Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3421804
- pien - schreef: ma 15 mar 2021, 13:15 Skrei is de naam die hij krijgt in de periode tussen december en april wanneer hij vanuit de Barentszzee naar het noordwesten van Noorwegen migreert om te paaien. De naam Skrei is afgeleid van het Vikingwoord skrida, dat zoiets als 'reizen' betekent.
Heek is dacht ik ook een kabeljauwachtige?
Ik vind het wel leuk als het niet zo'n eenheidsworst is van alleen bekende soorten...seizoenseten is leuk/goed omdat het alleen in het seizoen beschikbaar is en dat maakt het gewild. Vorig jaar baalde ik echt dat ineens (zo leek het althans) het aspergeseizoen over was...had ze graag nog éen keer gegeten. Dan maar weer bijna een jaartje wachten.

Gister aten wij kabeljauw met spinaziecurry en rijst.
Wat we vanavond eten is nog een vraagteken.
Heek is een aparte soort. Hij behoort wel tot de kabeljauwachtigen maar zit in een andere familie ingedeeld.
Mijn visboer verkoopt de heek gebakken. Als een lekkerbek zeg maar. :dribble: Hij heeft altijd flink grote filets van heek liggen.
Asperges, dat kan nooit lang meer duren. Verleden jaar heb ik daar een goed adres voor gekregen van Siberienne :D

Gisteren heb ik een oud recept "chicken and andouille gumbo" gemaakt. Heeft ooit eens in de Allerhande gestaan. Met kalkoen ipv kip en Turkse knoflookworst ipv andouille ::) Dat is een flinke pan vol dus dat eten we vandaag weer.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3421822
Wat betreft asperges, restaurant hier in de buurt verwacht in ieder geval op 1 april weer te beschikken over verse asperges voor hun weekmenu dus die komen er inderdaad weer aan ;)

Hier worden het vanavond noodles met biefstukpuntjes en zakje wokgroente.
#3421828
Heek is een diepzeevis. En daarom voor mij onaanvaardbaar.
Hij heeft vrijwel geen natuurlijke vijanden (in de diepzee is dat zowat de norm) en plant zich dus ontzettend traag voort. Het is gewoon omdat bijna alles leeggevist is, dat men steeds dieper gaat vissen. Maar dat is dus compleet niet duurzaam. Ze zijn die vis aan het wegvangen, goed wetend dat hij daardoor niet gaat blijven bestaan.

Voor iedereen die zin heeft, dit boek gaat erover en kan ik zeer aanbevelen.
16158226277558671468256340570897.jpg
16158226277558671468256340570897.jpg (3.2 MiB) 1264 keer bekeken
16158226401778467654130759425116.jpg
16158226401778467654130759425116.jpg (4.56 MiB) 1264 keer bekeken
On topic, wij eten vandaag lasagne. Zelfgemaakt, ingevroren en terug ontdooit. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3421856
pearlsofpassion schreef: ma 15 mar 2021, 16:37 Heek is een diepzeevis. En daarom voor mij onaanvaardbaar.
Hij heeft vrijwel geen natuurlijke vijanden (in de diepzee is dat zowat de norm) en plant zich dus ontzettend traag voort. Het is gewoon omdat bijna alles leeggevist is, dat men steeds dieper gaat vissen. Maar dat is dus compleet niet duurzaam. Ze zijn die vis aan het wegvangen, goed wetend dat hij daardoor niet gaat blijven bestaan.

Voor iedereen die zin heeft, dit boek gaat erover en kan ik zeer aanbevelen. 16158226277558671468256340570897.jpg16158226401778467654130759425116.jpg

On topic, wij eten vandaag lasagne. Zelfgemaakt, ingevroren en terug ontdooit. :biggrin2:
Nou, heek wordt zonder meer flink bevist, maar je omschrijving van de vis klopt niet. Heek is zeker geen diepzeevis maar een gewone zeevis. Diepzeevissen zijn heel speciale (en vaak heel vreemde) vissen die zijn aangepast aan een leven in het donker en aan weinig voedsel, want dat is er niet veel in de diepzee. En een roofvis kan in het donker niet jagen.
Heek zwemt vooral op het continentaal plat, op diepten van 70 tot ca. 400 meter, soms dieper maar nooit dieper dan 1000m (de bovenranden van het continentaal plat). Hij zwemt ook in de Noordzee en sporadisch langs de Nederlandse kust.
Ze planten zich vanaf 4-jarige leeftijd voort en zetten dan miljoenen eitjes af, vrij in het water, rond een diepte van 200m.
Heek is een roofvis maar wordt zelf wel degelijk ook bejaagd door o.a. robben, kleine walvissen, haaien, en bijv. ook door kabeljauw die de kleine heekjes wel weet te waarderen.
Heek komt (nog) niet voor op de rode lijst van het IUCN (i.t.t. o.a. makreel, horsmakreel, wijting, kabeljauw).

Ben het zeker wel met je eens dat er veel te veel vis wordt wegvangen en de zee wordt leeggeroofd. En keurmerken zijn in mijn ogen een wassen neus. Er is geen vis meer te koop zonder keurmerk, dat zegt al genoeg.

Er staan dus ook soorten op de rode lijst die wij hier aan de honden voeren. Misschien ook aan katten maar daar ben ik niet in thuis. Zelfs bijvangst wordt gedroogd en als hondensnack verkocht. Ik zag dat een keer op een verpakking staan: bijvangst. Daar schrok ik behoorlijk van. Dat zou niet moeten mogen aangezien bijvangst ondermaatse vis is die teruggezet moet worden.
#3421862
Ik heb het nog eens nagekeken en blijkbaar is enkel de (Patagoonse) ijsheek een diepzeevis. Waarover dit boek gaat maar waar gewoon naar verwezen wordt als 'Heek'.
En zijn er idd ook soorten die vb in onze wateren voofkomen. Nou ja, verwarrend is het allemaal wel... En wist ik dus niet.
Het boek is wel indrukwekkend, dus ik kan mezelf er toch nooit toe brengen heek te kopen... Ligt dan aan de naam, zou me nooit smaken.

Ik ben het met je eens dat er andere vissen wss erger bedreigd zijn. Maar ik probeer er wel wat op te letten. Zo eten wij ook geen kabeljauw.
Onlangs wel eens Steenbolk geprobeerd (best lekker maar heel dunne filets).

En ja, bijvangst. Ze moeten idd kleine visjes teruggooien, maar in 90% van de gevallen gaan die ook nog dood (te lang op het droge, gewond, gevangen door de meeuwen, dood door de klap van het landen op het water, enz...) Dan heb ik eigenlijk liever dat er nog wat mee gedaan wordt ipv meeuwen te voeren..
Gebruikersavatar
Door pike
#3421866
pearlsofpassion schreef: ma 15 mar 2021, 18:39 Ik heb het nog eens nagekeken en blijkbaar is enkel de (Patagoonse) ijsheek een diepzeevis. Waarover dit boek gaat maar waar gewoon naar verwezen wordt als 'Heek'.
De Patagoonse ijsheek. Daar had ik nou nog nooit van gehoord. De naam geeft al een beetje aan waar die zwemt. Patagonie. De wateren van Antarctica. Ik weet niets van die vis, hij komt hier niet voor. Maar, een roofvis kan niet in de diepzee leven omdat het daar gitzwart is. Ga eens zoeken of ik er wat over kan vinden.
En zijn er idd ook soorten die vb in onze wateren voofkomen. Nou ja, verwarrend is het allemaal wel... En wist ik dus niet.
Het boek is wel indrukwekkend, dus ik kan mezelf er toch nooit toe brengen heek te kopen... Ligt dan aan de naam, zou me nooit smaken.

Ik ben het met je eens dat er andere vissen wss erger bedreigd zijn. Maar ik probeer er wel wat op te letten. Zo eten wij ook geen kabeljauw.
Onlangs wel eens Steenbolk geprobeerd (best lekker maar heel dunne filets).

En ja, bijvangst. Ze moeten idd kleine visjes teruggooien, maar in 90% van de gevallen gaan die ook nog dood (te lang op het droge, gewond, gevangen door de meeuwen, dood door de klap van het landen op het water, enz...) Dan heb ik eigenlijk liever dat er nog wat mee gedaan wordt ipv meeuwen te voeren..
Ja daar heb je gelijk in. Dan wordt er tenminste nog wat mee gedaan. Alhoewel, die meeuwen zijn ook wilde dieren en voeren ook hun eigen strijd om te bestaan. Willen ook alleen maar leven. Een vogel is voor mij net zoveel waard als een vis. En wel beschouwd hebben zij er meer recht op dan onze huisdieren....
Maar hier staat ook een pot met gedroogde spierinkjes in de kast hoor. Ben niet roomser dan de paus.
#3421895
Maar meeuwen (vast niet alle soorten maar de grote mantelmeeuwen alleszinds) zijn als duiven. Floreren door de mens.
Komen steeds meer landinwaarts en zijn daarbij hondsbrutaal en zelfs aggressief. Waar ik vroeger woonde had je soms zwermen, en als die in je kippenren landen omdat je net wat eten gestrooid hebt. :-X Had er echt schrik van.

Net zoals altijd als een soort bevoordeeld wordt door het gedrag van de mens, is dat niet voordelig voor de andere wilde soorten en dus diversiteit.
Wilde dieren hoor je niet te voeren in hun natuurlijke omgeving (de mussen in de steden is wat anders, die omgeving is niet echt natuurlijk meer te noemen).
Gebruikersavatar
Door pike
#3421909
pearlsofpassion schreef: di 16 mar 2021, 01:50 Maar meeuwen (vast niet alle soorten maar de grote mantelmeeuwen alleszinds) zijn als duiven. Floreren door de mens.
Komen steeds meer landinwaarts en zijn daarbij hondsbrutaal en zelfs aggressief. Waar ik vroeger woonde had je soms zwermen, en als die in je kippenren landen omdat je net wat eten gestrooid hebt. :-X Had er echt schrik van.

Net zoals altijd als een soort bevoordeeld wordt door het gedrag van de mens, is dat niet voordelig voor de andere wilde soorten en dus diversiteit.
Wilde dieren hoor je niet te voeren in hun natuurlijke omgeving (de mussen in de steden is wat anders, die omgeving is niet echt natuurlijk meer te noemen).
Dit valt buiten het scope van dit topic, dus ik wil er niet te veel meer over uitwijden. Maar een ding wil ik wel nog kwijt: Ik ben ook zeker geen voorstander van voeren van wilde dieren, maar de vergelijking met het voeren van mussen vind ik hier mank gaan. Meeuwen zijn zee- en kustvogels. Ze leven van vis en bodemdieren. Wij vangen niet alleen hun vis weg (en de vis van een heleboel andere dieren ook), we vangen ook nog eens het voer voor hun jongen weg (de kleine vis van de bijvangst). Van de overboord gezette bijvangst kunnen ze niet alleen zelf eten maar ook hun jongen mee voeren. Daarnaast worden hun nesten verstoord door hordes mensen en honden die de duinen intrekken. Dus ze vliegen het land in. Op zoek naar eten (wat wij kwistig al dan niet bedoeld in de rondte strooien) en een veilige broedplek (daarvoor maken wij mooie, hoog gelegen platte daken). De mens neemt en de mens geeft ::)

On topic dan weer. Wat eten wij vanavond: Gebakken heekfilet :biggrin2: met een salade van o.a. koolrabi, rucola en andere slablaadjes in een mosterddressing.
Door Anneloog
#3422294
Eerste keer asperges dit jaar. En manlief is er geen fan van dus ze verwerkt in een pasta. Heerlijk manlief was blij verrast en we hebben genoten. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Door Lizzy
#3422304
Oh leuk idee, met pasta! Heerlijk weer, asperges :smitten:

Wij hadden gisterenavond pasta (ik had een tomatensaus gemaakt met Italiaanse kruiden, knoflook en olijven). Met Parmezaanse kaas.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door