Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door - pien -
#3403754
Siberienne schreef: wo 20 mei 2020, 13:23 Gefeliciteerd (met) Gabi! lijkt nog kort geleden dat hij bij jullie kwam!

Hihi, lekker gemengde servies stapels in de kast?
Ja, de tijd vliegt!
Hmm, ontbijtbordjes en koffiemokken wel, de rest is meest boerenbont. Al minstens 25 jaar en ik ben er nog steeds niet op uitgekeken :)
Anne in Zweden schreef:Nog geen foto's van het kippengebeuren, het gaat namelijk niet zo goed. Eentje werd al na een paar dagen ontzettend aangepikt, tot bloedens toe. Die hebben we apart gezet en de wonden hebben we zo goed mogelijk verzorgd, maar ze wilde niet eten of drinken. Vanochtend trof ik haar dood aan. :'(

De andere vier willen niet de ren in, en vanochtend zag ik opnieuw bloed in het hok, en een van de hennen zat een andere op de borst te pikken. Twee andere hennen liggen in de nestkasten en willen er niet uit, zelfs als ik de deurtjes open bewegen ze zich nauwelijks.

Er wordt wel gegeten en gedronken, maar groente en appels die ik aan een spiesje heb opgehangen raken ze niet aan.

We wisten natuurlijk dat het met ex-leghennen even kan duren voordat die van de stress zijn bekomen, maar hopelijk wordt het wel beter ooit, want op deze manier is het niet echt leuk nog. :(
Wat een narigheid met je dames Anne...hopelijk wennen ze snel!
Gebruikersavatar
Door Ina
#3403762
CindyMayella schreef: wo 20 mei 2020, 15:27 Ik mag bij dit tankstation blijven, hier in Leidschenveen :D :D .... lekker dichtbij en kan ik nog eens mezelf dwingen om op de fiets te gaan ;) .....
Kijk....zo heeft blijkbaar toch echt elk nadeel zijn voordeel ;) .....of vice versa....wat jij wil ;D
Van harte in ieder geval :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3403770
Gister zomaar op tv een verrukkelijk dinosaurusfilm tegen komen. Mijn guilty pleasure. Vandaag een hele gezellige en super leuke rijles gehad. Gave dingen gedaan en bij het gedag zeggen de liefste, zacht en een beetje kriebelende zoen op mijn wang gehad van het meestal erg stoere en afstandelijke ventje. En morgen staat een wandeling met mijn lieve vriendin op het program en is het korte broeken weer.
Door hannabelgje
#3403778
Er lag vandaag een cadeautje in de brievenbus van mijn lieve dinnetje uit Nederland. Ze kan niet op mijn verjaardag komen vanwege de gesloten grens en heeft dus iets opgestuurd. Ik vind het zo lief!

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Anne in Zweden
#3403779
Siberienne schreef: wo 20 mei 2020, 13:48 he bah wat naar..
heb je nog iets aan deze link wellicht?
https://www.redeenlegkip.nl/wennen-en-ander-gedrag/

er staat bijvoorbeeld dit over wondjes: "Als je bloed ziet op de kip, spuit dan op die plek met alu spray of blauw spray. Dat werkt ontsmettend en door de kleur die je erop spuit wordt het niet meer aantrekkelijk voor de andere kippen om er op te blijven pikken. Kippen kunnen namelijk door het rode bloed dat ze zien elkaar letterlijk dood pikken. Als de wond onbehandeld blijft bestaat dus de kans dat de andere kippen daar op/aan gaan pikken, wat de wond groter maakt en zelfs de dood tot gevolg kan hebben. Als de kip op haar wond door andere kippen gepikt wordt, haal de gewonde kip dan voor haar eigen veiligheid uit de groep en zet haar even apart totdat de wond niet meer bloedt en wat meer geheeld is en je hem met een kleurtje ingesprayd hebt. Wanneer je haar terugzet, let dan ook even goed op het gedrag van de andere kippen zodat ze niet belaagd gaat worden."
Ja, die link had ik gezien. Ik wacht nog op de blauwe spray die ik had besteld, die helaas voor ons zieke kipje te laat is. Maar hopelijk kan ik nummer 2 er wel mee redden.
Door Anne in Zweden
#3403781
pearlsofpassion schreef: wo 20 mei 2020, 13:54 OH, wat jammer.
Naar het schijnt zou het ook te maken hebben met hoe ze opgroeien van kuiken af waardoor ze erg gaan verenpikken. En natuurlijk door het feit dat ze in legstallen hun hele leven altijd moeten knokken met elke kip die ze tegen komen. Tis pikken of gepikt worden. En dat zal idd wel even duren voor ze dat afleren.
Maar naar het schijnt worden het ook vaak de liefste kippen naar mensen toe.

Nu is het ook zo dat kippen in een kleine ruimte sneller ruzie maken en tot bloedens toe vechten. Het is beter dat ze elkaar kunnen ontwijken.
Trapjes en deurtjes kennen ze vast ook niet en door de ruzie die er al geweest is zal iedereen wel opgefokt en op zijn hoede zijn.
Ik zou ze dus 's ochtends zelf buiten zetten en buiten laten eten en drinken.
Zodat ze niet in die kleine ruimte bij elkaar blijven. Is je ren groot genoeg? Zorg oog voor wat obstakels waar ze achter kunnen wegduiken of bovenop springen. Dat helpt.
Groenten en fruit kennen ze ook niet, dat vraagt heel veel geduld en geen zekerheid op succes als er geen andere kip is die het kan voordoen.
Geraspt kan het zijn dat ze er wel naar pikken en ronde dingen zouden ook aantrekkelijk zijn.

Ik hoop dat ze snel wat meer tot rust komen.
Verder niet mee moeien, pikorde moeten ze zelf uitvechten. Als er duidelijk bloed te zien is aan een kip, wel apart zetten want dan blijven ze daarin pikken.
De ren is 3 x 3,80 m ongeveer, wat volgens mij wel voldoende moet zijn voor 5 (nu 4) kippen, en er liggen boomstammetjes in. Ze willen er alleen niet in... We hebben nu jute lappen aangebracht die het zicht op de omgeving en de lucht wat wegnemen - ik had gelezen dat kippen niet graag een horizon hebben, het zijn oorspronkelijk bosdieren en ze willen snel beschutting kunnen vinden tegen aanvallers. Hopelijk durven ze er daardoor wel uit morgen. En anders zetten we ze er zelf inderdaad wel in. We moeten het hok ook schoonmaken, dus morgen moeten ze naar buiten, of ze willen of niet.

Twee van de vier zitten bijna de hele dag in de legnesten, ik hoop maar dat die nog bijtrekken. Ik heb gelezen dat het wel 3-6 weken kan duren voordat ze weer een beetje zichzelf zijn.

Geraspte wortel en zoete aardappel heb ik ze ook al een paar keer gegeven, daar eten ze wel van.

Zou het nog helpen om er een haan bij te zoeken? We hebben maximaal plek voor 5 dieren, dus er is nu een plek vrij. Of zou dat alleen maar meer stress geven omdat ze geen haan gewend zijn?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3403816
Ik zou er nu geen haan bij zetten..
De kans dat dat werkt is erg klein.

Om eerlijk te zijn (en ik denk dat ik dat wel mag bij jou) vind ik 11m2 niet erg groot voor 4 of 5 kippen. Mijn normen liggen iets groter en ik zou daar maar 2 kippen op zetten, en dan nog bij voorkeur kleinere.
Maar goed, niets aan te doen, daar zullen ze het dan maar mee moeten doen. ;)

Hopelijk gaan ze gewoon los komen als je ze buiten zet.
Door Anne in Zweden
#3403835
pearlsofpassion schreef: do 21 mei 2020, 05:35 Ik zou er nu geen haan bij zetten..
De kans dat dat werkt is erg klein.

Om eerlijk te zijn (en ik denk dat ik dat wel mag bij jou) vind ik 11m2 niet erg groot voor 4 of 5 kippen. Mijn normen liggen iets groter en ik zou daar maar 2 kippen op zetten, en dan nog bij voorkeur kleinere.
Maar goed, niets aan te doen, daar zullen ze het dan maar mee moeten doen. ;)

Hopelijk gaan ze gewoon los komen als je ze buiten zet.
Ik ga het kippentopic even opzoeken en weer bovenhalen, dat is een betere plek voor verdere gedachtewisseling over kippen dan dit topic. Al heb ik vandaag wel een geluksmomentje met ze, want meneer Anne heeft ze vanochtend buitengezet zodat wij het hok konden schoonmaken, en ze hebben echt al lekker lopen scharrelen en pikken in het gras. Het was ook lekker weer (begint nu weer te waaien, dus het deurtje naar het hok staat weer open), heerlijk zonnig.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3404003
Vandaag tijdens de wandeling stonden we ineens oog in oog met een vos (waarna hij na een soort krijs er snel weer vandoor ging) en vlak daarna met een hert :D
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3404126
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik per 8 juni in dienst kom van Esso ipv het uitzendbureau; een contract voor 7 maanden!!!! Ook vandaag m’n 1ste week salaris ontvangen... was ff vergeten dat Hemelvaartsdag een feestdag is, dus 150% uitbetaald die dag :D .... I am happy!!!!!
Tis zwaar, maar ik heb het naar m’n zin ;D ;) ....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door