Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3309088
Wat zijn jullie ervaringen in deze ?

Ik lees nogal eens dat honden met een goede plukvacht ineens niet meer te plukken zijn na de ingreep
En dat de vachtstructuur dus erg kan veranderen ?

Ik heb het er met de trimster nog niet over gehad .
Fokker Thara heeft ook wisselende ervaringen in deze
Thara is nog intact
#3309091
Het is naar mijn ervaring dus ook wisselend. Heb ik het even alleen over de echt kneiterharde plukvachten zoals je die bij de jack russell, teckel, cairn enz. ziet. De ene blijft net zo goed als voor de castratie, de volgende wordt helemaal zacht en fluffy en de ander houdt wel plukvacht, maar met de jaren komt er veel meer onderwol in.
Bij Westies gebeurde het vaak dat er de eerste jaren weinig veranderde, maar dat je dan toch met het verstrijken van opmerkte dat het haar zachter en dus moeilijker te plukken werd. Dat begon dan vaak op de poten en dat werkte langzaam door naar het lijfje.
#3309100
Bij Teun merkte ik het bijna direct. De vacht begon te krullen en was bij de eerst volgende trimbeurt al wat pijnlijk bij het plukken, de tweede keer heb ik het opgegeven en heb ik de coatking er op gezet. Saartje kan ik inmiddels ook niet meer plukken en hoe meer ik knip hoe meer ze op een poedel gaat lijken als het weer aangegroeid. Maar zij is best lang mooi gebleven.
Laatst gewijzigd door M@rina op zo 30 jul 2017, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#3309101
Mijn border is goed te plukken en heeft nog net zo'n harde, stugge vacht als voor haar castratie. Zoals een klein jongetje ooit tegen me zei toen hij haar aaide : Mevrouw, het lijkt wel vloerbedekking! ;D
Blijkbaar hadden ze bij hem thuis nog Heuga tegels............
#3309145
Angelique schreef:Het is naar mijn ervaring dus ook wisselend. Heb ik het even alleen over de echt kneiterharde plukvachten zoals je die bij de jack russell, teckel, cairn enz. ziet. De ene blijft net zo goed als voor de castratie, de volgende wordt helemaal zacht en fluffy en de ander houdt wel plukvacht, maar met de jaren komt er veel meer onderwol in.
Bij Westies gebeurde het vaak dat er de eerste jaren weinig veranderde, maar dat je dan toch met het verstrijken van opmerkte dat het haar zachter en dus moeilijker te plukken werd. Dat begon dan vaak op de poten en dat werkte langzaam door naar het lijfje.
Dat is ook precies wat er met Moyra's vacht gebeurd is. Meer onderwol, en van onder naar boven moeilijker te plukken. Alleen het haar op de rug en een stukje langs de zijkanten naar beneden is nog goed te doen. De broek ook, al zit daar wel heel veel onderwol, bovenop de rug weer veel minder. :-\ Als het plukhaar daar langer is valt het in een scheiding en kijk je bijna op een kaal stukje huid. :-[
Nu is ze natuurlijk een kruising, dus geen idee of er wel een keiharde plukvacht op zit. Het is gaandeweg wel steeds moeilijker geworden. Ze heeft ook een hele dikke kraag, waar haast niet doorheen te komen is. :( Ze is met twee jaar gesteriliseerd en nu is ze 10. Met een jaar of 6 begon het steeds lastiger te worden.
De poten en buik scheren we al, dat was echt niet meer te doen. In maart is de hele plukvacht (voor zover mogelijk) eraf gegaan. Half september zou ze dus weer een keer kunnen, maar na een maand of drie is het eigenlijk al niet leuk meer. Ik kam wel regelmatig met een gewone kam om het losse haar eruit te halen. Dan komt er voornamelijk onderwol uit.

Mag ik jou dan wat vragen, Angelique? Kan je zo'n vacht ook gaan scheren? En wat is het nadeel daarvan? De voordelen zie ik wel, maar het moet voor de hond ook nog te doen zijn. :-\
#3309151
Ik ben kersvers opgeleid Trimster en wat er anders wordt na castratie/sterilisatie is dat niet de vachtstructuur maar de cyclus anders wordt. De haren doen er langer over voor ze aan vervanging toe zijn. Bij plukhonden noem je dat dan plukrijp. Een haar wordt ruw/hard van het beschadigen wat we doen door de haren er om een bepaalde tijd uit te trekken. Doordat deze cyclus langer duurt wordt het haar dus zachter. En omdat het zo lang duurt zeggen we dan dat het niet meer te plukken is, maar dat is het wel alleen kan het wel 9 maanden of 1,5 jaar duren! Ipv 3 of 4 maanden wat we vaak doen. Een hond wordt niet met een ruwe vacht geboren, die maken we zelf. Kijk maar maar een Westie of een Schot. De rug plukken we en wordt dus ruw, de rok knippen we en wordt dus zacht. Technisch/ op microscopisch niveau gezien is de haarstructuur van een ruwhaar gelijk aan die van een langhaar.
Is scheren uiteindelijk iets wat je nodig vindt dan kan dat. Maar laat de hond nooit korter maken dan 1,5 cm om de huidflora gezond te houden!
#3309188
Jantina schreef:Ik ben kersvers opgeleid Trimster en wat er anders wordt na castratie/sterilisatie is dat niet de vachtstructuur maar de cyclus anders wordt. De haren doen er langer over voor ze aan vervanging toe zijn. Bij plukhonden noem je dat dan plukrijp. Een haar wordt ruw/hard van het beschadigen wat we doen door de haren er om een bepaalde tijd uit te trekken. Doordat deze cyclus langer duurt wordt het haar dus zachter. En omdat het zo lang duurt zeggen we dan dat het niet meer te plukken is, maar dat is het wel alleen kan het wel 9 maanden of 1,5 jaar duren! Ipv 3 of 4 maanden wat we vaak doen. Een hond wordt niet met een ruwe vacht geboren, die maken we zelf. Kijk maar maar een Westie of een Schot. De rug plukken we en wordt dus ruw, de rok knippen we en wordt dus zacht. Technisch/ op microscopisch niveau gezien is de haarstructuur van een ruwhaar gelijk aan die van een langhaar.
Is scheren uiteindelijk iets wat je nodig vindt dan kan dat. Maar laat de hond nooit korter maken dan 1,5 cm om de huidflora gezond te houden!
Kan je mij dan ook uit leggen waarom het haar van engelse cockers gaat krullen?
#3309192
-Annemarie- schreef:
Mag ik jou dan wat vragen, Angelique? Kan je zo'n vacht ook gaan scheren? En wat is het nadeel daarvan? De voordelen zie ik wel, maar het moet voor de hond ook nog te doen zijn. :-\
Ja kan, ik zie weinig nadelen aankomen. De vacht zal waarschijnlijk net als de rest ook zacht worden, hoeft niet. Je kamt regelmatig, dus dood haar vis je er dan wel uit. Ik heb toendertijd ook wel eens hondjes met hetzelfde "probleem' eerst dan de nog plukgedeelten uitgeplukt en daarna op gelijke hoogte geschoren. Voor de hond maakte het niks uit, voor de eigenaar was het leuker omdat de pruik langer netjes bleef.
#3309193
Leuk verhaal, maar ik heb toch echt Westie/Cairn/teckelpups op tafel gehad voor een eerste pluk die al lekker in het ruwhaar zaten. Alsook Westies (in de Westie was hip tijd) die zo'n zachte vacht hadden dat je kon plukken wat je wilde, er bleef zijdezacht golvend spul terugkomen.
#3309199
Angelique schreef:Leuk verhaal, maar ik heb toch echt Westie/Cairn/teckelpups op tafel gehad voor een eerste pluk die al lekker in het ruwhaar zaten. Alsook Westies (in de Westie was hip tijd) die zo'n zachte vacht hadden dat je kon plukken wat je wilde, er bleef zijdezacht golvend spul terugkomen.
Mijn border had als pup inderdaad ook al een ruwe vacht.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door