Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
#3316341
Ik heb de mijne ontvangen en ze zitten nu gezellig in een pot met melk.

Wat ik me nog afvraag,ik lees dat je die korrels niet langer dan een dag moet laten fermenteren. Maar, dan heb ik toch kei veel kefir? Dan moet ik elke dag aan de gang met zeven? Of hoe doen jullie dat?
#3316343
Ik maak per keer een liter kefir. Als die klaar is, dan doe ik de bloemetjes in een klein weckpotje met water en dan de koelkast in tot de volgende ronde.
Werkt perfect en heb nog steeds mijn eerste kefirblommen, dus die gaan al een hele tijd mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door doranto
#3316345
eelke schreef:Ik heb de mijne ontvangen en ze zitten nu gezellig in een pot met melk.

Wat ik me nog afvraag,ik lees dat je die korrels niet langer dan een dag moet laten fermenteren. Maar, dan heb ik toch kei veel kefir? Dan moet ik elke dag aan de gang met zeven? Of hoe doen jullie dat?
Ik zet de kan ca. 24 uur op kamer temperatuur. Als ik de kefir niet meteen nodig heb, zet ik de kan daarna met korrels en al in de koelkast tot ik weer wél nodig heb (het fermentatieproces valt dan vrijwel stil). Dan zeef ik de korrels eruit, doe nieuwe melk erop en zet het weer 24 uur op kamer temperatuur. enz. enz. Ik roer de kefir zolang de korrels erin zitten een keer per dag om. Zowel tijdens het fermenteren als in de koelkast.
Af en toe weeg ik de korrels. Wat teveel is, geef ik aan de honden (of stuur ze op naar iemand)
Door tt-tjes
#3316348
Doranto schreef:Ik zet de kan ca. 24 uur op kamer temperatuur. Als ik de kefir niet meteen nodig heb, zet ik de kan daarna met korrels en al in de koelkast tot ik weer wél nodig heb (het fermentatieproces valt dan vrijwel stil). Dan zeef ik de korrels eruit, doe nieuwe melk erop en zet het weer 24 uur op kamer temperatuur. enz. enz. Ik roer de kefir zolang de korrels erin zitten een keer per dag om. Zowel tijdens het fermenteren als in de koelkast.
Af en toe weeg ik de korrels. Wat teveel is, geef ik aan de honden (of stuur ze op naar iemand)
Weeg jij de korrels? Hoeveel gewicht met hoeveel melk gebruik jij dan? Ik heb van die bloemkooltjes. Worden het teveel dan haal ik wat uit de pot. Verder doe ik het hetzelfde als jij.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3316349
tt-tjes schreef:Weeg jij de korrels? Hoeveel gewicht met hoeveel melk gebruik jij dan? Ik heb van die bloemkooltjes. Worden het teveel dan haal ik wat uit de pot. Verder doe ik het hetzelfde als jij.
Ik spoel de korrels niet af, dus er blijft altijd wat kefir aanhangen. Mét de aanhangende kefir zit ik meestal tussen de 130 en 150 gram waar ik 1 liter melk bij doe.
Nu is het wel zo, dat kamertemperatuur bij mij in de regel niet meer dan 20 graden is in de keuken. 's-Zomers als de temperatuur wat hoger is, gebruik ik iets minder korrels.
Door tt-tjes
#3316384
Doranto schreef: Ik spoel de korrels niet af, dus er blijft altijd wat kefir aanhangen. Mét de aanhangende kefir zit ik meestal tussen de 130 en 150 gram waar ik 1 liter melk bij doe.
Nu is het wel zo, dat kamertemperatuur bij mij in de regel niet meer dan 20 graden is in de keuken. 's-Zomers als de temperatuur wat hoger is, gebruik ik iets minder korrels.
Ah oké. Ik gebruik geen liter melk maar een halve liter. Vandaar dat ik iedere dag yoghurt heb. Mijn roosjes wegen 110 gram nu. En bij mij wordt het ook niet boven de 20 graden.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3316385
tt-tjes schreef:Tja. Dan geef ik mijn bloemetjes aan iemand anders nu.
Ze blijven toch wel groeien ;)
Ik ontvang net een pb-tje van kuikuhnek dat het berichtje dat ze naar mij stuurde inderdaad voor jou bedoeld was. Ze zal zich dan waarschijnlijk wel weer melden als ze terug is van vakantie denk ik.
#3316657
eelke schreef:Mijn eerste portie op! Zuur zeg :o maar ook een beetje te lang in de pot laten zitten (2,5 dag)/

Hoe lang kun je de kefir yoghurt na het zeven bewaren in de koelkast?
O das wel lang inderdaad. Ik heb het nu 3 dagen gedaan en elke dag gezeefd. En nieuwe ingezet. Vind het juist niet zuur. Waarschijnlijk meer melk opgedaan. Lekker iets dik en zacht zure melk. Niet als karnemelk.
Yoghurt moet ik nog eens doen.
Volgens mij kun je het een week in de koelkast bewaren.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3316659
eelke schreef:Mijn eerste portie op! Zuur zeg :o maar ook een beetje te lang in de pot laten zitten (2,5 dag)/

Hoe lang kun je de kefir yoghurt na het zeven bewaren in de koelkast?
Als je ze in de kefir laat, verloopt het verzuringsproces weliswaar langzamer als het koud staat, maar het gaat wél door. Dus het zal langzaamaan toch steeds wat zuurder worden als je ze er niet uithaalt. Zelf heb ik het nooit langer dan enkele dagen zo laten staan. Als je het langer wilt bewaren kun je de roosjes beter eruit halen en apart in wat melk (net onderstaan is genoeg) in de koelkast wegzetten. Die melk kun je dan om de paar dagen vervangen.
edit: verkeerd gelezen, ik dacht dat je bedoelde hoelang je de kefir mét de roosjes er nog in in de koelkast kon laten staan.
Zonder roosjes blijft het best wel een tijd goed, misschien wel een week.
#3316684
eelke schreef:Mijn eerste portie op! Zuur zeg :o maar ook een beetje te lang in de pot laten zitten (2,5 dag)/

Hoe lang kun je de kefir yoghurt na het zeven bewaren in de koelkast?
Ik bewaar het max 3 dagen.
Ik merk ook verschil in smaak met verschillende melk.
Ik heb nu de biologische volle melk van AH en die vind ik het lekkerst.
Door eelke
#3316685
Bedankt voor jullie uitleg!

Ik heb de weckpot nu weer gevuld met melk en donker gezet, morgen zet ik hem dan in de koelkast zodat het allemaal niet zo hard gaat.

Constance,stuur jij mij nog een pb'tje? ;)
Door Tibbies
#3316706
Ik heb vandaag (met dank aan Nelleke) mijn eerste waterkefir op.
Ik had er een gedroogde abrikoos in gedaan en de smaak was lekker.
Bij gebrek aan een kunstof zeef maar door een waszakje gezeefd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door