Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3313470
Ik ben voor mijn vader bezig om een collage te maken, maar ik moet de foto's in rondjes of ovalen uitgesneden hebben................... en het lukt mij niet........
R+L met lijst rond.JPG
R+L met lijst rond.JPG (4.3 MiB) 2886 keer bekeken
Het is dus de bedoeling dat de wazige rand wel blijft, maar die grote witte vlakken verdwijnen....... ik heb al zoveel geprobeerd dat ik de neiging krijg om de pc door het raam te keilen. Op deze manier moet ik in totaal 16 foto's bewerken :P
Laatst gewijzigd door Dian op za 09 sep 2017, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#3313473
Ze zijn al vrij krap gekadert, dus extra wegsnijden om het wit kwijt te raken gaat niet lukken, zeker niet met een blurrand, want dat vraagt weer extra ruimte. Kun je niet aan de originelen van deze foto,s komen zodat je zonder wit kader begint. Wat jij wil, bij deze foto, is niet mogelijk zonder dar er oren of poten verloren gaan.
#3313476
Ik heb de originelen. Door die "lijst" is de overgang van alle foto's niet zo groot, ze zijn op verschillende plaatsen genomen :-X

Dit is wat ik dus wil (achtergrond even wegdenken, anders werd de scan weer wit):
uitgeknipte foto R+L.jpg
uitgeknipte foto R+L.jpg (862.46 KiB) 2877 keer bekeken
Ik kan dus beginnen met het origineel uit te snijden, maar daar gaat het bij mij fout :P

dit is het origineel:
DSC_0321.JPG
DSC_0321.JPG (7.09 MiB) 2876 keer bekeken
#3313489
Dat komt omdat standaard de achtergrond van een foto wit is in photoshop.

Als je de hele foto selecteert (control-A), een nieuwe laag aanmaakt en de foto plakt in de nieuwe laag, krijg je een beeld met een transparante achtergrond. Je moet dan nog wel eerst aangeven dat de achtergrond transparant is...
Vervolgens kun je de laag "Background" (de oorspronkelijke laag) verwijderen en blijft alleen de nieuwe laag over.
#3313490
Ronald schreef:Dat komt omdat standaard de achtergrond van een foto wit is in photoshop.

Als je de hele foto selecteert (control-A), een nieuwe laag aanmaakt en de foto plakt in de nieuwe laag, krijg je een beeld met een transparante achtergrond. Je moet dan nog wel eerst aangeven dat de achtergrond transparant is...
Vervolgens kun je de laag "Background" (de oorspronkelijke laag) verwijderen en blijft alleen de nieuwe laag over.

Moet ik dit snappen???? Ik werk altijd met photoscape, photoshop is echt abacabadra voor mij :-[
#3313491
Ronald schreef:Dat komt omdat standaard de achtergrond van een foto wit is in photoshop.

Als je de hele foto selecteert (control-A), een nieuwe laag aanmaakt en de foto plakt in de nieuwe laag, krijg je een beeld met een transparante achtergrond. Je moet dan nog wel eerst aangeven dat de achtergrond transparant is...
Vervolgens kun je de laag "Background" (de oorspronkelijke laag) verwijderen en blijft alleen de nieuwe laag over.
Maar als ze 'm dan opslaat als jpg wordt die weer wit waarschijnlijk. Denk dat ze ,m dan meteen in een laag met gewenste achtergrondkleur moet zetten als ze jpg wil behouden. Als je de transparante versie wil opslaan moet dit in gif of png.
#3313492
Dian, je had het over photoshoppen dus ik ging er vanuit dat je dit met photoshop aan het doen bent. Als dat niet het geval is kan het handig zijn als je even aangeeft in welk programma/website je de collage aan het maken bent. Veel collage programma's hebben deze functie er standaard al inzitten.

Als je met tussenformaten moet werken omdat je de foto moet importeren dan is het handig aan te geven over welke programma's je beschikt (want niet iedereen heeft photoshop).
#3313493
Dian schreef:Moet ik dit snappen???? Ik werk altijd met photoscape, photoshop is echt abacabadra voor mij :-[

Handige topictitel dan :biggrin2: maar doe wat je bij de foto uit pot 1 gedaan hebt, alleen dan meteen in de nieuwe gewenste achtergrond zetten, of wanneer je nieuwe blaadje transparant is opslaan als gif of png.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door