Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door src_esther
#3421599
Eef+Stippels schreef: vr 12 mar 2021, 19:26 Sola pannen met keramische anti aanbak. Al een jaar of tien denk ik.
Maar ik heb de pannen van de AH actie (Royal van Kempen, ook met keramische anti aanbak) alvast in de kast liggen voor wanneer onze nieuwe keuken erin zit :D

Wat ik dus niet wist is dat ze dat Teflonspul ook in/op jassen gebruiken.. :-\
Niet alleen jassen, ook broeken, schoenen, enzovoort. En de spray waarmee je zelf de waterafstotendheid bij kunt werken.
Door src_esther
#3421602
Van de week een zeewierburger geprobeerd. Bleh, zo waanzinnig saai. Ik verwacht een goed gekruidde burger zoals de kant-en-klaar hamburgers van de slager... Niet voor herhaling vatbaar helaas.
Door Lizzy
#3421623
src_esther schreef: za 13 mar 2021, 09:49 Van de week een zeewierburger geprobeerd. Bleh, zo waanzinnig saai. Ik verwacht een goed gekruidde burger zoals de kant-en-klaar hamburgers van de slager... Niet voor herhaling vatbaar helaas.
Goed dat we het weten! Ik moet zeggen dat ik ze er ook niet echt aansprekend uit vind zien :-X
Door Siberienne
#3421626
Skrei. (Vis dus, soort kabeljauw, gevangen in de Noorse kustwateren).

Ik vind het wel grappig dat je hier nog een aantal ‘seizoensprodukten’ hebt en dat er dan groot in de winkel staat ‘het is weer skrei tijd’ (dat is feb - mrt) en in september was het lamsvlees tijd (ook groots in de winkel). Seizoensprodukten zijn ook een stuk voordeliger en verse skrei of vers lam is buiten het seizoen (bijna) niet in de winkel.

Staan ook hele stukken in de krant over hoe het met de visvangst gaat en waar langs de kust de Skrei wel al op is komen dagen en waar niet.
Door - pien -
#3421630
src_esther schreef: do 11 mar 2021, 19:43 Wat voor pannen gebruiken jullie eigenlijk om te bakken?
Ik vermeed antiaanbakpannen altijd al en nu helemaal: https://www.npostart.nl/keuringsdienst- ... KN_1725002
Mijn favoriete koekenpannen zijnde stalen pannen van De Buyer, dan de RVS exemplaren van Demeyere, gietijzer van Le Creuset gevolgd door een keramiek(?)pan van BK. Welke ik gebruik is afhankelijk van het te bereiden ingrediënt/gerecht.
Enige antiaanbak dat ik heb is een antiaanbak-bakplaat maar daar leg ik dus altijd If-you-care-bakpapier of een siliconenmatje in.
Ik had een Scanpan (die staat nu werkeloos in de kast) en toen meneer hier kwam wonen nam hij twee gietijzeren koekenpannen mee. Lekker ingebakken en loodzwaar. Wat zijn die dingen fijn! Je schuift ze ook zo in de oven. Wel even opletten dat je daarna een ovenwant over de steel schuift anders heb je weer een brandwond :-\ We bakken er van alles in en maken ze alleen schoon met heet water en een borstel.

Gisteravond aten we bonen, met aardappel, gebakken uien en champignons, met wat spekjes en rauwe ui.
Vanavond een hamburger met gebakken uien en een lekker sausje. Met veldsla erbij denk ik.
#3421644
Siberienne schreef: za 13 mar 2021, 13:09 Skrei. (Vis dus, soort kabeljauw, gevangen in de Noorse kustwateren).

Ik vind het wel grappig dat je hier nog een aantal ‘seizoensprodukten’ hebt en dat er dan groot in de winkel staat ‘het is weer skrei tijd’ (dat is feb - mrt) en in september was het lamsvlees tijd (ook groots in de winkel). Seizoensprodukten zijn ook een stuk voordeliger en verse skrei of vers lam is buiten het seizoen (bijna) niet in de winkel.

Staan ook hele stukken in de krant over hoe het met de visvangst gaat en waar langs de kust de Skrei wel al op is komen dagen en waar niet.
Wat leuk! Dat maakt me nu blij ze. Dat dat nog bestaat in Europa.

Wij proberen vandaag zuurkool. Proberen omdat we geen idee hebben wat de kindjes daarvan gaan vinden.. ::)
Door Lizzy
#3421651
Roerbakgroenten (alles bio, rode ui, prei, broccoli, paksoi, shiitake en een sausje van knoflook, sojasaus, sesamolie, geraspte gember) met Quinoa en vegetarische gehacktballetjes en...................... Knoflooksaus ;D
Door src_esther
#3421669
Lizzy schreef: za 13 mar 2021, 12:38 Goed dat we het weten! Ik moet zeggen dat ik ze er ook niet echt aansprekend uit vind zien :-X
Geen idee welke jij op het oog had, ik had die van Prolaterre. Ik probeerde het omdat iemand het had over de Dutch Weed Burger, misschien dat dat wel iets is. Maar die heeft geloof ik geen biologisch keurmerk en is dus niet beschikbaar bij mijn online bio winkel en wij hebben hier niet direct een Albert Heijn binnen een acceptabel aantal kilometers...
Gebruikersavatar
Door pike
#3421725
Siberienne schreef: za 13 mar 2021, 13:09 Skrei. (Vis dus, soort kabeljauw, gevangen in de Noorse kustwateren).

Ik vind het wel grappig dat je hier nog een aantal ‘seizoensprodukten’ hebt en dat er dan groot in de winkel staat ‘het is weer skrei tijd’ (dat is feb - mrt) en in september was het lamsvlees tijd (ook groots in de winkel). Seizoensprodukten zijn ook een stuk voordeliger en verse skrei of vers lam is buiten het seizoen (bijna) niet in de winkel.

Staan ook hele stukken in de krant over hoe het met de visvangst gaat en waar langs de kust de Skrei wel al op is komen dagen en waar niet.
De visboer op de markt in het dorp hier had laatst ook Skrei. Maar op de markt hier was hij juist iets duurder dan de gewone kabeljauw. Skrei is dacht ik het Noorse woord voor zwerver, of zwerven? Ik weet niet beter dan dat de kabeljauw die als skrei in de winkel ligt wordt gevangen bij de Lofoten, waar hij als volwassen vis naar toe trekt om te paaien. Vandaar dat Skrei maar kort te koop is. Het is alleen díe kabeljauw die voor het paaien bij de Lofoten wordt gevangen. Dat is natuurlijk ook Noorse kust.
Door - pien -
#3421792
Skrei is de naam die hij krijgt in de periode tussen december en april wanneer hij vanuit de Barentszzee naar het noordwesten van Noorwegen migreert om te paaien. De naam Skrei is afgeleid van het Vikingwoord skrida, dat zoiets als 'reizen' betekent.
Heek is dacht ik ook een kabeljauwachtige?
Ik vind het wel leuk als het niet zo'n eenheidsworst is van alleen bekende soorten...seizoenseten is leuk/goed omdat het alleen in het seizoen beschikbaar is en dat maakt het gewild. Vorig jaar baalde ik echt dat ineens (zo leek het althans) het aspergeseizoen over was...had ze graag nog éen keer gegeten. Dan maar weer bijna een jaartje wachten.

Gister aten wij kabeljauw met spinaziecurry en rijst.
Wat we vanavond eten is nog een vraagteken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door