Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3293105
frodo quin schreef:Dat kan misschien lukken bij jouw hond, maar niet elke hond heeft het in zich om heel gehoorzaam te zijn als er wild rondloopt. Wijlen mijn hond wou er wel heen, niet om er iets aan te doen, maar omdat ze elke dier (honden en mensen uitgezonderd) als een nieuw vriendje zag en wou kijken of het wou spelen. Dat type hond, als ze veel will to please hebben, leren makkelijk op de paden blijven en wild met rust laten. Mijn hond zorgde voor minder hinder los dan aangelijnd, maar er zijn heel veel honden die je dat niet betrouwbaar kan aanleren.

Als mens is het imo je verantwoordelijkheid om de schade die je huisdier veroorzaakt zo beperkt mogelijk te houden en een balance proberen te vinden tussen het welzijn van jouw dier en dat van de omgeving.

Amen...
#3293113
Wat iemand wel terecht schreef in een van de reacties op het artikel; pak dan wel de fietsers in het bos aan. Daar ben ik het wel heel erg mee eens, ik vrees voor de dag dat ik er eens een vang. Die komen soms onaangekondigd vanaf achter voorbijschieten, als die eens missen dat er nog een flexlijntje tussen mij en de hond zit...
#3293116
src_esther schreef:Heel eerlijk vind ik hier nogal wat hysterische reacties te lezen.
Vossen moorden een heel kippenhok uit om vervolgens slechts 1 kip mee te nemen. Dus dat wilde dieren alleen maar doden voor voedsel, nou nee. En wat dacht je van jonge dieren die van de ouders leren jagen? Dat zijn geen zachtzinnige spelletjes. Ja, het is de natuur. Maar een kat die een muis/pad/kikker/haas/konijn vangt, er mee speelt en dan opvreet, dat is ook de natuur.
Ik snap je boodschap, maar denk je dat die vos dat ook doet als het gaat om beesten in het wild? Wolven kunnen een wei met schapen inlopen en een heleboel schapen verwonden, of doden en er dan eentje voor de helft opeten en vervolgens weggaan. Maar volgens mij is dat omdat die schapen niet meer kunnen weglopen (zowel door gebrek aan natuurlijk instinct, als door de omheining). Net als die kippen bij de vos is deze situatie niet natuurlijk en verandert het gedrag tov een situatie in het wild. In feite even onnatuurlijk als een huishond die een hert tegenkomt, alleen is dan de jager gedomesticeerd en niet de prooi.
#3293120
Een paar dingen waarvan ik vind dat een hondeneigenaar in dit (te) drukke land zich aan moet houden;
Gewoon je hond vast in aanlijn gebied.
Is je hond niet goed met andere honden, ga dan niet naar een losloop gebied.
Ruim aub allemaal de poep op van je hond!!! Ik heb honden, maar wat erger ik me dood aan alle stront die overal ligt!! Als ik de poep opruim van mijn eiegen hond, moet ik over een ander zijn stront heen stappen. Hoe bizar.

En verder heb ik ook mijn ergernissen;
mountainbikers, mensen die hun hond niet bij zich willen houden als ik op mijn paard zit, katten die overal loslopen.....

Maar ze mogen van mij hond die zoiets flikt zoals in de foto's in beslag nemen(evt verdoven) eigenaar een hele grote boete laten betalen en confronteren met het dier wat aangevallen en laten zien wat er aangericht is.
#3293123
Boeffie Blafmans schreef:Ik snap je boodschap, maar denk je dat die vos dat ook doet als het gaat om beesten in het wild? Wolven kunnen een wei met schapen inlopen en een heleboel schapen verwonden, of doden en er dan eentje voor de helft opeten en vervolgens weggaan. Maar volgens mij is dat omdat die schapen niet meer kunnen weglopen (zowel door gebrek aan natuurlijk instinct, als door de omheining). Net als die kippen bij de vos is deze situatie niet natuurlijk en verandert het gedrag tov een situatie in het wild. In feite even onnatuurlijk als een huishond die een hert tegenkomt, alleen is dan de jager gedomesticeerd en niet de prooi.

En ook dit gaat dus niet altijd op: wij hebben galgo´s. Allemaal ex-jagers. Die worden geselecteerd op hun vermogen om zelf een haas/konijn/hert etcetera neer te leggen en te doden. Onze honden kunnen dit dus ook daadwerkelijk, want dat hebben ze jarenlang gedaan voordat ze gedumpt zijn. Dat noemen ze in Spanje ´cultureel erfgoed´- de jacht met honden waarbij de hond zelf de prooi doodt ::)
Verder zijn het echte knuffelige bank-hangers dus het zijn wel degelijk gedomesticeerde huishonden. Maar jagen kunnen ze net zo goed als de gemiddelde wolf, misschien zelfs wel beter omdat ze sneller zijn.
#3293129
Spikkelneus schreef:En ook dit gaat dus niet altijd op: wij hebben galgo´s. Allemaal ex-jagers. Die worden geselecteerd op hun vermogen om zelf een haas/konijn/hert etcetera neer te leggen en te doden. Onze honden kunnen dit dus ook daadwerkelijk, want dat hebben ze jarenlang gedaan voordat ze gedumpt zijn. Dat noemen ze in Spanje ´cultureel erfgoed´- de jacht met honden waarbij de hond zelf de prooi doodt ::)
Verder zijn het echte knuffelige bank-hangers dus het zijn wel degelijk gedomesticeerde huishonden. Maar jagen kunnen ze net zo goed als de gemiddelde wolf, misschien zelfs wel beter omdat ze sneller zijn.
Ik zie het verband niet helemaal met mijn reactie :) Er zijn erg veel honden die nog prima kunnen jagen. Ik reageerde op jagen voor voedsel, of jagen voor 'spel' of 'bevrediging' of hoe je het dan ook wilt interpreteren. In de specifieke context van een vos bij kippen in een omheinde plek, die niet wegkunnen, of wolven bij schapen in een wei, die niet wegkunnen. En elke situatie waarin een huishond op een beest jaagt, is strict genomen ook onnatuurlijk. Tenzij het een zwerfhond is die zichzelf moet voeden. Of bedoel je ook juist dat, dat jouw galgo's als ze gedumpt worden jagen om aan hun eten te komen? Ja, dan is dat een min of meer natuurlijke/wilde situatie geworden. Dat konijn of die haas wordt dan neem ik aan ook opgegeten. Een hond die ik hier had doodde muizen, maar at ze niet op. Ik ben vrij zeker dat ze die muizen wel zou hebben opgeeten als ze genoeg honger had gehad. En als die periode lang genoeg zou duren, waarin ze zelf op zoek zou moeten naar eten, zou ze ook het jagen efficiënt gaan aanpakken, geen energie verspillen en dus niet doden gewoon omdat ze 'er zin in had' (het is een stukje instinct lijkt mij) en het niet opeten. Tenzij je als vos zijnde op een kennel met kippen stuit, die nergens heen kunnen, dan blijf je gewoon om je heen maaien tot ze allemaal dood zijn, zoveel meer energie kost dat niet tov een kip in het wild bejagen.
#3293135
Boeffie Blafmans schreef:Ik zie het verband niet helemaal met mijn reactie :) Er zijn erg veel honden die nog prima kunnen jagen. Ik reageerde op jagen voor voedsel, of jagen voor 'spel' of 'bevrediging' of hoe je het dan ook wilt interpreteren. In de specifieke context van een vos bij kippen in een omheinde plek, die niet wegkunnen, of wolven bij schapen in een wei, die niet wegkunnen. En elke situatie waarin een huishond op een beest jaagt, is strict genomen ook onnatuurlijk. Tenzij het een zwerfhond is die zichzelf moet voeden. Of bedoel je ook juist dat, dat jouw galgo's als ze gedumpt worden jagen om aan hun eten te komen? Ja, dan is dat een min of meer natuurlijke/wilde situatie geworden. Dat konijn of die haas wordt dan neem ik aan ook opgegeten. Een hond die ik hier had doodde muizen, maar at ze niet op. Ik ben vrij zeker dat ze die muizen wel zou hebben opgeeten als ze genoeg honger had gehad. En als die periode lang genoeg zou duren, waarin ze zelf op zoek zou moeten naar eten, zou ze ook het jagen efficiënt gaan aanpakken, geen energie verspillen en dus niet doden gewoon omdat ze 'er zin in had' (het is een stukje instinct lijkt mij) en het niet opeten. Tenzij je als vos zijnde op een kennel met kippen stuit, die nergens heen kunnen, dan blijf je gewoon om je heen maaien tot ze allemaal dood zijn, zoveel meer energie kost dat niet tov een kip in het wild bejagen.
Maar alle dieren jagen toch voor hun plezier? Ik kan even de link niet meer vinden, maar volgens mij is er onderzoek dat aantoont dat het jagen op zich al voldoening geeft bij ook wilde dieren. Dat zou evolutionair ook logischer zijn: de jacht is lang niet succesvol genoeg om alleen het vangen van de prooi als genoeg beloning te beschouwen (leeuwen hebben volgens mij circa 30% succes bv). Jagen wordt beslist niet alleen gedreven door honger. En dieren "verspillen" wel degelijk energie jachtspel.

De trigger waarom vossen blijven doorgaan met doodbijten bij een ren vol kippen is omdat de trigger "snel bewegen = iets dat ik moet pakken" aan blijft staan. Dat herken ik bij mijn honden ook: als Spot hoog in zijn energie zit wil hij achter alles aan dat snel beweegt. EN dt staat los van of hij wel of niet honger heeft.

Honden vinden het leuk om ergens achteraan te jagen (anders apporteerden ze ook geen balletjes) Dat is niet onnatuurlijk, dat zit in de genen. Als husky's die drive niet hadden, renden ze ook niet voor de slee (dat is een samen op jacht gaan modus)
Jagen is voor honden volstrekt natuurlijk gedrag. Bij het ene ras meer dan bij het andere. Spot eet de muizen ook op die hij vangt, alleen heb ik dat liever niet (ivm zijn darmen) maar of hij nou eten heeft gehad of niet, dat maakt daarin niet echt uit
#3293142
Kippen zitten 's nachts op stok en bewegen niet snel rond. En die blijven vaak zelfs zitten als ze erg bang zijn...
Hangt van kip tot kip af.

Een vos staat erom bekend om te doden voor het plezier en alles dood te bijten. Honger of niet.
Een wolf dood meestal maar 1 lam, en eet zoveel hij honger heeft. Doorgaans is het dus niet op. Maar de volgende dag pakt hij wel weer een nieuw. Dat wel.
Door Martine-Tom
#3293145
pearlsofpassion schreef:Kippen zitten 's nachts op stok en bewegen niet snel rond. En die blijven vaak zelfs zitten als ze erg bang zijn...
Hangt van kip tot kip af.

Een vos staat erom bekend om te doden voor het plezier en alles dood te bijten. Honger of niet.
Een wolf dood meestal maar 1 lam, en eet zoveel hij honger heeft. Doorgaans is het dus niet op. Maar de volgende dag pakt hij wel weer een nieuw. Dat wel.
En wat heeft dit met jagende honden te maken?
#3293146
En nu de andere kant, want blijkbaar zijn er dus weer heel veel excuses waarom het allemaal niet zo erg is en het de natuur is.
Maar wat nu als het een kat van 1 van je buren/familie is, die toevallig wegrent en je hond vangt hem en helaas buurtjes/ ma, je kat is niet meer. En ja ja, moeten ze de katten maar bij zich houden, maar dat is nu eenmaal niet zo.
Of een klein loslopend puppy zet het op een lopen, jagende hond erachteraan en oepssss? Of een klein kindje rent weg..... Dan is het ach en wee en roepen we wel allemaal, wat een kl....Hond en eigenaar.
Sorry, maar dat vind ik dan behoorlijk hypocriet, want zolang het maar niet 1 van onze geliefde beessies is, is het de natuur.
Net als de rassen die hier regelmatig langs komen, die "van nature" vasthouden en niet meer loslaten, dat is te vreselijk voor woorden( vind ik overigens ook vreselijk), maar zie het verschil niet, want een jagende hond jaagt ook een ander dier de dood in.
Dus als het maar niet te dichtbij komt, is het allemaal zo erg niet?
Snap het gewoon echt niet
#3293148
"Maar alle dieren jagen toch voor hun plezier? Ik kan even de link niet meer vinden, maar volgens mij is er onderzoek dat aantoont dat het jagen op zich al voldoening geeft bij ook wilde dieren. Dat zou evolutionair ook logischer zijn: de jacht is lang niet succesvol genoeg om alleen het vangen van de prooi als genoeg beloning te beschouwen (leeuwen hebben volgens mij circa 30% succes bv). Jagen wordt beslist niet alleen gedreven door honger. En dieren "verspillen" wel degelijk energie jachtspel."

Maar als een leeuw 30% succes heeft, wordt de honger toch steeds groter en die drijfveer dus steeds sterker? Hoe kun je het feit dat ze weer op pad gaan na een onsuccesvolle jacht interpreteren als dat ze het voor hun plezier doen? Ik denk dat 'plezier' hier verkeerd wordt geinterpreteerd. Tuurlijk, jagen, adrenaline, bevrediging, stofjes in de hersenen, of wat er dan ook precies gemeten wordt, maar het hangt toch samen met de basisbehoefte van overleven? Als de buik vol zit, gaan ze liggen uitbuiken, toch?
#3293154
Mijn honden eten alles op wat ze zelf vangen, behalve spitsmuizen en sommige insecten.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat iedereen op dit forum zijn dier doodgemaakte beesten voert die op gruwelijke wijze aan hun eind zijn gekomen (echt waar, ik ben in kalver-, kip-, kalkoen-, paard-, rund-, varkens- en schapenslachterijen geweest - allemaal afschuwelijk wat die beesten daar moeten meemaken. En ook biologisch scharrelvlees komt op die manier aan zijn einde). En dat is dus blijkbaar wel oke.
Maar een hond die zelf een prooi doodt (heel wat sneller en diervriendelijker dan in een slachterij) en opeet - dat is heel erg verkeerd?
Het is verboden om met honden te jagen in Nederland, en dus hou ik mij braaf aan deze regels. En ik begrijp ook heel goed waarom het niet mag, anders krijg je van die Spaanse toestanden en dat is niet wenselijk.
Maar ik blijf erbij, dat een door een hond/vos/wolf gedode prooi beter af is dan een door een mens gedood dier.

En anders adviseer ik je om eens in een varkensslachterij te gaan kijken waar CO2 gebruikt wordt als ´verdoving´. Die dieren worden ten eerste die tunnel in geschopt of met stroomstoten er in gedreven, want ze willen niet. Omdat ze donders goed weten wat er gebeurt. Vervolgens vechten ze minuten lang voordat ze eindelijk buiten bewustzijn raken door het zuurstoftekort (klinkt bekend, he? Zo rond 1940-45 was dit een methode bij mensen toegepast....). En dan wordt ze de strot doorgesneden. En de varkens die in de rij staan te wachten kunnen dit allemaal zien/horen/ruiken. Ik kan nog steeds huilen als ik hier aan denk.

Als ik vervolgens zie hoe mijn hond boven op een konijn duikt en hem in 1 klap doodt, ja, dan weet ik wel waar mijn voorkeur naar uit gaat.
#3293157
Spikkelneus schreef:Mijn honden eten alles op wat ze zelf vangen, behalve spitsmuizen en sommige insecten.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat iedereen op dit forum zijn dier doodgemaakte beesten voert die op gruwelijke wijze aan hun eind zijn gekomen (echt waar, ik ben in kalver-, kip-, kalkoen-, paard-, rund-, varkens- en schapenslachterijen geweest - allemaal afschuwelijk wat die beesten daar moeten meemaken. En ook biologisch scharrelvlees komt op die manier aan zijn einde). En dat is dus blijkbaar wel oke.
Maar een hond die zelf een prooi doodt (heel wat sneller en diervriendelijker dan in een slachterij) en opeet - dat is heel erg verkeerd?
Het is verboden om met honden te jagen in Nederland, en dus hou ik mij braaf aan deze regels. En ik begrijp ook heel goed waarom het niet mag, anders krijg je van die Spaanse toestanden en dat is niet wenselijk.
Maar ik blijf erbij, dat een door een hond/vos/wolf gedode prooi beter af is dan een door een mens gedood dier.

En anders adviseer ik je om eens in een varkensslachterij te gaan kijken waar CO2 gebruikt wordt als ´verdoving´. Die dieren worden ten eerste die tunnel in geschopt of met stroomstoten er in gedreven, want ze willen niet. Omdat ze donders goed weten wat er gebeurt. Vervolgens vechten ze minuten lang voordat ze eindelijk buiten bewustzijn raken door het zuurstoftekort (klinkt bekend, he? Zo rond 1940-45 was dit een methode bij mensen toegepast....). En dan wordt ze de strot doorgesneden. En de varkens die in de rij staan te wachten kunnen dit allemaal zien/horen/ruiken. Ik kan nog steeds huilen als ik hier aan denk.

Als ik vervolgens zie hoe mijn hond boven op een konijn duikt en hem in 1 klap doodt, ja, dan weet ik wel waar mijn voorkeur naar uit gaat.
Ik begrijp je redenatie heel goed, en ben het op zich ook wel met je eens, maar de ree op die foto's waar dit topic om gestart is, was duidelijk niet in één klap dood en heeft wel degelijk vreselijk geleden. Dus helemaal één op één kun je ook niet stellen dat het een altijd beter dan het ander is.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door