Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3432009
Ik weet wel dat de Kia Niro een flinke range heeft op een volle accu maar geen idee in hoeverre die onder groot valt.
Ander nadeel is dat de meeste elektrische auto's ook niet mogen trekken. Zelf ben ik in ieder geval ook nog niet om, met name doordat 'tanken' best wat tijd in beslag neemt. Ook zijn accu's op zichzelf qua productie/afval ook niet geheel milieu vriendelijk terwijl er diesel auto's zijn die schonere lucht uitstoten dan de omgevingslucht in bewoonde omgeving.

Mijn klaag is dat vakantie alweer veel te snel gaat en ik vanaf morgen ruim 4 weken geen lenzen in mag ivm oogonderzoek.
Door src_esther
#3432015
De Kia Niro is ook niet groot genoeg. Die is namelijk ongeveer even groot als de huidige auto.
Daarvoor hadden we een Range Rover, die was waarschijnlijk groot genoeg geweest nu. Maar dat was een wiebelding dus meneer Ko kotste steeds alles onder...
Gebruikersavatar
Door pike
#3432016
dinky89 schreef: do 02 sep 2021, 16:02 Ik weet wel dat de Kia Niro een flinke range heeft op een volle accu maar geen idee in hoeverre die onder groot valt.
Ander nadeel is dat de meeste elektrische auto's ook niet mogen trekken. Zelf ben ik in ieder geval ook nog niet om, met name doordat 'tanken' best wat tijd in beslag neemt. Ook zijn accu's op zichzelf qua productie/afval ook niet geheel milieu vriendelijk terwijl er diesel auto's zijn die schonere lucht uitstoten dan de omgevingslucht in bewoonde omgeving.

Mijn klaag is dat vakantie alweer veel te snel gaat en ik vanaf morgen ruim 4 weken geen lenzen in mag ivm oogonderzoek.
Een punt wat nogal eens vergeten wordt! Wat moeten we straks met al die accu’s?
We weten al niet wat we met de kleine batterijtjes moeten doen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3432025
pike schreef: do 02 sep 2021, 19:04 Een punt wat nogal eens vergeten wordt! Wat moeten we straks met al die accu’s?
We weten al niet wat we met de kleine batterijtjes moeten doen.
En toch moet en zal in 2030 zo goed als alles elektrisch moeten zijn. Waar we dan de stroom vandaan halen om dat allemaal tegelijk op te laden ?
Wellicht dat we de dooie accu's dan weer de ruimte in kunnen schieten, zijn wij ervan af ;) :P
Door src_esther
#3432026
Kaio schreef: vr 03 sep 2021, 08:42 En toch moet en zal in 2030 zo goed als alles elektrisch moeten zijn. Waar we dan de stroom vandaan halen om dat allemaal tegelijk op te laden ?
Wellicht dat we de dooie accu's dan weer de ruimte in kunnen schieten, zijn wij ervan af ;) :P
Tja, we hadden ook veel eerder met een transitie moeten beginnen maar ongeveer iedereen is heel veel te lang met zijn kop in het zand blijven zitten. Het raarste vind ik dat er nóg mensen zijn - notabene met (klein)kinderen - die doen alsof er niets aan de hand is.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3432027
src_esther schreef: vr 03 sep 2021, 09:13 Tja, we hadden ook veel eerder met een transitie moeten beginnen maar ongeveer iedereen is heel veel te lang met zijn kop in het zand blijven zitten. Het raarste vind ik dat er nóg mensen zijn - notabene met (klein)kinderen - die doen alsof er niets aan de hand is.

Blijf ik toch met de vraag zitten waar komt de stroom vandaan? Dat is nl ook heel belangrijk, niet alleen de hoeveelheid maar ook hoe die gewonnen wordt. Ik bedoel hier in Duitsland nog heel veel kolencentrales. Hoe milieu vriendelijk is dat nog als je daarmee je elektrische auto oplaadt?
En dan waar moet het anders vandaan komen? Kerncentrale is een vies woord, maar met wind en zon gaat dat momenteel toch ook niet echt lukken qua rendement en hoeveel je ervan moet hebben dan. Stukken land ontbossen om panelen en windmolens neer te zetten is het ook weer niet :(

Ja klopt er zijn best wat mogelijkheden om dingen langzaamaan aan te passen, ieder nieuw te bouwen huis of renovatie huizen met zonnepanelen uitrusten bijv. Maar vreemd is het bijv dat Nederland iedereen wil verplichten om van het gas af te gaan en ze in Duitsland juist promoten om aan het gas te gaan....
Eigenlijk zou daar een europese samenwerking goed voor zijn, niet alleen regels opstellen van doelen maar ook samen bedenken hoe we het als een Europa in verschillende landelijke omstandigheden mogelijk kunnen maken. Dat stukje mis ik echt ergens
Net zoals je met je elektrische auto buiten Nederland niet echt ver komt ....Dat is echt stressen om iets -op tijd- te vinden om je auto op te laden.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3432028
Tja... stroomopwekking. Ik ben al een tijdje niet meer bij het IJsselmeer geweest. Ik reed er van de week langs en het was zo'n verschrikkelijk triest gezicht. Weg weidse uitzichten over water met mooie wolkenluchten. Een hele bos aan windmolens. Die ook nog eens een keer iets met de visstand schijnt te doen.

Kernenergie... tja... Ik heb vroeger op de barricaden gestaan. Maar ik denk dat het op dit moment één van de schoonste manieren van energie opwekken is. Alleen dat afval hè. Misschien dat kernfusie op een gegeven moment een mooie optie zou zijn in plaats van kernsplitsing. Maar volgens mij zijn we nog lang zo ver nog niet.

Een loffelijk streven om emissievrij te rijden. Maar als je voor dat emissievrije rijden kolencentrales nodig hebt, dan schiet je je doel voorbij.
Door Siberienne
#3432030
Kaio schreef: vr 03 sep 2021, 09:34 Blijf ik toch met de vraag zitten waar komt de stroom vandaan? Dat is nl ook heel belangrijk, niet alleen de hoeveelheid maar ook hoe die gewonnen wordt. Ik bedoel hier in Duitsland nog heel veel kolencentrales. Hoe milieu vriendelijk is dat nog als je daarmee je elektrische auto oplaadt?
En dan waar moet het anders vandaan komen? Kerncentrale is een vies woord, maar met wind en zon gaat dat momenteel toch ook niet echt lukken qua rendement en hoeveel je ervan moet hebben dan. Stukken land ontbossen om panelen en windmolens neer te zetten is het ook weer niet :(

Ja klopt er zijn best wat mogelijkheden om dingen langzaamaan aan te passen, ieder nieuw te bouwen huis of renovatie huizen met zonnepanelen uitrusten bijv. Maar vreemd is het bijv dat Nederland iedereen wil verplichten om van het gas af te gaan en ze in Duitsland juist promoten om aan het gas te gaan....
Eigenlijk zou daar een europese samenwerking goed voor zijn, niet alleen regels opstellen van doelen maar ook samen bedenken hoe we het als een Europa in verschillende landelijke omstandigheden mogelijk kunnen maken. Dat stukje mis ik echt ergens
Net zoals je met je elektrische auto buiten Nederland niet echt ver komt ....Dat is echt stressen om iets -op tijd- te vinden om je auto op te laden.
Wij rijden nu elektrisch maar dat komt ook doordat het invoeren van onze (hybride) auto zo duur was dat het goedkoper was om een 2e hands 'el-bil' (elektrische auto) te kopen. Stroom is hier goedkoop en er zijn een aantal voordelen met lagere tol enzo.
Wij hebben wel een grote bak, ik had liever een iets kleinere gehad (vooral nadat ik laatst tegen de rand van de garagedeur zat) maar die hebben weer minder range... Onze range is voor hier nu prima maar in NL hadden we het denk ik nog niet gedaan. Volgens de boekjes zou het 450 km zijn, in de praktijk denk ik ruim 300 en in de winter halen we dat niet eens (kou, we hadden er nog niet eens een skikoffer op liggen, maar we rekenen dan met max 250 km). Maar omdat de gemiddelde snelheid hier zoveel lager ligt door smalle wegen / weinig snelweg, is 300 km bijna 5 uur rijden dus pauze tussendoor niet verkeerd. Ik moet wel zeggen dat de infrastructuur aan laders tegen is gevallen. Rondom Oslo is wel eea maar daarbuiten presteren ze het om aan een van de drukste doorgaande wegen (de E6 naar het noorden) bij Lillehammer (zeg maar 300 km van Oslo, waar iedereen wil bijladen) welgeteld 2 snelladers te hebben vlakbij de snelweg :-X dus wij stoppen wat eerder en laden bij ipv door te rijden tot we bijna leeg zijn. Snelladers hier zijn trouwens mega duur, kost bijna net zoveel per km als benzine. Dus elektrisch rijden loont in dat opzicht alleen als je vooral thuis kan laden.

SRC ester: dat zou voor jullie wellicht nog een optie zijn: aan het einde van de heenweg even bijladen. Maar het vereist extra planning, langere pauzes en wij hebben nog redelijk geluk gehad dat we nergens echt heel lang moesten wachten. Maar toch, het kost echt veel meer tijd dan tanken en meer moeite. En dan zijn we nog niet echt ver van Oslo geweest. Overigens: met een Tesla is dat allemaal veel beter geregeld met infrastructuur.

De stroom hier komt van waterkracht. Dus dat gaat nog wel. Een punt als het over fossiele brandstoffen gaat: een elektrische auto is wel veel efficiënter in het overbrengen van de energie naar beweging. Ik citeer even uit dit stuk: https://decorrespondent.nl/6601/waarom- ... 5-4e3a4cf5

"Bij het verbranden van benzine - straks, als we wegrijden - komt maar 22 tot 30 procent van de energie in de voortbeweging terecht. De rest gaat in warmte en wrijving verloren.

Die efficiëntie moeten we vergelijken met die van een energiecentrale en van een elektrische auto. Een gascentrale - waar de meeste Nederlandse fossiele energie vandaan komt - is efficiënter dan een auto: het rendement van een moderne centrale is 50 à 60 procent. Maar lang niet zo efficiënt als een elektrische auto zelf.

In een elektrische auto wordt 74 tot 94 procent van alle energie in de auto efficiënt verbruikt. "

Kanttekening daarbij is wel dat onze huidige auto een gewicht heeft van 2500 kilo: aardig wat massa om in beweging te krijgen...

Dus ja, ik moet er nog steeds aan wennen, hier in de buurt vind ik het wel prima als we thuis kunnen laden en ik hoop dat ze nu wat meer van de infrastructuur gaan maken buiten de regio Oslo. Al met al rijden we trouwens heel weinig auto nu. Oslo in is een drama dus ik ga met OV naar mijn werk of werk thuis. ;)
Door Elf
#3432035
src_esther schreef: do 02 sep 2021, 15:40 Snelladen is slecht voor batterijen/accu's. En 's nachts is 20 minuten lang, dan willen we zo snel mogelijk thuis zijn na een intensieve dag en avond werken.
De auto moet ook groot zijn zodat er veel mee kan, plus hond.
We hebben de opties bekeken en helaas gaat het niet lukken.
Hopelijk de volgende auto, als we voor het werk niet meer zulke grote afstanden - regelmatig ruim 300 kilometer per dag - hoeven af te leggen.
Wij rijden al jaren tesla en laden vrijwel alleen maar bij de snelladers van Tesla. Niets aan de accu’s te merken hoor. Alleen altijd opladen tot 100% is niet goed. Maar dat wordt allemaa automatisch geregeld. En moet je een keertje wat verder dan laad je wel tot 100%.
Inderdaad op de heenweg een kwartier oid laden kan ook. Een Tesl kan trouwens zonder lasen makkelijk 300 km rijden😉
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3432036
Ja een Tesla ;) dat zijn wel de betere modelletjes toch


Nou in aan het pakken voor een week waterwerkkamp, wat een t#$ing zooi :wall: En wat er allemaal mee moet :-X (we gaan dus met 2 auto's..... :-[ :-[ :-[ :sofa: )
Ach ja de rest kan in het gelukstopic, Fozzy gaat ook mee en we krijgen mooi weer :biggrin2:
Door Siberienne
#3432039
Elf schreef: vr 03 sep 2021, 16:49 Wij rijden al jaren tesla en laden vrijwel alleen maar bij de snelladers van Tesla. Niets aan de accu’s te merken hoor. Alleen altijd opladen tot 100% is niet goed. Maar dat wordt allemaa automatisch geregeld. En moet je een keertje wat verder dan laad je wel tot 100%.
Inderdaad op de heenweg een kwartier oid laden kan ook. Een Tesl kan trouwens zonder lasen makkelijk 300 km rijden😉
Ik wil mijn hond in de kofferbak. En de ski’s. En de vouwkano. Als Tesla een station wagen had gehad…

Maar overigens is de Tesla reikwijdte hier in Noorwegen ook een stuk minder in de winter als het echt koud is, en hebben Tesla’s meer last van de kou dan bv onze auto. En je ziet ze toch voornamelijk rond Oslo, echt in de winter de bergen in.., doe mij maar iets stoerder en hoger op de poten :biggrin2: . Volgens meneer was ik trouwens te zuinig; in de zomer halen we 340 km.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3432040
Kaio schreef: vr 03 sep 2021, 08:42 En toch moet en zal in 2030 zo goed als alles elektrisch moeten zijn. Waar we dan de stroom vandaan halen om dat allemaal tegelijk op te laden ?
Wellicht dat we de dooie accu's dan weer de ruimte in kunnen schieten, zijn wij ervan af ;) :P
Hier in Nederland zijn al gebieden waar het elektriciteitsnet het aanbod door zonnepanelen niet aan kan waardoor stroom verloren gaat ::)
Mij is paar weken terug gevraagd vanuit werkgroep milieu of ik nog zaken zag in nieuwe wetgeving over o.a. elektrische auto's en zero emissie. Toen heb ik aangegeven dat er goed naar hele cyclus gekeken moet worden qua emissie/uitstoot dus ook ontwikkeling brandstof en bouw + sloop auto. Geen idee waar in de molen dat strand want dat is niet wat men wil horen :-X
Door Siberienne
#3432042
dinky89 schreef: vr 03 sep 2021, 18:43 Hier in Nederland zijn al gebieden waar het elektriciteitsnet het aanbod door zonnepanelen niet aan kan waardoor stroom verloren gaat ::)
Mij is paar weken terug gevraagd vanuit werkgroep milieu of ik nog zaken zag in nieuwe wetgeving over o.a. elektrische auto's en zero emissie. Toen heb ik aangegeven dat er goed naar hele cyclus gekeken moet worden qua emissie/uitstoot dus ook ontwikkeling brandstof en bouw + sloop auto. Geen idee waar in de molen dat strand want dat is niet wat men wil horen :-X
Dat overschot kun je dan bufferen in auto’s ;)
Ik vind het ook ingewikkeld hoor, het hele verhaal. Komt nog bij dat mocht een elektrische auto in brand gaan, dan kun je dat niet makkelijk blussen, die schijnen ondergedompeld te moeten worden. Dus dat is in 1 klap totall loss want daar kunnen ze niet tegen. https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... vaarlijker
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3432044
Ik zou voor een plug-in hybride gaan. Je hebt er ook waarmee je 200km op elektriciteit kan doen. En als het op is, gebruik je brandstof. Zekerheid dat je kan doorrijden en toch elektrisch als het kan.

M'n vader heeft een DS, daar kan je behoorlijk wat kwijt in de koffer.
Door Siberienne
#3432048
pearlsofpassion schreef: za 04 sep 2021, 00:01 Ik zou voor een plug-in hybride gaan. Je hebt er ook waarmee je 200km op elektriciteit kan doen. En als het op is, gebruik je brandstof. Zekerheid dat je kan doorrijden en toch elektrisch als het kan.

M'n vader heeft een DS, daar kan je behoorlijk wat kwijt in de koffer.
Welke kan er dan zo ver? Ik ken ze alleen die iets van 30-50 km puur elektrisch kunnen. Als ze al zo’n lange range hebben, heb je zo’n accupakket dat het er nog bij zetten van een verbrandingsmotor bijna niet lijkt te lonen.

Ik heb even zitten googelen en kwam deze blog tegen: https://www.autoblog.nl/nieuws/top-10-d ... ius-181204 en daar zit 1 auto bij met 124 km maar dat is niet echt een doorsnee auto. En de 79 km van bv de Skoda is WLTP en dat haal je in de praktijk lang niet altijd. (((Overigens zou ik dat in NL a toch wel een interessante auto hebben gevonden want die heeft wel 2x de range dan van onze vroegere Volvo hybride)))
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door