Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Ronald
#3448523
Lizzy schreef: do 18 aug 2022, 16:23 Jaaaa, dit is zo herkenbaar! OK, dan niet van de slager maar wel een kant en klare zuurkoolmaaltijd (zonder vlees) van de Ap. Ik heb de rest van de avond met een waterfles aan de lippen gehangen :o

Niet voor herhaling vatbaar dus. Iets anders verzinnen voor als je geen zin hebt om te koken (ik ben daar ook nog steeds niet uit... vind eigenlijk alle kant en klare happen oneetbaar).
De kant-en-klaar van de supermarkt vind ik sowieso helemaal niks. Geen smaak en veel te zout.
Misschien toch maar weer eens bij het koken lekker teveel koken en dan in bakjes in de vriezer.
Door Lizzy
#3448528
Ronald schreef: do 18 aug 2022, 17:08 De kant-en-klaar van de supermarkt vind ik sowieso helemaal niks. Geen smaak en veel te zout.
Misschien toch maar weer eens bij het koken lekker teveel koken en dan in bakjes in de vriezer.
Ja... Ik vind heel veel dingen uit de vriezer ook niet meer lekker.... Ik wou dat ik een stapeltje gerechten had die ik met een paar minuutjes op tafel kon zetten, lekker en gezond. Ze hadden wat receptkaartjes bij de Appie "15 minuten" maar daar vind ik dan weer niks aan. Bonensalade met avocado. Pfft. Echt weinig inspirerend maar ja, dat kan waarschijnlijk ook niet met 15 minuten.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3448529
Nou weet ik niet hoe vaak je een makkelijke maaltijd wil hebben maar mijn schoonmoeder is fan van uitgekookt. Zelf heb ik daar ook een keer een maaltijd van gehad bij schoonmoeder en was eerder te flauw dan te zout ;) je kan ze 30 dagen in de vriezer bewaren volgens de website en bij bestelling van 3 maaltijden is bezorging gratis.

Overigens koken wij ook vooral met kruiden en doen we ook zeer lang met zo'n klein potje zout :biggrin2: eten wel altijd op zaterdag en zondag eitje met zout bij het ontbijt en bij stamppot gooien we wat bij het koken van de aardappelen. Geen idee wanneer ik het vorige potje heb gekocht maar meer dan jaar geleden.

Hier vandaag ovenschotel met spitskool, paprika, ui, knoflook, gehakt afgedekt met aardappelpuree uit een pakje :biggrin2:
Door Siberienne
#3448531
Hmmm. Mijn snel klaar want geen zin om te koken zet ik lang niet altijd in dit topic :biggrin2: te saai. Maar zullen we dat eens wel gaan doen?

Wat ik goed vind gaan uit de vriezer zijn maaltijd soepen en dingen als rode kool en pastasaus. Dan is het alleen maar even pasta koken.

Ik hen bijna altijd wel een zak erwtjes in de vriezer liggen, vind ik best ok. En iets van aardappel, zoals bv rösti rondjes.

Vanavond wordt het ook een snel klaar hap. Eigenlijk groot deel vd week al een beetje- iets met moe en geen zin om te koken.

Van de week had ik bloemkool in plakken gesneden, wat kruiden erop, in de oven met röstirondjes en erbij een ovenschaaltje met stukjes champignon en drie geklutste eieren met wat omeletkruiden en wat kaas erover (frittata idee). Alles in de over en 20 min later klaar.

Wat ik ook wel doe: noedelsoep en daar dan wat gewokte groenten door gooien. Gebakken eitje erbij, gebakken uitjes erover.

Wraps: iets bakken (nepvlees, falafel, echt vlees, champi’s.) met boerenkool, beetje crème fraiche oid op de wrap, vulling erin en opgewarmde maïskolf erbij.

En ze hebben hier een viscuisine die ik lekker vind, die kan zo in de oven, aardappeltjes uit de oven erbij (gewoon in een schaaltje met wat olie), sla erbij of erwtjes. Klaar.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3448533
Siberienne schreef:Hmmm. Mijn snel klaar want geen zin om te koken zet ik lang niet altijd in dit topic :biggrin2: te saai. Maar zullen we dat eens wel gaan doen?

Wat ik goed vind gaan uit de vriezer zijn maaltijd soepen en dingen als rode kool en pastasaus. Dan is het alleen maar even pasta koken.

Ik hen bijna altijd wel een zak erwtjes in de vriezer liggen, vind ik best ok. En iets van aardappel, zoals bv rösti rondjes.

Vanavond wordt het ook een snel klaar hap. Eigenlijk groot deel vd week al een beetje- iets met moe en geen zin om te koken.

Van de week had ik bloemkool in plakken gesneden, wat kruiden erop, in de oven met röstirondjes en erbij een ovenschaaltje met stukjes champignon en drie geklutste eieren met wat omeletkruiden en wat kaas erover (frittata idee). Alles in de over en 20 min later klaar.

Wat ik ook wel doe: noedelsoep en daar dan wat gewokte groenten door gooien. Gebakken eitje erbij, gebakken uitjes erover.

Wraps: iets bakken (nepvlees, falafel, echt vlees, champi’s.) met boerenkool, beetje crème fraiche oid op de wrap, vulling erin en opgewarmde maïskolf erbij.

En ze hebben hier een viscuisine die ik lekker vind, die kan zo in de oven, aardappeltjes uit de oven erbij (gewoon in een schaaltje met wat olie), sla erbij of erwtjes. Klaar.
Is toch helemaal niets verkeerds aan?? Vind het best wel kunnen :)
Door Siberienne
#3448536
CindyMayella schreef: do 18 aug 2022, 18:34 Is toch helemaal niets verkeerds aan?? Vind het best wel kunnen :)
😊

Oh ja, nog een tip voor eensperoonshuishoudens; geraspte kaas kun je prima invriezen, niet laten ontdooien maar direct bv over de pasta gooien en in de oven doen.

Wat iets meer werk is maar goed in kleine porties te maken: bladerdeeg taartjes.
Plakje ontdooien, sjalot snijden en beetje aanbakken. Dan op het bladerdeeg, plak geitenkaas erop en beetje honing erover en evt wat walnoot. Of bv met plakjes courgette oid. Als je een klein springvormpje koopt of een klein schaaltje, kun je zo ook mooi eenpersoonstaartjes maken.

Vanavond eten we weer bloemkool uit de oven. Met pastakruiden en olijfolie en dan onder de gril. Röstirondjes erbij en een paar gebakken champi’s.

Wat wij ook nog wel eens eten; paste met vis en erwtjes: pasta koken, erwtjes verwarm ik in de stoomopzet van de pan. Afgieten, scheutje room erover, erwtjes erdoor, in stukjes gesneden gerookte vis (bv zalm), beetje olijfolie en peterselie. Evt nog wat (verse of zongedroogde) tomaat erdoor.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3448537
Siberienne schreef:[quote=CindyMayella post_id=3448533 time=<a href="tel:1660840472" data-original-title="" title="">1660840472</a> user_id=14918]
Is toch helemaal niets verkeerds aan?? Vind het best wel kunnen :)
😊

Oh ja, nog een tip voor eensperoonshuishoudens; geraspte kaas kun je prima invriezen, niet laten ontdooien maar direct bv over de pasta gooien en in de oven doen.

Wat iets meer werk is maar goed in kleine porties te maken: bladerdeeg taartjes.
Plakje ontdooien, sjalot snijden en beetje aanbakken. Dan op het bladerdeeg, plak geitenkaas erop en beetje honing erover en evt wat walnoot. Of bv met plakjes courgette oid. Als je een klein springvormpje koopt of een klein schaaltje, kun je zo ook mooi eenpersoonstaartjes maken.

Vanavond eten we weer bloemkool uit de oven. Met pastakruiden en olijfolie en dan onder de gril. Röstirondjes erbij en een paar gebakken champi’s.

Wat wij ook nog wel eens eten; paste met vis en erwtjes: pasta koken, erwtjes verwarm ik in de stoomopzet van de pan. Afgieten, scheutje room erover, erwtjes erdoor, in stukjes gesneden gerookte vis (bv zalm), beetje olijfolie en peterselie. Evt nog wat (verse of zongedroogde) tomaat erdoor.[/quote]

Geraspte kaas invriezen, deed ik al ;) … Maar is idd erg handig :biggrin2: …. Die andere 2 ga, ik zeker proberen, thanks!!
#3448540
Wij vriezen bijna alles in.
Aardappelpuree, appelmoes, pastasaus, bechamelsaus, vleesjus, kroketten, mosselkookvocht enz... Noem maar op. Alles zelf gemaakt natuurlijk. We maken ook zelf fond en bouillon voor onszelf om mee te koken.

Ik vries ook fruit in blokjes (overrijpe ananas of banaan of teveel aan aardbeien of frambozen uit de tuin) voor smoothie of 'ijs op basis van bevroren banaan' waar ik dan een smaakje naar keuze bij doe.
Dit jaar proberen we zelfs eieren in te vriezen zodat we ook in de winter geen eieren uit de winkel moeten kopen.
Brood wordt hier wekelijks ingevroren en ontdooit wanneer nodig. Sandwiches en afbakbroodjes kan je zo ook bewaren.

Maar ook hele gerechten worden in gezinsporties ingevroren. Goulash, stoofvlees, lasagne, moussaka, witloof in de oven enz... We hebben een keer kalfstong in Maderasaus gemaakt, in 1 keer erg veel, want daar begin je niet zomaar een keer aan. Dat gaat dan met saus en al of zelfs met groenten erbij in de vriezer.

Geraspte kaas vriezen wij idd ook al jaren in. Maar ook een blok Parmezaan kaas vb, die worden zo snel steenhard en onbruikbaar. Dus als we voor iets echt verse nodig hebben kopen we eentje maar dat is altijd te veel en de rest raspen we op en gaat in de vriezer. Feta hetzelfde. Dat gaat nog prima voor in quiche of op pizza na ontdooien.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3448584
Gado gado pakket geprobeerd van de Appie. Groenten, taugé, rijst, pindasaus en gebakken uitjes en nog drie snoepkomkommertjes. Zelf nog een kipfiletje bij gedaan (er stond in het recept twee eieren, maar die had ik niet).

Ik moet zeggen: het viel me niet tegen. Goed van smaak en absoluut genoeg. En best wel snel klaar. Dit is er eentje die op het lijstje gaat.
Door Lizzy
#3448603
Ronald schreef: za 20 aug 2022, 10:17 Gado gado pakket geprobeerd van de Appie. Groenten, taugé, rijst, pindasaus en gebakken uitjes en nog drie snoepkomkommertjes. Zelf nog een kipfiletje bij gedaan (er stond in het recept twee eieren, maar die had ik niet).

Ik moet zeggen: het viel me niet tegen. Goed van smaak en absoluut genoeg. En best wel snel klaar. Dit is er eentje die op het lijstje gaat.
Klinkt wel goed. Ik ga het pakket ff bekijken!
Door Siberienne
#3448606
Ronald schreef: za 20 aug 2022, 10:17 Gado gado pakket geprobeerd van de Appie. Groenten, taugé, rijst, pindasaus en gebakken uitjes en nog drie snoepkomkommertjes. Zelf nog een kipfiletje bij gedaan (er stond in het recept twee eieren, maar die had ik niet).

Ik moet zeggen: het viel me niet tegen. Goed van smaak en absoluut genoeg. En best wel snel klaar. Dit is er eentje die op het lijstje gaat.
Die paketten hadden wij vroeger ook wel eens ja, zat ook iets van Marokkaanse couscous bij en een maaltijd soep. Makkelijk dat je alles bij elkaar hebt en je ook geen grote hoeveelheden van losse dingen hoeft te kopen. Fijn!
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3448972
Gisteren 'risotto' van parelcouscous met paarse bloemkool, mizuna, pupercress, gerookte amandelen en zure room.
Vandaag falafel met gepofte zoete aardappel, gegrilde puntpaprika, sperziebonen en een knoflooksausje.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door