Kaio schreef: ↑vr 03 sep 2021, 09:34
Blijf ik toch met de vraag zitten waar komt de stroom vandaan? Dat is nl ook heel belangrijk, niet alleen de hoeveelheid maar ook hoe die gewonnen wordt. Ik bedoel hier in Duitsland nog heel veel kolencentrales. Hoe milieu vriendelijk is dat nog als je daarmee je elektrische auto oplaadt?
En dan waar moet het anders vandaan komen? Kerncentrale is een vies woord, maar met wind en zon gaat dat momenteel toch ook niet echt lukken qua rendement en hoeveel je ervan moet hebben dan. Stukken land ontbossen om panelen en windmolens neer te zetten is het ook weer niet
Ja klopt er zijn best wat mogelijkheden om dingen langzaamaan aan te passen, ieder nieuw te bouwen huis of renovatie huizen met zonnepanelen uitrusten bijv. Maar vreemd is het bijv dat Nederland iedereen wil verplichten om van het gas af te gaan en ze in Duitsland juist promoten om aan het gas te gaan....
Eigenlijk zou daar een europese samenwerking goed voor zijn, niet alleen regels opstellen van doelen maar ook samen bedenken hoe we het als een Europa in verschillende landelijke omstandigheden mogelijk kunnen maken. Dat stukje mis ik echt ergens
Net zoals je met je elektrische auto buiten Nederland niet echt ver komt ....Dat is echt stressen om iets -op tijd- te vinden om je auto op te laden.
Wij rijden nu elektrisch maar dat komt ook doordat het invoeren van onze (hybride) auto zo duur was dat het goedkoper was om een 2e hands 'el-bil' (elektrische auto) te kopen. Stroom is hier goedkoop en er zijn een aantal voordelen met lagere tol enzo.
Wij hebben wel een grote bak, ik had liever een iets kleinere gehad (vooral nadat ik laatst tegen de rand van de garagedeur zat) maar die hebben weer minder range... Onze range is voor hier nu prima maar in NL hadden we het denk ik nog niet gedaan. Volgens de boekjes zou het 450 km zijn, in de praktijk denk ik ruim 300 en in de winter halen we dat niet eens (kou, we hadden er nog niet eens een skikoffer op liggen, maar we rekenen dan met max 250 km). Maar omdat de gemiddelde snelheid hier zoveel lager ligt door smalle wegen / weinig snelweg, is 300 km bijna 5 uur rijden dus pauze tussendoor niet verkeerd. Ik moet wel zeggen dat de infrastructuur aan laders tegen is gevallen. Rondom Oslo is wel eea maar daarbuiten presteren ze het om aan een van de drukste doorgaande wegen (de E6 naar het noorden) bij Lillehammer (zeg maar 300 km van Oslo, waar iedereen wil bijladen) welgeteld 2 snelladers te hebben vlakbij de snelweg
dus wij stoppen wat eerder en laden bij ipv door te rijden tot we bijna leeg zijn. Snelladers hier zijn trouwens mega duur, kost bijna net zoveel per km als benzine. Dus elektrisch rijden loont in dat opzicht alleen als je vooral thuis kan laden.
SRC ester: dat zou voor jullie wellicht nog een optie zijn: aan het einde van de heenweg even bijladen. Maar het vereist extra planning, langere pauzes en wij hebben nog redelijk geluk gehad dat we nergens echt heel lang moesten wachten. Maar toch, het kost echt veel meer tijd dan tanken en meer moeite. En dan zijn we nog niet echt ver van Oslo geweest. Overigens: met een Tesla is dat allemaal veel beter geregeld met infrastructuur.
De stroom hier komt van waterkracht. Dus dat gaat nog wel. Een punt als het over fossiele brandstoffen gaat: een elektrische auto is wel veel efficiënter in het overbrengen van de energie naar beweging. Ik citeer even uit dit stuk:
https://decorrespondent.nl/6601/waarom- ... 5-4e3a4cf5
"Bij het verbranden van benzine - straks, als we wegrijden - komt maar 22 tot 30 procent van de energie in de voortbeweging terecht. De rest gaat in warmte en wrijving verloren.
Die efficiëntie moeten we vergelijken met die van een energiecentrale en van een elektrische auto. Een gascentrale - waar de meeste Nederlandse fossiele energie vandaan komt - is efficiënter dan een auto: het rendement van een moderne centrale is 50 à 60 procent. Maar lang niet zo efficiënt als een elektrische auto zelf.
In een elektrische auto wordt 74 tot 94 procent van alle energie in de auto efficiënt verbruikt. "
Kanttekening daarbij is wel dat onze huidige auto een gewicht heeft van 2500 kilo: aardig wat massa om in beweging te krijgen...
Dus ja, ik moet er nog steeds aan wennen, hier in de buurt vind ik het wel prima als we thuis kunnen laden en ik hoop dat ze nu wat meer van de infrastructuur gaan maken buiten de regio Oslo. Al met al rijden we trouwens heel weinig auto nu. Oslo in is een drama dus ik ga met OV naar mijn werk of werk thuis.