Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3231577
Lizzy schreef:Maar je loopt en je rijdt toch door je straat? En dan zie je zo'n liefelijk rijtje schattige oude huisjes................ liggen er ineens op 1 dak van die afschuwelijke panelen :o :puke:

Ach, de meesten kijken als ze rijden hopelijk naar wat er op straat voor ze gebeurd en de lopers zoeken enkel naar Pokemonnetjes :biggrin2:

Kom op Liz, tis goed voor het milieu, zou jou toch aan moeten spreken. De wereld verandert en aan die platen wen je ook wel en zo niet, dan moet je maar denken dat het tijdelijk is, totdat ze verrot zijn en tegen die tijd zijn de mooiere vast beter betaalbaar.
Als het mezelf niet zou boeien en het zou mogen dan zou ik ze er ook aan de voorkant opgooien. Het boeit me echt niet wat iemand denkt die hier door de straat loopt of rijdt.
#3231655
Ik vind het goed om zelf energie op te wekken, maar ik vind het echt geen gezicht die panelen. Zijn al die stomme tv antennes weg en krijg je eerst al die schotels en nu ook nog die panelen.
Wil je iets aan je huis veranderen, dan mag het niet...

Ik vind het met 2 maten meten.
Van mij mag je die dakkapel Liz, het rijtje is straks toch al verziekt.
Overigens is jullie straat een echte fietsstraat vind ik en op de fiets valt het echt wel op >:(
#3231821
Lil schreef:Maar je hebt bij zonnepanelen niet alleen je afbetaling, maar je moet ook betalen voor de teruglevering etc. En je gaat ander energietarief betalen voor wat je afneemt.
Is dat zo? Ik heb zelf zonnepanelen. Ik betaal niets af. Betalen voor terugleveren doe ik ook niet. Wat je terugleverd aan K watt's wordt verrekend met de afname.
En er wordt geen ander tarief gerekend voor de afname.
#3231826
Rosalie schreef:Is dat zo? Ik heb zelf zonnepanelen. Ik betaal niets af. Betalen voor terugleveren doe ik ook niet. Wat je terugleverd aan K watt's wordt verrekend met de afname.
En er wordt geen ander tarief gerekend voor de afname.
De info die ik een paar jaar geleden had stond dit allemaal in vermeld. Zal vast wel veranderd zijn. Maar was iets van je betaald 10 ct als je afneemt en als je levert betalen wij jou 3 ct (even fictief bedrag). Nou voelde mij toen behoorlijk genaaid bij een dergelijke regeling. Dan blijf je alsnog een fiks bedrag aan stroom betalen. Als ze gewoon kWh gaan wegstrepen klinkt het heel anders. Maar dan nog heb ik helaas erg weinig dak en zal het niet snel gaan lonen helaas.
#3231835
De K watt's worden eerst tegen elkaar weggestreept en als je meer terugleverd dan dat je verbruikt dan pas krijg je minder terug dan dat je zelf betaald.
Maar dan moet je wel of een topseizoen hebben of veel meer panelen hebben dan nodig. Het eerste zal bijna niet voorkomen en het tweede is een bewuste keuze die je, denk ik, niet zal maken. Deze info is al zo sinds wij panelen hebben, ongeveer 5 jaar.
#3231839
normaliter is het zo dat je je eigen verbruik 'wegstreept' tegen geleverde kWh, als je meer produceert ontvang je daar een lager tarief voor.

Hier staan 'we' aan de vooravond van een mega-project met die dingen: woningbouw faciliteert de coöperatie en uiteindelijk kan elke inwoner vd stad deelnemen/'profiteren' Bedoeling is dat er ca 13voetbalvelden verdeeld worden over de verschillende geschikte daken. In deze constructie kunnen beschermde stadsgezichten dus behouden blijven en worden bv flats volgelegd.
Maar daarvoor moet je wel allemaal bij 1 en dezelfde leverancier afnemen... die garandeert een voordelig tarief en wanneer er meer geproduceerd wordt/winst na alle kosten dan komt het meerdere ter beschikking van wijk of deelnemers.
Kweet niet wat ik er van vind: groen energie produceren en ook nog op enige schaal is prachtig maar de partij waar je dan verplicht moet afnemen.... heeft niet mijn voorkeur
Laatst gewijzigd door Too op do 14 jul 2016, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#3231910
Dat laatste is op zich wel een mooi concept: win-win situatie.

Wij hebben vorig jaar panelen laten leggen, zowel voor als achter op het dak. We hebben meer opgewekt dan verbruikt. Verder geeft het bedrijf dat ze bij ons geplaatst heeft opbrengst garantie voor de komende 20 jaar waardoor we er ook niet echt op kunnen verliezen en de panelen in ca 7 jaar terugverdienen. En tja, het rendement op de bank is lager dan op het dak...

De opbrengst van panelen is de afgelopen jaren zodanig verbeterd dat de productie echt veel minder energie kost dan een paneel oplevert. Het gaat zo hard, in die ontwikkeling. Over een paar jaar heb je gewoon ramen of coatings die je niet meer ziet die ook goede opbrengst leveren. Zelfs asfaltwegen die je auto opladen terwijl je eroverheen rijdt horen al tot de mogelijkheden. Ik vind dat wel een ontwikkeling die ik wil steunen.

Mooi? tja, smaken verschillen. Ik vind een kolencentrale lelijker.
#3232023
Ik ben erg voor het duurzaam opwekken van energie maar vind ook dat zonnepanelen niet op alle panden passen en dat het vaak ook niet mooi wordt gedaan. Je kan bijvoorbeeld ook dummy platen leggen op stukken waar geen heel paneel meer past om er een geheel van te maken.

Ik volg nu een cursus energiebesparing en duurzame methoden voor het opwekken van energie en daar werd weer benadrukt, dat wist ik ook al, dat het belangrijk is om de trias energetica te volgen bij energiebesparing.

Eerst de energiebehoefte beperken, bv isoleren, tocht voorkomen. Waar mogelijk tijdschakelaars toepassen, bv close in boiler. Energiezuinige verlichting en apparatuur gebruiken etc. Een goed geïsoleerde woning heeft een kleinere warmte behoefte en kan vaak toe met een kleinere ketel.
Dan kijken of je de energie die je nog nodig hebt op een duurzame manier kan opwekken bv met zonnepanelen. En de rest van je energiebehoefte op een zo efficiënt mogelijke fossiele manier.

30 zonnepanelen op het dak is leuk maar als er nog steeds 6 grote oer oude energieslurpende vrieskisten staan is het een betere optie om die eerst te vervangen voor energiezuinige exemplaren. Wanneer alle apparatuur up tot date kan het zomaar zijn dat je bv met 10 panelen al je verbruik kan opwekken.

Voor degene die nog willen investeren in zonnepanelen, loopt dit eens na en kijk eens of zonnepanelen echt de beste (meest opleverende) optie is of dat het isoleren van dak/vloer/wand etc een optie is die meer besparing en vooral ook comfort oplevert.
#3232103
Mooi is het vaak niet nee, maar ik vind het nut altijd boven de schoonheid gaan.

Algemeen gezegd: we willen allemaal groene energie en een beter milieu, maar het mag vooral niet bij onszelf in de buurt zijn. Windmolens zijn lelijk en maken lawaai, zonnepanelen ontsieren het zicht. Dat is ook zo, dat snap ik wel, maar uiteindelijk moet het linksom of rechtsom wel ergens vandaan komen.

Ik vind het wel flauw dat panelen wel mogen en een leuk dakkapelletje niet. Ik vind dakkapellen (althans, een beetje passende bij het type huis) meestal juist een veel leuker gezicht op het dak.
#3232105
Nee, zonnepanelen ontsieren oude huisjes die onder beschermt stadsgezicht vallen. Dat is wat anders. Ik heb geen problemen met zonnepanelen op flats, kantoorgebouwen en wat modernere huizen. Ook niet als die naast me staan. En ik heb geen probleem met windmolens. Ze gaan er het Balijbos mee volgooien en of ik een petitie wilde tekenen en dat heb ik dus niet. Wij zijn van het rijtje hier de grootste energie verbruikers en zelfs wij hebben een energierekening die zeker voor ons doen laag is (met 5 vriezers). Met huisjes van 69 m2 totale woonoppervlak hebbie niet zoveel nodig. Daar kun je ook niet zoveel elektrische apparaten in herbergen, daar is geen ruimte voor....

En ja, het oog wil inderdaad ook wat. Tenminste, het mijne wel. Maar dit blijft natuurlijk eeuwig een voor en tegen discussie (ala wel of niet met een loopse teef het losloopbos in). Ik blijf het spuuglelijk vinden en ik vind het raar dat beschermt stadsgezicht ineens geen betekenis meer heeft als het om zonnepanelen gaat. Wij mochten geen dakkapel (en dat is niet eens een dakkapel, het gaat om het door laten lopen van het dak zoals bij de buren!!!) vanwege beschermt stadsgezicht en het beschermde stadsgezicht mag dan wel naar de kl*ten geholpen worden als het om zonnepanelen gaat. Bizar. En nu hoef ik niet meer opnieuw toestemming aan de gemeente te vragen. Het dak is drie jaar geleden vernieuwd en toen hadden we het mee kunnen nemen in het hele verbouw-project. Dat grote project is nu achter de rug, geld is op dus dak liften tot aan dat van de buren zit er nu niet meer op of in.

Even voor de duidelijkheid, dit is ons rijtje en waar je de dierenambulance ziet, daar wonen wij. Het hoekje links. Op het een na laatste huis rechts: daar ligt het nu vol met grote zwarte glimmende platen: https://www.google.nl/maps/place/Voorwe ... 32!6m1!1e1.

Ah ja, Zoetermeer is een lelijke ruk-stad en het zal altijd een lelijke ruk-stad blijven, het is een dubbeltje, het wordt hooguit 5 eurocent maar nooit een kwartje.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door