Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3240898
hannabelgje schreef:Ik zou de kippen laten broeden en dan een kuiken aanhouden. De haan deed ik weg. Ik zou tijdelijk de aangevallen kip apart zetten zodat de rust terugkeert en de overige hennen aan het broeden gaan. Dat stimuleer je door de eieren te laten liggen. Dan zijn ze meestal vrij vlug broeds.


Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Denk je dat het nu nog lukt om hen broeds te krijgen? Is dat niet te laat op het seizoen?


Bedankt voor de raad allemaal.

@kira, ik zou wel graag een Brahma kriel haan hebben. Ik veronderstel dat je niet toevallig die lopen hebt? En verder is het ook wel ver rijden met zo'n beestje, realiseer ik me...
Door hannabelgje
#3240901
Ja die krijg ik normaal nog wel broeds hoor. Maarja ii heb dus zijdehoenders. Die eijn extreem vlug en goed broeds. Waarschijnlijk is er deze tijd van het jaar ook goed aan jonge haantjes te komen via kapaza ofzo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Parelridder
#3240926
eelke schreef:Voor ons was dat einde haan.
Zo ging dat bij ons ook. De haantjes die dit soort gedrag vertoonden, daarbij werd het van kwaad tot erger. Vlogen ze vrouwen en kinderen aan, dan later ook hennetjes. En juist de oude/kwetsbare hennetjes.
Dit gedrag veranderen bij een haantje, daar geloof ik eerlijk gezegd niet in. En de belaagde kip van de hand doen lost het m.i. ook niet op, want hij zal een volgend slachtoffer krijgen naar mijn ervaring.
Ik zou idd zelf niet gaan voor een nakomeling van deze haan, maar expliciet op zoek gaan naar een leukerd. Een kennis met kippen? of een kinderboerderij die van een aardige haan af wil? Zo iets.. Als je er eentje met een echt fijn karakter hebt, is dat juiste een zaligheid in het kippenhok, ontzettend leuk om naar te kijken (en voor de hennetjes: om mee te leven :) ). En ook veel leuker voor jezelf om daar kuikens van te hebben, vooral als ze de puberteit naderen ::)
Door robbiekomvoor
#3240954
Het komt wel vaker voor dat een haan de pest heeft aan een hen in de groep,schijnt met rang orde te maken te hebben.
Ik weet van iemand wiens haan op een haar na een hen had dood gepikt...
Herplaatsen is vaak de oplossing,dood hoeft ie niet :(
Door hannabelgje
#3241044
robbiekomvoor schreef:Het komt wel vaker voor dat een haan de pest heeft aan een hen in de groep,schijnt met rang orde te maken te hebben.
Ik weet van iemand wiens haan op een haar na een hen had dood gepikt...
Herplaatsen is vaak de oplossing,dood hoeft ie niet :(
Er staan meestal geen mensen in de rij om een haan van iemand over te nemen.....

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3241082
hannabelgje schreef:Er staan meestal geen mensen in de rij om een haan van iemand over te nemen.....

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Nee, en als wel dan is het om er soep van te maken.
Klinkt cru, maar is wel zo...

Zo een haan ging bij mij ook weg, zou ik ook geen kuikens van hoeven.

Hebben we ooit met een agressieve ram gehad, de nafok was ook zo.
Opgelost met een enkeltje Siberië, en een nieuwe brave ram gekocht.
Door Parelridder
#3241083
Ik begrijp ook niet zo goed waarom mensen de haan zouden willen herplaatsen.. Als je een haan bij de kippen laat lopen om kuikens te krijgen, dan zul je niet tegen het slachten van kippen zijn, lijkt me. Want dat is wat er t.z.t. met een deel van die kuikens zal gebeuren, als het niet bij jezelf is dan elders. Waarom dan een haan met overmatig 'haantjes gedrag' elders plaatsen, in plaats van die plek te bieden aan een haan met veel vriendelijke gedrag..? Linksom of rechtsom worden er meer haantjes geboren dan dat er plek/vraag voor is. Geen prettige gedachte, maar het is zo. En dan zou ik waar zich de vraag voor doet wie je houdt/herplaatst, kiezen voor de exemplaren die zich niet agressief gedragen, óók niet t.o.v. eventueel zwakkere hennetjes.
Door eelke
#3241091
Je kunt natuurlijk ook nu de haan wegdoen, en de winter gebruiken om iemand te vinden van die je volgend jaar broedeitjes over kunt nemen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3241094
Wil wel met je ruilen hoor.

edit: Ik zie net dat je een Brahma kriel wilt. Die heb ik niet. Ik heb grote kippen (Australorp x Sussex)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3241233
Doranto schreef:Wil wel met je ruilen hoor.

edit: Ik zie net dat je een Brahma kriel wilt. Die heb ik niet. Ik heb grote kippen (Australorp x Sussex)
Zou niet zo'n zicht zijn bij mijn krielen :biggrin2:

Ik ga er nog wat over nadenken. Hij krijgt nog wat tijd.
Punt is dat hij echt wel een heel mooi exemplaar is... En ik echt wel heel trots en blij was met mijn haantje vorig jaar. Hij is er dan ook niet in de eerste plaats gekomen voor kuikens, want ik weet zelfs niet of ik die wel op een goede manier kan opkweken...
Momenteel zit hij apart van dit hennetje, dus hij kan haar geen kwaad doen. Maar jammer genoeg mijn andere hennen ook niet bevruchten en dus zijn mijn eigen eieren ook waardeloos...
Broedeieren is inderdaad wel een goede. Kan ik eens naar kijken. Als ik weet hoe ik kuikens moet grootbrengen...

Ik heb wel al iemand gemaild die een paar hanen wil herplaatsen. Het is echter in de advertentie niet helemaal.duidelijk of het krielen zijn...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3241243
hannabelgje schreef:Kuikens grootbrengen doen de kippen zelf wel. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Als ze ze zelf uitgebroed hebben dan. Iig zo gaat dat hier, beetje voer brengen en moeders doet de rest.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door