Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3230500
Genetica gaat ook verder dan het enkel hebben of niet hebben van genen.
Genen worden ook continu aan en uit gezet. Epigenetica heet dat. Dat kan onder omgevingsinvloed of per toeval. De moeder zou al erg veel invloed hebben tijdens de dracht, dus een draagmoeder zal dat op deze manier ook.
Een vlekkenpatroon bij dieren is vaak ook door het an of uitzetten van genen en daardoor is de kloon dan vaak anders van tekening. Net als bij zoons en dochters kan dat ook heel erg op de moederhond lijken, maar kan ook net zo goed anders zijn.
Door Borke
#3230585
Toen Borke net een paar weken overleden was, waren we bij een fokker die een zoon van Borke te logeren had. Die lijkt sprekend op Borke en hij heet ook nog zo. Verder net zo'n leuke vrolijke en aanhankelijke hond. Eigenlijk een soort kloontje dus.

Het was heel raar, voor ons en ook voor Sofi, die er bij was. Het was een fantastische hond, maar het was niet onze Borke. Dus nu, los van alle etische bezwaren, ik vind het niets.

Verder denk ik dat een nieuwe hond niet een ander moet vervangen, maar zijn unieke eigen plaats in mijn leven verdient :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3230638
Jaaa! een kloon van Kaio! :D :D :D
Tuurlijk speelt vanalles mee met het vormen.van.het karakter maar toch in aanleg zal veel hetzelfde zijn.
En daarnaast vind ik zijn gezondheid, enthousiasme en doorzettingsvermogen echt geweldig. Dat is toch iets wat erin zit zeg maar.

Maar nu serieus, ik vind te veel klooien met de natuur helemaal niks.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3230670
Klonen is leuk en aardig maar je moet vooral ook voor ogen houden WAAROM ga je klonen?

Is het om een bijzonder DNA profiel te behouden in de genenpool of is het om een kopie van je geliefde dier te krijgen.
Bij de eerste is er een duidelijke meerwaarde, bij de tweede zal het vaak uitlopen op een teleurstelling.
Door Lizzy
#3230769
Het lijkt nou net of ik pro klonen ben :biggrin2: . Dat is niet zo hoor, ik houd er helemaal niet van om dit soort spelletjes met de natuur te spelen. En ik heb al helemaal geen goede reden, behalve dan dat onze hondjes zijn zo leuk en zo lief dat ik best wel hondjes zou willen hebben die heel veel op ze lijken! Ik ben natuurlijk bekend met nature-nurture verhaal maar een kloon lijkt me toch echt meer op het origineel lijken dan een dochter, want dat is toch een hond die voortkomt uit 2 honden. Maar "bij gebrek aan een kloon" :biggrin2: houden we een dochter van Toetie en Fritzi :biggrin2: . En daar is mijn Bisqje dan de oma van, ook prachtig :smitten: (ook zo gek dat mijn "pup" oma gaat worden! Het idee al! Ze is zelf nog een pup).
Door Lizzy
#3230770
Maar goed, weinig mensen die het een idee vinden dus, een kloon :biggrin2: . Jantine, kun je mij meer vertellen over de gekloonde paarden die jullie hebben staan? Ik vind het wel machtig interessant! Hoe gaat zoiets in z'n werk? Heb je dan het originele paard ook bij jullie staan of alleen de kloon? En de draagmoeder, hoe werkt zoiets, stond die bij jullie? Vertel!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3230771
dinky89 schreef:Klonen is leuk en aardig maar je moet vooral ook voor ogen houden WAAROM ga je klonen?

Is het om een bijzonder DNA profiel te behouden in de genenpool of is het om een kopie van je geliefde dier te krijgen.
Bij de eerste is er een duidelijke meerwaarde, bij de tweede zal het vaak uitlopen op een teleurstelling.
Is er echt een meerwaarde om een genetisch profiel te behouden? Behalve bij een zwaar op uitsterven staand ras of soort kan ik me dat niet voorstellen. En eigenlijk ook niet bij een op uitsterven staande soort of ras, want je hebt simpelweg genetische diversiteit nodig en daar draagt klonen in het geheel niet aan bij.

Ik krijg zelf altijd een klein beetje de kriebels bij mensen die zich heel erg focussen op het verkrijgen van een hond (of enig ander dier) die zoveel mogelijk op een bepaald ander individu lijkt. Natuurlijk snap ik goed dat het fantastisch is om familie te hebben waarin je gelijkenissen ziet. Maar waar ik de kriebels van krijg is als het enkel daarom gaat, als dat is waar heel erg op gefocust wordt. Voorbeeldje: op een forum kwamen mensen met een hond die 15 was geworden en nu zochten ze naar nakomelingen van een bepaalde reu want ze wilden wel een nieuwe hond maar die moest dan zoveel mogelijk op die van 15 lijken. En de reden dat ik daar de kriebels van krijg, is omdat je daarmee alle andere leuke, geweldige honden uitsluit. Alsof er verder niets leuks meer is behalve je eigen hond(en). Of wanneer bij álles wat je over een bepaald dier verteld, je te horen krijgt welke oom, broer, neef en nicht dat ook doet, of van welk familielid ie dat heeft. Dat had ik op een bepaalde paardenhouderij. Elk individu werd een optelsom van zijn familieleden. Ik kan niet goed uitleggen wat ik bedoel, want tot op een bepaald niveau is dit natuurlijk heel normaal en leuk, maar ik vond het daar benauwend. Laat elk dier toch ook lekker zichzelf zijn.
En als je vanuit die drang met klonen bezig gaat, vraag ik me dus ook heel erg af of je niet voorbij gaat aan al die andere geweldige dieren. Zijn er in de paardensport echt niet al meer dan voldoende geweldige paarden? En hoe leuk is het nog als we allemaal op dezelfde kloon aan een wedstrijd deelnemen? Worden de paarden dan niet (nog meer) robots voor ons doeleinde?

Los van alle ethische bezwaren zal klonen hopelijk nog heel lang veel te duur en ingewikkeld zijn om op grote schaal ingezet te worden.
Door Lizzy
#3230777
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Mensen die op zoek zijn naar een copy van hun overleden hond en die dan niet vinden en dan zwaar teleurgesteld zijn over de nieuwe hond, die is toch zoooo anders dan Fikkie. Fikkie was dit en Fikkie was dat en Fikkie was zus en zo. En Fikkie2 is helemaal zo leuk niet als Fikkie. En die mensen blijven dan maar praten over hun eerste Fikkie. Ik ken ze ook. Heel eng.
Door Lil
#3230778
Lizzy schreef:Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Mensen die op zoek zijn naar een copy van hun overleden hond en die dan niet vinden en dan zwaar teleurgesteld zijn over de nieuwe hond, die is toch zoooo anders dan Fikkie. Fikkie was dit en Fikkie was dat en Fikkie was zus en zo. En Fikkie2 is helemaal zo leuk niet als Fikkie. En die mensen blijven dan maar praten over hun eerste Fikkie. Ik ken ze ook. Heel eng.
Ja inderdaad. Nu moet ik zeggen dat ik doelbewust niet hetzelfde 'ras' heb gekozen om die reden. Ik wist gewoon van mijzelf dat de nieuwe hond dan niet aan mijn volwachtingen zou kunnen voldoend. En nu compleet andere honden is compleet andere individuen. Misschien is dat weer raar van mij, maar ik had gewoon heel sterk dat gevoel van mijzelf: een volgende hond kan nooit tippen aan, dus dan zorg maar dat het een compleet andere wordt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3230802
Kaela schreef:Is er echt een meerwaarde om een genetisch profiel te behouden? Behalve bij een zwaar op uitsterven staand ras of soort kan ik me dat niet voorstellen. En eigenlijk ook niet bij een op uitsterven staande soort of ras, want je hebt simpelweg genetische diversiteit nodig en daar draagt klonen in het geheel niet aan bij.

Ik krijg zelf altijd een klein beetje de kriebels bij mensen die zich heel erg focussen op het verkrijgen van een hond (of enig ander dier) die zoveel mogelijk op een bepaald ander individu lijkt. Natuurlijk snap ik goed dat het fantastisch is om familie te hebben waarin je gelijkenissen ziet. Maar waar ik de kriebels van krijg is als het enkel daarom gaat, als dat is waar heel erg op gefocust wordt. Voorbeeldje: op een forum kwamen mensen met een hond die 15 was geworden en nu zochten ze naar nakomelingen van een bepaalde reu want ze wilden wel een nieuwe hond maar die moest dan zoveel mogelijk op die van 15 lijken. En de reden dat ik daar de kriebels van krijg, is omdat je daarmee alle andere leuke, geweldige honden uitsluit. Alsof er verder niets leuks meer is behalve je eigen hond(en). Of wanneer bij álles wat je over een bepaald dier verteld, je te horen krijgt welke oom, broer, neef en nicht dat ook doet, of van welk familielid ie dat heeft. Dat had ik op een bepaalde paardenhouderij. Elk individu werd een optelsom van zijn familieleden. Ik kan niet goed uitleggen wat ik bedoel, want tot op een bepaald niveau is dit natuurlijk heel normaal en leuk, maar ik vond het daar benauwend. Laat elk dier toch ook lekker zichzelf zijn.
En als je vanuit die drang met klonen bezig gaat, vraag ik me dus ook heel erg af of je niet voorbij gaat aan al die andere geweldige dieren. Zijn er in de paardensport echt niet al meer dan voldoende geweldige paarden? En hoe leuk is het nog als we allemaal op dezelfde kloon aan een wedstrijd deelnemen? Worden de paarden dan niet (nog meer) robots voor ons doeleinde?

Los van alle ethische bezwaren zal klonen hopelijk nog heel lang veel te duur en ingewikkeld zijn om op grote schaal ingezet te worden.
+1

Ik moet zeggen dat het me in de paardensport beangstigd.
Als GT zie ik meer en meer paarden die vanwege hun kwaliteit en karakter niet geschikt zijn voor de breedtesport. Voor de gewone huis, tuin en keukenruiter die voor de hobby een paard heeft maar niet buitengewoon veel ruitertalent. Maar ondertussen wil wel elke fokker een topsportpaard fokken. Wat gebeurd er nu? Er komen steeds meer hele heftige, sensibele, electrische paarden. Met electrisch bedoel ik dat ze soms gewoonweg afgaan als een bom. Er zijn meer goede paarden dan goede ruiters en dus komen paarden in verkeerde handen.
Dat werkt twee kanten op bijzonder slecht. Ruiters worden bang van hun temperamentvolle paard, er gebeuren steeds grotere ongelukken, mensen verliezen het plezier in hun hobby. De paarden worden vaak uit onwetendheid en pure onmacht slecht behandeld. Geweld lijkt de enige oplossing voor een ruiter die niet meer weet wat hij moet doen.
En in plaats van het tij te keren en paarden te gaan selecteren met fijnere, betrouwbaardere karakters, worden er vaderdieren (met een ik mag toch wel zeggen berucht karakter) gekloond. Dat is leuk voor de fokker die hoopt op een topproduct maar niet goed voor de gewone, simpele ruiter en ook niet voor het dier.
Gewone, fijne, betrouwbare paarden zijn steeds slechter te vinden. Ik zie als GT meer en meer eigenaren met paarden waarvan situaties uit de hand lopen en ronduit gevaarlijk zijn. Vraag ik dan naar afstamming springen er een aantal vaderdieren uit. En laat nu net die dieren nu gekloond zijn/worden. Met alle respect voor degene die de beslissing neemt over te gaan tot klonen, die zal vast een goed argument hebben. Maar ik vind het een meer dan slechte ontwikkeling.
In de paardensport mag het tij gekeerd worden. En dat is nu niet bepaald wat je doet met klonen.
Door Lil
#3230834
Hope schreef:+1

Ik moet zeggen dat het me in de paardensport beangstigd.
Als GT zie ik meer en meer paarden die vanwege hun kwaliteit en karakter niet geschikt zijn voor de breedtesport. Voor de gewone huis, tuin en keukenruiter die voor de hobby een paard heeft maar niet buitengewoon veel ruitertalent. Maar ondertussen wil wel elke fokker een topsportpaard fokken. Wat gebeurd er nu? Er komen steeds meer hele heftige, sensibele, electrische paarden. Met electrisch bedoel ik dat ze soms gewoonweg afgaan als een bom. Er zijn meer goede paarden dan goede ruiters en dus komen paarden in verkeerde handen.
Dat werkt twee kanten op bijzonder slecht. Ruiters worden bang van hun temperamentvolle paard, er gebeuren steeds grotere ongelukken, mensen verliezen het plezier in hun hobby. De paarden worden vaak uit onwetendheid en pure onmacht slecht behandeld. Geweld lijkt de enige oplossing voor een ruiter die niet meer weet wat hij moet doen.
En in plaats van het tij te keren en paarden te gaan selecteren met fijnere, betrouwbaardere karakters, worden er vaderdieren (met een ik mag toch wel zeggen berucht karakter) gekloond. Dat is leuk voor de fokker die hoopt op een topproduct maar niet goed voor de gewone, simpele ruiter en ook niet voor het dier.
Gewone, fijne, betrouwbare paarden zijn steeds slechter te vinden. Ik zie als GT meer en meer eigenaren met paarden waarvan situaties uit de hand lopen en ronduit gevaarlijk zijn. Vraag ik dan naar afstamming springen er een aantal vaderdieren uit. En laat nu net die dieren nu gekloond zijn/worden. Met alle respect voor degene die de beslissing neemt over te gaan tot klonen, die zal vast een goed argument hebben. Maar ik vind het een meer dan slechte ontwikkeling.
In de paardensport mag het tij gekeerd worden. En dat is nu niet bepaald wat je doet met klonen.


Jij zegt het, want het type paard wat voor mij geschikt zou zijn (als ik een paard zou willen), dat vind je helemaal nergens. Ik wil graag bomproef paarden die eens gaan stilstaan of stapje opzij doen of zo als ze schrikken en niet een die 8 meter hoog stijgert en met 160 km per uur vandoor klettert. En als het dan een bomproef paard is dan zijn het van die niet voor uit te branden, ik luister niet naar de ruiter types. Waar is het type paard wat ik vroeger reed? Schrok niet en kon ik leuke M proeven mee rijden, dus het was wel degelijk gewillig en had goede gangen voor sport (ben er heilig van overtuigd dat met een betere ruiter de ZZ proeven ook gereden werden met deze paarden). Ik zie dat inderdaad nergens meer en wat ik nu allemaal tegenover mij op paarden zie zitten en rijden. Ik wordt er heel naar van; al zou ik moed krijgen en al zou ik 50 kg afvallen.... geloof echt dat ik never nooit meer op een paard stap (en o wat heb ik genoten van de paardjes; doe dat nu nog maar dan wel met 2 voeten op de grond).
Gebruikersavatar
Door Hope
#3230850
Lil schreef:Jij zegt het, want het type paard wat voor mij geschikt zou zijn (als ik een paard zou willen), dat vind je helemaal nergens. Ik wil graag bomproef paarden die eens gaan stilstaan of stapje opzij doen of zo als ze schrikken en niet een die 8 meter hoog stijgert en met 160 km per uur vandoor klettert. En als het dan een bomproef paard is dan zijn het van die niet voor uit te branden, ik luister niet naar de ruiter types. Waar is het type paard wat ik vroeger reed? Schrok niet en kon ik leuke M proeven mee rijden, dus het was wel degelijk gewillig en had goede gangen voor sport (ben er heilig van overtuigd dat met een betere ruiter de ZZ proeven ook gereden werden met deze paarden). Ik zie dat inderdaad nergens meer en wat ik nu allemaal tegenover mij op paarden zie zitten en rijden. Ik wordt er heel naar van; al zou ik moed krijgen en al zou ik 50 kg afvallen.... geloof echt dat ik never nooit meer op een paard stap (en o wat heb ik genoten van de paardjes; doe dat nu nog maar dan wel met 2 voeten op de grond).
En dit is dus precies waarom ik de ontwikkelingen zo jammer vind. Echt dood- en doodzonde.
Paarden klonen past wat mij betreft dan ook niet in een langetermijndenken waarbij de breedtesport fijne paarden krijgt. En weet je? Ik denk dat 90% van de gefokte paarden uiteindelijk terecht komt bij de recreant, de breedtesporter of de slager. Want dat zie ik dus ook steeds meer, paarden die gefokt zijn voor topsport maar een mankementje hebben (denk aan een chip) en naar de slager gaan omdat het aanbod gewoon te groot is.
Door Lizzy
#3230882
Het ligt vast aan mij maar ik snap echt de relatie niet met klonen. Je fokt slechte breedte paarden toch net zo makkelijk zonder te klonen? En eerst heb je het nog over nature-nurture als het over honden gaat maar die paarden zijn allemaal kl*te paarden omdat ze gekloond zijn. Spreek je jezelf nu niet tegen?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3230896
Lizzy schreef:Het ligt vast aan mij maar ik snap echt de relatie niet met klonen. Je fokt slechte breedte paarden toch net zo makkelijk zonder te klonen? En eerst heb je het nog over nature-nurture als het over honden gaat maar die paarden zijn allemaal kl*te paarden omdat ze gekloond zijn. Spreek je jezelf nu niet tegen?
Ook jij zegt dat aanleg belangrijk is en ja, paarden zijn voor veel mensen minder makkelijk te sturen omdat ze maar 1 uurtje per dag in de hand zijn.
Wat ik wil zeggen is dat ik zie dat er een aantal paarden zijn die hele heftige, temperamentvolle kinderen vererven. Wat ik graag zou zien is dat die vaderdieren minder gebruikt gaan worden omdat we ondertussen weten dat ze heftige karakters vererven. Maar als we die nu gaan klonen, die vader, blijft hij langer in de dekdienst (zijn genetisch profiel dan) en de vraag is of dat wenselijk is.

Ik heb nergens gezegd dat het klotepaarden zijn. In handen van een proffessional zijn het toppers. Maar ze komen vaak in handen van een amateur en dan gebeuren er helaas regelmatig ongelukken. Wil niet zeggen dat die amateur niet kan leren omgaan met dat paard, maar vaak is voor diegene zover is de lol er al wel af.

Mijn ideale plaatje zou zijn dat we, als we dan toch willen klonen, paarden niet alleen uitzoeken op uiterlijk maar vooral ook op karakter ;)
Door Siberienne
#3230898
Angelique schreef:Ik vind dit in deze nou helemaal niet zo interessant. Nou, dan zat er verschil in, er zit altijd wel wat verschil in. Geloof dat we allemaal wel snappen hier dat opvoeding e.d. invloed heeeft op het wezen. Maar de basis zal toch een hele end hetzelfde zijn. Heeft een hond goede jachteigenschappen, zal de kloon die vast ook wel hebben. Net zoals de kans groot is als een pup van je hond met slecht de helft van de genen de eigenschappen al meeneemt.

Ik denk toch dat het subtieler is dan dat: de samenstelling van een nest in de baarmoeder (verhouding teef / reu) heeft bijvoorbeeld invloed op de blootstelling aan geslachtshormonen voor de geboorte (meer reuen = meer testosteron) en dat heeft weer invloed op karakter. De genen veranderen dan niet zozeer, maar wel de expressie van de genen.
Dan kom je op het terrein van de "epigenetica" terecht ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Epigenetica ) en daar blijkt veel meer te gebeuren dan vroeger gedacht werd.

Trouwens, ik dacht dat gekloonde dieren vaak ook veel korter leefden, omdat de telomeren erg kort zijn en ze daardoor sneller verouderen en meer kans op ziekte hebben? Ah, ik zie dat dat alweer achterhaald is mogelijk: http://retro.nrc.nl/W2/Lab/DNA/000428.html

Maar toch: ik zou geen kloon van mijn hond willen om precies de redenen die Kaela hierboven aanhaalt. Het is juist zo leuk hoe verschillend ze zijn. Zelfs mijn twee nestbroeders, met hun totaal verschillende karakters ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door