Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Eef+Stippels
#3378510
zurca schreef:Een oudere hond en dan eentje die wat gaat mankeren, ik vond het iedere dag weer "moeilijk". :-\ Bij elk zuchtje te veel dacht ik "ohneee".

En terwijl ik dit typ zit ik me nu ietwat zorgen te maken om mijn jonge, niets mankerende, hond ::) Die vond het vanmorgen nodig een stuk kophuid van ongeveer 3x2 cm in één keer door te slikken. Hoop dat ze er geen last van krijgt...

En andere klaag, Pippa loopt nu een week net een bandje om van Seresto. Tegen de teken. Elke wandeling pluk ik nog teken van haar af. Vanmorgen een klein wandeltje door het bos, 5 teken :-X
Als ze er direct na het doorslikken geen last van heeft, is het mijn ervaring dat het dan verder gewoon goed gaat :)

Wat een tegenvaller zoveel teken ondanks de band...
Gelukkig valt het hier nog mee, en anders gebruik ik Advantix. Dat werkt bij ons altijd goed.
Door zurca
#3378541
eelke schreef:Seresto verjaagd ook geen teken, die dood ze als ze vastgebeten hebben. Werkt daar dan wel weer heel goed voor.
Voor Tous en Ziggy had ik altijd spray van exil. Daarmee kwamen de teken ook niet op ze, deden ze dat wel dan lieten ze zich al vlot weer vallen. Helemaal niet over nagedacht dat een ander middel weer anders werkt :-[ ::)
Dan pluk ik de wandelende teken er gewoon af als ik ze zie maar mocht ik er dan eentje missen dan zal de band zijn werk wel doen. En voor volgende keer dan toch die spray maar denk ik want als zij nu een losse teek mee naar binnen neemt en deze op de bank ofzo terecht komt...of ik pak haar op en zo'n teek stapt ff over :-X

Eef+doggies schreef:Als ze er direct na het doorslikken geen last van heeft, is het mijn ervaring dat het dan verder gewoon goed gaat :)

Wat een tegenvaller zoveel teken ondanks de band...
Gelukkig valt het hier nog mee, en anders gebruik ik Advantix. Dat werkt bij ons altijd goed.
Ze slikte het zo vlotjes door dat ik eerst ff dacht dat ze alleen een stukje eraf had en de rest nog bij haar zou liggen....niet dus ::) Ik heb gisteren niets raars aan haar kunnen ontdekken dus het zal wel verteerd worden. Volgende keer de kleinere stukken net wat eerder weghalen.
Ja hier op de veluwe stikt het van de teken, thuis in de polder is het veel minder.
Door Eef+Stippels
#3378767
Even ventileren hoor...
Er zitten hier zo verschrikkelijk veel eikenprocessierupsen, niet normaal :-X

Er staat een eikenboom vlak naast ons huis waar ik met de honden onderdoor moet, daar zitten al meer dan 10 nesten in :o
En net vond ik er onder die boom 1 op de grond, Xindy liep er overheen :(
Ik heb haar pootjes met plakband afgedaan, ze zit er nog niet aan... Hopelijk gaat dat goed.

Zelf heb ik constant jeuk ::)
Er is geen ronde te lopen hier zonder onder tig nesten door te moeten.
En de gemeente doet niets. Vorig jaar zaten er 3 nesten in de boom naast ons huis, dat heb ik gemeld en is niets mee gedaan. Van wat ik las worden het jaar erop het er dan 5x zoveel als oude nesten niet worden weggehaald. Nou, daar zitten we zo wel aan ja... >:(

Zelf laten weghalen heb ik ook naar gekeken, maar dat kost ca 1000,- :o
Gebruikersavatar
Door Ina
#3378769
Eef+doggies schreef:Even ventileren hoor...
Er zitten hier zo verschrikkelijk veel eikenprocessierupsen, niet normaal :-X

Er staat een eikenboom vlak naast ons huis waar ik met de honden onderdoor moet, daar zitten al meer dan 10 nesten in :o
En net vond ik er onder die boom 1 op de grond, Xindy liep er overheen :(
Ik heb haar pootjes met plakband afgedaan, ze zit er nog niet aan... Hopelijk gaat dat goed.

Zelf heb ik constant jeuk ::)
Er is geen ronde te lopen hier zonder onder tig nesten door te moeten.
En de gemeente doet niets. Vorig jaar zaten er 3 nesten in de boom naast ons huis, dat heb ik gemeld en is niets mee gedaan. Van wat ik las worden het jaar erop het er dan 5x zoveel als oude nesten niet worden weggehaald. Nou, daar zitten we zo wel aan ja... >:(

Zelf laten weghalen heb ik ook naar gekeken, maar dat kost ca 1000,- :o

Geen idee of het een route is die door veel mensen gebruikt wordt, maar in principe is de gemeente wel risico-aansprakelijk (maar niet verplicht) ... blijkt dat vooral als er schoolgaande kinderen of ouderen gebruik maken van die weg ze nog wel eens in actie willen komen

"10.3 Is de gemeente aansprakelijk te stellen voor de overlast die wordt ondervonden als
gevolg van de eikenprocessierups?
In principe is de gemeente niet aansprakelijk te stellen voor schade en/of overlast die de
eikenprocessierups oplevert of kan opleveren voor de omgeving. Hoewel er wel sprake
is van een zorgplicht, kan een gemeente niet zonder meer verplicht worden handelend
op te treden. Wel kan van de gemeente in dit kader gevraagd worden er zorg voor te
dragen dat indien sprake is van een voorzienbare situatie, de burger adequaat wordt
voorgelicht en dat daar waar een situatie in de openbare ruimte tot voorzienbare
problemen leidt preventieve maatregelen worden genomen. Welke maatregelen dat zijn
kan de gemeente zelf beslissen. Bij openbare wegen rust de risicoaansprakelijkheid op
het overheidslichaam, in dit geval de gemeente, dat moet zorgen, dat de weg in goede
staat verkeert
."

https://www.haaksbergen.nl/Docs/Inwoner ... ierups.pdf

Dit is ook wel een leuke om te lezen, ietsjes meer tekst ;)
https://www.nvwa.nl/binaries/nvwa/docum ... ierups.pdf
Door Cathelijn
#3378790
Volgens mij zijn er dit jaar echt veel meer eikenprocessierupsen... ik heb ook al tig nesten gezien terwijl ik ze in vorige jaren maar sporadisch zag.
De locaties langs twee fietspaden heb ik gemeld bij de gemeente en keurig bericht terug gehad. Hun aannemer had het er al heel druk mee maar ze komen op zijn lijst. Vrijdag zag ik wel dat er al iemand een waarschuwingslint had gespannen. Dat was mooi en zeker geen overbodige luxe met iig 12 nesten op 100 meter pad.
Wep jammer dat ik er zelf net iets van heb opgevangen. Jee wat jeukt dat!
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3378792
Oh Eef hier is het ook zo verschrikkelijk!!! Alle eiken op het veld, waar ook een basissschool staat, zitten onder. En ook daar wordt niets aan gedaan. Ik zit ook helemaal onder en krap mezelf open.... Bah! :-\ :-X
Gebruikersavatar
Door Laika
#3378799
Volgens mij is het een superjaar voor de insecten. Mijn fruitbomen zitten vol met luis en de bessenstruiken worden kaalgevreten door de rupsen. Onze Favoboom (een walnoot waar we het hele jaar noten van eten) stikt van de meikevers. Daarvoor hebben we nematoden besteld, die vreten de engerlingen op anders is het straks einde boom. Voor de levende kevers hebben we de kippen ingeschakeld. De kevers gaan tussendoor naar de grond om eitjes af te zetten, daar krijgen ze van de kippen weinig kans voor ;)

Maar processierupsen lijken me een ramp. Onze gemeente is eikengeil (alle bomen moeten wijken op de eiken na :P ). Ik hou mijn hart vast... Sterkte voor iedereen die er last van heeft.
Door hannabelgje
#3378876
Sta je lief onder de douche, voel je ineens een teek in je knieholte. Brrrrrr.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Door Eef+Stippels
#3378900
Ina schreef:Geen idee of het een route is die door veel mensen gebruikt wordt, maar in principe is de gemeente wel risico-aansprakelijk (maar niet verplicht) ... blijkt dat vooral als er schoolgaande kinderen of ouderen gebruik maken van die weg ze nog wel eens in actie willen komen

"10.3 Is de gemeente aansprakelijk te stellen voor de overlast die wordt ondervonden als
gevolg van de eikenprocessierups?
In principe is de gemeente niet aansprakelijk te stellen voor schade en/of overlast die de
eikenprocessierups oplevert of kan opleveren voor de omgeving. Hoewel er wel sprake
is van een zorgplicht, kan een gemeente niet zonder meer verplicht worden handelend
op te treden. Wel kan van de gemeente in dit kader gevraagd worden er zorg voor te
dragen dat indien sprake is van een voorzienbare situatie, de burger adequaat wordt
voorgelicht en dat daar waar een situatie in de openbare ruimte tot voorzienbare
problemen leidt preventieve maatregelen worden genomen. Welke maatregelen dat zijn
kan de gemeente zelf beslissen. Bij openbare wegen rust de risicoaansprakelijkheid op
het overheidslichaam, in dit geval de gemeente, dat moet zorgen, dat de weg in goede
staat verkeert
."

https://www.haaksbergen.nl/Docs/Inwoner ... ierups.pdf

Dit is ook wel een leuke om te lezen, ietsjes meer tekst ;)
https://www.nvwa.nl/binaries/nvwa/docum ... ierups.pdf

Dankjewel! :)

Nee, er komen niet veel mensen langs de route. Maar dat lijkt de gemeente sowieso niets uit te maken, ze halen de nesten nergens weg...
En vogelhuisjes ophangen mag van onze fijne gemeente niet.. Hebben we wel gedaan :cool: Maar heeft helaas niet geholpen.

Pauline schreef:Oh Eef hier is het ook zo verschrikkelijk!!! Alle eiken op het veld, waar ook een basissschool staat, zitten onder. En ook daar wordt niets aan gedaan. Ik zit ook helemaal onder en krap mezelf open.... Bah! :-\ :-X
Oh erg :-X
Ja, de basisschool aan deze kant laten ze ook gewoon overspoelen door de rupsen ::)
Vorig jaar ook al. Dat kan toch zo niet doorgaan?!
Als ze gewoon vorig jaar of dat jaar daarvoor waren gaan zuigen, dan was het nu niet zo uit de hand gelopen...



Vanmiddag ga ik met Xindy naar de dierenarts. Ze loopt niet lekker, haar pootjes zijn ook een beetje dik.
Ik heb haar supplementen al verdubbeld, traumeel gegeven en rust, maar dat heeft niet mogen baten :(
Ik maak me behoorlijk zorgen :-\ Ze is natuurlijk de jongste niet meer. En ze vindt het verschrikkelijk bij de da, dus dan kijkt ze me weer zo aan van 'waarom doe je me dit aan'.... Als ik moet gokken denk ik artrose/artritis in haar teentjes...?
Ze moest ook nog een paar dagen extra wachten, want onze auto is ermee opgehouden (en onze da zit een stad verderop). Dat is mijn volgende klaag; dat gaat weer een flinke duit kosten :-X
Door Eef+Stippels
#3378956
Haal ik net alle onderdelen van mijn DoggyRide uit de berging, om de standaard erop te monteren en lekker met Xindy te gaan fietsen, blijkt de standaard niet compleet! ::)
Hij heeft te weinig montage-mogelijkheden (2 gaten ivp 4) en ik mis een moer. Dat wordt dus niets.
Op de sticker staat 'Novel/original standaard 2014'.... Zou dit een oud model zijn, dat daarom de gaten niet kloppen :???:
Door eelke
#3378973
Mijn nieuwe bril kijkt raar. Rare rand en alles is krom. Heel de dag al. Kom ik er net achter dat een glas gewoon scheef in het montuur zit >:( morgen maar weer terug ermee. En ik hoop dat ze m kunnen fixen zonder hem op te sturen want mijn vorige is op en mijn lenzen voelen als schuurpapier nu met de hooikoorts >:( >:(
Door Too
#3379057
Ow Eelke dat is stomm.. >:(



Klaag:
Benedenbuurpuberts met een karaoketoestand :rant: :wall:
Door Siberienne
#3379113
Pfffff de vreugdes van hypotheek en verzekeringsadviezen en dergelijke. Punthoofd krijg ik ervan. Om over advieskosten nog maar niet te spreken...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door