Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3230987
Jantina schreef:Ja dat klopt, er zijn er 3 geboren. De uitzending met André Kuipers gezien? De meerwaarde was gewoon het doen en 'iets' willen behouden van deze topvererver. Maar interessanter is het om een merrie te klonen! Als je het mij vraagt.

@lil: het wordt gewoon niet meer algemeen geaccepteerd, de middenmoot fokken. Toevallig vandaag ALV. Bevriend fokker wist welke reu ik op mijn volgend nestje ga gebruiken. En die was schrijver op de Clubmatch waar hij een G kreeg. Of ik gek was. Nee. Ik heb deze reu gekozen vanwege zijn bloed, dat is punt 1. Heel interessant qua inteelt/verwantschap. En zijn karakter. En hij is gezond. Er gaan geen top showhonden uit geboren worden. Vrijwel zeker. Hij is niet waanzinnig mooi, zijn ouders dan weer wel. Ik houd er zelf niets van aan. Wat wil ik met dit nestje? Vrolijke, gezonde gezinshondjes waar heel veel mensen op wachten op de wereld zetten. Gewoon omdat ik het fokken ondanks alles gewoon superleuk vind. En dan doe je in de ogen van veel fokkers echt niet meer mee hoor.
Ik snap hier helemaal niets van. Wat je hier eigenlijk zegt is dat het belangrijker is om als fokker "mee te doen", dan dat het is om te fokken waar een groot deel van de markt behoefte aan heeft. En bij hondjes fok je zelf een nest "middenmoters" voor de markt, maar ruiters moeten voor niet moeilijk doen en maar een fries kopen omdat fokkers van kwpners nou eenmaal alleen maar extreme toppers willen fokken. De logica ontgaat mij.
Door Jantina
#3230990
Goed lezen: Qua paarden zeg ik niet wat ik doe, sterker nog, ik heb geen KWPN er in privé bezit. Het is ons werk en ik zie wat de markt en de fokkers doen. Het paard wat jullie dan blijkbaar zoeken wordt niet meer gefokt binnen het KWPN. Het is geen allround stamboek meer, er zijn fokrichtingen. En als jij een springpaard fokt, fok je die om goed te kunnen springen. Niet om middelmatig te kunnen springen. Waarom is het merk KWPN zo belangrijk voor je dan? Als je bijvoorbeeld binnen het NRPS wel die allrounder kunt vinden?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3230992
Jantina schreef:Goed lezen: Qua paarden zeg ik niet wat ik doe, sterker nog, ik heb geen KWPN er in privé bezit. Het is ons werk en ik zie wat de markt en de fokkers doen. Het paard wat jullie dan blijkbaar zoeken wordt niet meer gefokt binnen het KWPN. Het is geen allround stamboek meer, er zijn fokrichtingen. En als jij een springpaard fokt, fok je die om goed te kunnen springen. Niet om middelmatig te kunnen springen. Waarom is het merk KWPN zo belangrijk voor je dan? Als je bijvoorbeeld binnen het NRPS wel die allrounder kunt vinden?


Voor mij niet, ik ben van de IJslanders (en helaas is deze trent hier ook zichtbaar).

Waarom het merk belangrijk is, is omdat het belangrijk wordt gemaakt. Ik ken genoeg mensen die zich met dressuur of springen bezig houden, hobbymatig en in bezit van verschillende rassen. En allemaal zeggen ze hetzelfde: als je mee wilt doen moet je een kwpner hebben, maar dat zijn kanonskogels geworden. Het gaat niet om of ze goed of middelmatig kunnen springen, het gaat er om dat ze qua karakter zo extreem geworden zijn. En het gaat er vervolgens om dat een sport die door velen leuk gevonden wordt, niet meer te doen is omdat de paarden die er voor bedoeld zijn, er niet meer voor geschikt zijn. Of anders gezegd: er te extreem goed geschikt voor zijn.

Ik kan zo snel geen cijfers vinden, maar doe eens een gok Jantina, hoeveel kwpners worden er op jaarbasis gefokt? En is het aantal gefokte paarden ook in balans met het aantal mensen die op een dergelijk niveau met sport bezig zijn? Ik denk dat het antwoord daar luid en duidelijk nee op is. En het aantal paarden wat je dan over hebt, wordt dan door diezelfde "we willen enkel en alleen een topper fokken" fokker aan een hobbyruiter verkocht. En dat werkt dus niet, want die paarden zijn niet van het kaliber waar die hobbyruiter geschikt voor is.
Jantina schreef:Het gaat hier om de markt, dat is toch waar fokkers voor fokken. Die betalen geen 1000 euro voor sperma om vervolgens het paardje voor 1500 euro aan een recreant te verkopen. Dan zegt een fokker niet, gut heb ik goed gedaan! Nee dan denkt de fokker 'gelukkig wil iemand m nog... ' Anders dan bij een nest waar er meerdere geboren worden en men kan selecteren!
Bij IJslanders werkt het uiteraard hetzelfde. 1000 euro voor een dekking, dracht, opfok. IJslanders zijn dan ook veel duurder. Daar zit volgens mij je oplossing. Een recreatiepaard niet zien als "gelukkig iemand wil hem nog", maar als gewild product voor je markt. Je hebt verdorrie een paard gefokt waar iemand de rest van zijn leven ongelooflijk veel plezier aan kan beleven (als dat paard ook daadwerkelijk geschikt is voor die hobbyruiter!). Dat is iets waar je naar mijn mening ontzettend trots op mag zijn als fokker. Het is ongelooflijk jammer dat alles wat geen topsport is, gezien wordt als minderwaardig. (en dit is algemeen bedoeld he, ik zie jou in je eentje niet als verantwoordelijke voor de kwpn-wereld).
Gebruikersavatar
Door Hope
#3230995
Goede paarden fokken, daar is niets mis mee. Een paard dat goed in elkaar zit kan makkelijker uitvoeren wat er van hem gevraagd wordt en heeft een kleinere kans op blessures.
Maar ik vind dat er meer gekeken en geselecteerd moet worden op karakter. Zijn de kinderen nog goed handelbaar?

Ik weet dat jullie top met de paarden omgaan, maar ik zie vele kinderen (van meerdere hengsten, niet alleen die van jullie) die het ronduit slecht hebben omdat hun karakter ze in de weg zit.
Neem mijn eigen paard. Een bewegingswonder, werkelijk waar. Haalde alle prijzen weg op de keuringen. Maar ze is hypergevoelig en doodsbang voor alles en iedereen. Ik train met haar tot ik een ons weeg en ze laat gewenst gedrag zien maar het is en blijft een hypergevoelig paard wat gewoon echt ontzettend, ontzettend bang is. Er is mij al vaak gezegd: wat heeft dat paard geluk dat ze niet de sport in hoeft. Fysiek zou ze dat gekund hebben. Maar mentaal niet. Ze zou gedwongen zijn waarschijnlijk, met kracht en geweld. Ze is niet van jullie hengst. Maar als mensen haar zien of horen hoe ze is zeggen 9 van de 10 kenners: ooh, dat is er zeker 1 van ....
En dat klopt dan ook.
Dat zeggen mensen niet omdat het karakter van mijn paard een uitzondering is bij kinderen van deze hengst. Toch wordt deze hengst veelvuldig gebruikt in fokkerij omdat hij bloedmooie paarden geeft. Maar ja... Ze zijn wel zo super sensibel, heter dan heet en doodsbang. Van mij mag een fokker dan zo'n hengst laten staan.
Toch is deze hengst een kampioen. Krijgt hij titels omdat hij zulke mooie paarden fokt. Stel dat men zou zeggen: we gaan dat paard klonen. Dan zou ik dat een ontwikkeling vinden die in mijn ogen niet wenselijk is.
Dus áls er al paarden gekloond moeten worden, nog buiten mijn etische bezwaren tegen klonen, vind ik dat er naast uiterlijk vooral gelet moet worden op het karakter dat hij vererft. Niet eens alleen het karakter dat hij zelf heeft, want dat is niet altijd hetzelfde.
Door Jantina
#3230996
Nou, hier kan ik je dan weer helemaal in vinden Kaela!
Ik heb en fok dan wel Friezen en oei oei, wat een ramp als je er eentje met een wit sokje fokt. Maar er zijn er genoeg die toch dolgelukkig zijn een Fries te kunnen kopen voor een minder bedrag en die echt levenslang plezier hebben.
Het is gewoon overal hetzelfde, of je nou rashonden of paarden fokt.
Door Lil
#3230999
Ja precies! Paard of hond het gaat mij om karakter! De rest (op gezondheid na) telt absoluut niet.
Ik wil plezier hebben met mijn dieren en geen heetgeblakerde paarden en geen heetgeblakerde honden, maar exemplaren die stabiel in de kop zijn maar wel gemakkelijk luisteren. en of de vacht of kleur dan juist is... pfffff echt zo niet boeiend.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3231064
Jantina schreef:Nou, hier kan ik je dan weer helemaal in vinden Kaela!
Ik heb en fok dan wel Friezen en oei oei, wat een ramp als je er eentje met een wit sokje fokt. Maar er zijn er genoeg die toch dolgelukkig zijn een Fries te kunnen kopen voor een minder bedrag en die echt levenslang plezier hebben.
Het is gewoon overal hetzelfde, of je nou rashonden of paarden fokt.
Ja het is overal hetzelfde en dat is erg jammer. Het enige wat helpt is als er ook genoeg mensen zijn met een meer realistische blik op de zaken.
Door Lil
#3231067
Kaela schreef:Ja het is overal hetzelfde en dat is erg jammer. Het enige wat helpt is als er ook genoeg mensen zijn met een meer realistische blik op de zaken.
Helemaal waar. Ik heb zo'n "fokproduct" gehad een van de drie tophonden. 4 stuks vanwege gedragsproblemen voordat ze 2 jaar oud (3 voordat ze 1,5 jaar oud) waren ingeslapen. Drie honden die wegens gedrag eigenlijk nooit los liepen en meestal op eigen erf bleven. Pfffff hoe durf je dat te fokken! Echt ik had een mega topper, jij hebt hem gekend Kaela; Een droom!!!! Maar de andere nakomelingen gaan mij wel degelijk aan het hart en hebben mij diep geraakt. Dierenleed ten top is dat (pas na jaren kwam boven water dat dit geen verwaarloosd oepsnestje was, maar dat men inderdaad uit was op het "fokken" van die toppers zoals de hond die ik had).
Door Martine-Tom
#3231078
Kaela schreef:Ja het is overal hetzelfde en dat is erg jammer. Het enige wat helpt is als er ook genoeg mensen zijn met een meer realistische blik op de zaken.
Helaas wel. Katten die mensen niet leuk vinden en bijna onhandelbaar zijn maar toch lekker fokken want ze zijn zo mooi ::) ook daar gaat er zoveel fout...
Gebruikersavatar
Door Hope
#3231082
Kaela schreef:Ja het is overal hetzelfde en dat is erg jammer. Het enige wat helpt is als er ook genoeg mensen zijn met een meer realistische blik op de zaken.
+1

Of het nu paarden (van welk ras dan ook), honden, katten of parkieten zijn... Teveel mensen kiezen nog steeds voor het mooie plaatje.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door