Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
#3256038
Hope schreef:Ik schrijf ook blogs, maar daarmee kan niemand een doorlopend krediet afsluiten, met je ID wél ;)
GEloof met dat iemand je leven flink kan verwoesten hoor met dingen die je de ether in gooit. Vind ik nog erger dan financiele fraude eigenlijk.
Maar nogmaals, moet ieder voor zich weten, vind het wel apart dat iemand die zo bewust met ID om gaat aan de andere kant zoveel vrij geeft.
Door Siberienne
#3256069
Martine-Tom schreef:GEloof met dat iemand je leven flink kan verwoesten hoor met dingen die je de ether in gooit. Vind ik nog erger dan financiele fraude eigenlijk. .
Het verbaast mij ook nog steeds wat mensen openbaar zetten. En niet alleen over zichzelf maar ook over familie of kinderen etc.
Op een ander hondenforum had iemand uitgebreid verhaal over gedragsproblemen en medicatie van dochter van een jaar of 8. En dan denk ik, dat kind heeft ook recht op privacy.
Ik vraag mij wel eens af hoe mijn moeder de bevalling en de kraamtijd beleefd heeft, een aantal BP kinderen kunnen dat hier later gewoon teruglezen...

Overigens ben ik ooit wel blij geweest met een hotel dat een kopie van mijn pas had gemaakt. Ik werd bestolen, alles kwijt inclusief paspoort. Ik ben toen met ticket en kopie pas naar huis gevlogen - zou nou denk ik ook niet meer lukken ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3256082
-Annemarie- schreef:Ik moest laatst een kopie id opsturen naar de KvK. Daar wordt toch echt wel geadviseerd om je foto onherkenbaar te maken, en nog wat andere dingen.
Op de telefoon heb ik inmiddels de app: kopie Id app. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... moeilijker


Hoesje van de Anwb etc. werkt ook prima.
Ja oke, maar dan stuur je het op. Dat is altijd gevoeliger qua zoekraken en in verkeerde handen komen.

Puur vanuit mezelf gesproken: ik vind het iets om voorzichtig mee te zijn en op te letten. Maar net als met mijn huis beveiligen tegen inbraak, wil ik niet overdrijven. Ja, het is vreselijk als er fraude met je identiteit wordt gepleegd en ik wil dat op geen enkele manier onderschatten. Het is ook vreselijk als er in je huis wordt ingebroken. En toch heb ik 1 gewoon goed slot op de deur en niet 10. En zo ga ik ook met mijn privacy om. Ik heb de basis voor zover ik weet op orde (wachtwoorden, niet al te dom online gedrag ed) en de rest is zoals het is. Privacy heb je allang niet meer. Als je bij je familie op bezoek gaat, ben je door 20 camera's langs de snelweg geregistreerd voor je er bent.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3256089
Mandarijn schreef:Ik zeg: vooral dit boek lezen!!!
https://www.bol.com/nl/p/komt-een-vrouw ... ype=browse

Heb het zelf gelezen en sindsdien doe ik verschillende dingen om id-fraude te voorkomen.
Inderdaad zeker een aanrader.
Meest bekende geval is van Ron kowsoleea
(http://20jaareenvandaag.eenvandaag.nl/h ... _kowsoleea)

Ben nu zelf bezig in het boek 'je hebt wel wat te verbergen'.

Wat je ervaart als privacy is overigens ook sterk situatie afhankelijk. Wanneer je wordt gefouilleerd op schiphol is dat normaal. Wanneer dit gewoon op straat gebeurd is dit een stuk onwenselijker en wordt het eerder als inbreuk op privacy gezien. Zo wil je ook niet dat er zomaar iemand je huis in komt, daar wil je eerst toestemming voor gegeven hebben door bijvoorbeeld de deur te openen en te zeggen dat diegene binnen mag komen. Op sociale media weet je dat iedereen mee kan kijken, in je huis waan je je onbespied.
Door jasmijn
#3256112
Weet je wat ik nu heel erg vind, ik wist dit niet!
Van je paspoort, rijbeweis en id :-\
Niemand heeft het me ooit verteld of me er op gewezen, ik dacht altijd dat je je kopie altijd moest afgeven zo dat alles goed zichtbaar was :-[

Als ik het goed heb zwerven er nu dus berge kopie van mijn paspoort en id rond waar mee gefraudeerd kan worden, gelukkig zijn ze nu allemaal verlopen en heb ik net een nieuwe waar ik nu reten voorzichtig mee ga zijn maar waarom wist ik dit niet!?
Waarom word je dit niet op school verteld of zo? Snap er even geen bal van :-\
Vriendlief gaat nu van die hoesjes bij de anwb bestellen en ik heb net de app gedownload, ik wil niet dat mijn id gestolen word :-X

Kwa geboorten verhaal van Elza daar heb ik heel lang over gedacht of ik het wel zou vertellen en of ik wel foto's zou plaatsen, uit eindelijk gekozen voor ja.
Maar enkel hier en niet op Facebook of ergens anders, zit al heel lang op dit forum en "ken" best veel mensen hier.
Ook heeft bp geen raren regels dat ze je foto's zo maar zonder toestemming zullen gebruiken zo als Facebook wel heeft, daar om wel hier en niet ergens anders.
En aangezien ik eigenlijk gewoon geen vrienden heb is bp voor mij eigenlijk mijn enige dagelijkse sociale contact wat ik met mensen heb en waar mee ik dingen kan delen, dus ja daarom heb ik daar voor gekozen heel erg bewust van wat ik deed.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3256138
Die onbekendheid is er bij veel mensen Jasmijn. Dat komt doordat de overheid niet in staat is hier een goede campagne voor op te starten (want bijvoorbeeld de app hebben ze wel ontwikkeld maar communicatie daarover laat nou eenmaal te wensen over). Je bent dus zeker niet de enige!

Mij is het op de universiteit wel vertelt maar dat komt doordat ik recht&ICT studeerde waar privacy een belangrijk onderdeel van uitmaakt. Ga er maar van uit dat vele docenten op scholen dit ook helemaal niet weten. En als ze het al weten is het de vraag bij welk vak het vertelt zou moeten worden?

Ik ben zelf inmiddels zover dat ik op de webcam van mijn laptop een speciale webcam cover heb zitten. Die zit altijd dicht maar als ik hem een keer wel wil gebruiken kan ik deze zo open schuiven. Dit omdat hackers relatief eenvoudig de webcam van een laptop kunnen hacken. Better safe then sorry ;)
Dat is ook mede een reden waarom ik erg wantrouwend ben richting IoT apparaten, de beveiliging laat vaak te wensen over. Zo zijn er 11 oktober bijvoorbeeld 17 beveiligingslekken/kwetsbaarheden ontdekt in Toon, de slimme thermostaat van Eneco (overigens doordat ze het lieten testen door ethische hackers, geen idee hoe dat is voor anders slimme thermostaten).
Ook IP camera's zijn vaak slecht beveiligd waardoor andere mee kunnen kijken (bijvoorbeeld met behulp van shodan: http://webwereld.nl/security/91651-vind ... met-shodan)
Door Diego
#3256160
Bedankt voor de tip hier Hope! Ik heb gelijk een hoesje besteld voor paspoort en rijbewijs. Wist niet dat dat bestond.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3257146
En dan lees je ineens dat de enorme internetstoring van afgelopen vrijdag te wijten is aan de slechte beveiliging van IoT apparaten: link

Nog een belangrijke reden om je apparaten goed te beveiligen. Niet alleen voor je eigen privacy (het zomaar mee kunnen gluren met IP-cameras bijvoorbeeld) maar ook om te voorkomen dat je wordt misbruikt voor een cyberaanval....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door