Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3173806
Lil schreef: Gewoon in een laken is vaak bij milieuwetgeving verboden (niet altijd). Zelf vervoeren daar komen zoooooo veel voorwaarden bij kijken, ga er maar aanstaan om daaraan te voldoen...
en overledene hoeft niet per se te worden begraven of gecremeerd in een kist. Er mag ook een ander omhulsel gebruikt worden, bijvoorbeeld een lijkwade, mits deze vervaardigd is van vergankelijk materiaal. Een lijk, zonder enig omhulsel , begraven of cremeren mag niet. Men moet de overledene namelijk hygiënisch vast kunnen pakken bij het dalen in het graf of het invoeren in de oven.
Kiest u voor een ander omhulsel dan een kist dan is het belangrijk vooraf bij het crematorium of de begraafplaats te informeren of dit mogelijk is, want er zijn begraafplaatsen en crematoria die dit weigeren, bijvoorbeeld vanwege hygiënische redenen.
en:
De wet bevat geen enkel voorschrift betreffende het vervoer van overledenen naar een mortuarium of een andere plaats van opbaring, een begraafplaats of een crematorium. In principe mag alles. Een enkele gemeente heeft in een Algemene Plaatselijke Verordening nog regels staan voor het vervoer naar de begraafplaats. Maar dit zijn uitzonderingen gebaseerd op verouderde wetgeving.
http://www.uitvaart.nl/infotheek/de-ple ... lf-regelen

tips voor een goedkopere uitvaart:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/so ... osten.html
Laatst gewijzigd door irmaa op wo 25 nov 2015, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#3173807
Wij hebben er een, onze verzekeringsnemer heeft er 1 afgesloten voor ons, bij Monuta. Betekend dat er een potje van 8.000 vrij komt als een van ons komt te overlijden. Kan de ander degene dus met fatsoen in de brand steken.
We hebben bewust maar 1, de verzekeringsmeneer zei dat als we samen gingen onze familie de 2 maar moest betalen van de erfenis
#3173808
Dode vervoeren, wat zijn de regels?

De kist mag gedragen worden door familie of vrienden
De kist (of de dode in een lijkwade) kan ook naar het graf of crematie gereden worden op een baar
U mag de dode zelf vervoeren naar de begraafplaats of het crematorium. Dit hoeft zelfs niet per se met een auto, het mag ook met een bus, een boot of een bakfiets. Twijfelt u over bepaalde voorschriften, informeer dan bij uw gemeente of het is toegestaan.

Bron: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/so ... osten.html

En ik zie al (google is your best friend) dat je voor 2000 euri een keurige crematie kunt regelen hoor. Ook hier geldt weer dat we ons vooral laten naaien door uitvaartmaatschappijen en verzekeringsmaatschappijen. Dat mag, dat is niet erg. Maar het hoeft niet.

http://www.uitvaart.nl/uitgelicht/koste ... ondernemer
#3173815
Ik heb er geen, men mag mij op de goedkoopste manier afvoeren. MIjn vader had wel een verzekering, Dela, die dan betaalde in natura. Goed, je kon zeggen dat alles geregeld werd, maar dat was ook allemaal erg summier en voor ieder lettertje op de kaart extra of het plakje cake of een 2de wagen moest al flink bijgetikt worden. Alles wat sterk begrensd en dat moest je dan zien in...25 kaarten waren binnen de verzekering, de rest zelf betalen. Dus al met al moest er nog wel geld bij, terwijl het best simpel gehouden was. En je aan afspraken houden is ook teveel gevraagd. Dus wat mij betreft kunnen die verzekeringen de boom in. Zo ook die uitvaartfiguren die van gekkigheid niet weten te bedenken hoe ze goudgeld kunnen verdienen aan "leed" wat dan onder de noemer "fatsoenlijke uitvaart" wordt uitgedragen. f*ck je broodjes zalm en bijhangend geleuter van...u kunt tegenwoordig niet meer met een plakje cake aan komen. Nee, daar zorgen hun wel voor dat dat als "not done" gezien wordt. Je komt (*&*&%(&^op een uitvaart, niet op een vreetfeessie.
#3173819
Angelique schreef: Ik heb er geen, men mag mij op de goedkoopste manier afvoeren. MIjn vader had wel een verzekering, Dela, die dan betaalde in natura. Goed, je kon zeggen dat alles geregeld werd, maar dat was ook allemaal erg summier en voor ieder lettertje op de kaart extra of het plakje cake of een 2de wagen moest al flink bijgetikt worden. Alles wat sterk begrensd en dat moest je dan zien in...25 kaarten waren binnen de verzekering, de rest zelf betalen. Dus al met al moest er nog wel geld bij, terwijl het best simpel gehouden was. En je aan afspraken houden is ook teveel gevraagd. Dus wat mij betreft kunnen die verzekeringen de boom in. Zo ook die uitvaartfiguren die van gekkigheid niet weten te bedenken hoe ze goudgeld kunnen verdienen aan "leed" wat dan onder de noemer "fatsoenlijke uitvaart" wordt uitgedragen. f*ck je broodjes zalm en bijhangend geleuter van...u kunt tegenwoordig niet meer met een plakje cake aan komen. Nee, daar zorgen hun wel voor dat dat als "not done" gezien wordt. Je komt (*&*&%(&^op een uitvaart, niet op een vreetfeessie.
+ 1

De vader van mijn lieve vriendin overleed nog niet zo lang geleden. Wat haar vader samen met haar heeft geregeld: zo wil ik het ongeveer ook. Haar vader lag thuis in zijn eigen kamer opgebaard. In de allergoedkoopste kist. Wij mochten afscheid van hem nemen en iets op de kist schrijven. Mijn vriendin had de kamer geweldig aangekleed, met kaarsjes en met foto albums van haar vader en moeder van vroeger (haar moeder is al eerder overleden). Je kon in de kamer even op een bankje zitten en de albums doorbladeren, als je dat wilde. Beneden was koffie, thee, wijn, bier met lekkere hapjes. De volgende dag is mijn vriendin samen met haar vader in de kist naar het crematorium gereden en daar is hij gecremeerd. Zijn as is in een as-bus terug gekomen. Geen idee wat het gekost heeft maar het was de mooiste uitvaart die ik ooit meegemaakt heb! Zo warm. Zo intiem. Zo persoonlijk.
#3173823
Ja wij zijn verzekerd.

Ik heb met mijn vader meegemaakt dat het fijn is als alles goed geregeld is. Wij hadden niets geks, maar door de grote aantallen mensen wordt het wel snel prijzig. Ik wil niet dat mijn nabestaanden zich zorgen hoeven maken om die kosten, zodat ze kunnen doen wat goed voelt en daarna financieel er geen last van hebben.
#3173828
Lizzy schreef: + 1

De vader van mijn lieve vriendin overleed nog niet zo lang geleden. Wat haar vader samen met haar heeft geregeld: zo wil ik het ongeveer ook. Haar vader lag thuis in zijn eigen kamer opgebaard. In de allergoedkoopste kist. Wij mochten afscheid van hem nemen en iets op de kist schrijven. Mijn vriendin had de kamer geweldig aangekleed, met kaarsjes en met foto albums van haar vader en moeder van vroeger (haar moeder is al eerder overleden). Je kon in de kamer even op een bankje zitten en de albums doorbladeren, als je dat wilde. Beneden was koffie, thee, wijn, bier met lekkere hapjes. De volgende dag is mijn vriendin samen met haar vader in de kist naar het crematorium gereden en daar is hij gecremeerd. Zijn as is in een as-bus terug gekomen. Geen idee wat het gekost heeft maar het was de mooiste uitvaart die ik ooit meegemaakt heb! Zo warm. Zo intiem. Zo persoonlijk.
Wat mooi.
#3173831
Lizzy schreef: + 1

De vader van mijn lieve vriendin overleed nog niet zo lang geleden. Wat haar vader samen met haar heeft geregeld: zo wil ik het ongeveer ook. Haar vader lag thuis in zijn eigen kamer opgebaard. In de allergoedkoopste kist. Wij mochten afscheid van hem nemen en iets op de kist schrijven. Mijn vriendin had de kamer geweldig aangekleed, met kaarsjes en met foto albums van haar vader en moeder van vroeger (haar moeder is al eerder overleden). Je kon in de kamer even op een bankje zitten en de albums doorbladeren, als je dat wilde. Beneden was koffie, thee, wijn, bier met lekkere hapjes. De volgende dag is mijn vriendin samen met haar vader in de kist naar het crematorium gereden en daar is hij gecremeerd. Zijn as is in een as-bus terug gekomen. Geen idee wat het gekost heeft maar het was de mooiste uitvaart die ik ooit meegemaakt heb! Zo warm. Zo intiem. Zo persoonlijk.
Mooi!

Ik had vlak voor mijn vader overleed voor mezelf ook zo,n verzekering afgesloten en die heb ik toen bij de 1ste gelegenheid meteen opgezegd. Mij was wel duidelijk geworden dat van veel van de mooie beloften vooraf op moment surpreme maar weinig overeind bleef.
#3173835
Angelique schreef: Ik heb er geen, men mag mij op de goedkoopste manier afvoeren. MIjn vader had wel een verzekering, Dela, die dan betaalde in natura. Goed, je kon zeggen dat alles geregeld werd, maar dat was ook allemaal erg summier en voor ieder lettertje op de kaart extra of het plakje cake of een 2de wagen moest al flink bijgetikt worden. Alles wat sterk begrensd en dat moest je dan zien in...25 kaarten waren binnen de verzekering, de rest zelf betalen. Dus al met al moest er nog wel geld bij, terwijl het best simpel gehouden was. En je aan afspraken houden is ook teveel gevraagd. Dus wat mij betreft kunnen die verzekeringen de boom in. Zo ook die uitvaartfiguren die van gekkigheid niet weten te bedenken hoe ze goudgeld kunnen verdienen aan "leed" wat dan onder de noemer "fatsoenlijke uitvaart" wordt uitgedragen. f*ck je broodjes zalm en bijhangend geleuter van...u kunt tegenwoordig niet meer met een plakje cake aan komen. Nee, daar zorgen hun wel voor dat dat als "not done" gezien wordt. Je komt (*&*&%(&^op een uitvaart, niet op een vreetfeessie.
Zo denk ik er ook over!
#3173838
Lizzy schreef: + 1

De vader van mijn lieve vriendin overleed nog niet zo lang geleden. Wat haar vader samen met haar heeft geregeld: zo wil ik het ongeveer ook. Haar vader lag thuis in zijn eigen kamer opgebaard. In de allergoedkoopste kist. Wij mochten afscheid van hem nemen en iets op de kist schrijven. Mijn vriendin had de kamer geweldig aangekleed, met kaarsjes en met foto albums van haar vader en moeder van vroeger (haar moeder is al eerder overleden). Je kon in de kamer even op een bankje zitten en de albums doorbladeren, als je dat wilde. Beneden was koffie, thee, wijn, bier met lekkere hapjes. De volgende dag is mijn vriendin samen met haar vader in de kist naar het crematorium gereden en daar is hij gecremeerd. Zijn as is in een as-bus terug gekomen. Geen idee wat het gekost heeft maar het was de mooiste uitvaart die ik ooit meegemaakt heb! Zo warm. Zo intiem. Zo persoonlijk.
Mooi Lizzy!

Toen mijn vader 2 jaar geleden overleed hadden wij dat ook heel intiem geregeld.
Zonder poespas en zoals wij dat het fijnst vonden.
Daar heb je helemaal geen dure verzekering voor nodig.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door