Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3392448
Das nu ook wel een beetje overdreven regel he. Tot 2u...
Het is wel beter de mensen iets meer ruimte te geven en dan idd te handhaven maar dat het iets is waar de mensen zich in kunnen schikken. Ipv zo streng dat ze zich er niet aan kunnen houden. Nu geloof ik wel dat het onbegonnen werk is als er zoveel fervente liefhebbers zijn.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3392449
pearlsofpassion schreef: vr 03 jan 2020, 20:40 Das nu ook wel een beetje overdreven regel he. Tot 2u...
Het is wel beter de mensen iets meer ruimte te geven en dan idd te handhaven maar dat het iets is waar de mensen zich in kunnen schikken. Ipv zo streng dat ze zich er niet aan kunnen houden. Nu geloof ik wel dat het onbegonnen werk is als er zoveel fervente liefhebbers zijn.
Hoezo streng? Ze hebben 8 uur om vuurwerk af te steken.

Vroegah, lang lang geleden toen ik een klein meiske was, staken we om 12 uur wat vuurwerk af. Half uurtje ofzo. De chinees die helemaal los ging was een uur of anderhalf bezig. Dát is vuurwerk afsteken om oud en nieuw te vieren. Geef de jeugd dan nog 6 uur extra vooraf en wat is er dan streng aan? Vuurwerk is geen speelgoed.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3392450
Categorie 1 mag je wel eerder afsteken, als ik het goed heb begrepen..... maar dat zijn niet die harde knallen die je tegenwoordig constant hoort.... oké, mn dochter(s) steken overdag ook wel iets af, maar da’s klein sier vuurwerk, wat kleine rotjes... maar dat doen ze in de achtertuin.... en volgens mij is dat vuurwerk, categorie 1.... en zij zijn daar geen uren mee bezig, lopen niet met een rugzak vol door de wijk etc.....
Mij gaat het alleen om die giga knallen, een paar weken lang.....
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3392451
Kim_S schreef:Ik heb eens vol verbazing tegen een Duitse buurvrouw gezegd dat het zo heerlijk rustig was qua vuurwerk tot vlak voor oud en nieuw. Ze keek me een beetje verwonderd aan en zei: “maar dat mag toch ook helemaal niet, vuurwerk afsteken voor oud en nieuw?”

Wat mij betreft zegt dat alles over de verschillen in mentaliteit tussen Duitsland en Nederland... :-\

Ik hoop van harte dat het ooit beter gaat worden in NL, maar ik vrees dat dat lang zal duren...
Ook zoiets heerlijks Duits: Eltern, haften für ihre kindern... Net uit eten geweest, verschrikkelijke (uiteraard Nederlandse) kinderen in het restaurant... En ik rijd de bebouwde kom uit, nog een stukje 70km en ik word ingehaald, ik hoef niet eens te kijken om te weten dat het een Nederlands kenteken is... Duitsers houden zich op een weg langs huizen echt wel aan de snelheid...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Door hannabelgje
#3392452
CindyMayella schreef:Categorie 1 mag je wel eerder afsteken, als ik het goed heb begrepen..... maar dat zijn niet die harde knallen die je tegenwoordig constant hoort.... oké, mn dochter(s) steken overdag ook wel iets af, maar da’s klein sier vuurwerk, wat kleine rotjes... maar dat doen ze in de achtertuin.... en volgens mij is dat vuurwerk, categorie 1.... en zij zijn daar geen uren mee bezig, lopen niet met een rugzak vol door de wijk etc.....
Mij gaat het alleen om die giga knallen, een paar weken lang.....
Categorie 1 mag heel het jaar door. Dat zijn sterretjes, knalerwtjes en dat soort spul.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Ina
#3392454
hannabelgje schreef: vr 03 jan 2020, 22:17 Categorie 1 mag heel het jaar door. Dat zijn sterretjes, knalerwtjes en dat soort spul.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
En ook dat F1 vuurwerk is soms net zo doeltreffend als de grote knallers :(
"Het brandwondencentrum in Rotterdam meldde na de jaarwisseling dat een 3-jarig meisje gewond was geraakt door een grondbloem in haar capuchon. Daarbij ging het om kindervuurwerk dat zelfs het hele jaar mag worden verkocht."

En mijn meiden maken ook echt geen onderscheid tussen F1 knalerwten of F2 'weetikveelwat' ..... na zoveel weken vuurwerk is elk knalletje en knal voor hen

Een positief puntje in het klaagtopic
Na een week gevlucht te zijn, vandaag weer thuis gekomen..... en je raad het al, vuurwerk op het plein achter
Ik naar buiten gelopen, staan daar 2 meisjes en een knul van een jaar of 16/17
Op mijn verzoek om aub geen vuurwerk meer af te steken omdat ik net na een week rust, in verband met vlucht voor het vuurwerk, nu een trillend rietje op de bank heb zitten door hun grapjes, kreeg ik 100 verontschuldigingen en een heleboel 'we zullen het niet meer doen :)

Zo kan het ook gelukkig
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3392462
pearlsofpassion schreef: vr 03 jan 2020, 20:40 Das nu ook wel een beetje overdreven regel he. Tot 2u...
Het is wel beter de mensen iets meer ruimte te geven en dan idd te handhaven maar dat het iets is waar de mensen zich in kunnen schikken. Ipv zo streng dat ze zich er niet aan kunnen houden. Nu geloof ik wel dat het onbegonnen werk is als er zoveel fervente liefhebbers zijn.
Uhm niet aan kunnen houden? In sommige gebieden zijn ze weken eerder al aan de gang....
Handhaving is er sowieso niet.
Tis een beetje wat Kim ook zegt, tis de mentaliteit. Hier in Duitsland en ook toen we in België woonden was het ook gewoon " dat doe je toch niet" ipv alles moet kunnen.

Ter indicatie een samenvatting van oud op nieuw en de dagen van tevoren in NL ( dan krijg je een beetje een idee hoe het eraan toe gaat want het is soms moeilijk voor te stellen als je het nooit gezien hebt)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3392464
Ja OK, das compleet geschift. En dat had ik al begrepen uit jullie berichten hoor. En nee, ik snap daar niets van en ik zou er voor geen geld van de wereld willen tussen zitten.
We hebben 5 jaar op 5min van de grens gewoond maar gelukkig daar ook vrijwel geen last gehad van dit soort zaken of zelf afgestoken vuurwerk. Georganiseerde vuurwerkshows zijn toch veel mooier en de sfeer in de menigte is ook veel leuker. Dus nee, ik snap daar niets van.

Maar dat neemt niet weg dat ik me kan inbeelden dat mensen die dit wel geweldig vinden, 8u per jaar niet voldoende vinden. Clearly, want er wordt totaal niet aan de regels gehouden en nu zit je er een hele maand mee als ik het goed begrijp. Dan denk ik dat je beter regels opstelt waar men zich wel aan kan houden (ookal begrijp ik zelf niet dat het überhaupt ooit moet, vele Nederlanders vinden blijkbaar van wel) dan deze regels die men toch overtreed. Want nu is de controle dus compleet weg, terwijl met regels die men kan volgen, je daar tenminste al binnen kan proberen blijven.
Dit is nu wel een gewoonte geworden (want dat is volgens mij het grote probleem, ik geloof niet dat Nederlanders fundamenteel anders zijn of zo) en misschien moet je wel met ruime regels beginnen om ze dan steeds wat te verstrengen en zo het geleidelijk aan afbouwen. Gewoon afschaffen lukt volgens mij nooit.
En sensibilisering, leeftijdsbeperkingen, dat lijkt me wel nodig.
Hier is vuurwerk niet zo populair maar toch zijn er elk jaar waarschuwingen op de nieuwsuitzendingen.
En dan proberen ze hier nog gewoon 'normaal' vuurwerk af te steken, ttz pijlen waar je zoals het hoort, afstand van neemt en die je gewoon de lucht in laat gaan ipv in de hand (of nog erger) te houden of iets op te blazen. Waar het niet om de knallen maar om de schoonheid gaat. Maar ik zeg het, zelfs dat zie je hier nauwelijks. Wel de shows in de steden, die zijn prachtig.
Toch gaat men hier sterk sensibiliseren. En dat is het enige dat op lange termijn werkt.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3392471
Tja, het blijft toch bijzonder. Eerste vuurwerkslachtoffers waren mannen van in de 30 dus het zijn zeker niet alleen kinderen. Deze waren ook al voor de vuurwerkverkoop was begonnen, want dat is slechts 3 dagen per jaar in Nederland. Als ze nou eens zouden beginnen met handhaving op de dagen voorafgaand aan 31 december scheelt dat al veel overlast en dan is het heel simpel want al het vuurwerk is verboden.
De problemen zijn vaak met illegaal vuurwerk, daar gaat een vuurwerkverbod in mijn ogen niets aan veranderen......
Persoonlijk heb ik niets met een vuurwerkverbod want dat betekent dat er in omliggende wijken niets meer wordt afgestoken wat voor ons en onze buren 'de vuurwerkshow' is. Van ons blok hebben de mensen geen vuurwerk dat ze afsteken maar wel om middernacht naar buiten om vuurwerk te kijken en de buren gelukkig nieuwjaar te wensen. Vind ik fijner dan in een grote mensenmassa te moeten gaan staan.

Wat je overigens wel steeds meer ziet is dat de kinderen een vuurwerkbril dragen ter bescherming van de ogen. Dit jaar moest bij de verkoop van vuurwerk ook verplicht een vuurwerkbril worden verstrekt en een aansteeklont.
Door src_esther
#3392506
Dit jaar 1300 vuurwerkslachtoffers. Helft omstanders. Meest door legaal consumenten vuurwerk. En dan hebben we het alleen over mensen die gewond raakten. Niet de dieren. Niet de mensen met luchtweg problemen. Niet de enorme schade aan zaken als afvalcontainers, brievenbussen, bushokjes, auto's enzovoort.
Niet de milieuschade.
Door Eef+Stippels
#3392531
Pffff, laat het alsjeblieft verboden worden :-\

Xindy is nog steeds bang buiten.
Gisteravond werd er onverwachts nog vuurwerk afgestoken tijdens de wandeling >:( Onze meisjes schrokken zich rot en probeerden zich uit de voeten te maken.
Het waren weer rotjochies. Waarom laten ouders hun kinderen nu nog met een zak vuurwerk de wijk onveilig maken :-X

Vandaag loopt Xindy aan mijn been vastgeplakt en schrok ze zelfs van een overvliegende vogel.
Door hannabelgje
#3392534
Zoë is ook nog steeds niet geland. Buiten heel kort lontje en schrikt van alles. Binnen ook overgevoelig. Als ik iets uit mijn handen laat vallen, springt ze een meter de lucht in. Zo jammer dit. Vandaag een zeer prikkelarme rustdag ingelast. Geen lange wandelingen maar op de bank hangen en poep en plas rondjes op het maisveld achter de tuin. Ik geloof niet dat ze er een probleem mee heeft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Siberienne
#3392536
Ik vind het zo sneu voor jullie bange hondjes...
Heb je ooit Puur Tranquil geprobeerd? Spot is niet bang van vuurwerk maar sinds ik dit gebruik in andere opzichten wel een stuk minder prikkel gevoelig.
Sterkte voor jullie dames!
Door frodo quin
#3392538
Veel sterkte voor de trauma honden! Mijn hond vroeger was helemaal panisch van vuurwerk, maar gelukkig was ze de dag nadien weer op haar gemak. Bij jullie wordt er natuurlijk weken geknald en is het tussenin dan even stil. Op die manier weten ze natuurlijk nooit dat het veilig is. Als je er over nadenkt is het eigenlijk ziek dat mensen blij zijn terwijl hun daden anderen terroriseren.

Bij ons was dat toen 2 keer per jaar een half uur en dan was het vooral niet vergeten op tijd thuis te zijn, want 1 minuut te laat en ze ging zo hard tegen door het lint dat alle meubels omver lagen, de deuren vernield waren en de muren zwaar beschadigd.
Door hannabelgje
#3392541
Hier heeft het maar een uurtje geknald, maar dat was blijkbaar stressvol genoeg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door