Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#3186367
BusKay schreef:

Water is te reinigen.... plastic duurt zo'n 10 tot 90 jaar voor het afgebroken is... :( :(
Van plastic maakt men nieuw plastic en ik meende dat dit minder milieubelastend is dan het zuiveren van water.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3186372
Ik probeer heel veel bakjes van hard plastic te hergebruiken. Voor het eten van de katten, voor koekjes, voor zeep, voor levensmiddelen (rijst/havermout/etc.) dat soort dingen. Probeer zo min mogelijk bakjes te kopen, hergebruik flesjes in plaats van steeds nieuwe te kopen, lever altijd de plastic flessen weer in voor statiegeld. Wij scheiden ook afval (papier/plastic/gft/oud ijzer) en we hebben een composthoop. Brood/aardappelen/rijst gaat naar de vogels en als er over is in de gft-bak. Wassen liefst alleen met een volle trommel, niet te vaak op 95 graden. Maargoed aan de andere kant bestel ik wel veel kleding (gewoon weinig tijd om te shoppen en een pakketje gooi ik zo weer om de deur bij de winkel. En vaak voordeliger.) dus dan heb je wel weer een verpakking en een doos en transport.

Plastic tasjes spaar ik en gebruik ik tot ze echt kapot zijn. Ik heb ook van die goedkope draagtasjes-in-zakje van de Action in mijn tas voor nood.
Ik gebruik inmiddels ook weinig douchegel in flessen meer maar dat is niet zozeer vanwege verpakkingsmateriaal. Het is wel een mooie bijkomstigheid. Ik moet zeggen dat ik het wel een mooi idee vind, zonder afval, maar ik zie mezelf nog niet met mijn flesje voor olie en een bakje voor boter en een fles voor hagelslag etc. naar de winkel gaan. Waar iedereen dan zijn allerhande ranzige oliefles weer onder datzelfde kraantje houdt, jakkes. ::)

We hebben trouwens ook bijna nooit keukenpapier en geen doekjes voor de wc. Wel verrekte handig maar ik probeer ze niet te kopen. ;D

Verder.. valt minder bevuild water ook onder minder afval? Wij gebruiken zo min mogelijk chemische middelen (zo min mogelijk chloor/dasty etc.) en in plaats daarvan marseillezeep (ook voor de was), geen wasverzachter, geen ontkalker, glassex, allesreiniger etc. Kleding dragen we af tot het niet meer kan en anders gaat het in de kledingbak. Oude handdoeken e.d. gebruiken we nog heel lang als oude doeken, oud beddengoed naai ik ook tot kleine lapjes voor poetsdoek/oude doek (heeel handig met klussen) voordat ik ze definitief wegdoe. Eierdoosjes bewaar ik en daar doe ik de nieuwe gewoon weer in (haal ze bij de boer). Voordat ik echt iets weggooi probeer ik altijd te denken 'heeft iemand anders er nog wat aan'. Textiel in de kledingbak, speelgoed soms nog op de weggeefhoek, en anders verkopen.

Maar toch gooien we nog heel veel weg. De container met plastic zit best snel vol, de gft gaat ook altijd erg hard, zeker in zomer. Restafval is denk ik 2-3 keer per jaar een volle container. Oud-ijzer brengen we ook 1/2 keer per jaar weg.
Door petralita
#3186392
BusKay schreef: Water is te reinigen.... plastic duurt zo'n 10 tot 90 jaar voor het afgebroken is... :( :(
Water kan niet meer volledig gereinigd worden, het water wat wij gebruiken om te wassen is drinkwater, maar het water wat uit de zuivering komt is niet geschikt om te drinken :-\

Het gereinigde afvalwater water komt eerst in het oppervlakte water terecht. Uit hetoppervlakte water wordt elders weer opgevangen en gereiningd door het toevoegen van chemicaliën :-X
Doordat we zoveel water verbruiken, hebben we niet voldoende grondwater en is oppervlakte water dus nodig.
De meeste chemicalien worden eruitgehaald door filteren, maar niet alles, dit word niet als erg gezien omdat de mens een recht heeft op het drinken van een bepaalde hoeveelheid chemicaliën....

Het gereinigde afvalwater voldoet aan de eisen voor oppervlakte water, niet aan drinkwater en ook niet aan natuurlijk niet vervuild water...(die tijd zijn we al voorbij) het oppervlakte water heeft een zekere vervuiling en deze mag door het lozen niet erger worden. Daarnaast mist het "leven", er wordt "dood" water geloost (behoudens de gebruikte bacterien ed in de zuivering). :-X
Gebruikersavatar
Door koekje
#3186396
Ter inspiratie zou je zerowasteblog kunnen lezen. Veel dingen vind ik te ver gaan ( onderbroeken tweedehands kopen, kinderen geen speelgoed gunnen), maar er zitten ook wel handige zaken tussen.
Door src_esther
#3186402
Lil schreef:Van plastic maakt men nieuw plastic en ik meende dat dit minder milieubelastend is dan het zuiveren van water.
Helaas wordt slechts van een klein deel van het ingezamelde plastic nieuw plastic gemaakt, een groot deel verdwijnt toch gewoon in de verbrandingsovens omdat het ongeschikt is om te hergebruiken...
En bedenk dat bij de productie van allerlei wegwerpartikelen ook water wordt gebruikt en dat water waarschijnlijk vervuilder is dan als je zelf doekjes bij de was gooit die je toch al draait.

Groet, Esther
Door frodo quin
#3186416
Idd geen keukenrol enzo, dat heb ik zelfs nog nooit in huis gehad. Je gezicht reinigen doe je toch met washandje, water en gezichtszeep, eventueel eerst mak-up met olie afhalen als je dat draagt (olie verwijderen met heet water en washandje). Wasmiddel en afwasmiddel kan je trouwens ook laten bijvullen, sonnet en ecovert in ieder geval.
Door Lil
#3186424
src_esther schreef:Helaas wordt slechts van een klein deel van het ingezamelde plastic nieuw plastic gemaakt, een groot deel verdwijnt toch gewoon in de verbrandingsovens omdat het ongeschikt is om te hergebruiken...
En bedenk dat bij de productie van allerlei wegwerpartikelen ook water wordt gebruikt en dat water waarschijnlijk vervuilder is dan als je zelf doekjes bij de was gooit die je toch al draait.

Groet, Esther
Het ging mij erom dat de vergelijking krom is als de enige opmerking lijkt te zijn dat vuil water niet erg is. Al eens bij de waterzuivering gaan kijken? Ik wel. Moet je speciale veiligheidsmaatregelen nemen om te mogen zien en dat water is al deels schoon. Kosten spelen daarbij helaas ook een grote rol. Wij kennen pmd, veel plaatsen nog niet. Duitsland kent dit al zeker 15 jaar. Hier was verbranden domweg goedkoper.

Water is vaak niet meer te reinigen.... Lukt niet meer....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door