Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Laika
#3375081
Is iemand iets tegengekomen over de combinatie barefoot en Fat pad syndroom/vetkamerschade?

Ik had Joe Nimble schoenen besteld en gisteren binnengekregen. Ze zitten prima maar ik merkte dat het gevoel dat je sok dubbel zit onder een van mijn voeten wel irritant voelbaar was. Nu heb ik dat gevoel al jaren (nooit mee naar een arts geweest) en na een kijkje op het internet lijkt het wel heel veel op vetkamerschade of Fat pad syndroom. Wat ik erover las maakt me niet blij maar ik lees ook erg tegenstrijdige adviezen over schoeisel. De een zegt: hele zachte zolen met veel demping gebruiken. De ander zegt: zoveel mogelijk op blote voeten lopen (het syndroom komt bijna niet voor bij mensen die heel veel op blote voeten lopen).
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3375084
Nou niet direct
Maar er heerst in voetenland heel veel tegenstrijdigheid.
Kom er net nog tegen die een haklanding de normale manier van lopen vinden.
En conventioneel wordt alles be behandeld met steunzolen. En dat kan waardevol zijn om dat tijdelijk te doen alleen is het dus vaak voor altijd, sterker worden van de voet daar kijkt niemand naar.
Zelf heb ik jaren lang steunzolen en heb ze af en toe tijdelijk nodig. Mijn voeten waren juist steeds meer achteruit gegaan. En zelfs met steunzolen in kreeg ik peesplaatonsteking. Lijkt helaas chronisch. En toch lopen de merrels bij mij lekkerder als wat dan ook. En kan ik daardoir ook beter op duikschoenen lopen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3375087
Als er tegenstrijdigheid is, ben je waarschijnlijk het beste af barefoot. Er zijn maar een paar aangeboren aandoeningen bij welke dat niet het geval is. De rest is vrijwel altijd het gevolg van conventioneel schoeisel. En daarover heerst dus altijd tegenstrijdigheid maar is barefoot de beste remedie.
Of daar lijkt het toch op. Barefootschoeisel bestaat nog te kort om daar echt overtuigde uitspraken over te doen. Maar blootsvoets stappen bestaat natuurlijk wel al eeuwen.

Doet het pijn? Of is het enkel onaangenaam?
De ene schoen is meer barefoot dan de andere. Maar wss ga je het in allemaal voelen. Een zooltje zou wel de evt pijn kunnen verlichten terwijl het wegtrekt. Hoe la'g zou dat duren, zeggen ze daar iets van?
Je kan ook contact opnemen met een pro-barefoot podoloog. Als je je daar beter bij voelt.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3375091
pearlsofpassion schreef:Als er tegenstrijdigheid is, ben je waarschijnlijk het beste af barefoot. Er zijn maar een paar aangeboren aandoeningen bij welke dat niet het geval is. De rest is vrijwel altijd het gevolg van conventioneel schoeisel. En daarover heerst dus altijd tegenstrijdigheid maar is barefoot de beste remedie.
Of daar lijkt het toch op. Barefootschoeisel bestaat nog te kort om daar echt overtuigde uitspraken over te doen. Maar blootsvoets stappen bestaat natuurlijk wel al eeuwen.

Doet het pijn? Of is het enkel onaangenaam?
De ene schoen is meer barefoot dan de andere. Maar wss ga je het in allemaal voelen. Een zooltje zou wel de evt pijn kunnen verlichten terwijl het wegtrekt. Hoe la'g zou dat duren, zeggen ze daar iets van?
Je kan ook contact opnemen met een pro-barefoot podoloog. Als je je daar beter bij voelt.
Het doet (meestal) geen pijn. Maar de aandoening is wel progressief maw de vetkussentjes worden steeds minder dik en dat ga je op den duur wel voelen natuurlijk.
Als het dat is tenminste. Het kan ook iets neurologisch zijn maar ik ben wel weer even klaar met het opzoeken van kwalen op het intenet :( :(
Een pro-barefoot podoloog? Hoe vind je die?
Door Siberienne
#3375094
Laika schreef:Is iemand iets tegengekomen over de combinatie barefoot en Fat pad syndroom/vetkamerschade?

Ik had Joe Nimble schoenen besteld en gisteren binnengekregen. Ze zitten prima maar ik merkte dat het gevoel dat je sok dubbel zit onder een van mijn voeten wel irritant voelbaar was. Nu heb ik dat gevoel al jaren (nooit mee naar een arts geweest) en na een kijkje op het internet lijkt het wel heel veel op vetkamerschade of Fat pad syndroom. Wat ik erover las maakt me niet blij maar ik lees ook erg tegenstrijdige adviezen over schoeisel. De een zegt: hele zachte zolen met veel demping gebruiken. De ander zegt: zoveel mogelijk op blote voeten lopen (het syndroom komt bijna niet voor bij mensen die heel veel op blote voeten lopen).

ALs je Fatpad echt kapot is, zoals na breuken in het hielbeen, kan zich dat niet herstellen. En dan is het geen goed idee om barefoot te gaan lopen. Maar dat is ook (extreem) pijnlijk, want dan loop je recht op het bot.

Als ik beetje rondneus op internet op Fat Pad syndroom wordt dat veel breder gebruikt. Ik zou zeggen, zolang je geen pijn voelt, kan je proberen hoe het gaat met langzaam opbouwen van de belasting. als je wel pijn krijgt, heb je misschien wat meer bescherming onder je hiel nodig. En dan kun je nog gaan voor schoenen met zero heel drop en veel ruimte voor je voorvoet.

Ik weet niet waar je woont, ik ken wel een echt goede podoloog in Eindhoven die "pro-barefoot" is, als je interesse hebt, stuur me maar een PB.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3375095
Ik neig er ook naar om dan toch zoveel mogelijk bf te lopen. Voor de mensen die beweren dat haklanding de natuurlijke manier is zou ik zeggen, ga bf lopen, dan leer je het vanzelf wel af. Tenminste het hele harde haklanden laat je dan in ieder geval wel achterwege. Ik heb dat ook gelezen van de vetkussentjes. Het feit 'use it or lose it' gaat toch in de meeste gevallen wel op hoor. Ik land ook op mijn hakken als ik loop, omdat dat voor mij simpelweg de minste energie kost, maar ik land wel maar heel zachtjes op mijn hak, dus meer op de middenvoet zeg maar, omdat anders de hakken zeer gaan doen. Ik zou er allemaal niet teveel over nadenken. Als je bf loopt, zoek je vanzelf de manier van lopen die voor jou het prettigst aanvoelt. Dat is volgens mij de natuurlijke manier.
Laatst gewijzigd door doranto op za 27 apr 2019, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3375097
Kaio schreef:Nou niet direct
Maar er heerst in voetenland heel veel tegenstrijdigheid.
Kom er net nog tegen die een haklanding de normale manier van lopen vinden.
En conventioneel wordt alles be behandeld met steunzolen. En dat kan waardevol zijn om dat tijdelijk te doen alleen is het dus vaak voor altijd, sterker worden van de voet daar kijkt niemand naar.
Zelf heb ik jaren lang steunzolen en heb ze af en toe tijdelijk nodig. Mijn voeten waren juist steeds meer achteruit gegaan. En zelfs met steunzolen in kreeg ik peesplaatonsteking. Lijkt helaas chronisch. En toch lopen de merrels bij mij lekkerder als wat dan ook. En kan ik daardoir ook beter op duikschoenen lopen
Nu nog steeds, nu je bf loopt? Ik heb ook heel veel jaren steunzolen gedragen, maar verdraag ze nu absoluut niet meer! Sinds ik bf loop, loop ik nooit meer anders.
Voorheen met de steunzolen, kon ik steeds slechter lopen. Ik had niet zozeer last van mijn voeten, maar van mijn knieën! Op het laatst kon ik zonder kniebanden niet meer met de honden wandelen, en dan nog ging dat zeker niet pijnloos en hooguit een half uurtje. Nu loop ik bijna 2 jaar bf en kan gemakkelijk een boswandeling van 2 uur of langer maken. Pijnloos!
Als ik nu steunzolen zou dragen, of 'normale' schoenen met voetbed, heb ik na hooguit 5 minuten niet alleen hele zeker knieën maar ook voeten!
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3375150
Doranto schreef:Nu nog steeds, nu je bf loopt? Ik heb ook heel veel jaren steunzolen gedragen, maar verdraag ze nu absoluut niet meer! Sinds ik bf loop, loop ik nooit meer anders.
Voorheen met de steunzolen, kon ik steeds slechter lopen. Ik had niet zozeer last van mijn voeten, maar van mijn knieën! Op het laatst kon ik zonder kniebanden niet meer met de honden wandelen, en dan nog ging dat zeker niet pijnloos en hooguit een half uurtje. Nu loop ik bijna 2 jaar bf en kan gemakkelijk een boswandeling van 2 uur of langer maken. Pijnloos!
Als ik nu steunzolen zou dragen, of 'normale' schoenen met voetbed, heb ik na hooguit 5 minuten niet alleen hele zeker knieën maar ook voeten!
Ik heb van de winter in de kou gewone schoenen aangehad en daar geen steunzool in gedaan en toen was mijn voet weer stuk. Van tevoren heb ik gewoon 2 uur wandelingen kunnen maken op de trackers. Maar toen kon ik niks meer, kon de trackers ook niet meer aan, ik heb getaped etc. De gewone steunzolen in salomons en dat was ook janken, en toen de sportsteunzolen in de salomons en dat ging gelukkig wel. Het is dus pas weer sinds kort dat ik de merrells aan kan ( lag ook aan het weer)en weer op kan lopen. En dat voelde echt heerlijk! Was ook meteen fijner voor de rug inderdaad.
Ik kan dus of barefoot aan of gewone schoenen MET steunzolen anders gaat dat fout.
Maar het gaat weer de goede kant op, wel nog vaak pijn aan enkel, was serieus erg deze keer, en weet je in de zomer heb ik echt zo veel minder last, maar dan loop ik ook grotendeels van de dag echt barefoot ....
Gebruikersavatar
Door pike
#3375160
pearlsofpassion schreef:Als er tegenstrijdigheid is, ben je waarschijnlijk het beste af barefoot. Er zijn maar een paar aangeboren aandoeningen bij welke dat niet het geval is. De rest is vrijwel altijd het gevolg van conventioneel schoeisel. En daarover heerst dus altijd tegenstrijdigheid maar is barefoot de beste remedie.
Of daar lijkt het toch op. Barefootschoeisel bestaat nog te kort om daar echt overtuigde uitspraken over te doen. Maar blootsvoets stappen bestaat natuurlijk wel al eeuwen.

Doet het pijn? Of is het enkel onaangenaam?
De ene schoen is meer barefoot dan de andere. Maar wss ga je het in allemaal voelen. Een zooltje zou wel de evt pijn kunnen verlichten terwijl het wegtrekt. Hoe la'g zou dat duren, zeggen ze daar iets van?
Je kan ook contact opnemen met een pro-barefoot podoloog. Als je je daar beter bij voelt.
Ik zou het liever anders zeggen: Op schoeisel stappen bestaat pas eeuwen. Blootvoets stappen bestaat al honderdduizenden jaren. Homo erectus (de rechtopgaande mens) ontstond pakweg 1,9 miljoen jaar geleden. En als je vindt dat die niet meetelt omdat het geen moderne mens is; Homo sapiens bestaat toch ook al 200.000-300.000 jaar.
Door Lizzy
#3375163
Doranto schreef:Ik nijg er ook naar om dan toch zoveel mogelijk bf te lopen. Voor de mensen die beweren dat haklanding de natuurlijke manier is zou ik zeggen, ga bf lopen, dan leer je het vanzelf wel af. Tenminste het hele harde haklanden laat je dan in ieder geval wel achterwege. Ik heb dat ook gelezen van de vetkussentjes. Het feit 'use it or lose it' gaat toch in de meeste gevallen wel op hoor. Ik land ook op mijn hakken als ik loop, omdat dat voor mij simpelweg de minste energie kost, maar ik land wel maar heel zachtjes op mijn hak, dus meer op de middenvoet zeg maar, omdat anders de hakken zeer gaan doen. Ik zou er allemaal niet teveel over nadenken. Als je bf loopt, zoek je vanzelf de manier van lopen die voor jou het prettigst aanvoelt. Dat is volgens mij de natuurlijke manier.
Ik kan me hier echt helemaal in vinden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3375166
pike schreef:Ik zou het liever anders zeggen: Op schoeisel stappen bestaat pas eeuwen. Blootvoets stappen bestaat al honderdduizenden jaren. Homo erectus (de rechtopgaande mens) ontstond pakweg 1,9 miljoen jaar geleden. En als je vindt dat die niet meetelt omdat het geen moderne mens is; Homo sapiens bestaat toch ook al 200.000-300.000 jaar.
Ja hallo. Je weet wat ik wil zeggen he. ::) :biggrin2:
Door Siberienne
#3375172
Lizzy schreef:Ik kan me hier echt helemaal in vinden.

Behalve bij de fatpad onder je hiel. Da’s niet echt te trainen ... als die weg is, komt ‘ie ook niet zomaar terug.

En @Doranto (en je is niet ‘jij’ maar ‘iemand’ )
En over natuurlijker lopen; ja, maar... dan moet de rest vd keten ook wel kloppen. Als je geen beweeglijkheid hebt rond je bekken (veel zitten op stoelen) of in je rug, mn hoger tussen de schouderbladen (veel achter beeldschermen) dan ga je ook op bf niet ‘vanzelf’ natuurlijk lopen.

Vraagje aan de bf’ers hier; tot waar voel je de beweging van je benen als je loopt? In 1 lijn zdoorlopen bedoel ik dan.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3375189
Siberienne schreef:Behalve bij de fatpad onder je hiel. Da’s niet echt te trainen ... als die weg is, komt ‘ie ook niet zomaar terug.
En daar ben ik nu bang voor geworden. Dat de kussens (bij mij vnl onder de voorvoet) hun vulling steeds meer gaan verliezen doordat er bij Bf helemaal geen demping meer is onder de voet.
Gisteren nog even de Joe Nimbles aan gehad maar het voelde echt niet fijn. Alsof ik met slapende voeten in een grindbak sta :'(

Ik ga de schoenen weer terugsturen. Ze zijn i.i.g. te minimalistisch voor nu. Misschien dat de Merrell's die maandag bezorgd worden beter aanvoelen.
Als ik weer wat verder van huis kan dan ga ik toch maar een podoloog bezoeken. Het liefst eentje die Bf minded is en een beetje in de buurt van ZO Groningen zit.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3375190
Ik denk niet dat je er kussentjes door gaat verliezen. Dat zeker niet.
Maar ze komen er misschien ook niet van terug... :-\

Ik denk dat een podoloog raadplegen dan idd verstandig is.

Het ene merk is wel meer barefoot dan het andere. Dus wss kan je wel iets vinden waar je je wel comfortabel bij voelt.
Of nog een zooltje erin, maar dan eentje zonder hak, zonder steun enz...
De Vivo's met zooltje hebben nog redelijk veel demping, te veel naar mijn zin. Maar ik weet natuurlijk niet of dat voor jou voldoende is. Vivo's hebben soms ook een 100 dagen try-out regeling.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3375191
Laika schreef:En daar ben ik nu bang voor geworden. Dat de kussens (bij mij vnl onder de voorvoet) hun vulling steeds meer gaan verliezen doordat er bij Bf helemaal geen demping meer is onder de voet.
Gisteren nog even de Joe Nimbles aan gehad maar het voelde echt niet fijn. Alsof ik met slapende voeten in een grindbak sta :'(

Ik ga de schoenen weer terugsturen. Ze zijn i.i.g. te minimalistisch voor nu. Misschien dat de Merrell's die maandag bezorgd worden beter aanvoelen.
Als ik weer wat verder van huis kan dan ga ik toch maar een podoloog bezoeken. Het liefst eentje die Bf minded is en een beetje in de buurt van ZO Groningen zit.
Daar was ik in het begin ook bang voor. Ik heb hypermobiele voeten en in het begin voelde ik al mijn botjes onder mijn voorvoeten. Het was net of er helemaal niets tussen zat. Ook heb ik verschillende keren een ganglion onder teengewrichtjes gehad. Bij mij is echter alles beter geworden / overgegaan en heeft het dus heel goed uitgepakt. Iedereen is natuurlijk anders, maar misschien dat het je een beetje gerust stelt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door