
Laatst las ik ergens dat je er ook nog een drupje zeepsop bij moet doen, maar dit ging ook wel oke.
Het is al een oudje, maar ik ga er weer eens een beetje mee spelen.
druppeltje zeepsop heb ik hier op geschreven, dan krijgen je druppels iets meer omlijning:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3317380
Leuk, het fotografie topic is er! En ik vind het juist heel leuk als iedereen mee doet! Kennis en ervaring is een ding, fotografie blijft toch ook altijd smaak en de kunst van iets zien.

Ik heb de afgelopen tijd een aantal workshops gevolgd en dan valt dat ook weer op. Mensen met rete dure spullen, die geen flauw benul hebben van wat sluitertijd en diafragma is, mensen met simpele apparatuur die goed zien wat en hoe ze iets vast willen leggen. En alles er tussenin. En het is ook allemaal goed, want het gaat er om dat je er plezier aan beleefd!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door