Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3205055
hannabelgje schreef:Niks mis met zo'n staartdracht hoor. De cardigan corgi draagt de staart ook zo. Die worden wel gewoon vierkant geshowd. Ik zal eens ff een foto zoeken.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Ja dat bedoel ik te zeggen. De staart is normaal, maar die stand niet.

Heb helaas geen duidelijke foto van Jones. Ander ras zelfde stand van de staart idd.
#3205056
Maar die stand he, er zijn meer rassen die op van die achterlijke manieren neergezet worden. De boxer is toch een ras met een normale rug en houding, maar google op showfoto's en ze staan allemaal zo:

Afbeelding

Ik vraag me dan af, wat valt daar dan aan te beoordelen als dat helemaal niet hun normale stand is?
#3205058
Kaela schreef:Maar die stand he, er zijn meer rassen die op van die achterlijke manieren neergezet worden. De boxer is toch een ras met een normale rug en houding, maar google op showfoto's en ze staan allemaal zo:

Afbeelding

Ik vraag me dan af, wat valt daar dan aan te beoordelen als dat helemaal niet hun normale stand is?
Toch toont dit dan weer anders, de voeten staan iig op een normale manier op de grond, itt de herder die op zn hakken staat :-\
Ik heb wel het idee dat in deze stand de spieren goed naar voren komen, dus mogelijk is dat de reden.
Als ik hiernaar kijk zie ik een soort 'ready, steady, go!' Stand, bij de herder ziet het er ongemakkelijker uit.
#3205060
Martine-Tom schreef:Toch toont dit dan weer anders, de voeten staan iig op een normale manier op de grond, itt de herder die op zn hakken staat :-\
Ik heb wel het idee dat in deze stand de spieren goed naar voren komen, dus mogelijk is dat de reden.
Als ik hiernaar kijk zie ik een soort 'ready, steady, go!' Stand, bij de herder ziet het er ongemakkelijker uit.
Eens en het is ook duidelijk dat dit een hond is de in een rare stand staat. In tegenstelling tot de herder die ook in gewonere stand slecht in elkaar zit. Maar ik begrijp niet waarom ze het doen, al je hoekingen zijn zo onzichtbaar.
#3205061
Kaela schreef:Eens en het is ook duidelijk dat dit een hond is de in een rare stand staat. In tegenstelling tot de herder die ook in gewonere stand slecht in elkaar zit. Maar ik begrijp niet waarom ze het doen, al je hoekingen zijn zo onzichtbaar.
Mode? Een grote naam heeft zo ermee gewonnen dus de rest gaat het ook doen, keurmeesters prefereren het in een keer, dus als je wilt winnen ga je het ook doen etc!
Zoals ik zei, deden ze met de newf ook een tijdje, en dat is weer teruggewaaid zeg maar. Een hond dient niet uit het lood te staan zoals ze dat noemden. De hakken van de hond dienen vertikaal te zijn en dan komen de benen ook meer onder het lichaam te staan niet erachter, wat gewoon natuurlijker is en functioneel. EIgenlijk moet een hond gewoon een rondje rennen en dan stoppen, dan een pasje zetten en dat is dan hoe een hond dient te staan, want dat is de natuurlijke stand. Al dat gefriemel en gezet aan die poten, klopt eigenlijk sowieso niet.
#3205085
Ik ben met je eens dat op deze manier honden fokken echt killing is. De Duitse Herder mensen hebben daar de hond mee. En dat maakt het zo erg. En op den duur hebben ze ook zichzelf ermee (maar dat ontkennen ze vast nog stellig). Want dit gaan de honden niet nog 20 jaar volhouden. Dit pleurt op korte termijn om. Linksom of rechtsom.
Ik vind dat je als koper hier ook een aandeel in hebt. Het ligt niet alleen aan de fokkers en keurmeester denk ik. Als ik zie hoe klakkeloos pupkopers af kunnen gaan op wat fokkers zeggen dan vraag ik me wel eens af waar het verstand gebleven is. En ja, dan moet je beter zoeken en langer wachten. So what! Er zijn binnen elk ras wel fokkers, ook binnen de DH, die echt anders denken over bepaalde uiterlijke kenmerken. Maar dat moet je als koper ook willen weten en zien.
#3205102
Janneke schreef:Ik vind dat je als koper hier ook een aandeel in hebt. Het ligt niet alleen aan de fokkers en keurmeester denk ik. Als ik zie hoe klakkeloos pupkopers af kunnen gaan op wat fokkers zeggen dan vraag ik me wel eens af waar het verstand gebleven is. En ja, dan moet je beter zoeken en langer wachten. So what! Er zijn binnen elk ras wel fokkers, ook binnen de DH, die echt anders denken over bepaalde uiterlijke kenmerken. Maar dat moet je als koper ook willen weten en zien.
Ja. En nee. Ik vind kopers die willens en wetens honden kopen die knuivend en stikkend door het leven gaan en dat schattig vinden weird. Ja.

Maar als fokker ben je beschermer van je ras. En daar ligt de verantwoordelijkheid. KM's die dit laten winnen zijn niet goed snik maar niemand verplicht jou om zo'n hond te fokken. Je kunt als fokker ook zeggen "dikke doei, ik doe hier niet aan mee, aan dit show spelletje, ze kunnen me de pestpokke krijgen". En als jij als fokker dan zo sneu bent om te zeggen "ja maar win ik niet" wordt het toch de hoogste tijd om je ego eens goed onder de loep te nemen. Want als je ego groter is (en winnen belangrijker is) dan je verantwoordelijkheidsgevoel ten aan zien van de pups en je pupkopers, dan gaat er toch van binnen in het hoofd iets niet helemaal goed.

En pupkopers, die willen een (bijvoorbeeld) Herder. Omdat ze die vroeger thuis ook hadden. En een al goede pupkoper gaat kijken op Internet naar de rasvereniging, zien daar aangesloten fokkers, denken dat het wel snor zit, komen op websites van fokkers terecht waar staat dat de honden een prachtige HD A hebben. Hoeveel meer huiswerk vind jij dat ze moeten maken?

Ik heb het hier dus niet over de mensen die op zaterdag bedenken een hond te willen hebben en er op zondag 1 in Belgie gaan kopen.

Nee. Ik vind maar 1 groep verantwoordelijk voor dit hele fok-debacle en dat is de fokker.
#3205109
Janneke schreef:Ik vind dat je als koper hier ook een aandeel in hebt. Het ligt niet alleen aan de fokkers en keurmeester denk ik. Als ik zie hoe klakkeloos pupkopers af kunnen gaan op wat fokkers zeggen dan vraag ik me wel eens af waar het verstand gebleven is. En ja, dan moet je beter zoeken en langer wachten. So what! Er zijn binnen elk ras wel fokkers, ook binnen de DH, die echt anders denken over bepaalde uiterlijke kenmerken. Maar dat moet je als koper ook willen weten en zien.
Mwoah...
Ook niet gegeel mee eens. Toen wij Kaio kochten letten we wel op een aantal dingen,, maar hadden ook een ideaal alswel utopisch beeld van hondenshows, rasverenigingen.
Naat gezondheids uitslagen die verplicht waren was Kaio's pa ook kampioen. Een slechte ongezonde hond wordt toch geen kampioen? Dus die pa moest helemaal ok zijn. Is dat heel stom om dat te denken? Dat de hond dan alle tanden heeft, dat ie moeiteloos kan bewegen etc?
En dan fokkers die bij de rasvereniging staan, ja die moeten toch ook allemaal kwaliteit hebben en het beste met het ras voorhebben, anders zou een rasvereniging ze niet ondersteunen? Toch? Goed enigszins naief, of een utopisch beeld van de wereld :biggrin2: Nu weten we dat er ook in mijn ogen broodfokkers op de lijst staan, kampioen eigenlijk niets zegt over de hond, al helemaal niets over zijn nakomelingen.
Maar goed, gelukkig voor ons, zijn kaio's ouderdieren ook lekker sterke dieren gebleken en vele nakomelingen ook, zou zo hetzelfde kiezen en ook met meer kennis vind ik kaio's ouders 'kampioenen' maar dan naar mijn maatstaven.
Maar ik vind niet dat de pupkopers persee schuld zijn ( ok je hebt bloemkoelen maar voor het grootste percentage dus niet) aan vernaggelen van rassen, denk dat de verantwoordelijkheid toch meer eregns anders ligt
#3205126
Het geheel gebaseerd op ego en geld.
Want dat is uiteindelijk waar het om draait bij vele fokkers, rasverenigingen, de FCI, Engelse Kennelclub enz.
De verplichting van een rasvereniging dat je hond bepaalde resultaten op een show behaald moet hebben, zeggen helemaal niks over het functionele van de hond.
Het gaat daar om een mening, de mening van de keurmeester en de mening van de meerheid in dat ras wat op show uitkomt.
Fokken wat jou aanstaat, staat een ander vaak niet aan en als we afgunst hebben van iets worden mensen rare wezens en gaan ze wel vaker mekaar ondermijnen.

Bij meer rassen heb je meer stromingen, naar mijn inziens alleen maar goed de een wil een showhond met bv veel vacht, de ander een korthaar werktype om maar wat uitersten te noemen.
Ik zie wat meer bij de border collie, working sheepdog en hollandse herder omdat die dichterbij mij staan.
De een vind een showborder met veel haar prachtig, de werklijnkant scheld ze uit voor barbieborder collie enz.
En andersom ook de showbordermensen schelden die "kortharige" werklijnen weer uit voor borders vol zenuwen.
Waar ben je dan in vredesnaam mee bezig, iedereen mag een mening hebben wat ze mooi vinden toch?

Zo houd je het ras breed. Mijn inziens hoeven we niet eens rassen te hebben, maar kan me voorstellen dat mensen vaak iets in hokjes willen plaatsen.

Het enige wat ik vind is dat de honden er zelf geen overlast/gezondheidsproblemen van moeten hebben. Wat mij betreft mogen ze op show dus best bv een uithoudingsproef doen of een keuren op hoe de hond beweegt binnen een kader waar de hond geen last van heeft. En keuren op karakter, angstig, agressief enz. is niet gewenst in deze maatschappij.
Of als het een werkras is of ze hun job nog wel kunnen vervullen.
Als we dan toch zo graag willen strijden tegen elkaar, dan liever ten bate van de hond dan ten koste van de hond.
#3205130
May Linn schreef:Het geheel gebaseerd op ego en geld.
Want dat is uiteindelijk waar het om draait bij vele fokkers, rasverenigingen, de FCI, Engelse Kennelclub enz.
De verplichting van een rasvereniging dat je hond bepaalde resultaten op een show behaald moet hebben, zeggen helemaal niks over het functionele van de hond.
Het gaat daar om een mening, de mening van de keurmeester en de mening van de meerheid in dat ras wat op show uitkomt.
Fokken wat jou aanstaat, staat een ander vaak niet aan en als we afgunst hebben van iets worden mensen rare wezens en gaan ze wel vaker mekaar ondermijnen.

Bij meer rassen heb je meer stromingen, naar mijn inziens alleen maar goed de een wil een showhond met bv veel vacht, de ander een korthaar werktype om maar wat uitersten te noemen.
Ik zie wat meer bij de border collie, working sheepdog en hollandse herder omdat die dichterbij mij staan.
De een vind een showborder met veel haar prachtig, de werklijnkant scheld ze uit voor barbieborder collie enz.
En andersom ook de showbordermensen schelden die "kortharige" werklijnen weer uit voor borders vol zenuwen.
Waar ben je dan in vredesnaam mee bezig, iedereen mag een mening hebben wat ze mooi vinden toch?

Zo houd je het ras breed. Mijn inziens hoeven we niet eens rassen te hebben, maar kan me voorstellen dat mensen vaak iets in hokjes willen plaatsen.

Het enige wat ik vind is dat de honden er zelf geen overlast/gezondheidsproblemen van moeten hebben. Wat mij betreft mogen ze op show dus best bv een uithoudingsproef doen of een keuren op hoe de hond beweegt binnen een kader waar de hond geen last van heeft. En keuren op karakter, angstig, agressief enz. is niet gewenst in deze maatschappij.
Of als het een werkras is of ze hun job nog wel kunnen vervullen.
Als we dan toch zo graag willen strijden tegen elkaar, dan liever ten bate van de hond dan ten koste van de hond.
Amen. Ik wil een gezonde hond met een prettig karakter die geschikt is voor wat ik ermee wil doen. Eerlijk gezegd niet meer en niet minder. Nou ja, ervaring leert dat ik voorkeur heb voor een bepaalde maat/gewicht. Maar thats it! Maar hoe simpel het klinkt, het lijkt onbegonnen werk om een dergelijke hond te vinden. Of karakter is een gok of gezondheid.
#3205206
Lizzy schreef:
En pupkopers, die willen een (bijvoorbeeld) Herder. Omdat ze die vroeger thuis ook hadden. En een al goede pupkoper gaat kijken op Internet naar de rasvereniging, zien daar aangesloten fokkers, denken dat het wel snor zit, komen op websites van fokkers terecht waar staat dat de honden een prachtige HD A hebben. Hoeveel meer huiswerk vind jij dat ze moeten maken?
Tja, mogelijk dat ik verder denk. Kijk ik verder. Misschien ook door mijn achtergrond. Ik weet het niet. Maar ik neem geen genoegen met een website, wat gezondheidsuitslagen en een kennismakingsgesprek. De plek die ik juist mijd zijn de shows. Ik ben dus gaan kijken bij een kringgroep waar een van de fokkers traint die mij geholpen heeft bijvoorbeeld. Ik ben bij een aankeuring geweest. Ik denk dat je als pupkoper wat minder naïef zou kunnen zijn. Op het internet staat meer info dan alleen van de partijen die er belang bij hebben.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door