Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
#3358113
Ahhhhhhhh :smitten: Wat een schattig duo!
Heerlijk dat ze er zijn en dat alles goed is gegaan met de bevalling. Nu lekker gaan genieten van die 2 kleine guppies en wie wat te z**ken wil hebben, lekker in zijn/haar sop gaar laten koken ;)
Gebruikersavatar
Door Monique77
#3358122
El_Kato schreef:Ooooh wat een dotjes :D Enne voor een niet lab kenner en fok nitwit worden ze altijd blond geboren, kan je op kleur selecteren of is het een gokje welke kleur eruit komt? Houden jullie 1 van de pups?

Hmmm en jammer dat er iets lelijks op social media word gezegd. Probeer dat los te laten je weet zelf wat je wel of niet gedaan hebt.

De standaard kleuren bij labradors zijn zwart, bruin en geel (je kunt kijken welke kleuren een hond draagt middels DNA)

Rox is zwart en draagt ook geel (maar geen bruin)
Bootz is geel (en durf even niet te zeggen of die ook zwart draagt maar volgens mij wel, en ook Bootz draagt geen bruin)
De kans op zwarte/gele puppen was dus bekend

Ik wilde zeker weten dat Rox (en de vader) geen bruin dragen, omdat je anders kans hebt op yelow livers (Bij zo’n hond is het pigment in de neus, lippen en oogranden (licht) bruin tot bijna roze van kleur, in plaats van het gewenste zwart.)

Hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben :-[

En jazeker houden wij een pup ! Wij fokken nl alleen een nestje als we er zelf iets uit aanhouden :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3358144
Volgens mij is zwart dominant over geel bij labs en kan een gele hond (vader) dus geen zwart dragen. Vandaar dat Rox wel geel kan dragen maar wel zwart is.

Dat geeft dan idd 50/50 gele en zwarte pups.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#3358159
pearlsofpassion schreef:Volgens mij is zwart dominant over geel bij labs en kan een gele hond (vader) dus geen zwart dragen. Vandaar dat Rox wel geel kan dragen maar wel zwart is.

Dat geeft dan idd 50/50 gele en zwarte pups.
Je hebt helemaal gelijk !
Migraine en te weinig slaap maakt mij iets minder helder ::)

Hierin staat het mooi vermeld : https://www.labradorkring.nl/artikelen/kleurvererving
Gebruikersavatar
Door Monique77
#3358161
Zo, even tijd voor een update

Het zijn pittige dagen, die allereerste dagen van een 1e nestje van zowel mama Rox als voor ons :biggrin2:
Ieder piepje moet geanalyseerd worden, en wij zaten dan ook met ieder piepje in de kist om te kijken wat er aan de hand was

Inmiddels werden wij gisteren wat rustiger, maar gisteren werd Rox heel onrustig waardoor wij toch weer een beetje in paniek waren
Rox bleef hijgen, graven, verloor ineens wat bloedpropjes en wilde haar meiden continu wassen en nam géén rust en was continu in de weer met alles (wat was dat moeilijk, want je gunt haar gewoon rust zodat ze wat kan bijslapen)
Calcium tekort ? Nee ze heeft geen koorts, ze eet, drinkt en poept goed en met haar menu kan dat bijna niet ....
Iets met haar melkklieren ? Nee, die voelen allemaal soepel aan en gaat allemaal prima

De hele dag hebben wij ons afgevraagd wat dit kon zijn, en hebben we onze vaste hulptroepen gek gemaakt met al onze vragen ...
Maar iedereen zei dat dit echt geen afwijkend gedrag was, en dat dit een beeld is wat heel vaak voorkomt
De melkgift komt op gang, de baarmoeder trekt weer samen, en dit icm 2 pups die aardig kunnen tanken en daardoor soms wat krampjes hebben maakt dat het allemaal best heel spannend voor Rox

Ok, blijven ademen, geloven wat iedereen zegt en maar om beurten in de kist bij Rox zitten want daar haalde ze heel veel steun uit en maakte dat ze een soort van rustig werd

Vanaf vannacht is haar gedrag omgeslapeg, en is ze eigenlijk heel ontspannen ....
De pups liggen lekker tegen haar aan, drinken (veel te veel, maar wat doe je eraan :P ) en Rox slaapt eindelijk weer.
Bepaalde piepjes zoals de kram piepjes bij de meiden reageert ze niet op, maar heeft er 1 paniek (omdat die bv op een andere ondergrond komt en mama niet voelt) dan is ze direct alert en likt ze snel haar meisje om haar te sussen !!

En dan geniet je pas optimaal hoor, want je pups kunnen wel heel tevreden in de werpkist liggen, maar als de moeder zo onrustig is vreet dat enorm aan je ... Je gunt haar zo om optimaal te kunnen genieten, maar ook dat ze zelf wat kan slapen ipv alleen maar poetsen en scherp in de gaten houden wie waar ligt

Kortom, de eerste dagen was echt aanpoten, en toen ik gisteren overvallen werd met een migraine aanval dacht ik serieus "waarom wilde ik dit ook alweer?"
Maar ja, dan zit je in de werpkist en kruipt er zo'n klein moppie tegen je voet en valt in slaap smelt je toch hé ....

Nu Rox ook weer rust heeft valt er een enorme zorg bij ons weg
Moeders én dames tevreden is het mooiste beeld wat je kan zien in de kist :smitten:
Bijlagen
Rust.jpg
Rust.jpg (29.48 KiB) 2008 keer bekeken
Meisje 2.jpg
Meisje 2.jpg (173.72 KiB) 2008 keer bekeken
Door Lizzy
#3358165
Ohwww, wat mooi :smitten:

En ja, heel herkenbaar. Bisq was ook heel druk, de eerste dagen. Piepen, hijgen, etc. Ik bleef koorts op nemen. Ik geloof nu dat het de aanmaak van melk en het zogen is dat ze onrustig maakt. Dat lijf gaat enorm tekeer. Maar het geeft bij ons bij zo'n eerste nestje wel stress :-X . En als alles dan rustig is, zit je weer op een roze wolk :biggrin2: :-*

Ik vind het kleurtje van je pups echt prachtig :smitten:
Gebruikersavatar
Door Monique77
#3358167
Lizzy schreef:Ohwww, wat mooi :smitten:

En ja, heel herkenbaar. Bisq was ook heel druk, de eerste dagen. Piepen, hijgen, etc. Ik bleef koorts op nemen. Ik geloof nu dat het de aanmaak van melk en het zogen is dat ze onrustig maakt. Dat lijf gaat enorm tekeer. Maar het geeft bij ons bij zo'n eerste nestje wel stress :-X . En als alles dan rustig is, zit je weer op een roze wolk :biggrin2: :-*

Ik vind het kleurtje van je pups echt prachtig :smitten:
Gek is dat hé, want als je gaat googelen op dat gedrag is er minstens iets heel ernstigs aan de hand !!

En ben nu zo blij dat Rox ook rust heeft, en precies wat je zegt .... we zitten weer op de roze wolk :biggrin2:

Qua kleur ben ik heel benieuwd hoe ze gaan eindigden
Bootz is natuurlijk fox red en rox haar oma is donker geel
We gaan het zien haha
Door Danny
#3358175
Ja die eerste dagen is altijd even een ritme vinden he. Fijn dat ze het goed doen en lekker tevreden zijn nu.
Lekker blijven geneiten en hier af en toe een update met wat fototjes plaatsen ;-)
Gebruikersavatar
Door Monique77
#3358181
Les 1 .... nooit zeggen dat het nu rustig is ::)

Het kleinste meisje drinkt veel, en had vanmorgen last van krampen en had wat melk over gegeven
De rest van de ochtend veel piepen en Rox wil heel graag iets doen maar weet niet zo goed wat buiten likken

Net heeft ze gelukkig 2x een flinke hoeveelheid gepoept en heerst er weer rust
Pup blij, Rox blij

Dat is wel een nadeel van een klein nest, mega veel melk en maar 2 pups (aan de andere kant ... het grootste meisje drinkt gewoon tot ze vol is en gaat dan weer tevreden slapen dus misschien is het kleinere meisje gewoon een te grote vreetzak :biggrin2: )
Gebruikersavatar
Door koekje
#3358186
Borstvoeding is vraag en aanbod en dat is zich nu aan het afstemmen. De kans is groot dat er momenteel wat teveel melk is, of de toestroom te snel. De baby's pups zullen groter en sterker worden en daarmee ook sneller en meer gaan drinken, zodat ze beter overweg kunnen met veel en snelle melk.
Het devies is om niet zelf in te gaan grijpen. Laat de natuurlijke stuwing (die ze zal vast hebben) zijn werk doen, zodat de productie wat indamt en precies op de olijke tweeling afgestemd raakt.
Uiteraard wel ingrijpen bij een borstontsteking. Bij een b.o. moet de melk blijven stromen en heeft ze zsm AB nodig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3358187
De melkgift is afhankelijk van hoeveel er gevraagd wordt. Dus bij een groter nest krijgen de pups echt niet meer melk. Momenteel heeft ze stuwing (begin van de melkgift) en dan is het normaal dat ze wat meer melk heeft dan de pups nodig hebben. Binnenkort is dat ook weer over en geeft ze gewoon zoveel melk als nodig is.
Niet mee moeien is het beste.

Krampjes is ook echt zielig. Je kan als moeder niet helpen en dat is lastig. Zeker als je voor het eerst moeder bent en nog niet goed weet hoe of wat. Dat zal voor Rox niet anders zijn. Troost is idd het enige dat ze kan bieden. En de stoelgang op gang brengen en dat is exact wat ze doet met likken.
Ze doet het prima, zo te horen. Die instincten werken prima. ;) Relax! :-*

OH ja, van krampjes kunnen ze ook wat meer de tiet opzoeken, maar daar is niets mis mee.
Het enige wat ik wel zou doen is de minder gebruikte borsten in de gaten houden. Ik veronderstel dat daar vanzelf minder melk gaat uitkomen als je niets doet, dus ik zou niet gaan melken of de pups daar gaan aanleggen. Dat zal meer moeilijkheden geven achteraf want zo stimuleer je die borsten om meer melk te geven dan nodig en dat geeft dan later problemen , en het is beter alles op zijn natuurlijke beloop te laten. Maar ik zou wel opletten dat ze niet super hard of warm worden, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#3358188
Dank jullie wel voor jullie reactie :-*

Ik bemoei me niet met waar welke pup wil drinken, maar observeer alleen en zie dat ze 9 vd 10 keer de achterste pakken
Verder houden we haar melklijsten goed in de gaten, en bevoelen we die regelmatig om idd te kijken of ze niet warm of hard worden maar tot op heden voelen die nog prima gelukkig!

Vanmiddag was er een paar uur rust en nu wordt Rox weer wat onrustiger dus dan gaan wij vaak even bij haar in de kist zitten om haar gerust te stellen en dat helpt

Ze doet het ook gewoon prima allemaal en heel natuurlijk, alleen is het voor ons soms nog even gokken of het allemaal wel goed gaat (tsja ook voor ons is alles nieuw) dus we zijn super blij met mensen die ervaring hebben die ons gerust kunnen stellen en advies willen geven
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door