Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3173211
Zoals jullie in mijn andere topic kunnen lezen is helaas onze Mazzel overleden..nu is praten over geldzaken rond om een begrafenis of crematie (van mens of dier) vaak een beetje "not done"want in je emotionele flow hoor je niet over dat soort zaken te praten maar ik vond toch iets best vreemd..
Dieren kosten geld dat moet je gewoon van tevoren incalculeren en Mazzel heeft v.w.b. dierenarts 0 gekost dus daar gaat t niet om maar..ik vind het toch een dingetje..omdat het volgens mij niet hoort en bij andere mensen mogelijk toch voor financiele of emotionele problemen kan zorgen.
Ik heb bij de dierenarts diverse mogelijkheden voorgelegd gekregen waarbij "meenemen en begraven"en " destructie"direct afvielen. De andere optie was collectief of individueel cremeren. Als we hiervoor zouden kiezen dan stapte de dierenarts er tussenuit en neemt het betrokken crematorium het verder over. Zij nemen dan contact op over de volledige afwikkeling. Nou dat leek ons prima.
Mazzel bleef dan bij de dierenarts en t volgende contact kwam vanuit het crematorium ..dat leek dan de standaard procedure bij deze keuze.
We hebben nog wel even gevraagd over welke kosten we ongeveer praten...collectief cremeren zou ongeveer € 60,- kosten en individueel € 110,-. De euthanasie zelf rond de €  110,-
Allemaal prima.
We gaan nu wachten op een reactie van het crematorium en daar spreken we dan vervolgens alles / alle mogelijkheden mee door. Voor mijn gevoel heb ik dan verder nog niet echt iets met het crematorium..want ze gaan mij bellen over hoe en wat...
Maandag belt het crematorium..ze hebben Mazzel opgehaald bij de dierenarts en wij kunnen laten weten wat we nu verder willen. Ik wil verder geen as of iets dergelijks dus ik kies voor de groepscrematie. Zijn as wordt dan uitgestrooid over een strooiveld aldaar en dat kunnen we ook bezoeken. Keurig ik ben tevreden..
Dan blijkt opeens dat ik met het 1e telefoontje waarin we nog moesten starten met het doornemen van de procedure al € 40,- aan "schuld "heb staan voor het ophalen en rond de € 12,-- aan administratie kosten. Met het kiezen van een optioneel kaartje als aandenken komt de crematie dus bijna op het dubbele uit.
Ik vond het zo niet oke dat ik toch even teruggebeld heb..Als iemand mij gaat bellen over de totale afwikkeling dan heb ik toch bij aanvang nog alle opties open over hoe en wat ..Nu hebben ze vooraf al kosten gemaakt terwijl na later blijkt..wij ook Mazzel zelf hadden kunnen brengen..behalve de kosten ( het crematorium zit nog geen 10 minuten bij ons/de dierenarts vandaan) had ik dat ook wel heel erg mooi gevonden om te doen...
Ik kon het toch niet laten om beide partijen even op de juiste volgorde en/of het noemen van mogelijkheden te wijzen. In zo'n geval van "nu neemt het crematorium het over"mag ik toch verwachten dat ze bellen met "wij begrijpen dat uw kat overleden is en dat u crematie overweegt dit zijn de mogelijkheden..wij kunnen Mazzel gaan halen of u mag hem zelf komen brengen..u kunt groeps of individueel etc ".
Misschien zijn er mensen die om emotionele redenen wel heel graag een individuele crematie hadden gewild maar dit om financiele redenen niet kiezen en dan komt de uiteindelijke rekening en die is als nog meer dan €  110,-..
Het crematorium vindt direct dat de dierenarts fout geweest is..die heeft ons niet geinformeerd..er staan folders etc. en daarin zijn ze heel transparant met de mogelijkheden en kosten..dat is misschien waar..wij zijn een tijdje binnen geweest en hadden tijdens het wachten bij Mazzel best even zo'n folder door kunnen lezen over wat er allemaal mogelijk is..die lees je niet als je dieren nog leven..ik tenminste niet zo snel..De dierenarts heeft direct een excuus mail gestuurd ..ze zijn inderdaad in gebreke gebleven v.w.b. deze mogelijkheid en dat spijt hun enorm..super netjes maar ik vond het crematorium wel erg kort door de bocht..ik vind nog steeds raar dat er al kosten worden gemaakt..ongevraagd en niet zo'n klein bedrag..voordat ik ze uberhaupt gesproken heb...
Door Lil
#3173216
men zegt vaak dat het dierencrematorium waar ik ga niet goed zou zijn (wij als zijnde de hele familie met huisdieren hebben tot nu toe met 7 honden en 2 katten geen enkel probleem gehad, alles super netjes en correct verlopen).

En dit is zeker iets wat hier in het eerste telefoontje gezegd wordt: ophalen kost u 30 euro. Brengen kan, maar dan moet er een afspraak gemaakt worden.
Administratiekosten zitten volgens mij bij de prijs van de crematie inbegrepen.

Vind het niet netjes dat het niet gezegd is en helaas sinds vier maanden ook ervaring met crematie bij mensen en ook daar is mij steeds zeer correct en duidelijk op alle kosten en mogelijkheden gewezen.

Kortom: helemaal niet netjes gehandeld van dat dierencrematorium.

p.s. bij Cayley moest ik zelf met het crematorium bellen. Toen is alles uitgelegd Toen fiat aan de da geven om haar te 'bewaren' en mee te geven aan het crematorium. Toen belde het crematorium nog ik ga dan ophalen bij die da. Mijn da belde nog op die dag met ze is zojuist door het crematorium opgehaald. toen belde crematorium nog eens met wilt u inderdaad groep en uitstrooien dan denk ik dat het op die dag kan gebeuren, tenzij er spoed tussen komt.
Laatst gewijzigd door Lil op di 24 nov 2015, 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#3173217
Ik vind het prima done.

Maar het gaat al mis bij je dierenarts. Je kunt je dier ten alle tijden meenemen en zelf naar het door jou gekozen crematorium brengen. En daar krijg je, als het goed is, gewoon alle opties voorgelegd. En hier doen ze daar niet moeilijk over hoor, ze vertellen je direct wat alles kost. Sterker nog, bij ons krijg je ook een boekwerk voor je neus met een prijslijst.

Ik vind het niet meer dan normaal dat ze kosten rekenen voor het ophalen van je dier. Voor niks gaat de zon op. En dat maakt dan niet uit of zij vlak bij de praktijk van de dierenarts zitten, ze rekenen daarvoor gewoon een vast tarief. Dat doen ze ook bij de dierenambulance, daar rekenen ze ook een vast bedrag.
#3173222
:o

Wat een prijzen!!!!!!

Ik heb laatst mijn lieve Gadrienette laten inslapen, ons paard. Ik was € 150,00 euro kwijt aan euthanasie en destructie.

Maar verder, het gaat fout bij je dierenarts. Hij heeft je te informeren over de procedure. En inderdaad, zoals Lizzy al zegt, voor niets gaat de zon op. Dus dat ze kosten rekenen voor transport en administratie vind ik logisch.
#3173226
Dat ik moet betalen voor transport etc. vind ik uiteraard de normaalste zaak van de wereld hoor ..laat daar geen discussie over zijn..inderdaad gaat voor niks de zon op...
Het ging mij er meer om dat ik net als bij andere uitgave toch wel van tevoren wil weten wat iets dan kost..en..vooral..omdat het crematorium echt om de hoek is en de mogelijkheid bestaat ik hem ook graag had willen brengen..los van alles..

En ja Hope ik weet dat hier in de randstad redelijk los wordt gegaan met prijzen...de fokker van onze hond komt uit omgeving Assen..we hebben weleens dezelfde dierenarts zaken aan de hand gehad...een paar honderd euro verschil is niets....
#3173230
He wat sneu dat dat dan allemaal zo loopt, het is al zo'n moeilijke situatie.
Ik wist zelf heel goed hoe en wat ik wilde, dat had ik vooraf al bedacht.
Dus toen Gina in is geslapen hoefde de dierenarts mij niets te melden, want ik had alles voor mezelf al op een rijtje.
Ik heb haar zelf weg gebracht naar Numansdorp, was op Koningsdag en ik ben daar super vriendelijk en respectvol geholpen.
#3173234
Summerditches schreef: Dat ik moet betalen voor transport etc. vind ik uiteraard de normaalste zaak van de wereld hoor ..laat daar geen discussie over zijn..inderdaad gaat voor niks de zon op...
Het ging mij er meer om dat ik net als bij andere uitgave toch wel van tevoren wil weten wat iets dan kost..en..vooral..omdat het crematorium echt om de hoek is en de mogelijkheid bestaat ik hem ook graag had willen brengen..los van alles..

En ja Hope ik weet dat hier in de randstad redelijk los wordt gegaan met prijzen...de fokker van onze hond komt uit omgeving Assen..we hebben weleens dezelfde dierenarts zaken aan de hand gehad...een paar honderd euro verschil is niets....
Nou, dat vind ik ook hoor, dat had je van te voren moeten weten. Maar goed, ja, ik vind dus dat die fout bij de dierenarts ligt.... Die heeft je onvolledig ingelicht. En als ie daar folders heeft liggen, had hij je er een moeten geven. En als die er niet liggen, had hij je er minimaal op moeten wijzen dat je je dier ook zelf weg kunt brengen.
Door Martine-Tom
#3173238
Ttoen ik mijn laatste kat in liet slapen was ik al op de hoogte van de regels, ik liet hem inslapen bij de da die toevalligerwijs de vrouw is van de man die het crematorium runt, deze man was op de bewuste dag ingevallen voor een da ass die ziek was dus was op de zaak, oh en  praktijk en crematorium liggen op nog geen 10 min van elkaar.
Ik was niet in de gelegenheid om hem zelf te brengen, dus heb het allemaal door het crematorium laten regelen, ondanks dat de man er dus was en Youp gewoon meenam onderweg naar huis (huis is naast het crematorium) betaalde ik toch 25€ vervoerskosten. Voelde wel ff oneerlijk, maar zakelijk gezien klopt het wel, ik ben iig netjes voorgelicht over de kosten en op die 25€ na lag niks vast, ik werd een paar uur later gebeld met alle opties en kreeg de overlijdenspapieren netjes thuis een week later, factuur volgt bij hun altijd 6 weken na de datum, ook fijn.

Heel eerlijk moet ik bekennen dat op het moment dat ik aan zie komen dat inslapen een mogelijkheid is zoek ik zelf alle info al op, en nu ik verhuisd ben heb ik dat hier ook gedaan, prijzen en regels in Goes kende ik wel, maar hier dus niet, dus op een druilerige dag het vast eens uitgezocht, juist omdat ik niet voor verrassingen wik komen te staan...en de infovoorziening van das niet vertrouw.
#3173245
Toen Max overleed,bij de da, heb ik hem zelf naar Stompwijk gebracht. Hij is individueel gecremeerd, met alle lof voor het crematorium die alles keurig hebben afgehandeld. Pas een maand na de crematie kwam er een rekening, ook die van de da. Onze dierenarts heeft mij van te voren goed ingelicht over de procedures, kosten en mogelijkheden dus ik wist waar ik aan toe was en wat ik wilde.
#3173270
Wat vervelend in een emotionele tijd. Ik breng mijn dieren altijd zelf weg naar het crematorium, ze worden niet individueel gecremeerd. Daar uitgestrooid. Krijg keurig bericht wanneer ze gecremeerd worden en na afloop een mooie kaart waar ook nog een keer op staat wanneer ze gecremeerd zijn.
#3173275
Het is natuurlijk super vervelend dat het zo is gegaan. Ik vind ook dat de dierenarts in gebreke is geweest, maar dat vindt ie zelf ook, aangezien hij ook excuses heeft gemaakt.

Op het moment dat je huisdier ouder of ziek is, kun je je beter hierop voorbereiden. Ik deel jou gevoel van "dat lees je allemaal nog niet als je dieren nog leven" dan ook niet. Juist omdat je, als het zo ver is, zo emotioneel bent. En dan zijn fouten zoals nu gemaakt gewoon nog vervelender als anders.
#3173290
waardeloos zeg...
ik had het dit jaar met mn konijn...ook laten ophalen, schrok enorm van de prijs.. maar goed...
2 weken geleden met mn zimba wist ik alles...ook omdat ik helaas 2 honden eerder heb verloren..
nadat ie was overleden heb ik hem mee naar huis genomen...daarna zelf naar t crematorium gebracht, hij lag zelfs eventjes opgebaard daar...
maar goed.. urn, individuele crematie ed alles zat al in mn hoofd..
t vervelendste vond ik toen die man vroeg wbt zimba en ik dacht dat ie luisterde nog geen 10min later zei van..tja wat een schok he als je lieve zimba zo plotseling overlijd...toen had ik echt ff een momentje van >:(
dat toen we alles hadden geregeld ed werden terug geroepen omdat de pottenbakker graag zn geld al wilde, van de urn, gelijk moesten betalen dat vond ik ook wat minder..
#3173295
Kaela schreef: Het is natuurlijk super vervelend dat het zo is gegaan. Ik vind ook dat de dierenarts in gebreke is geweest, maar dat vindt ie zelf ook, aangezien hij ook excuses heeft gemaakt.

Op het moment dat je huisdier ouder of ziek is, kun je je beter hierop voorbereiden. Ik deel jou gevoel van "dat lees je allemaal nog niet als je dieren nog leven" dan ook niet. Juist omdat je, als het zo ver is, zo emotioneel bent. En dan zijn fouten zoals nu gemaakt gewoon nog vervelender als anders.
+1

Ik ben laatst zelf naar de open dag van het dierencrematorium in Nootdorp geweest. Gewoon om eens te kijken hoe het daar is en wat er zoal kan. Ik denk ook al na over hoe en wat als Scott er ooit niet meer is. Scott is nog geen 3, maar ik denk er liever nu over na dan straks als het moment dat ik 'm moet laten gaan dichterbij komt. 
#3173297
Het valt mij op dat er zoveel mensen voor crematie besluiten. Dat had ik niet verwacht eigenlijk, maar ja, wij hebben dan ook buiten veel ruimte.

Hier word niks gecremeerd. Ook mijn paard is "gewoon" opgehaald door de destructie. Geen speciaal transport of zo.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door