Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
#3203425
Ik ben tegen circussen met dieren. Of het nu wilde dieren zijn of honden, geiten of kippen. In tenten of in betonnen bakken zoals dolfinaria etc.
Nu zat ik live the crufts te bekijken en dan naar Heelwork to music.
Ik heb dat altijd mooi gevonden tot meneer Keetje dus opmerkte,.... Dat is een circusact. :cool:
Ik heb er eens goed over nagedacht en eigenlijk heeft hij gelijk. Dieren die een kunstje doen op muziek. Wat is er anders dan dieren die kunstjes doen in het circus. Al dan niet op muziek?

Wat is jullie mening hierover? Is het een circusnummer? En zonee, wat is het dan?
Door Martine-Tom
#3203428
:) Oh goeie!
Nee ik vind het van niet, een hond is gedomesticeerd en wil werken met zn baas, vind ik iets anders als een leeuw die op moet treden.
Buiten dat is het algemeen gesproken ook niet de bron van inkomsten van de handler.
Geloof dus dat ik vind van niet, ben venieuwd hoe andere mensen erover denken :)
Door hannabelgje
#3203432
Ik vind een circusact met huisdieren acceptabel. Hond, kat, paard, kameel enz. Maar naast het trainen en de act vind ik wel dat het dier zijn eigen ding moet kunnen doen. Grote dieren als paarden en kamelen dus iets van weidegang. Hond en kat een gezinssituatie. Dus niet een hokje of box ofzo in en verder niks.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pluk
#3203438
Interessante discussie kan dit worden!

Niet gedomesticeerde dieren in een circus vind ik onacceptabel. Bij gedomesticeerde dieren vind ik het lastig.

Wat maakt dat iets een circusact is? De kunstjes, de muziek? Of het vertonen van (onnatuurlijk) gedrag op commando?
In het laatste geval is heelwork to music een circusact. Dressuur, agility of treibball zijn dit dan ook.
En wat is het verschil dan met een circus? Voor een circus worden de dieren commercieel geëxploiteerd. Anderzijds gaat er in bijv de paardensport ook genoeg geld om. In een circus moet een dier op gezette tijden presteren, maar dit geldt ook voor wedstrijden.

Zolang het welzijn van de dieren niet in het gedrang komt heb ik niets tegen bijvoorbeeld honden en paarden in een circus. Het reizen, het rumoer in de tent, etc is hierop wel van invloed natuurlijk. Maar ja, die honden op Crufts worden ook van over de hele wereld ingevlogen. Net als de paarden die straks op de Spelen in Rio lopen. Echter, door (financiële) belangen kan het welzijn uit het oog worden verloren en wordt het dier een "ding". Dit gebeurt in circussen, maar ook in de wedstrijdsport (waartoe ik showen dan ook reken). Daar ligt wat mij betreft de grens.
Dus een stel honden dat een kunstje doet in het circus, maar daarnaast gewoon hond kan zijn en waarvoor goed wordt gezorgd dat vind ik prima. Als diezelfde hondjes na de voorstelling in benches worden gezet tot de volgende voorstelling en er alleen uit gaan voor een plasrondje, dat is onacceptabel wat mij betreft
Door Lil
#3203448
pluk schreef:Interessante discussie kan dit worden!

Niet gedomesticeerde dieren in een circus vind ik onacceptabel. Bij gedomesticeerde dieren vind ik het lastig.

Wat maakt dat iets een circusact is? De kunstjes, de muziek? Of het vertonen van (onnatuurlijk) gedrag op commando?
In het laatste geval is heelwork to music een circusact. Dressuur, agility of treibball zijn dit dan ook.
En wat is het verschil dan met een circus? Voor een circus worden de dieren commercieel geëxploiteerd. Anderzijds gaat er in bijv de paardensport ook genoeg geld om. In een circus moet een dier op gezette tijden presteren, maar dit geldt ook voor wedstrijden.

Zolang het welzijn van de dieren niet in het gedrang komt heb ik niets tegen bijvoorbeeld honden en paarden in een circus. Het reizen, het rumoer in de tent, etc is hierop wel van invloed natuurlijk. Maar ja, die honden op Crufts worden ook van over de hele wereld ingevlogen. Net als de paarden die straks op de Spelen in Rio lopen. Echter, door (financiële) belangen kan het welzijn uit het oog worden verloren en wordt het dier een "ding". Dit gebeurt in circussen, maar ook in de wedstrijdsport (waartoe ik showen dan ook reken). Daar ligt wat mij betreft de grens.
Dus een stel honden dat een kunstje doet in het circus, maar daarnaast gewoon hond kan zijn en waarvoor goed wordt gezorgd dat vind ik prima. Als diezelfde hondjes na de voorstelling in benches worden gezet tot de volgende voorstelling en er alleen uit gaan voor een plasrondje, dat is onacceptabel wat mij betreft
Mooi verwoord: eens!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3203482
Als je ergens tegen bent, moet je eerst goed weten waar je precies tegen bent. Ben je tegen de huisvesting in circussen, tegen het reizen, tegen de stress van steeds nieuwe locaties, tegen kunstjes doen in alle facetten, of tegen het op moeten treden om geld te verdienen. Het feit dat heelwork to music in de uitvoering wat lijkt op circuskunstjes is wel heel erg weinig vergelijk met het complete circuswezen om er daarom "op tegen te zijn".

Ik heb geen moeite met het trainen van dieren, welk gehouden dier dan ook. Ik denk dat we tegenwoordig voldoende kennis en kunde hebben om een dier te trainen op manieren die voor het dier op verschillende fronten positief kunnen zijn. Simpelweg omdat ze het leuk vinden, maar ook om bepaalde zorg makkelijker te maken, zoals husbandry training.

Op het moment dat je met een dier geld verdiend is het ontzettend makkelijk om het belang van het dier uit het oog te verliezen. En op moment dat er iets te winnen valt is dat ook zo. Maar het kan net zo makkelijk dat een 1ste prijswinnaar het meest geliefde huisdier is dat je bedenken kan, die de grootste lol heeft samen met zijn baas op de wedstrijden.
Door frodo quin
#3203498
Ik vind het een ander verhaal als het om wilde of gedomesticeerde dieren gaat en ik hoop dat de manier waarop met de meeste honden op crufts omgegaan wordt beter is als hoe circusdieren behandeld worden. Volgens mij zal een wild dier het nooit leuk vinden om een hoop trucjes voor een mens uit te voeren. Honden vinden samen met hun baasje aan de slag gaan vaak wel leuk, al zal zeker niet elke hond er zelf voor kiezen om daar van de partij te zijn en die baasjes zouden dan ook niet ten koste van hun hond mogen deelnemen.

Dieren gebruiken voor commerciële doeleinden is imo een no go, maar als er eer mee gemoeid is gebeuren er ook erge dingen met dieren hoor. Denk aan bv lokale jumpings, kost meer dan dat het opbrengt en de prijs is normaalgezien in natura, maar tot bloedens toe slaan, expres kapot werken, barreren en dan nog vaak met pinnen in de getten (zodat als je de balk tegen de benen van het paard omhoog gooit de pinnen in hun benen dringen) zijn schering en inslag in die wereld. Dan heb je het nog niet gehad over de algehele behandeling van die dieren. De paarden die een goed leven hebben zijn flink in de minderheid, zelfs zonder expliciete mishandeling. Ene al heb ik de indruk dat de hondenwereld er net iets minder gestoord aan toe gaat, eigenaars die ten koste van hun hond in de prijzen willen vallen zou ik niet te eten willen geven.

Naar mijn mening is het hele concept huisdieren op zich al een probleem, want hoewel het ook anders kan (daar zie je hier gelukkig veel voorbeelden van) worden dieren vaak in huis gehaald voor de leuk, maar vergeet men wel dat die dieren behoeften hebben en veel mensen kijken zelfs niet echt naar hun huisdieren, hebben gewoon geen interesse voor hun persoon en vinden enkel het voordeel dat zij er uit halen belangrijk (en dat kan ook om gewoonweg gezelschap gaan), het boeit hen vaak gewoon niet hoe het dier zich voelt, laat staan dat ze zich gaan inzetten om zo goed mogelijk aan de behoeften van hun huisdier te voldoen. Voor mij persoonlijk wringt het ook dat ik de beslissingen voor hen maak, ik doe dit met hun welzijn voor ogen, maar het voelt verkeerd om iemand zijn/haar leven te bepalen.
Door M@rina
#3203499
Dieren zoals olifanten, leeuwen etc. die hun hele leven in een circus moeten optreden, in kleine hokken wonen en geen enkele vrijheid kennen, hoe goed verder ook verzorgd.....hun leven dient geen enkel ander doel dan het vermaak van het publiek.... Ik vind het wat anders dan een hond met eigenaar die samen een leuke sport beleven/beoefenen. Ik ga ervan uit dat de honden naast het aanleren van alle handelingen ook gewoon een leuk leven hebben, waar lekker mee gewandeld wordt, lekker los lopen, op de bank mag hangen, etc.

Ik noem Saartje ook weleens mijn circushond omdat ze best veel gekke kunstje kent. Nu ligt ze lekker op de bank, net uit geweest, buikje vol... een echt "hondenleven"
Gebruikersavatar
Door pluk
#3203501
frodo quin schreef: Naar mijn mening is het hele concept huisdieren op zich al een probleem, want hoewel het ook anders kan (daar zie je hier gelukkig veel voorbeelden van) worden dieren vaak in huis gehaald voor de leuk, maar vergeet men wel dat die dieren behoeften hebben en veel mensen kijken zelfs niet echt naar hun huisdieren, hebben gewoon geen interesse voor hun persoon en vinden enkel het voordeel dat zij er uit halen belangrijk (en dat kan ook om gewoonweg gezelschap gaan), het boeit hen vaak gewoon niet hoe het dier zich voelt, laat staan dat ze zich gaan inzetten om zo goed mogelijk aan de behoeften van hun huisdier te voldoen. Voor mij persoonlijk wringt het ook dat ik de beslissingen voor hen maak, ik doe dit met hun welzijn voor ogen, maar het voelt verkeerd om iemand zijn/haar leven te bepalen.
+1!
Door Lil
#3203502
Frodo quin en pluk. Jullie zijn tegen het concept huisdier en de wil opleggen/leven bepalen maar jullie hebben zelf wel degelijk huisdieren? Leg mij eens uit waar het verschil in zit?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3203503
frodo quin schreef:Ik vind het een ander verhaal als het om wilde of gedomesticeerde dieren gaat en ik hoop dat de manier waarop met de meeste honden op crufts omgegaan wordt beter is als hoe circusdieren behandeld worden. Volgens mij zal een wild dier het nooit leuk vinden om een hoop trucjes voor een mens uit te voeren. Honden vinden samen met hun baasje aan de slag gaan vaak wel leuk, al zal zeker niet elke hond er zelf voor kiezen om daar van de partij te zijn en die baasjes zouden dan ook niet ten koste van hun hond mogen deelnemen.
Dit ben ik heel erg oneens. Ik ben er van overtuigd dat dieren, gedomesticeerd of niet, wild of niet, trainen leuk kunnen vinden.

Uiteraard is de complete context hierbij van belang. Het dier moet niet bang zijn van mensen, de relatie tussen de mens en het dier moet positief zijn, de trainingsmethode gebaseerd op leren en op vrijwillige basis.
Door Martine-Tom
#3203504
Kaela schreef:Dit ben ik heel erg oneens. Ik ben er van overtuigd dat dieren, gedomesticeerd of niet, wild of niet, trainen leuk kunnen vinden.

Uiteraard is de complete context hierbij van belang. Het dier moet niet bang zijn van mensen, de relatie tussen de mens en het dier moet positief zijn, de trainingsmethode gebaseerd op leren en op vrijwillige basis.
Zomaar nieuwsgierig.

In mijn beleving kom je dan al snel uit op de term gedomestiseerd. hoe zie jij die grens?
Door frodo quin
#3203509
Lil schreef:Frodo quin en pluk. Jullie zijn tegen het concept huisdier en de wil opleggen/leven bepalen maar jullie hebben zelf wel degelijk huisdieren? Leg mij eens uit waar het verschil in zit?
Eerst en vooral maak ik een verschil tussen mensen die een dier in huis nemen omdat ze het zelf leuk vinden, maar geen belang hechten aan de behoeften van het dier en mensen die het belang van hun huisdier centraal stellen(zie vorige post). Voor de laatste groep vallen het merendeel van mijn bezwaren weg. Eigenlijk blijft dan enkel het bepalen voor een ander en ecologische impact over.

Het deel van dat het voor mij wringt om een de beslissingen voor hen te maken: Naar mijn mening heb je niet het recht om voor een ander te beslissen en dan heb ik het niet zo zeer over bv hoeveel voer ze krijgen ;) , maar over zaken als: als ze de keuze hadden, zouden ze dan bij mij willen wonen? Bij serieuze medische zaken: behandelen of toch inslapen?... Mijn katten zouden daar ongetwijfeld een mening over hebben als ik het kader kon uitleggen en de vraag kon stellen. Als ik dan ook nog is het antwoord kon begrijpen, dan zijn we er. :) Jammer genoeg kan ik niet op dat niveau met ze communiceren en moet ik dus beslissen op basis van wat ik denk dat voor hen het beste is, alhoewel ik in essentie niet vind dat ik het recht niet heb om die keuze te maken.

Ik deel mijn huis inderdaad met dieren (momenteel 3 katten) en ik vind je vraag dan ook heel logisch. Ik ga niet beweren dat ik niet graag dieren in huis heb en katten niet leuk vind, dat doe ik wel(vooral mijn eigen jongens), maar eigenlijk hadden zij nooit mogen bestaan, hoe geweldig ze ook zijn en hoe belangrijk ze ook voor mij zijn. Jammer genoeg vinden bepaalde mensen het nog steeds een strak plan om hun katten niet te castreren en zien ze er ook geen graten in om hun dieren te dumpen als dat beter uitkomt. Ik bied dan liever een dier die het nodig heeft een thuis, aangenomen dat ik denk voldoende aan hun behoeften te kunnen voldoen als dat ze ingeslapen worden of in een hokje wegkwijnen, daar zijn ze zeker niet mee geholpen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door